Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Maya schreef:VSW --> RUI.
Zie ook de FAQ hierbovenaan.
Overigens kan je met rijbewijs BE, ook met een tweepaardstrailer met 1 paard erin op stap, doe ik zelf ook, en onze auto kan 1200 trekken.
manic schreef:Mijn Heja volpolyester 1.5 paards weegt 540 kg. Mijn paard (rond de 1.60-1.62) zal zo rond de 550 kg zitten.
1200 moet wel kennen, tenzij je een gigantisch groot paard/zware trailer hebt.
Overigens staat het gewicht van de trailer vaak op het plaatje wat er op zit, of staat in de verzekeringspapieren.
Een trailerverhuurbedrijf kan je feilloos vertellen wat hun trailers wegen.
Uit nood heeft mijn trailer afgelopen weekend achter een auto gehangen die officieel maar 1000kg mag trekken, maar die had er eerlijk gezegd weinig problemen mee.
Heeft degene die gaat rijden een E rijbewijs?
Narco schreef:Als je B-E rijbewijs hebt mag je combinatie's rijden die boven de 3500 kg. zijn. Wel altijd uitgaan van het max. laadgewicht! Als je trailer (max. laadgewicht) zwaarder is dan wat de auto mag trekken mag dat volgens mij niet! Het gewicht wat op de trailer staat telt voor als ze je aanhouden, ook al heb je er een geit in staan!
Kijk eens op de site van de RDW daar staat alles uitvoerig beschreven!
manic schreef:Maar goed, om terug te komen op Lisa haar vraag. Waarschijnlijk gaat dat dus wel lukken, mits trailer + paard niet boven de 1200 komt en bestuurder B+E heeft is er niets aan de hand. Gewicht van de trailer staat netjes op de papieren en als ik zo naar de fotos van je paardje kijk zit hij waarschijnlijk rond de 500-550 kilo (en dat is flink geschat).
Weet je al welke trailer je gaat gebruiken en kun je daar het gewicht van achterhalen?
ikke schreef:Als je B-E rijbewijs hebt wordt er gekeken naar het FEITELIJK gewicht. Als je wordt aangehouden en oom agent vertrouwd het niet, dan ga je op de weegbrug. Als je trailer minder weegt dan de auto mag trekken, dan mag je door.
ADDER ONDER HET GRAS!!: Oom agent zal ook kijken naar de vertikale kogeldruk. Veel auto's mogen maar 50 of 75 kg kogeldruk hebben, terwijl de meeste trailers tussen de 75 en 100kg zitten!!!
SuzyE schreef:ikke schreef:Als je B-E rijbewijs hebt wordt er gekeken naar het FEITELIJK gewicht. Als je wordt aangehouden en oom agent vertrouwd het niet, dan ga je op de weegbrug. Als je trailer minder weegt dan de auto mag trekken, dan mag je door.
ADDER ONDER HET GRAS!!: Oom agent zal ook kijken naar de vertikale kogeldruk. Veel auto's mogen maar 50 of 75 kg kogeldruk hebben, terwijl de meeste trailers tussen de 75 en 100kg zitten!!!
Oom agent wist laatst, toen hij me aanhield, geeneens dat er die regeling was voor een b-rijbewijs om een trailer te trekken... toch sneu
Suelza schreef:Regeling? Dat is geen regeling! Dat is gewoon wet.
B rijbewijs = a. Trekkend voertuig is leeg zwaarder dan de aanhangwagen
en b. de totale maximum massa van zowel aanhanger als trekkend voertuig mag niet meer zijn dan 3500 kg.
Voor 2004 kon men met a. volstaan. Dit is in 2004 gewijzigd. Dus je moet ook kijken naar het laadvermogen van de auto.
E rijbewijs = a. trekkend voertuig lichter dan aanhangwagen, of de totale toegestane maximum massa is meer dan 3500 kg.
Wat betreft de auto... Met de gemiddelde auto kun je 9 van de 10 keer wel een 1,5 paards trailer trekken. Veel auto's mogen geremd wel een kilo of 1300 trekken (Let op... ik zeg 9 van de 10, dus niet alle!!!!). Ze moeten gewoon even op het kentekenbewijs van de auto kijken. Daar staat het op, zijn meteen al je vragen beantwoord.
De gemiddelde 1,5 paars trailer weegt incl. laadvermogen 1300 kg.
Wat betreft het feitelijke gewicht waar zojuist over gesproken werd (ik heb het niet helemaal goed gelezen, dus excuus als ik de plank mis sla!) Het feitelijke gewicht is alleen van toepassing bij OVERbelading. Dan ga je op de weegbrug. Dus heb jij een anderhalf paards trailer van 700 kg, met een laadvermogen van 600 kg en je zet er een Belgisch trekpaard in, dan heb je kans dat je bent overbeladen. Om daar verbaal voor op te kunnen maken, moet je de weegbrug op.
Voor alle andere zaken, telt het "papieren" gewicht. Dus dat zijn puur rekensommetjes!
Succes ermee!
Suelza schreef:Wat betreft het feitelijke gewicht waar zojuist over gesproken werd (ik heb het niet helemaal goed gelezen, dus excuus als ik de plank mis sla!) Het feitelijke gewicht is alleen van toepassing bij OVERbelading. Dan ga je op de weegbrug. Dus heb jij een anderhalf paards trailer van 700 kg, met een laadvermogen van 600 kg en je zet er een Belgisch trekpaard in, dan heb je kans dat je bent overbeladen. Om daar verbaal voor op te kunnen maken, moet je de weegbrug op.
Voor alle andere zaken, telt het "papieren" gewicht. Dus dat zijn puur rekensommetjes!
Succes ermee!
beantsje schreef:Suelza schreef:Wat betreft het feitelijke gewicht waar zojuist over gesproken werd (ik heb het niet helemaal goed gelezen, dus excuus als ik de plank mis sla!) Het feitelijke gewicht is alleen van toepassing bij OVERbelading. Dan ga je op de weegbrug. Dus heb jij een anderhalf paards trailer van 700 kg, met een laadvermogen van 600 kg en je zet er een Belgisch trekpaard in, dan heb je kans dat je bent overbeladen. Om daar verbaal voor op te kunnen maken, moet je de weegbrug op.
Succes ermee!
Als je feitelijk meer trekt dan je auto mag trekken, zit je wel degelijk fout.
Mijn 1,5 paardstrailer had een totaalgewicht incl. laadvermogen van 2000 kg, Belg-proof dus. Als je die trailer met een belg van 1100 kg erop achter jouw auto hangt, ben je strafbaar, omdat jouw auto niet zoveel mag trekken.
Mijn trailer is leeg 640 kg, dus met een paard van 500 kg mag je er gewoon mee rijden. (mits BE natuurlijk)
let op: Dit geldt alleen voor een auto met geel kenteken!. Als je een grijs kenteken hebt, wordt in alle gevallen uitgegaan van het laadvermogen en niet van het daadwerkelijke gewicht. Dan mag je dus niet met mijn trailer rijden, al is ie leeg.
)beantsje schreef:Mijn 1,5 paardstrailer had een totaalgewicht incl. laadvermogen van 2000 kg, Belg-proof dus. Als je die trailer met een belg van 1100 kg erop achter jouw auto hangt, ben je strafbaar, omdat jouw auto niet zoveel mag trekken.
Mijn trailer is leeg 640 kg, dus met een paard van 500 kg mag je er gewoon mee rijden. (mits BE natuurlijk)
let op: Dit geldt alleen voor een auto met geel kenteken!. Als je een grijs kenteken hebt, wordt in alle gevallen uitgegaan van het laadvermogen en niet van het daadwerkelijke gewicht. Dan mag je dus niet met mijn trailer rijden, al is ie leeg.
ikke schreef:beantsje schreef:Mijn 1,5 paardstrailer had een totaalgewicht incl. laadvermogen van 2000 kg, Belg-proof dus. Als je die trailer met een belg van 1100 kg erop achter jouw auto hangt, ben je strafbaar, omdat jouw auto niet zoveel mag trekken.
let op: Dit geldt alleen voor een auto met
geel kenteken!. Als je een grijs kenteken hebt, wordt in alle gevallen uitgegaan van het laadvermogen en niet van het daadwerkelijke gewicht. Dan mag je dus niet met mijn trailer rijden, al is ie leeg.
FOUT!! Er is GEEN verschil in de regeling tussen geel en grijs kenteken!!!!
LEES FAQ!!!