"In vrije stap de rijbaan verlaten."
Wat is dat nou eigenlijk? Hals strekken kregen we slechte cijfers, gewoon zelf tempo bepalen is ook niet goed, wat is nou eigenlijk wel de bedoeling??
Ik rij geen wedstrijd meer, maar de vraag is altijd gebleven.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

grandeur schreef:Alle gangen worden trouwens ook gewoon omschreven voorin het proevenboekje :
Vrije stap:
"De vrije stap is een ontspannen gang in rust.
De ruiter staat het paard toe zijn hoofd en hals naar voren en naar beneden te brengen tot minimaal de horizontale lijn, met een lichte aanleuning."

gomir schreef:Was ook een dom onderdeel, want een groot deel van de juryleden keek er niet eens naar![]()
Ik ben weleens de verkeerde kant om de baan uit gestapt, had ik nog een 7
. En een keer kwam ik erachter dat ik de verkeerde kant op ging, hup volte gedraaid en de andere kant op, recht voor de neus van een jury, nog een 7
.
). Gelukkig is dit onzinnige onderdeel eruit gehaald, of een paard goed kan stappen en correct gereden is, kun je allang op andere onderdelen in je proef zien. Anoukie schreef:Gelukkig is dit onzinnige onderdeel eruit gehaald, of een paard goed kan stappen en correct gereden is, kun je allang op andere onderdelen in je proef zien.
Sydney2005 schreef:Nou dat ben ik niet helemaal met je eens, juist in de vrije stap zie je pas dat paarden echt goed gaan stappen, in de proef worden ze vaak met teveel hand gereden en komt de stap er slecht uit. Ik heb regelmatig jury's horen zeggen dat ze in de vrije stap de beste stap laten zien....
Anoukie schreef:Sydney2005 schreef:Nou dat ben ik niet helemaal met je eens, juist in de vrije stap zie je pas dat paarden echt goed gaan stappen, in de proef worden ze vaak met teveel hand gereden en komt de stap er slecht uit. Ik heb regelmatig jury's horen zeggen dat ze in de vrije stap de beste stap laten zien....
Juist in een middenstap of uitgestrekte stap zou je deze goed moeten kunnen beoordelen. Vrije stap is wellicht een onderdeel op zich, maar als ze dat echt belangrijk hadden gevonden hadden ze dat vast in de proef ingebouwd. Aangezien het verdwenen is, denk ik dat er toch weinig waarde aan gehecht wordt.

Roane schreef:Ik wist niet dat het eruit gehaald was, alle proeven die ik tot kort heb gereden, hadden nog steeds vrije stap.
.