En kijk je daar hetzelfde tegenaan als officiële wedstrijden, beoordel je net zo streng, reken je mensen op hetzelfde af?
Ben hierin geïnteresseerd, omdat ik morgen een onderlinge wedstrijd ga rijden op een paard van de ruiterclub (mijn bijrijdpaard kon niet mee). Het gaat hier om een wedstrijd waar naast enkele pensionklanten voornamelijk manegeklanten meerijden. En tja, zoals op veel maneges, zijn de paarden nu eenmaal geen dressuurtoppers en vinden het heerlijk om sterren te kijken.
Paard waar ik morgen op rij is een vreselijk lief beest, ontzettend veel pit er in, en bokt flink wat af, maar nee, lekker nageeflijk lopen zit er niet in.
Nu zit ik hier niet erg mee, vind het gewoon leuk om een wedstrijdje mee te rijden, maar er viel mij toch iets op. De ruiterclub trekt altijd een jurylid van buiten aan, die noch de paarden noch de ruiters kent. Lijkt mij ook dat deze persoon dus objectief jureert. Op officiële wedstrijden worden mensen er vaak op afgerekent als een paard sterren loopt te kijken, en gewoon niet nageeflijk is. Toch zag ik op de uitslagenlijst van de vorige wedstrijd redelijk hoge punten staan. Zelfs enkele personen die dik in de 180 reden (oude proeven) met paarden die niet netjes negeeflijk lopen.
Is dit dan een voorbeeld van een slechte jury, een jury die rekening houdt met manegepaarden, of gewoon een jury die het al best vind als je netjes op de letter rijdt?
En hoe jureren jullie manegewedstrijden?
Heel verhaal, maar toch
Ik start trouwens in de B2. Klasses zijn Bixie, Bjeugd, B1 en B2.