paard schrikachtig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

paard schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 09:10

ik heb mijn paard nu al een dik jaar, in het begin als ik naar der toe kwam en ik deed iets met mijn hand sprong ze gelijk 2 meter achteruit. ze wwas ook heel onrustig in omgang. en elke keer als je maar iets raar deed met je hand vloog ze met der hoofd omhoog. nu is dit al aanzienlijk minder geworden. maar het probleem blijft bestaan als ze vervelend is en dribbelt en ik word even boos op haar en ik wenk mijn hand omhoog (sla der nooit op der hoofd!) schiet ze gelijk met der hoofd omhoog en kijkt ze alsof ik der ga slaan. en ze wil graag aandacht maar toch blijft ze bedeesd en als ik haar over haar hoofd aai trekt ze haar hoofd weg.

denken jullie dat dit probleem zich altijd voort zal spelen? of zal het ooit bijna niet meer te merken zijn? graag jullie mening!

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:22

tjah dat weet je niet goed, ieder paard is weer anders.. ik denk dat als jij telkens met je hand zwaait, en je paard gaat met het hoofd omhoog dat je hem even gerust moet stellen met jou hand (waar je mee zwaaide) door hem even te aaien op z'n hals enzo, hem het vertrouwen te geven dat jij hem niks doet met je hand
maar ik weet niet of het over zal gaan, dat is per paard verschillend, niet elk paard is hetzelfde

SofieBeau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 12:23

Als je paard in een stal staat, hang dan voederzakken aan het plafond zodat ze daar met haar hoofd tegen botst in het begin kan ze hier misschien bang van worden,maar na een tijd vind ze het de normaalste zaak van de wereld en zal ze al snel veel minder kopschuw zijn

probeer haar ook zoals Wan zegt gerust te stellen

Leoni_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 14:58

Ik vermoed dat je dit nooit kan verhelpen maar het kan wel minder worden.
Zelf heb ik ook een pony dat behoorlijk onrustig is en die ik ook niet zomaar over haar hoofd kan aaien.
Bij ons is het voor een deel goed gekomen met vertrouwen en we zijn nu zo'n 3 jaar verder..

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 14:11

ik doe mijn best om jusit rustig met haar om te gaan.. als ze schrikt haar gerust te stellen en af en toe juist even met haar knuffelen.. maar toch vind ik het jammer dat ze zo kan schrikken van mij en dat ze me echt aankijkt alsof ik haar sla. gister deed mijn breor zijn hand omhoog en mijn paard vloog helemaal achteruit. en ik kan ook nooit echt met haar knuffelen omdat ik niet ana haar hoofd mag aaien. maar ik merk wel dat de 'onrust' wel uit haar lichaam is maar het zijn af en teo momenten

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:58

heb je dr wel eens in de bak of in de wei aan een lang touw gepakt en dan als een malloot met je handen omhoog en zwaaiend langs dr heen gesprongen?
In het begin kijken ze angstig maar als je het lang genoeg volhoudt gaan ze je aan staan kijken of je gek bent en dan wordt het 'normaal'.
Belangrijk is dat je een lang touw hebt en ver van dr vandaan begint en dat langzaam naar dr toe gaat doen en zodra ze weg loopt ga je weer veraf beginnen. Dus niet rechtsteeks naar haar toe maar een beetje als een dronken aardbei eromheen zwalken. Ziet er voor de omstanders erg grappig en vreemd uit maar t werkt wel!

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 16:29

hmmm opsich geen verkeerd idee.. mar ik probeer haar juist aandacht te geven en gewoon te aaien over der hoofd.. mar soms schrikt ze niet van mijnhand en soms wel.. ik reed bijv es buiten met eimand en dat paard sloeg hele tijd met zijn staart omhoog nou continu schoot mijn paard haar hoofd achteruit. en ik denk dat ze op dat punt iets meegemaakt heeft!

crownjumper

Re: paard schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:42

Mijn paard was ook kopschuw.
Wat ik gedaan heb is als mijn paard eet aai ik hem altijd rustig over zijn hoofd.
Omdat ie dan aan het eten is trekt ie zijn hoofd niet weg.Na een tijdje
gewoon heel vaak doen(zonder voerbak) en dan na een tijdje gewoon heel rustig tegen hem spreken en over zijn hoofd aaien.
Wat ook helpt als ie het niet wil zonder voerbak is wat snoepjes in je hand nemen en dan aaien,en dan natuurlijk afbouwen.

Mijn paard is nu een stuk rustiger bij zijn hoofd.
Natuurlijk kan het nog beter!
Het is niet zo dat ie het erg pretig vind maar vervelend vind ie het ook niet meer.
Gewoon veel oefenen!
Veel sucses

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:44

het is beter om het veel te doen zodat ze er aan wennen dan het nooit te doen en steeds een schrikreactie te krijgen. (politiepaarden trainen ook alles meerdere keren en niet maar 1 keer) Je maakt ze dan minder wantrouwig als je onverhoopt je arm omhoog steekt, dat is althans het idee erachter.

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:47

Doe alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Sta je bij haar, hup hand omhoog. Beloon haar als ze niet wegspringt of bang kijkt. Maak er een 'spelletje' van. Niet te vaak doen natuurlijk, anders is het een soort vorm van pesten. Succes!

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:28

ik denk dat het noit helemaal over zal gaan maar het kan wel mindert worden
Laatst bijgewerkt door Tanja op 14-10-07 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht omgezet in normaal lettertype.

marieke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:15

Wanneer je je paard elke keer geruststeld als hij is geschrokken omdat jij je hand omhoog deed, bevestig je aan hem dat er iets engs was. Dus zoals ook al eerder is gezegd, moet je veel en vaak met je handen zwaaien en onverwachte bewegingen maken en dan net doen alsof dat de normaalste zaak van de wereld is. In het begin zal hij idd. heel erg bang voor je zijn, maar na verloop van tijd weet ie dit normaal is en dat hij niet hoeft te schrikken. Het belangrijkste hierbij is dat je hem niet beloont of geruststeld en heel zelfverzkerd over komt. Ook als je hem aaien wil en hij zwiept met zijn hoofd omhoog, doe je net alsof je gek bent en dan aai je hem maar over de hals, ofzo, als je niet meer bij zijn hoofd kan komen. Na een tijd zal hij hier makkelijker in worden.
Je kunt uit zijn gedrag wel concluderen dat er in het verleden iets met hem gebeurd is, de schrikreactie zal waarschijnlijk ook nooit helemaal weg gaan, trouwens elk paard schrikt wel eens als je plotseling met je hand zwiept. Ga naast deze dingetjes eens kijken wat hij doet als je een handdoek uitklopt in de stal, of met een paraplu in de bak staat enzo. Beetje schrik en paniek training doen zodat hij alle zenuwen een beetje meer onder controle krijgt.

Succes! Pling

noekia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:15

Fluisteren ! er is genoeg over te vinden op internet.
Het is 1 van de beste manieren om vertrouwen in elkaar te krijgen.
9 van de 10 mishandelde paarden,krijgen op deze manier weer een beetje vertrouwen in de nieuwe eigenaar.!

succes

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 18:18

dit is een oud topic Knipoog