Paard reageert niet op teugels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Annelies200

Paard reageert niet op teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 17:13

Had gisteren rijles en m,n pony ging er vandoor...
Dat heeft iedereen weleens natuurlijk maar hij heeft gewoon letterlijk 10 minunten in harde galop door de bak gerend..
Ik achterover zitten en kneepjes geven in de teugels maar dat hielp allemaal niet todat ik dus een ruk aan de teugels gaf want ik was m,n cap verloren; hij hing om m,n nek (ja ik ga een nieuwe cap kopen want deze is dus waardeloos) Pony reageert niet en doet waar hij zin in heeft ik had gewoon helemaal geen controle meer over de teugels..en ben 3 keer m,n beugels verloren en heb ze dus ook weer 3 keer teruggevonden..

Maar nu mijn vraag: Wat kan ik ertegen doen dat m,n pony weer niet reageert op m,n teugels?

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:14

Les nemen!!!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:37

Interessant te weten dat je les krijgt maar je instructeur/instructrice geen poging doet om je te helpen.Als ik jou was zou ik maar snel een andere zoeken.

Je mag absoluut NIET gaan trekken aan beide teugels,veel beter is dat je werkt met 1 teugel!Probeer het hoofd van je paard naar je toe te trekken,dan trek je hem uit balans en moet hij wel stoppen.

Een goede tip is ook de One Rein Stop,gebruik deze alleen in nood!

Op deze site vind je er wat meer info over :
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm En scrol dan naar One Rein Stop

Annelies200

Re: Paard reageert niet op teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 18:26

Ja m,n instructrice had ook tips: zet hem op de volte maar dat ging moeilijk als je pony niet doet wat je wilt... toen zei ze: geef een ruk aan de teugels als ie niet reageert.. toen heb ik dat maar gedaan want ik was al zo'n 5 minunten aan het rond sjeesen. Maar volgens mij is dit niet de beste manier en zoek is dus daarom een andere.

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:32

waarschijnlijk had je paardje op dat moment het bit tussen de kiezen..dus dan kun je trekken wat je wilt,maar dat helpt geen zier..

xDAANTJEE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:34

zet hem op de volte en neem em dan rustig terug, en een andere trainer zoeken idd

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:45

xDAANTJEE schreef:
zet hem op de volte en neem em dan rustig terug, en een andere trainer zoeken idd

Als de pony het bit vastheeft dan valt er niets rustig terug te nemen. Als je de "fatsoenlijke" hulpen gehad hebt, dan kun je gewoon de binnenteugel gaan inhalen, geef dan wel ruimte op de buitenteugel zodat het hoofd omgebogen kan worden. Op een gegeven moment kan de pony dan niet meer volhouden om hard te gaan.
One-rein-stop is leuk als je die gaat voorbereiden, maar daar heb je nu dus helemaal niets aan.
Die andere lesgever ben ik het helemaal mee eens.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:37

Waratje schreef:
xDAANTJEE schreef:

Als de pony het bit vastheeft dan valt er niets rustig terug te nemen. Als je de "fatsoenlijke" hulpen gehad hebt, dan kun je gewoon de binnenteugel gaan inhalen, geef dan wel ruimte op de buitenteugel zodat het hoofd omgebogen kan worden. Op een gegeven moment kan de pony dan niet meer volhouden om hard te gaan.
One-rein-stop is leuk als je die gaat voorbereiden, maar daar heb je nu dus helemaal niets aan.
Die andere lesgever ben ik het helemaal mee eens.

De One-Rein-Stop kan wel nuttig zijn voor later,als je weer in zulke situaties terechtkomt

Bovendien is op een volte zetten ook niet altijd evident en mogelijk.

Mijn vzpaard sloeg soms op hol op een pad,hoe kan jij dat beessie op een volte zetten als er rechts een veld is en links de sloot?

Annelies200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 15:50

ik rij gewoon in een bak dus er zijn geen sloten
Ik heb helaas geen keuze uit andere lesgevers ik heb er namelijk al 2...
zij zei: zet je pony op de volte en blijf achterover zitten
Die one-reinn-stop heb ik idd niet veel aan omdat ik de pony maar 2 keer in de week rijd. verder bedankt voor de tips!

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:22

Ik ken het gevoel van moeten wachten tot je paard stopt, beetje krom om te zeggen andere les nemen. Het is gewoon dat dat je wel eens overkomt en ja dan doe je dus niks. Mijn paard is ook wel eens stuurloos en remloos, dan hoop en bid je maar op geen ongelukken. Vooral diep blijven zitten, proberen je paard te kalmeren en idd toch blijven proberen die volte te krijgen zodat je niet kris kras links rechts door de bak vlieg.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:43

regine schreef:
Ik ken het gevoel van moeten wachten tot je paard stopt, beetje krom om te zeggen andere les nemen. Het is gewoon dat dat je wel eens overkomt en ja dan doe je dus niks. Mijn paard is ook wel eens stuurloos en remloos, dan hoop en bid je maar op geen ongelukken. Vooral diep blijven zitten, proberen je paard te kalmeren en idd toch blijven proberen die volte te krijgen zodat je niet kris kras links rechts door de bak vlieg.

Ik zou toch maar andere les nemen als blijkt dat de instructrice geen/onvoldoende aanwijzingen geef.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:21

Tijdens mijn haf haar rennen zonder remmen periode kon mijn instructrice raad geven zoveel ze wou, het werkte gewoon allemaal niet.
In 1 keer omtrekken is geinig, maar zodra ze om was rende ze door, of leuker nog plat omgaan en doorrennen.

Uiteindelijk moest ik mijn eigen gedrag veranderen, instructrice gaf wel de juiste tips, maar ik pakte ze op het verkeerde moment op of niet goed door of te lief, als zij er op ging zitten was het namelijk dorgands zo over.

Bij sommige gevallen kan van instructie veranderen helpen, maar niet altijd, hoe oud is het paard, hoe lang doet hij dit, hoe lang rij je hem al etc.etc.

Annelies200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 11:37

Ik rij de pony al een half jaar 2x in de week maar dit is niet de eerste keer dat het gebeurd maar de vorige keren waren veel korter en rustiger. Deze keer was heel 'extreem'
en een andere instructrize zoeken is voor mij geen optie..

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:43

Ik denk ook niet dat dat nodig is.

Als je op dit moment topics doorleest zie je dat erg veel paarden heftiger zijn dan normaal, het eer is raar, het is warm de zon schijnt en dan opeens begint het te waaien en te plenzen, of nog leuker zon met een flinke wind.

Ze hebben het allemaal een beetje in hun boel.

Blijf gewoon lekker zitten, laat de voorkant met rust, ga diep zitten, hou je benen eraan en als hij terug wil komen spoor je hem gewoon bij, neem het soort van hem over zodat het lijkt alsof het jouw idee was en niet het zijne.
Laat hem iets langer doorgaan, neem hem terug en galopeer weer aan, galopeer dan in jouw tempo een rondje door, draai een volte en neem hem terug.
Ga dan lekker verder met je les, hij is wat overbodig energie kwijt, jij hebt het van hem overgenomen en dat onthouden ze.

Tegenwerken kan ook averechts werken, dus laat maar gaan, ook als hij het bit beet heeft zal hij veel eerder loslaten want wat jij niet vastpakt kan hij ook niet vastpakken.
Probeer daarom meer met je benen en je zit te werken, want dat was bij mij wel een groot voordeel, als de voorkant het niet meer deed schakelde ik over op beenwerk, en dan zat ze zo op de volte.

Succes

Annelies200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 18:29

Silly: Het klinkt heel logisch en ik gad het zeker proberen! Heel erg bedankt voor de tips!

ankyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 11:38

tja.. misschien proberen om iets met je benen te doen? Knipoog

xx