2 tot 3 keer per week geef ik een 10-jarig meisje met grote D-pony les. Gaat al erg goed vooruit, heb nu alleen nog 1 probleem: pony gooit zodra ze op de lange zijde moet galopperen haar achterhand naar binnen. Dit ligt voornamelijk aan feit dat meisje haar binnenbeen nog erg afsteekt bij de galop, hoe kan ik haar laten proberen haar been aan de pony te houden? Zeg het al vaak, laat in stap en draf al wat opschuiven voor binnenbeen zodat ze weet wat ze ermee kan. In de galop lukt dit echter nog helemaal niet. Tips?
Ze moet meer de buitenhand erbij houden zodat de schouder meer naar binnen geplaatst wordt. De achterhand moet niet opzij geduwd worden maar juist de voorhand wat naar binnen gezet. Doordat een paard breder in de achterhand is dan in de voorhand, zal hij uit zichzelf aan de bakrand wat scheef gaan lopen. Dit moet door de ruiter gecorrigeerd worden door de voorhand een klein beetje opzij te plaatsen. In stap, in draf en in galop.
Soms wil echter niet altijd "schouder-voor" de oplossing zijn voor dit probleem. Probeer eens naast de hoefslaf te rijden en zie dan hoe recht/scheef de pony dan loopt.
Ligt niet aan de pony, dat weet ik 100% zeker. (als ik er op rijd is er niks aan de hand) Gewoon nog pure onmacht van het meisje, wat ook logisch is in principe.
@Kitty: hoe laat je een meisje van 10 een pony wat naar binnen zetten met de voorhand? Voor ons klinkt dit heel erg logisch, maar zo'n meisje kan dat nog niet.
@GeJe: op de binnenhoefslag hebben we hetzelfde probleem tijdens de galop.
Ik heb hetzelfde probleem met mijn paard, die gaat ook zo scheef in de galop. Mijn instructrice zegt altijd dat ik dan moet doen alsof ik wil afwenden, dus een klein stukje van de hoefslag af met de voorhand, zodat d'r schouders naar binnen gaan, en dan m'n binnenbeen erbij houden zodat ze verder rechtuit gaat.
Misschien te simpel hoor, maar toch.... Als mijn paard met de achterhand naar binnen galoppeert, ligt dat bij mij altijd aan het feit dat ik mijn buitenbeen veel te ver naar achteren leg. Misschien is dat het probleem ook bij dit meisje?
Misschien er zelf een paard keer opklimmen om de pony even voor elkaar te krijgen, dan kan ze voelen hoe het wel moet.
Als ik erop zit, probeert de pony het niet eens, ligt ook echt aan het meisje. Maar hoe kan ik haar leren haar binnenbeen erbij te houden? Zeg het vaak, maar blijft moeilijk, mss trucje?
Zelf heb ik het probleem ook bij 1 paard, en die laat ik dan een beetje schouderbinnenwaarts galopperen. Kan ze wel al een beetje schouderbinnenwaarts in draf?
Ik zou beginnen met in de galop goed de stelling naar binnen houden en dan beide handen iets naar binnen plaatsen (buitenteugel goed erbij zodat ie niet af gaat wenden). En de amazone ook laten kijken naar de kant waar ze heen rijdt (dus ook niet omlaag).