Ik heb vandaag voor het eerst de nieuwe proeven gereden en het viel me op dat er erg weinig stap gevraagd wordt in de L1 en dan vooral in proef L9.
Bij de oude proeven had je nog het 'in vrije stap de rijbaan verlaten', in L9 heb je nu alleen een keer in middenstap van hand veranderen en vlak voor het afgroeten in stap overgaan.
Stap is normaal gesproken een goede gang van mijn paard. In dit geval had ik tijdens mn middenstap dat hij richting draf dribbelde (mijn fout). Ik kreeg hier geheel terecht een 3 voor.
Echter, gezien er verder dus eigenlijk geen stap in zit kreeg ik nu bij de eindbeoordeling een 4 voor de stap.
Is het meer wedstrijdruiters opgevallen dat de hoeveelheid stap wel erg weinig is? En hoe kijken jury's hier tegenaan? Zijn er al ervaringen van anderen met deze proef?
Toch wel gek dat je een 4 krijgt als je paard goed stapt. Het aandribbelen zou een jury niet mee mogen nemen bij het cijfer van de stap mijnsinziens (dat wordt meegenomen bij de betreffende oefening). De jury heeft in het stuk stap prima de mogelijkheid om te constateren hoe de stap van jouw paar is dus had evengoed een 7 kunnen geven als je paard goed stapt.
De pest is dat je met zo'n dribbel idd je "hele" stap verknalt, ervoor en erna maak je nog wat huppelpasjes en verder heb je niks meer om het te verbeteren. Volgende keer meteen lekker langer laten en je eigen lijf af laten hangen. Je mag nog 3 maanden oefenen met deze proef.....