[EG] 20 jr. Schimmelruin, >15 jaar terug (NL/BE)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmliW

[EG] 20 jr. Schimmelruin, >15 jaar terug (NL/BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 20:59

Hallo Bokkers,

Zowel ik als de vorige eigenaar hebben het al vaker geprobeerd. Een jaar of 5 terug heb ik ook al eens een verhaaltje op een paardenforum gepland, nooit met enig resultaat. Máár: ik ben dus opzoek naar het verleden van mijn paard, een mission impossible want hij is papierloos, heeft een 'handelsverleden' en we moeten zo'n 15 jaar en meer terug. Toch geef ik het gewoon nog één gooi, bokt is immers zó groot...nuja:

The Facts:
Ik heb Lucas nu 13 jaar, mijn ouders kochten hem toen ik 11 jaar was van een kennis die hem een jaar heeft gehad. Ik ben dus opzoek naar mensen die hem mogelijk kennen van vóór 1992.

* Die kennis kocht Lucas die op dat moment naar het schijnt 'Emir' heette (weet niet of hij die naam sinds z'n geboorte had) van een handelaar in Hooge Mierde (Br). Daarvoor kwam hij uit België (weet niet of hij daar ook geboren is..). In een entingsboekjes staat dat hij zijn basisenting in jan/feb 1992 kreeg van dierenarts L. Segers uit Ravels (Poppel), België, net over de NL-grens.

* Lucas heeft zoals gezegd geen papieren. We gaan er beredeneerd vanuit dat hij nu rond de 20 is, hij zou dus van rond 1986 moeten zijn. In 1992 was hij al ruin.

* Het is een zwartgeboren schimmel van 1.58m

* Opvallende kenmerken:

* Een hechtings- litteken van een van zo'n 10 centimeter lang op de linkerkant van z'n hals en een hele kleine iets hoger aan dezelfde kant.

* Een lang smal litteken in zijn kootholte, rechtsachter. Beide littekens zijn van 'voor onze tijd', geen idee waarvan ze komen.

* Toen hij nog niet helemaal wit was had hij 3 witte kroonranden en rechtsachter een wit sokje.

* Links in de onderhals heeft hij een gek 'kuiltje'.

* Hij is gruwelijk gevoelig, heeft er bijvoorbeeld een bloedhekel aan geborsteld te worden. (en laat dat weten ook)

* Geen spectaculaire gangen. Galop en stap goed voor elkaar, draf matig.

* In verhouding korte voorbenen.

* Compact gebouwd.

* "lastige draf", zit niet van nature als een stoel zeg maar.

Verder:
Het summiere verhaal dat de handelaar uit Hooge Mierde destijds gaf hield in dat hij 'Emir' gekocht had van een meisje/ mevrouw voor wie hij te moeilijk was. Dat past goed bij het hele beeld van die tijd en de eerste jaren bij ons: het was altijd een 'portret'. Eenkennig, zeer eigengereid, brutaal, hengstenmanieren, moeilijk (niet..) te rijden voor beginnelingen omdat hij zich simpelweg niets aantrok van mensen op zijn rug die niet écht aan het rijden gingen..dan ging hij gewoon létterlijk zijn eigen gang. Het gaat te ver hier al zijn kattekwaad te beschrijven maar we hebben er in het prille begin veel mee te stellen gehad. (en veel om gelachen, dat ook).

Waarschíjnlijk had zij hem dan weer van een handelaar, maar hier is waar het allemaal wel heel vaag wordt.

Dit is de oudste foto die ik van hem heb. 1992:
Afbeelding

Zomer van 1993 (inmiddels bij mij):
Afbeelding

En tot slot een recentere, 2002:
Afbeelding

Kortom:
is er íemand die tussen pak-hem-beet 1884 - 1992 een schimmelhengst/ ruin van rond de 1.58m had of heeft gekend die een beetje in deze beschrijving past? Zonder papieren dus (hoewel niet úitgesloten dat hij ze ooit wél had). Ik zou het meer dan bijzonder leuk vinden om íets meer uit te vinden over Lucas' jonge jaren.

Ps, heb uiteraard wel meer foto's dus als iemand een detail zou willen checken...laat weten of pm!