Alleen zijn = eng!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarRic

Alleen zijn = eng!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 19:52

Hallo,

Ik heb sinds zaterdag een nieuw paard, een echte schat, maar hij word helemaal opgefokt als hij even alleen staat of alleen bezig is.
De paarden staan bijvoorbeeld overdag in de paddock, als de paarden dan naar binnen gaan en ik wil met hem gaan rijden en longeren buiten dan heb ik daar dus last van.. Hij is dan heel erg onrustig en wilt de hele tijd terug naar stal waar de andere paarden staan, opzich heel erg begrijpelijk aangezien hij pas sinds zaterdag bij ons op stal staat, maar ik wil nu toch wel lekker met hem aan het werk.

Als de paarden in de paddock staan en ik longeer hem dan is hij hartstikke lief, de paarden worden helaas al vroeg binnengezet dus heb ik de mogelijkheid niet om eerst met hem aan het werk te gaan waar de andere paarden bijzijn.

Heeft er iemand tips en ideeen?
Ik wil morgen het liefst gaan rijden.
Groetjes Petrarca,

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:53

HAR --> OMG.

Mikkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 22:01

Ik heb zo ongeveer hetzelfde probleem.

Mijn vz paardje staat met nog een pony. Als die pony weg gaat word Joppe (zo heet ie ) helemaal gestrest. Wat ik nu heb gedaan is afbouwen zeg maar. Dat ik Joppe in de bak zet en met Robijn (de andere pony ) naar achter ga en zo steeds verder.

Je kan ook als je gaat rijden 1 paard in het zicht van jouw vz paardje houden, zodat hij niet het gevoel krijgt dat hij alleen is.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 23:09

Denk er wel aan dat hij inderdaad nog maar twee dagen bij jullie is. En sowieso nog gespannen is. Doe rustig aan met hem, en bouw de tijd dat hij alleen is gewoon rustig op en ga eerst leuke dingen met hem alleen doen, zoals ergens lekker grazen.

ygoeseye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:21

Ik zou er voorlopig niet te veel aandacht aan schenken. Hij moet leren om af en toe alleen te zijn. Dus gewoon negeren en lekker doen wat je van plan was.

KirstenFranc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:22

Verlatingsangst... had mijn vorige fjord ook. idd langzaam afbouwen. maar mijn fjord wou echt niet bij haar vriendinnetjes vandaan. Met wedstrijden ook, stond er maar 1 muur tussen e de hele tijd roepen en rennen. naja sterkte ermee

BiBaMi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:36

een paard heeft 2 weken zeker nodig om zich thuis te gaan voelen, dus ga eerst lekker ontspannen te werk, zoals lekker grazen in de berm, stappen over de weg( als dat kan) en lekker borstelen, zo leren jullie elkaar goed kennen. En dan weet hij/zij al als jij aankom'; ow, gezellig, daar is mn baasje... snapje?
suc6 he!

_Henrieke

Re: Alleen zijn = eng!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:17

Hm , heb ook wel tips nodig.
Ramona word gek als ze alleen staat Vork

Beste is gewoon met geruststellen lijkt me, maar dat helpt niet meer bij Ramona Tong uitsteken

honolulu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:20

misschien.. rustig steeds een beetje terein laten verkennen dat die aan de omgeving went, voor de rest ben ik het met antitoilet eens!

MarRic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 16:23

Dit topic is echt van meer dan een jaar geleden, en ik heb inmiddels allang geen problemen meer.

Maar misschien hebben jullie nog wat aan dit topic (als het blijft staan Knipoog ).
(btw. toch bedankt voor de berichtjes Lachen )

Ensueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:20

tja, het is een kuddedier he?
misschien moet je even een ander paard erbij hebben,
bijvoorbeeld aan de bakrand vastzetten ofzo, dan kan iemand anders het paard misschien even poetsen ofzo, zodat die ook wat tedoen heeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:26

Paardje zal nog even moeten wennen. Ik zou grondwerk met hem doen, vraag van hem dat hij zijn aandacht bij jou houdt, als hij eenmaal bezig is zal hij de andere paarden snel vergeten zijn.
En geef hem even de tijd. Paarden moeten ook leren dat ze even alleen kunnen zijn.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:54

Het kan betekenen dat hij gewoon niet goed alleen kan blijven, dit moet je dan ook stapje voor stapje opbouwen totdat hij er niets meer van maakt. Maar het kan ook zijn dat hij gewoon naar stal wil omdat hij denkt dat de andere paarden eten krijgen. Is dit ook daadwerkelijk zo? Dit heb ik namelijk met mijn paardje. Zij kan heel goed alleen blijven, maar met haar in de piste werken als de anderen naar binnen gaan gaat niet. Nu zet ik haar mee binnen als dit voorvalt, geef haar twee wortelen om na 5 minuten met haar richting de piste te stappen en dan heb ik het probleem niet! Haha!

PaardGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 17:34

Hetzelfe als mijn nieuwe arabiertje die zondag is gekomen!

Mijn staleigenares zegt dat het puur is omdat ze nieuw is en niks kent, en daarom graag bij andere paardjes in de buurt is.

Mijn pony heefd het dan met 1 andere arabier, waar ze de hele tijd aan kleeft.

Ik hoop dat het overgaat, en heb er ook al een topic over gemaakt!

Groetjes Elise

PaardGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 17:37

MarRic schreef:
Dit topic is echt van meer dan een jaar geleden, en ik heb inmiddels allang geen problemen meer.

Maar misschien hebben jullie nog wat aan dit topic (als het blijft staan Knipoog ).
(btw. toch bedankt voor de berichtjes Lachen )

Vertel eens hoe je het hebt opgelost dan?

MarRic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 09:16

Ik ben begonnen met mijn doelen te veranderen.
Niet beginnen met rijden etc. maar met een goede band.

Dat heb ik gedaan door grondwerk, ik ben het Parelli NH programma gaan volgen, op deze manier werden we een kudde van twee en had hij geen behoefte meer om 'naar een andere kudde' te willen gaan, integendeel.

Verder was het ook een kwestie van tijd, hij was net bij ons en heeft erg slechte ervaringen met mensen gehad.
Totaal geen vertrouwen dus.

Ik hoop (en het gebeurt vast wel!) dat jullie ook snel geen problemen meer hebben, ik weet hoe lastig het kan zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 09:17

MarRic schreef:

Dat heb ik gedaan door grondwerk, ik ben het Parelli NH programma gaan volgen, op deze manier werden we een kudde van twee en had hij geen behoefte meer om 'naar een andere kudde' te willen gaan, integendeel.

Super, jij hebt het begrepen!

Dory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:40

Cassidy schreef:
MarRic schreef:

Super, jij hebt het begrepen!

Wauww! Zo'n band met je paard lijkt me echt helemaal geweldig. Als ik later een eigen paard heb zal ik dit topic nog eens lezen ik heb er vast iets aan!

Maaik2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:17

Ik denk dath ij een beetje moet wennen, maar het kn ook zijn dat hij verlatingsangst heeft. Is hij ook onrustig als hij alleen in de peddock staat bv. hinneken enzo?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:37

verlatingsangst of wennen, het kan idd allebei of 1 van beiden zijn. Toen het andere paard Sanette nog bij Garabel stond (Sanette is ingeslapen doordat ze in een sloot belande) waren ze onafscheidelijk. De een hoefde maar in de bak bereden te worden en de ander brak ondertussen de stal af. Totdat ze maar besloten de een aan de bak vast te zetten of in het landje ernaast te zetten en de ander te rijden.

Weet je ook of je paard dit bij zijn vorige eigenaar ook zo deed?

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 19:58

wel goed opgelost idd, vaak word het grond werk vergeten