Sporen bij B pony's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DuchesS

Sporen bij B pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 16:53

Wat mij zo erg opvalt bij wedstrijden, is dat er bij de B pony's zo veel mensen (kinderen) met sporen rijden!
Ik ben volgens mij de enige bij mijn vereniging die zonder sporen rijd. Simpel omdat ik ze gewoon niet nodig heb.
Ik verbaas me er echt over dat die kleine kinderen echt met die sporen prikken, echt niet normaal, die kunnen er echt nog niet mee rijden, en niemand, zelfs geen jury die er wat van zegt, en geloof mij het valt echt wel op.
Waarom zou dat toch zo zijn dat 9 van de 10 met sporen rijden? Omdat het leuk staat ofzo?

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 17:41

Sporen zijn verplicht. Alleen krijg je in de B en L dispensatie. Dus nee, ik vind het niet raar dat er veel mensen met sporen rijden.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 17:43

Nou ik vind het raar dat je er mee ridt en er niet mee om kan gaan. Dat sporen verplícht zijn vind ik belachelijk. Dat lijkt me eigen keus.

DuchesS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 18:26

Vind ik ook Qium, lijkt mij ook eigen keuze, zolang het goed gaat zonder sporen moet je toch lekker zonder sporen kunnen blijven rijden. In de M als je zonder zweep moet misschien..

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 18:29

sporen verplicht? dat is toch niet zo, je moet toch zelf bepalen en weten als je ze gebruikt. starks heb je zon supergevoelig paard, en je moet met sporen rijden. lekker dan. dan loop je lekker te racen, als je de sporen echt niet nodig heb. ik rijd wel met sporen. omdat ik ze nodig heb. en ik het fijner vind

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 18:30

shrOnatje schreef:
sporen verplicht? dat is toch niet zo, je moet toch zelf bepalen en weten als je ze gebruikt. starks heb je zon supergevoelig paard, en je moet met sporen rijden. lekker dan. dan loop je lekker te racen, als je de sporen echt niet nodig heb. ik rijd wel met sporen. omdat ik ze nodig heb. en ik het fijner vind

Lees eerst het wedstrijdregelement maar.

DuchesS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 18:32

Tsja het is idd verplicht, zolang het nog niet hoeft doe ik het ook niet, ik vlieg zonder sporen al heel de bak door dus ja

Cappuccino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:58

vanaf M is het verplicht met sporen te rijden. Als je dus een gevoelig paard hebt en je rijdt M ( dus met sporen ) moet je dus je benen goed stil houden

Liess__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 21:40

mensen die denken dat je met sporen gaat vliegen: Je moet ze niet gebruiken om aan te drijven maar ter verfijning van je hulpen, dus je zult zachter moeten wezen met je benen en meer aandrijven met je kuiten.

Ik rijd mijn draver (heethoofd, ziet er niet uit als draver) ook gewoon met sporen, zolang ik er niet mee schop of hard prik is er niets aan de hand.

paardenmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 09:27

ligt eraan bij mij of ik met sporen rijdt.... als ik ze nodig heb rijd ik er gewoon mee,,,, anders niet .... maar vanaf de M rijd ik natuurlijk ook met sporen..,,,

Talishe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:14

Met mijn fries gebruik ik ze bij elke wedstrijd. Als ik thuis 'train' niet, zodat ze op wedstrijd net dat beetje meer heeft, wat ze egt nodig heeft.

Lappie_Lap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:29

Kangaroo_Syl schreef:
mensen die denken dat je met sporen gaat vliegen: Je moet ze niet gebruiken om aan te drijven maar ter verfijning van je hulpen, dus je zult zachter moeten wezen met je benen en meer aandrijven met je kuiten.

Ik rijd mijn draver (heethoofd, ziet er niet uit als draver) ook gewoon met sporen, zolang ik er niet mee schop of hard prik is er niets aan de hand.

Precies .. je moet je benen leren stilhouden en dan is er niets aan het handje. Ik rijd zelf ook met een een heethoofd (arabier-typje) en dat gaat ook prima .. ik ben wel pas in het M met sporen gaan rijden, maar dat was vooral ook vanwege de lengte van mijn benen.

Maar om nou terug te komen op de TS ... juist het probleem zit hem bij het stilhouden van de benen. Heel veel van de kleine kinders op AB ponytjes zie je behoorlijk met hun beentjes wapperen. Dan zie ik het hele nut van de sporen niet meer hoor ... ik snap ook niet dat de ouders hun kleine kinders dan al met sporen laat rijden. Laat ze eerst wat groter en sterker worden, zodat ze goed kunnen aansporen.

Wat betreft de wat oudere jongelui in de B en L klasses. Die moeten het zelf weten, maar ik vind persoonlijk dat je je paard eerst zonder hulpmiddelen de basis kunt aanleren. Want dat is de klasse B en L .. de basis. Je hebt er dan in de hogere klasses veel meer aan de sporen, want dan hoef je niet veel met de sporen in te werken. Dan werken ze iid als een verfijning van de hulpen.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:44

shrOnatje schreef:

1. sporen zijn wél verplicht
2. sporen moet je niet nodig hébben, maar gebruiken ter verfijning van je hulpen.

LS_

Re: Sporen bij B pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:51

ik rijd in de b-klasse denk ik , ik rijd hrov niveau 0 .
maar ik rijd ok met sporen omdat ik zo nodig heb, ik rijd op onze manegpony die vroeger wel Z2 heeft gelopen maar die nu heel verkeerd wordt gereden.
ze kan het nog wel maar je moet even haar geheugen opfrissen
die mensen die er op rijden als manegepony die kappen zo erg met hun benen dat beauty gewoon niet meer reageert op een druk met je kuiten zoals het hoort in een proef, dus rij ik met sporen zodat ik maar even moet aandrukken.
ik ben zelf 13 jaar en dus tamelijk jong maar dat wil niet zeggen dat ik niet weet hoe te rijden met sporen.

greetz

xDAANTJEE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:55

ik reed met mijn pony ook altijd alleen op wedstrijd met sporen, bij mijn paard rijd ik altijd met sporen want dat heeft ie gewoon nodig anders reageert ie niet vraag me niet hoe het kan