Pony trapt naar mensen!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vinaba

Pony trapt naar mensen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 09:23

Een meisje bij op stal heeft een Haflinger merrie. Ze is nu bijna 4 jaar oud. En eigenlijk ook pas op die leeftijd ingereden. Dat meisje heeft haar nu iets van 4/5 maanden geloof ik. In die tussentijd hebben ze haar proberen in te rijden en dat ging niet echt succesvol. Ze ging er hard van door, ze bokte en ze liet je alle kanten van de bak zien. Ik had haar mijn hulp aangeboden. Dat heeft ze toen later aangenomen. We hebben haar nu goed ingereden en je kunt er nu gewoon rustig op rijden. Alleen ze trapt naar mensen! Gisteren ging ik haar naar stal brengen en een meisje stond in dezelfde gang eten voor haar paard te maken. Ineens stopt die Haf waar ik meeliep en geeft zo'n trap naar achter, zo tegen dat meisje der hand aan. Dit is niet de eerste keer dat het is gebeurd.. Maar, wel de eerste keer dat ik erbij was. Hoe kun je dit het beste oplossen?

miss_penny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:29

Iedere keer dat ze het doet flink afstraffen. Echter, bij sommige paarden zit het er gewoon in en dat gaat er niet meer uit.

Lina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:15

ow,, dat is wel minder ja.
Als je pony dit doet zou ik 'm goed afstraffen..

Als een pony in het wild een trap krijgt.. zijn ze gewend dat ze een knal terug krijgen (meestal in hun buik)
Dus als wij mensen hun even een klap of schop geven is dit erg terecht. En bovendien is dit niet zielig,,!
Trappen is erg gevaarlijk (straks loopt er zo'n klein kindje langs) dus pak die pony maar goed aan.

Mieke_Cunna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:41

Jeetje!
Helaas is zoiets ooit niet afgestraft of doen ze het express.
Iedere keer als het dier schopt een flinke schop terug geven!
Niet denken zou ik hem dan pijn doen. Ja dat doe je waarschijnlijk wel maar hij deed een mens ook pijn
iedere schop ernstig afstraffen.
Succes

Vinaba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 19:47

Bedankt.
Het is gewoon dat ik gister bijna in shock was toen het gebeurde.

Authentic

Re: Pony trapt naar mensen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:49

Terugschoppen , als een paard dat bij andere soortgenoten flikt krijgt hij ook een trap terug. Ga niet expres schoppen op plekken die extra gevoelig zijn, maar gewoon op zo'n manier dat 'ie denkt "sjit, ze trapt terug".

Vinaba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 19:58

Okee bedankt.
Ik zal proberen om even een minuut boos te zijn en daarna pas de hock te laten komen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:22

toen ik mijn pony net had trapte hij ook naar iedereen...
ik werd zelf pas heel goed kwaad toen hij mij ook zo stiekem even liet voelen dat ik niet achter hem langs mocht lopen..
ik werd daarop gewoon zo kwaad he?

ik heb hem echt een ongelooflijke rottrap verkocht tegen zijn kont aan dat mijn teen dus gewoon blauw was...

maar meneer heeft dus echt nooit meer getrapt he?

terugtrappen dus, een ander paard zou dat ook doen, dus mag jij dat als mens ook.
gewoon lekker keihard eentje goed op zijn billen zetten, die voelt ie wel en de volgende keer bedenkt hij zich wel

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 08:56

Als een paard mij trapt, trap ik terug.
Is hard gezegd, maar in het wild gaat het er echt nog een stuk harder aan toe hoor!

Waarschuwen heeft geen zin, want dan doet ie het toch de volgende dag weer, dan maken ze er een spelletje van.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 09:21

Ik vind het wel belang wat het paard uitstraalt als het trapt. Is het een angstig en paniekerig paard, of meer een dominant, lomp 'ga-jij-eens-even-uit-de-weg!-paard'? In het eerste geval zou ik nl. niet zo snel onder zijn flikker trappen maar met 'He' en een snok aan het halstertouw duidelijk maken dat ik niet van gediend ben en drukke situaties nog even vermijden, vooral gaan werken aan rust en vertrouwen. In het tweede geval schop ik het paard met een goede knal langs de stalmuren omhoog, bij wijze van spreken
En daarbij ga ik aan het bevestigen van mijn dominantie werken, al is het alleen maar door aan de hand te gaan lopen en het paard op jouw commando voorwaarts, halt en terug te zetten en in elke kleine afwijking van het stalgedrag (bijv. bij mijn paard mocht ik niet aan de oren komen in het begin, dat was dus elke dag oortraining.)

Sioux15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:04

Ik zou kijken wat de oorzaak hiervan is.... en zet hem in een kudde paarden daar wordt het hem wel afgeleerd.

Greetz Sioux

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:24

Als het idd een rot jij eens opzij trap van de haf was zou ik eenzelfde rot jij maar opzij trap terug geven

Maysie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:42

Disipline... als ze dat doet meteen een tik met het touw of zweep.. zoiets kan heel gevaarlijk worden.. als het heel vaak gebeurd zet je de pony een keer flink op zijn plats zulke dingen mag je niej tolereren!

Mierke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:47

Terugtrappen

Maysie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:11

vaak werkt dat ja zo gebeur dht ookin een kudde

Annelies200

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:12

mm, ik met een harde en lage stem NEE!!! zeggen en een goede schop verkopen! Als hij het begint af te leren goed belonen met iets lekkers.
succes

SuperSander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 21:47

ick zou 'm ook flink afstraffen, misschien leert ie het wel snel af. wie weet! ik heb bij ons ook een paardje staan die is 5 jaar en nooit wat mee gedaan. is van een boer. n0u en ik ging em laatst is een keertje leuk aaien over zn neusje alleen. worteltje erbij. en elke keer als ik em aanraakte was het net of die stroom kreeg ofzo. en in ene keer. bah zo een trap naar voren he. maar iedereen zei al dat hij trapte naar voren. en elke keer als ik hem al wou aaien dan ging die met zn kontje ietsje opzij van ik trap. en ik had zoiets van how is! ik kijk wel uit. want dat dier kent echt totaal niks. en ging ik elke dag erheen en naar 2x kan ik hem al steeds meer aaien gewoon. ze leren het wel snel he! wel leuk! maar toch is het altyd uitkijken als ze zoiets aangeleerd zijn of doen. Succes ermee!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:36

Een pony op de manege waar ik ooit reed deed het ook, niet uit angst. Je kon er wel gewoon elk kind opzetten, en een keer moest ik een klein meisje even helpen om erop te komen. Meisje zat erop, pony liep weg en draaide zich snel om om mij een trap te verkopen.
Rotschop terug gegeven, asociaal gedrag wat je echt af moet straffen.

jessy1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 18:45

als ik jou was zou ik ook terug trappen maar niet perse in alle gevallen als je pony los een beetje gek doet en je staat per ongeluk in de weg is het wel wat anders, of als ie schrikt maar anders echt een hadre mep verkopen !

ladigo14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:53

idd . gewoon terug trappen en dat is echt niet zielig.
en je stem verheffen.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:55

Hay,

Ik denk straffen, want dat mag écht niet! En als de Haf stopt, dan weet je nu dat hij/zij zulke kuren kan gaan uithalen, en dat gelijk weer aan het werk zetten en doorlopen.
En tot die tijd dat je het nog niet hebt afgeleerd hebt, een rood lintje in zijn/haar staart. En waarschuw mensen dat ze er niet achter moeten gaan staan!

Succes!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 07:39

Vaak si de simpelste oplossing gewoon terug trappen