Ruiterbewijs?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 18:49

Hoe zit het nou met het ruiterbewijs?
Wat mag je wel en niet zonder een ruiterbewijs en is het eigenlijk wel verplicht?

Ik vraag dit omdat ik maandag met een vriendin met 2 shets een eind ga wandelen. We moeten dan 1 of 2 keer een weg oversteken en verder is het grootste gedeelte op een ruiterpad langs een fietspad. En misschien ook even een stukje op de pony's stappen.
Ik zei dit tegen mn moeder en die vond het niet goed omdat ze zei dat je een ruiterbewijs moet hebben. iig voor op je pony zitten, maar ze dacht ook voor met je pony aan de hand buiten lopen.

Hoe zit het nou?

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 18:51

volgens mij heb je dan geen ruiterbewijs nodig maar weet het ook niet zeker misschien kun je eens kijken op www.google.nl of www.ruiterbewijs.nl (of misschien een manege bij jou in de buurt die ruiterbewijs-weekenden organiseert?)

R0X

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 18:51

Je mag nog wel gewoon zonder ruiterbewijs naar buiten enzo, maar in bepaalde gebieden (bossen, natuurgebieden waar het aangegeven staat) mag je niet zonder erin. Het is wel veilig, want je bent ook nog s voor een half miljoen verzekerd.

JanineN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 18:53

nou ik hoorde dus laatst dat het wel verplicht word...geen ruiterbewijs niet naar buiten.
maar iemand enig idee waar je die kan halen en hoe dat allemal gaat heb er nameijk ook geen 1 en ga regelmatig naar buiten.

ikke

Re: Ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:38

**ZUCHT**
Nee, het ruiterbewijs heeft nog altijd geen enkele status, anders dan een veredeld toegangsbewijs voor een handvol gebieden in NL. Het zit er voorlopig ook niet in dat dat gaat veranderen, hoe graag de SRR dat ook zou willen.

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:41

Ruiterbewijs is alleen verplicht in bepaalde gebieden, en verzekering die er bij zit is ook niet nodig, aangezien je paard onder de WA valt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 21:15

Ok, maar hoe is het dan als de shet op hol slaat en bijv. een botsing met een auto krijgt waardoor de automobilist schade heeft. Wie moet dat dan betalen? Het is niet mijn pony.

Riëtte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 21:21

In principe is de eigenaar van het paard altijd aansprakelijk, tenzij aantoonbaar is dat jij zonder toestemming het paard meeneemt.
Of er moet iets van een contract zijn opgesteld waarin jij de aansprakelijkheid op je neemt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 21:28

Okee ja, van de eigenaaresse van de pony mogen we ermee naar buiten, dus toestemming is er wel.

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 08:29

Als je met je paardje aan de hand loopt, heb je geen ruiterbewijs nodig hoor!
Verder heb je alleen een ruiterbewijs in bepaalde gebieden nodig. Dat staat dan aangegeven op de bordjes bij het begin van een ruiterpad.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:21

Inderdaad, Fredt heeft helemaal gelijk!

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:31

Fredt schreef:
Als je met je paardje aan de hand loopt, heb je geen ruiterbewijs nodig hoor!
Verder heb je alleen een ruiterbewijs in bepaalde gebieden nodig. Dat staat dan aangegeven op de bordjes bij het begin van een ruiterpad.

Klopt als een bus!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:48

haha okee, dan kan ik met een gerust hart morgen de straat op.

marloe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:52

Ruiterbewijs willen ze (geloof ik) binnen nu en 5 jaar verplicht maken.

Daarom heeft onze ponyclub laatst B-diploma gedaan. (Je hebt het veulen-, A-, B- en C-diploma.) Maar omdat wij allemaal al L1 + winst zijn mochten we het veulen en A diploma overslaan. Als je C ook nog haalt mag je dat weer inleveren voor het ruiterbewijs.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:58

marloe schreef:

Geloof je het zelf?? Dream on.....
Mijn ruiterbewijs stamt uit 1987 (!!!) en TOEN riep men al dat het verplicht zou worden. Need I say more....???

romatjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:08

Hoop dat t niet verplicht gaat worden iig.. Ze willen alles verplichten, met zoals brommer rijden vanaf 17 of 18? jaar, komt ook niks van terecht. Puur geldklopperij want je bent al verzekerd.

marloe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:32

ikke schreef:
marloe schreef:

Mijn ruiterbewijs stamt uit 1987 (!!!) en TOEN riep men al dat het verplicht zou worden. Need I say more....???

Iedereen had het daar bij ons over. Wij helemaal haasten enzo. Nouja.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:36

marloe schreef:
ikke schreef:

Iedereen had het daar bij ons over. Wij helemaal haasten enzo. Nouja.

Juist, en DAT is nu precies wat de SRR wil. Onrust zaaien, zodat iedereen in paniek achter hen aan gaat hollen om het te halen en zij dus kunnen incasseren.

Mieke_Cunna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:46

Ik moet nog zien dat het verplicht word.
Het waait vast weer over!
Maar je kan gewoon morgen met je shet gaan wandelen hoor
En word het wel verplicht tja dan zou ik hem toch moeten halen maar ik verwacht dat dat nog wel een periode duurt

Julia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:56

Je mag gerust met toestemming van de eigenaresse wandelen met de pony.
@Fredt: Wat je zei over de borden die bij de paden moeten staan over ruiterbewijs klopt. Maar wat ik niet snap is dat ik absoluut niet buiten het erf mag komen waar mijn lease paard staat omdat ik nog geen ruiterbewijs heb, nergens bij de ruiterpaden in de buurt staat een bord waarop staat dat een ruiterbewijs nodig is. Ik neem aan dat dit komt omdat het een lease paard is en het paard dus niet op mijn naam staat?
Ohja nog even in het algemeen: Hoeveel kost het halen van een ruiterbewijs en hoelang blijft het bewijs geldig?
Ikke: Is de jouwe uit 1987 nog steeds geldig?
Sorry voor de hoeveelheid vragen/tekst.

snoetie

Re: Ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 11:41

@ Juultje: een ruiterbewijs kun je iedere 2 jaar verlengen, doe je dit niet, is het niet meer geldig. ik heb het nu zo'n 5x verlengd en ik geloof dat dit iets van 40 euro is..

hoeveel het kost, is denk verschillend of je een eigen paard hebt of niet enzo.. maar bij mij koste het toen 250 gulden met de boeken, lessen en het huren van de pony erbij [waren 8 lessen in totaal]

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:46

Juultj schreef:
Je mag gerust met toestemming van de eigenaresse wandelen met de pony.
@Fredt: Wat je zei over de borden die bij de paden moeten staan over ruiterbewijs klopt. Maar wat ik niet snap is dat ik absoluut niet buiten het erf mag komen waar mijn lease paard staat omdat ik nog geen ruiterbewijs heb, nergens bij de ruiterpaden in de buurt staat een bord waarop staat dat een ruiterbewijs nodig is. Ik neem aan dat dit komt omdat het een lease paard is en het paard dus niet op mijn naam staat?
Ohja nog even in het algemeen: Hoeveel kost het halen van een ruiterbewijs en hoelang blijft het bewijs geldig?
Ikke: Is de jouwe uit 1987 nog steeds geldig?

Yep. Gewoon netjes verlengen, elke twee jaar.
Wat jouw punt mogelijk is: Als de eigenaar van het paard eist dat je een ruiterbewijs hebt voordat je van het erf afmag, dan kan dat.
Er zijn maneges waar je als "toevallige voorbijganger" alleen mee naar buiten mag als je een ruiterbewijs hebt. Als je op een FNRS-manege rijdt, ben je verplicht aan het ruiterpaspoort mee te doen (althans, dat wil de FNRS graag).