zijn er mogelijkheden om bitloos te starten zonder gedoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

germie

zijn er mogelijkheden om bitloos te starten zonder gedoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 16:59

Je mag volgens de regelementen niet bitloos starten.

Maar zijn er mogelijkheden om dit wel te doen? Is dispensatie aanvragen veel werk en brengt dit de nodige kosten mee? Moet je je hierna telkens 'gaan verdedigen' bij de jury omdat je dispensatie hebt?

Ik vraag me dit gewoon even af. Heb vorige week bitloos meegereden in de springles en het paard loopt bitloos minstens net zo goed als met bit (ook dressuurmatig). Het paard kan dus wel gewoon met bit bereden worden. Dus op zich geen probleem, maar als ik nu graag bitloos zou willen starten?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:25

Ik vínd dat dit gewoon moet kunnen, op de grotere 'internationale' wedstrijden als bijv. indoor brabant, heb ik vorig jaar zát bitloos zien starten, snap dan niet waarom dit een probleem moet zijn bij de kleinere, officiële wedstrijden.
Misschien de KHNS emailen?

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 17:28

Ik heb het overigens niet over een hackemore, maar over een bitlooshoofdstel zoals op www.bitlessbridle.com te zien is.

Dat je niet met een hackemore mag starten in de lagere klassen vind ik wel logisch, die dingen zijn behoorlijk scherp.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:29

met springen mag het, met dressuur niet.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 20:36

Lielle schreef:
met springen mag het, met dressuur niet.

Weet je het zeker? Ik heb laatst in een regelement gelezen dat je moest rijden met een trenshoofdstel voorzien van enkelvoudige trens. Of heb ik een verkeerde gepakt?
Want anders pak ik een keer een oefenparcoursje bitloos mee.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:44

ja, kijk maar in de versie 2006.

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:45

je mag niet bitloos starten in de dressuur en ik denk eerlijk gezegd ook niet dat je daar dispensatie voor krijgt, als je paard ook gewoon kan lopen op een simpel trensje!

chelsea82

Re: zijn er mogelijkheden om bitloos te starten zonder gedoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:37

je krijgt zeker niet zomaar dispensatie.Je moet met een hele goede reden aankomen wil je dispensatie krijgen.In jou geval zou je al met een medische verklaring van de dierenarts moeten komen.Start gewoon met een vriendelijk bit.

Rl_PrincEsS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:28

Ben je ook van plan om dispensatie aan te vragen?

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 20:09

ER staat in het wijzigingen document t/m 2006:
WAnneer de teugel direct aan het hoofdstel wordt bevestigd is het niet verplicht een bit te gebruiken.

Betekent dit dan dat je met een cook-hoofdstel mag starten met springen? (www.bitlessbridle.com)
Hier worden de teugels aan een soort keelriem die via de neusriem loopt bevestigd. Dus aan een onderdeel van het hoofdstel.

Als dit mag, dan kan het best eens zijn dat ik een keer bitloos probeer te springen. (alleen jammer dat het met de dressuur niet mag).

Het paard dat ik rij loopt het fijnst op een wat dikker bit. Het probleem is dan dat ze haar mond niet helemaal meer kan sluiten. ZE heeft een klein mondje. Op zich heb ik een goede tussenweg gevonden (niet een heel dik bit, maar toch een bit waar ze lekker op loopt, een dubbelgebroken watertrens), maar ik sta altijd open voor alternatieven.
Bitloosrijden is dus op zich niet noodzakelijk, maar zou misschien wel een goed alternatief zijn.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:07

Dus als ik het goed lees kan je met een pony met een aangeboren kaakafwijking (waardoor er geen bit in haar mond past) bitloos starten? Dat zou fijn zijn.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:18

Nou, zo simpel is het niet. Je kunt bitloos springen, en je zou voor de dressuur dispensatie kunnen aanvragen.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:47

Nouja eerst nog nog maar een jaartje wachten en dan beleren en dan zien we wel

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 19:29

Lielle schreef:
Nou, zo simpel is het niet. Je kunt bitloos springen, en je zou voor de dressuur dispensatie kunnen aanvragen.

Maar dan moet je wel voor een dierenartsverklaring zorgen.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 19:43

Maar dat is vast wel te doen, de da wil dat vast wel.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:15

lailapri schreef:
Maar dat is vast wel te doen, de da wil dat vast wel.

Daar zou ik zo maar niet van uit gaan. Dan kan iedereen wel om elk wissewasje dispensatie aanvragen, met als gevolg dat je de reglementen net zo goed door het toilet kan spoelen...
Je moet écht wel een goede medische reden hebben. Als een dun bitje wel zou passen, zal er geen dispensatie worden verleent. Ook al loopt hij daar niet zo fijn op.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 17:32

ik ben heel benieuwd of je ook daadwerkelijk gaat starten zonder bit.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 22:36

Ik heb vandaag bitloos een B oefenparcours gesprongen (start normaal L, maar ik ben de hele winter en de halve vorige zomer niet gestart, dus voorlopig eerst alleen B en L HC). Dit ging goed. Paard was goed stuurbaar, lekker voorwaarts. Wel werd mij door de begeleider van het oefenparcours gevraagd wat ik voor hoofdstel had. Hij heeft het even bekeken.