"In vrije stap de rijbaan verlaten."

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 10:45

Daar heb ik nou al sinds ik een klein meisje was vragen over, en niemand op de manege schijnt echter hetzelfde te denken.

Wat is dat nou eigenlijk? Hals strekken kregen we slechte cijfers, gewoon zelf tempo bepalen is ook niet goed, wat is nou eigenlijk wel de bedoeling??

Ik rij geen wedstrijd meer, maar de vraag is altijd gebleven.

Sylhouet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 10:47

Vrije stap => wat meer ruimte geven, neus paard op boeghoogte.
Ontspannen maar wel actief stappend de baan verlaten.

Sylhouet

Re: "In vrije stap de rijbaan verlaten."

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 10:50

Alle gangen worden trouwens ook gewoon omschreven voorin het proevenboekje :

Vrije stap:

"De vrije stap is een ontspannen gang in rust.
De ruiter staat het paard toe zijn hoofd en hals naar voren en naar beneden te brengen tot minimaal de horizontale lijn, met een lichte aanleuning."

Zwetsloot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 10:51

Vrije stap, wil zeggen dat het paard met een lange hals, waarbij het hoofd lager is dan de rug "vrij" stapt. Het is dus niet de bedoeling dat het paard de hals helemaal strekt en de neus op kniehoogte brengt, zoals bij het echte halsstrekken wordt gevraagd.
vrije stap is dus langere teugel, zodat het paard de neus naar voren kan brengen en het hoofd lager brengt dan de rug (i.d.d. op boeghoogte ongeveer)

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 10:58

Aha, ik zie.

Ach, dan zijn we er gewoon niet goed in, als ik zoveel minputen erop krijg.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:49

Een jurylid vergelijk het met een paard wat naast je aan de hand relaxed mee loopt aan een halster en toch een actief staptempo behoud.
Hals horizontaal, neus naar voren en actief stappend.

noraahlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:50

grandeur schreef:
Alle gangen worden trouwens ook gewoon omschreven voorin het proevenboekje :

Vrije stap:

"De vrije stap is een ontspannen gang in rust.
De ruiter staat het paard toe zijn hoofd en hals naar voren en naar beneden te brengen tot minimaal de horizontale lijn, met een lichte aanleuning."

inderdaad

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 14:21

maar de vrije stap is nu toch uit de proeven ??? tenminste wel in de B

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 14:27

Dit onderdeel is inderdaad uit de proeven gehaald.Het is nu gewoon bij A in stap de rijbaan verlaten.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 14:38

Was ook een dom onderdeel, want een groot deel van de juryleden keek er niet eens naar
Ik ben weleens de verkeerde kant om de baan uit gestapt, had ik nog een 7

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:38

Ik doe het altijd op dezelfde manier, heb er wel eens een 8 voor gehad, maar ook een 5, teugels te lang of weet ik het wat... Jury's weten het ook niet allemaal

Ik ging ook 1 x de verkeerde kant op, maar min 2 en moest opnieuw (meer doordat mijn moeder ook riep andere kant dat de jury het waarschijnlijk door had)

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 11:34

gomir schreef:
Was ook een dom onderdeel, want een groot deel van de juryleden keek er niet eens naar
Ik ben weleens de verkeerde kant om de baan uit gestapt, had ik nog een 7

Ik ook . En een keer kwam ik erachter dat ik de verkeerde kant op ging, hup volte gedraaid en de andere kant op, recht voor de neus van een jury, nog een 7 .

Overigens is het mij altijd geleerd dat in vrije stap het paard, met de neus voor de loodlijn, mag zakken met zijn neus tot kniehoogte (zijn voorknie, voor de duidelijkheid ). Gelukkig is dit onzinnige onderdeel eruit gehaald, of een paard goed kan stappen en correct gereden is, kun je allang op andere onderdelen in je proef zien.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 11:54

Anoukie schreef:
Gelukkig is dit onzinnige onderdeel eruit gehaald, of een paard goed kan stappen en correct gereden is, kun je allang op andere onderdelen in je proef zien.

Nou dat ben ik niet helemaal met je eens, juist in de vrije stap zie je pas dat paarden echt goed gaan stappen, in de proef worden ze vaak met teveel hand gereden en komt de stap er slecht uit. Ik heb regelmatig jury's horen zeggen dat ze in de vrije stap de beste stap laten zien....

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 08:04

Sydney2005 schreef:
Nou dat ben ik niet helemaal met je eens, juist in de vrije stap zie je pas dat paarden echt goed gaan stappen, in de proef worden ze vaak met teveel hand gereden en komt de stap er slecht uit. Ik heb regelmatig jury's horen zeggen dat ze in de vrije stap de beste stap laten zien....

Juist in een middenstap of uitgestrekte stap zou je deze goed moeten kunnen beoordelen. Vrije stap is wellicht een onderdeel op zich, maar als ze dat echt belangrijk hadden gevonden hadden ze dat vast in de proef ingebouwd. Aangezien het verdwenen is, denk ik dat er toch weinig waarde aan gehecht wordt.

Moonlightje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 21:28

ow kijk aan, weer wat geleerd. ik vroeg met me ook vaak af.

maar sommige zeggen dat je dan wel moet belonen?
Maar dat moet toch niet?

ik doe t namelijk altijd in de inrijbak

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:24

Anoukie schreef:
Sydney2005 schreef:

Juist in een middenstap of uitgestrekte stap zou je deze goed moeten kunnen beoordelen. Vrije stap is wellicht een onderdeel op zich, maar als ze dat echt belangrijk hadden gevonden hadden ze dat vast in de proef ingebouwd. Aangezien het verdwenen is, denk ik dat er toch weinig waarde aan gehecht wordt.

Moeten kunnen ja, maar dat is vaak niet zo doordat men ze veel te veel met teveel hand laat stappen, hierdoor krijg je telgang en andere fouten in de stap. Pas in de vrije stap krijgen ze vaak pas genoeg ruimte om op eigen benen goed te kunnen stappen. Verder vind ik het vooral in de B en L een goeie controle op gehoorzaamheid. Ik vond eigenlijk dat dat erin moest blijven net als het hh en groeten aan begin en eind.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:00

Ik vind het ook jammer dat de vrije stap eruit is.
Ik weet wel zeker dat dit in de cijfers voor de stap mensen punten gaat schelen. Er zijn zoveel paarden die onzuiver stappen totdat ze echt de ruimte krijgen ...

Lin4Life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:00

maar de ruiter moet juist de stap onder controle hebben en deze zuiver houden tijdens het proefje, Daar moet je presteren.
Tuurlijk loopt iederpaard ruimer en soepeler in de vrije stap.
De ruiter moet controle krijgen over houding en tempo van het paard, dus ook in stap

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 19:29

Ik wist niet dat het eruit gehaald was, alle proeven die ik tot kort heb gereden, hadden nog steeds vrije stap.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:01

Roane schreef:
Ik wist niet dat het eruit gehaald was, alle proeven die ik tot kort heb gereden, hadden nog steeds vrije stap.

Bij de nieuwe proeven (ingegaan vanaf 1 april (geen grapje dus)) mag je na het groeten de baan in stap verlaten. Dit onderdeel wordt echter niet meer beoordeeld. Het laatste punt dat beoordeeld wordt is het groeten en daarna natuurlijk nog de algemene onderdelen. Geen vrije stap dus meer!!

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:17

Nah, ik scoor toch altijd 7-ens en 8-en voor mijn stap, ik kan er dus niet echt mee zitten .

iris_1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:54

lange teugels...

Marischa01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 14:18

bij de fnrs (f) proeven zit het er nog wel in..

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 15:08

oud topic...

Naomi_Jortje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 16:14

Vroeg ik me dus ook altijd al af met de f-proefjes. Ik gaf m'n pony altijd 'n beetje langere teugel maar blijf wel doorstappen, heb ik het dus altijd goed gedaan!