Rijschoenen/stalschoenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

odetteke

Rijschoenen/stalschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 09:15

Aangezien ik met paardrijden ontzettend veel last van mijn voeten heb, heeft mijn fysio mij aangeraden om met schoenen te rijden.

Zo'n 18 jaar geleden kreeg in mijn eerste paar rubberen rijlaarzen en ik heb ook nooit iets anders gehad dus ik heb ook echt geen verstand van rij en stalschoenen en wat nu het beste is. Ik heb al wel een beetje op internet gekeken en ik had het gevoel dat stalschoenen beter zolen hebben en misschien ook wat meer stevigheid bieden, maar aan de andere kant zien ze er ook zo lomp uit om mee te rijden.

Nu wou ik dus graag van jullie weten: wat zijn jullie ervaringen met rij en stalschoenen? Zijn er stalschoenen waar je fijn mee kan rijden? En zijn die ook handig in combinatie met chaps? En hoe zit dat met rijschoenen? wat rijdt prettig? Wat biedt veel steun? Met welke (betaalbare) merken hebben jullie goede ervaringen?

Alvast heel erg bedankt!

Thats_Me

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:19

Ik rij met moutainhorse rij/stalschoenen. Vind deze echt heerlijk zitten en zijn goed te dragen met chaps. Ik heb eerst ook gereden met rubberen laarzen maar dat was te zwaar voor m'n voeten waardoor m'n enkels soms dubbel klapte. Nu met schoenen en chaps heb ik nergens meer last van. De prijs weet ik niet meer ze stammen nog uit het gulden tijdperk dus ze gaan ook al een behoorlijke tijd mee.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:21

Ik heb vroeger (toen ik nog dressuur reed) met Jodphur laarsjes gereden, en rij tegenwoordig western met Ariat Cascades. Ook lage laarsjes kunnen veel stevigheid bieden, maar neem dan wel leer en geen rubber. Ze zijn wat duurder maar zitten zoveel lekkerder...

Mag ik vragen waar je precies last hebt? Draag je normaal steunzolen?

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 09:28

Tuurlijk mag je dat vragen!

Ik heb een tijd steunzolen gedragen (tot vorige week ) Maar nu werd mij dus aangeraden om ze niet meer te dragen omdat ik alleen maar meer pijn krijg. Maar ik heb dus doorgezakte voeten, te lange enkelbanden, te korte achillespees (en kuitspieren) en een extra bot in mijn voet (ja, verder voel ik me gezond hahaha ) Omdat mijn enkels dus niet stevig genoeg zijn ga ik mijn voet anders gebruiken om mijn enkels te ontlasten, maar daardoor krijg ik op allerlei andere plekken weer pijn. Na een half uur rijden zit ik dus echt de pijn te verbijten.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:28

Ik heb rijschoenen van Ariat met bijbehorende chaps en ik ben er helemaal weg van. Ik kan we een hele dag op lopen en met rijden zit het erg fijn. Zijn niet de allergoedkoopste maar wel van erg goede kwaliteit. Zit een erg fijn voetbed in dus ik loop en rijd er zonder problemen de hele dag mee.
de site is www.ariat.com (onderandere) ik heb die van mij bij Piaffe ruitersport vandaan.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 09:40

Pfff, wat zijn die dingen allemaal duur zeg, ik had stiekem gehoopt voor een euro of 60 wel wat te kunnen vinden, maar dat gaat tegenvallen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:50

Ze zijn wel aan de prijs, maar gaan lang mee, en zitten heerlijk!

*Edit: typo verwijdert
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 15-04-06 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Keesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:52

ik heb zelf imperial riding jodphurs in het donkerbruin, daarbij natuurlijk ook bruine chaps.
ik vind ze zelf heel fijn, vooral voor in de zomer, dan zweten mijn leren laarzen nogal snel! dit is veel koeler

en zoals cadissy al zegt; heel veel rijschoenen & jodphurs zijn duur. maar je doet er lang mee en zitten prima

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:55

Keesje schreef:
en zoals cadissy al zegt

Cadissy?

Leuke typo...sorry offtopic.

Keesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:56

Cassidy schreef:
Keesje schreef:
en zoals cadissy al zegt

Cadissy?

Leuke typo...sorry offtopic.

sorry, wilde mn reactie verzenden en kreeg bericht dat jij iets had gepost dus pakte daar even naar terug.
niet echt goed gelezen dus

Anoniem

Re: Rijschoenen/stalschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 10:15

Ik heb schoenen van Ariat (Ariat Cobalt Classic Pro) en die vind ik echt helemaal geweldig. Ik kan er echt hele dagen op lopen, zonder last van mijn voeten te krijgen. Ze zijn ook zeer geschikt om mee te rijden.

http://www.piafferuitersport.nl/prod_detail.php?pid=375&mid=56

Nadeel is wel dat ze behoorlijk prijzig zijn. Als je ze niet heel erg veel gebruikt, zou je ook voor een goedkopere versie van Ariat kunnen gaan. Die heb ik hiervoor gehad en die liepen ook fijn:

http://www.piafferuitersport.nl/prod_detail.php?pid=433&mid=56

Nadeel van deze was dat ik ze vrij snel stuk gingen (barstjes in het leer, later scheuren in het leer). Ik onderhield ze wel goed, maar ze werden iedere dag wel 1 tot meerdere keren nat en daar konden deze slecht tegen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 10:34

Ik heb van meerderen gehoord dat ze niet zo tevreden waren over de levensduur van de goedkopere Ariats.
Mijn Cascades gaan iig al bijna twee jaar mee.

Fiesta14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 10:36

Ik heb ook schoenen van Ariat, ze waren wel iets van 90 euro, maar ze zitten echt goddelijk.
Met rijden heb ik juist wel steunkousen aan (op advies van mn dokter, van die charmante huidkleurige maar goed het werkt)

Een paar geleden heb ik fysio gehad, vanwege mijn slechte enkels en omdat ik mijn voet+enkel had gebroken. Ik doe nog steeds die oefeningen om mijn enkels wat sterker te maken. Ook gewoon op het paard, tijdens het stappen.

z0rr0

Re: Rijschoenen/stalschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 11:33

ik had eerst stalschoenen van het merk:dafna, country stal en rij schoenen.
deze schoenen zitten heerlijk maar er is 1 nadeel aan: ze zijn niet goed voor onder chaps.
ik heb ze 3 jaar met plezier gedragen alleen dan zonder chaps

nu heb ik rijschoenen: mondonigalway
die doe ik onder me leren chaps.
je heb het binne 2 minuten aan en het zit heerlijk.
zeker onder het rijden.

me stalschoenen koste: 49.95(euro)
rijschoenen:59.95(euro)

succes

_Jennifer_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:43

Ik heb Ariats, 100 euro, echt leer .. ik heb met veters Ik heb ze gekocht omdat ik altijd stad en land moest afzoeken om redelijk passende rubbere rijlaarzen te vinden (smalle voet, smalle kuiten, lange benen, grote voet)

Ze bevallen me goed! ze gaan nu al samen met de Chaps 2 jaar mee. Zitten wel de kleine scheurtjes in op de plek ban je tenen zegmaar (wat dus snel gerimpeld word als je loopt) ze zitten lekker en bieden ook steun... Ze zijn redelijk waterdicht, de laatste tijd niet meer zo, ze zijn soepel, en hebben in die 2 jaar veel meegemaakt (rijden, lopen, blubber, zand, mest, water, enz.) Maar dit is ook het enige merk wat ik ooit heb geprobeerd! Dus over andere merken moet je bij mij niet aankloppen!

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:44

Ik heb stalschoenen van Aigle, redelijk onbekende vorm daarvan. Je komt ze iig niet vaak tegen, Divoza heeft ze ook niet.
Maar ze zitten heerlijk, kwaliteit is heel goed en ze zijn zoo lekker warm. Lekker makkelijk schoon te maken (gewoon onder de kraan).

Het is geen leer maar met rubber, wat ik wilde want ik bagger veel door de modder. Ik rij er overigens ook mee, gaat prima!

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:52

WAt wel geld voor de Ariats of andere leren rijschoenen is dat je ze net als leren laarzen natuurlijk wel goed moet onderhouden en als je er een keer mee door de blubber bent gewest dat je ze wel even weer schoon maakt. Leer blijft natuurlijk gevoeliger voor water dan rubber.

Ariat heeft ook nog een soort bergschoen voor op stal waar je ook goed mee kan rijden en dat is net wat fijner als je terein of stal modderig is.
Verder heeft leer vind ik wel veelvoordelen tov rubberk, zit beter, loopt beter en beter voor je voeten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:55

Riant schreef:
WAt wel geld voor de Ariats of andere leren rijschoenen is dat je ze net als leren laarzen natuurlijk wel goed moet onderhouden en als je er een keer mee door de blubber bent gewest dat je ze wel even weer schoon maakt. Leer blijft natuurlijk gevoeliger voor water dan rubber.

Daar heb je ook helemaal gelijk in. Mijn vorige (minder dure Ariats) maakte ik wel zeer regelmatig schoon en deed ze daarna met schoensmeer. Toch kwamen er al snel scheurtjes en uiteindelijk echt grote scheuren. Ik kreeg van de schoenmaker de tip om voortaan schoon te maken met zadelzeep, direct helemaal af te drogen (met een oude handdoek o.i.d.), dan nog even te wachten en ze vervolgens goed in te wrijven met ledervet in plaats van schoensmeer. Dan blijven ze veel beter bestand tegen water.

Die tip lijkt op mijn nieuwe Ariats goed te werken, want ik heb ze net zo lang als dat ik de vorige gehad heb, maar deze hebben nog helemaal geen leerscheurtjes. Wel rimpeltjes, maar dat houd je natuurlijk altijd (en ik loop er heel erg veel op).

Riëtte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 21:28

Ik loop dagelijks altijd op bergschoenen. Tegen de tijd dat die voor netjes niet zo goed meer kunnen (of ik gewoon iets anders wil ) koop ik nieuwe voor net en gebruik ik de oude voor op stal en rijden (hoewel ik meestal met leren laarzen rijdt). In het begin heb ik wel eens stalschoenen gekocht (van die nep-bergschoenen zeg maar), maar die waren zo versleten (met name op de zool). Nu rij ik met echte bergschoenen met een Vibram-zool, en die bevallen echt prima!

Horsefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 21:37

Ik rijd met jodphers van mountain horse. Echt super schoenen. Ze zijn iets grover als de meeste jodphers, maar je ze zijn nog wel geschikt om mee te rijden.
Ze zijn wel redelijk aan de prijs, maar als je ze goed onderhoud doe je er ook lang mee.

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 08:33

Ik heb stalschoenen van Mountain Horse. Super degelijke en stevige schoenen. Loop dr inmiddels al een paar jaar op rond, en ze zijn nog steeds in een super staat!
Ik heb met rijden heel snel last van mijn enkels, en met deze schoenen heb ik dat niet !

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 07:12

Heel erg bedankt voor jullie tips! Ik ga binnenkort maar eens zo'n dure ruitersportzaak in en even het hele assortiment passen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:19

Hier nog iemand met stalschoenen van MH. Prima schoen, ben nu al aan mijn 4de paar bezig, mijn laatste heb ik 4 jaar gedragen. Zitten pirma vbw de steun om je enkels, EN ze zijn nu in de aanbieding bij divoza, € 99,95, ipv € 131, 95.....tipje?

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 12:48

Arienette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 00:25

Mjah in dat soort schoenen ben ik helemaal niet bekend, ik vind een stel berg/wandelschoenen veel fijner als je er echt veel op loopt. Ik heb een stel van de scapino +- 50/60 euro en heb de hele winter nog geen last gehad van vermoeide of koude voeten. En vooral dat laatste vrees ik toch een beetje bij van die nette rijschoenen omdat ze niet gevoerd zijn enzo. Mijn schoenen passen ook gewoon onder mn chaps dus rijden kan ook.