Paard valt aan op stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jennnnn

Paard valt aan op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 19:44

heey!! ik heb even een vraagje...
ik rijd bij ons op de manege, gewoon op manege paarden.
nou rijd ik op een paardje dat nog maar net manegepaard is geworden, en heel lang op onze manege als pensionpaard heb bestaan.
heel leuk beestje, kan mooi lopen, en in de bak is dr ook niks mis mee...
maar nou is er een probleem... op stal is ie heel zuur...
met gevolg dat ik gisteren door 'm ben aangevallen toen ik zn peesjes aandeed, en ik nu dus met 2 sneeen in mn hoofd loop omdat ie me in mn hoofd heb gebeten
t is trouwens niet alleen bij mij dat ie zo zuur doet op stal, deed ie bij de vroegere eigenaar ook, heb ik gehoord

weten jullie misschien wat je hier aan kan doen? om t minder te maken, of helemaal over te laten gaan??

beetje zonde namelijk... want buiten stal is ie echt heel lief!!

Stitatio

Re: Paard valt aan op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 20:30

Ik weet niet hoevaak je op hem rijd maar als je maar 1 keer per week erop rijd en andere mensen ook dan leert hij het nog niet af.

Anders zou ik gewoon heel consequent blijven. Je moet hem laten weten dat je daar abslouut niet van gediend bent zonder hem heel hard te slaan of te schoppen.

Jennnnn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 20:34

haha jah... ik rijd m zelf een keer per week... maar t is echt puur en alleen op stal... en kom wel minstends 3x per week bij m op stal.. maar alle beetjes helpen zeg maar zolang die maar niet meer aanvalt vind ik t goed

maar ik zal t iig proberen...

gewoon met je stem? en een *niet te harde* tik bedoel je dan toch?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 20:38

Gewoon buiten de stal poetsen en opzadelen e.d. en goed kort vast zetten zodat ie niet kan bijten.

Borremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:09

Ook ik zal het paard buiten poetsen,is hij wat rustiger.
Wat je ook eens kan proberen(uit ervaring met bijters),het paard terug in zijn oor bijten.
Laat hem maar voelen wat hij bij jouw doet.
Geloof me,het werkt.

Jennnnn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 21:18

haha dat dat bij honden en konijnen werkt wist ik... bij paarden ook ja?
als ie ooit nog bijt zal ik t proberen!

maar juist omdat ie bij mij normaal redelijk rustig is op stal, schrok ik dr zo van
nou hebt ie ook in mn voorhoofd gebeten... dus lekker veel bloed haha

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:21

Sosha schreef:
Gewoon buiten de stal poetsen en opzadelen e.d. en goed kort vast zetten zodat ie niet kan bijten.

Hier ga ik ook in mee...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 06:47

Citaat:
beetje zonde namelijk... want buiten stal is ie echt heel lief!!

je zegt het zelf al...

uit de stal halen en daar poetsen en opzadelen.
dit dier vind zijn stalruimte belangrijk en het is natuurlijk ook zijn plekje waar hij rust heeft.
eruit halen dus

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 06:53

Zo is het Ellepel Het is ZIJN stal, ZIJN veilige haven, ZIJN rustplek....... en hij geeft heel duidelijk aan dat hij geen geklooi in ZIJN huisje wil, dus inderdaad buiten de stal poetsen en opzadelen

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:59

Ik heb ook zo'n paard gehad. En je kan er wel of niet mee omgaan. Ik deed ook niks in de stal alles deed ik buiten de stal met hem. En negeerde het gedrag. Veel mensen gingen het afstraffen waar door het alleen maar erger werd en hij echt ging trappen.

BiBaMi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:12

ik denk dat hij ervaar zo van: dit is mijn terretorium en daar ben Ik de baas en niemand anders... En uit macht gaat hij je dan aanvallen vrees ik.
Ik zou dus buiten de stal alles doen zoals borstelen enz.
Prettiger voor beiden dan.
Suc6, groetjes!

Jennnnn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 11:35

ik zal het idd eens proberen alles buiten stal te doen!! kijken of dat wil helpen want t klinkt idd eigenlijk wel logisch dat t ZIJN vertrouwde plekkie is enz

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:37

Buiten de stal poetsen als dat mogelijk is. Verder gewoon negeren. Wel het paard in de stalvast zetten als je bezig bent met hem. Als hij je constant in je donder bijt schiet je er ook niet veel mee op...

Lientjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:39

Bij ons op de manege is er ook zo'n pony, als je maar voorbij z'n box loopt vliegt ie al met ontbote tanden naar je toen.. Ik denk eigelijk niet dat je er zoveel aan kunt doen want je bent er niet zo vaak... Maar veel succes iig nog..

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:40

laat weten dat jij de baas bent en breng meer tijd door met het paard.
leer het paard manieren!

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:45

Ik poest nooit in de stal. De stal is de plek van mijn paard, zijn plek, zijn huis, zijn bed. Ik wil ook niet in mijn bed gesjor aan mijn lijf (denkt even door, maar daar gaat t niet over )

Uit stal halen, goed vast zetten. Uit de stal bedreig je hem niet in zijn domein en daar mag je em best corrigeren met poetsten en opzadelen.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 18:09

Bij ons op de manege hadden we ook zo'n pony.
Je zegt dat hij het alleen op stal doet, dus misschien is het een optie om hem buiten de stal te poetsen en op te zadelen

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 18:30

Borremans schreef:
Ook ik zal het paard buiten poetsen,is hij wat rustiger.
Wat je ook eens kan proberen(uit ervaring met bijters),het paard terug in zijn oor bijten.
Laat hem maar voelen wat hij bij jouw doet.
Geloof me,het werkt.

Met kans op kopstoot door schrikreactie. *spreekt ook uit ervaring*

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 18:34

Een paard terug in zijn oor bijten, is een van de stomzinnege dingen die regelmatig hier op het forum terugkomt

A, lekker al dat haar in je mond

B, moet ik tegen mijn vent zeggen........... luistert even koppie naar beneden doen anders kan ik niet in je oor bijten

Straffen doe je direct, OF niet....... En voordat jij bij het oor bent en dat ding in je mond heb ben je snel 30 seconden verder EN dus zeker 25 seconden te laat

Diddie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 13:19

Straffen voor gedrag op stal zal angst opleveren omdat dit eigenlijk zijn eigen plekje is waar hij zich veilig voelt. Van de andere kant is het natuurlijk wel een dominantieprobleem waar wat aan gedaan zou moeten worden. Dat kun je niet met 1 dag in de week voor elkaar krijgen, dus ik raad je aan inderdaad gevaarlijke situatie met dat paardje te vermijden. Haal hem dus maar uit de stal voordat je aan de gang gaat. Het kan zijn dat hij mettertijd meer vertrouwen krijgt als iedereen dat zo doet en langzaam iemand in zijn stal toelaat. Misschien kun je daar afspraken met andere ruiters over maken ?

Maysie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:14

disipline kwestie.. neem lekkers mee naar stal en zweepje als je box in komt zweepje naar de kont en hapje naar hoofd... doe dit een 2 weke ofsow en wordt wel btrs