Schrikachtig.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiekpjot

Schrikachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 20:51

Mijn moeder en ik gaan wel eens samen buitenrijden ik op een van mijn shetten en mijn moeder op ons paard.
Maar Pjotter (paard) schrikt echt van alles :een vuilniszak langs de weg,een vogel die uit een boom vliegt,bankjes,...
En mijn moeder vroeg zich af waarom hij dat doet..
Ik zei van dat het misschien eraan lag dat hij niet fatsoenlijk is opgevoed,of dat hij iets heeft meegemaakt waardoor hij schichtig is geworden ..
Wat denken jullie.. ?

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 20:57

sommige paarden zijn gewoon erg heet, ik heb ook zon heetkop.
Soms ligt het er ook aan dat ze teveel krachtvoer of te weinig beweging krijgen, bijv. doordat ze op stal staan

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 21:01

Sommige paarden zien ook niet goed, en schrikken daarom overal van. Ik zou zijn ogen eens laten nakijken.

Het kan ook een wisselwerking zijn op een reactie van jouw. Dat je onbewust verkrampt bij dingen waarvan je denkt dat je shet daarvan kan schrikken, en dat je paard merkt dat jij verkrampt, dus denkt dat er wat engs is en daarom schrikt. Probeer daarom te ontspannen.

Hoe reageert je shet als je met hem wandelt? Schrikt hij dan ook overal van?

Schrikken helemaal niet erg. Als hij maar niet ongecontroleerd de benen neemt. Wat je wel kunt doen is hem aan onverwachtte dingen te laten wennen. Daag hem uit, doe wat grondwerk met hem...

kiekpjot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 21:17

nou hij ziet te juist te goed
En mam weet waarvaqn hij schrikt dus ze verwacht het wel ..
Jhaa ,, over dat hem aan die dingen te laten wennen zullenwe eens kijken of dat lukt
dankje ..
Andere tips ook nog welkom

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 22:04

kiekpjot schreef:
En mam weet waarvan hij schrikt dus ze verwacht het wel ..

Dat moet ze niet doen, als zij al 'verwacht' dat ie schrikt, dan schrikt ie, ongeacht of hij het werkelijk eng vind. Je moet zelf heel ontspannen op je paard zitten, dan is je paard het ook. Ga er niet van uit dat hij schrikt, maar ga er van uit dat hij gewoon doorloopt, en laat hem niet naar dingen kijken, vraag zijn aandacht terug en hou hem lopende (hou hem aan het werk). Niet stil gaan staan en laten 'snuffelen' daarmee bevestig je dat het werkelijk gevaarlijk kan zijn.

Schriktraining kan je ook doen, pak iets wat ie eng vind (zeil o.i.d.) beginnend met iets niet zo heel engs uiteraard, en 'pest' hem er net zolang mee totdat hij stil staat. Op dat moment haal je het enge van hem weg, en beloon je hem door hem even met rust te laten.
Op die manier leert hij dat als hij maar stil staat en geen rare dingen uithaalt het 'enge' voorwerp weggaat, en zal hij dus ook minder reageren op andere dingen.

Desensibalisatie is ook handig, ontwijk geen drukke 'omgevingen' maar trotseer ze juist. Ga express met je hond ballen onder en achter je paard langs, ga express een deken uitkloppen voor zijn neus. In het begin zal die overal op reageren, maar uiteindelijk nergens meer op

kiekpjot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 20:22

hah dat is een idee

JoeyRosso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 09:47

Inderdaad, als jij al ruiter "weet" waarvan je paard schrikt, schrikt hij meestal ook wel.

Daarbij een tegenovergesteld idee wat bij mijn paard hielp in plaats van hem aan het werk houden: lang teugel. Een paard kan alleen goed zien als hij zijn hoofd kan bewegen. Misschien dat hij ook schrikt omdat hij niet alles goed kan zien, wanneer hij kort gehouden wordt.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:38

JoeyRosso schreef:
Inderdaad, als jij al ruiter "weet" waarvan je paard schrikt, schrikt hij meestal ook wel.

Daarbij een tegenovergesteld idee wat bij mijn paard hielp in plaats van hem aan het werk houden: lang teugel. Een paard kan alleen goed zien als hij zijn hoofd kan bewegen. Misschien dat hij ook schrikt omdat hij niet alles goed kan zien, wanneer hij kort gehouden wordt.

Ja dat zeker ook!

In mijn ervaring moet je niet anders gaan doen als dat je deed toen je aankwam.
Reed je met lange teugel, hou dan die lange teugel, als je kort gaat pakken gaan ze vanzelf dingen zoeken om eng te vinden.
Maar als het paard gaat 'fixeren' zet ik hem express aan het werk, vooral met stelling de andere kant op, maar wel met paarden die mij vetrouwen.

c_alsemgeest

Re: Schrikachtig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:11

Aan de ogen kan het zeker liggen.
Maar je hebt ook paarden die gewoon van alles en nog wat schrikken... of ook heel goed het schrikgedrag kunnen imiteren op het moment dat ze wat heter worden bij zwaar werk (Zo een heb ik er )

Een echt heet of schrikachtig paard zal je het niet zo snel afleren... probeer het geween zo veel mogelijk te negeren, vind hij iets eng er gewoon langsrijden (behalve als de situatie echt gevaarlijk dreigt te worden natuurlijk )
Die van mij begon meestal na 20 minuutjes bij het rijden in de bak... dan is de waterslang, de kantine e.d. opeens vreselijk eng... Gewoon om onder het werk uit te komen, meestal negeerde ik het, maakte ze het echt te bont bestrafte ik het ook...
En buiten is ze zowiezo altijd helemaal in opperste staat van paniek er hoefd maar een blaadje te ritselen en ik heb een wipkip onder mijn kont Maar je raakt er wel aan gewend na een tijdje.

Ilana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:05

als je paard iets eng vind gewoon even afstappen en naast hem gaan lopen... en zoiezo altyd zelf rustig blijven...

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:09

Ilana_ schreef:
als je paard iets eng vind gewoon even afstappen en naast hem gaan lopen... en zoiezo altyd zelf rustig blijven...

Nee, niet zo maar altijd afstappen omdat het paard iets "eng" vind.
Ze kunnen ook gewoon door lopen als jij erop zit.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:19

Winddancer schreef:
Ilana_ schreef:

Nee, niet zo maar altijd afstappen omdat het paard iets "eng" vind.
Ze kunnen ook gewoon door lopen als jij erop zit.

Waarom zou je de strijd aangaan, als je ernaast het vertrouwen kunt geven wat hij nodig heeft, met geduld en beleid los je het op, niet met doordrammen en maar hopen dat hij er ooit langs gaat.
Het is echt een bakerpraatje dat je nooit af moet stappen, ik ben naar schrik en obstakeltraining geweest bij Marijke de Jong van Paardenbegrijpen en dat gebeurde allemaal ernaast, jij bent de leider en ze accepteren het sneller als je ernaast loopt.
De mijne wil ook wel es ergens niet langs, beetje klooien etc, nu stap ik er niet gauw meer af, maar als hij aangeeft er echt niet langs te willen, doe ik het wel, je kent je eigen paard het beste, de mijne gaat totaal in de stress als ik hem hard aan zou pakken terwijl ik erop zit.

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:22

heel veel paarden schrikken van opvliegende vogels,
die kunnen ze niet zien aankomen
als een een vuilniszak ineens gaan waaien zou ik ook wel fn schrikken,
rustig erop blijven zitten, lijkt mij het beste.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:22

Als je er naast loopt is de kans dat ze los komen vele malen groter dan wanneer je erop zit.
Puur voor de veiligheid van het paard, jezelf en de omgeving Knipoog

aesoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:26

mijne is ook wel schrikachtig, maar wel braaf. Ze zal eens opzij springen of even stoppen of twee galoppasjes, maar dan is het over als je zelf maar rustig en ontspannen blijft.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:31

Ik ga helemaal met mammaslamma mee.
Stoffel schok ook erg veel in het eerste jaar.
Op het moment dat hij schok, sprong ik eraf en nam ik de leiding vanaf de grond over.

Nu is het zelfs zo dat als hij ergens van schik of bang voor is, hij mij de gelegenheid heeft om af te stappen en hem te leiden door voor hem te gaan lopen.
Ik geef hem altijd wel de gelegenheid om het enge object te bestuderen. (ik gedraag me op dat moment ook als paard en neem het initatief om te gaan snuffelen)

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 21:53

Winddancer schreef:
Als je er naast loopt is de kans dat ze los komen vele malen groter dan wanneer je erop zit.
Puur voor de veiligheid van het paard, jezelf en de omgeving Knipoog

Ligt aan je paard, de mijne komt eerder los als ik erop zit, ga ik eraf is hij een mak lammetje wat braaf volgt.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:41

annebe schreef:
Ik ga helemaal met mammaslamma mee.
Stoffel schok ook erg veel in het eerste jaar.
Op het moment dat hij schok, sprong ik eraf en nam ik de leiding vanaf de grond over.

Nu is het zelfs zo dat als hij ergens van schik of bang voor is, hij mij de gelegenheid heeft om af te stappen en hem te leiden door voor hem te gaan lopen.
Ik geef hem altijd wel de gelegenheid om het enge object te bestuderen. (ik gedraag me op dat moment ook als paard en neem het initatief om te gaan snuffelen)

Ik zou er toch niet voor kiezen om altijd maar af te stappen. Wel dat je eerst moeilijke dingen aan de hand kunt overwinnen voordat je het in het zadel ook doet. Zo geven wij onze Schrik- & obstakeltrainingen ook: basisoefeningen zodat de paarden leren op hun begeleider te focussen, dan schrikparcours aan de hand en daarna in het zadel. Als je weet hoe je je paard kunt helpen dan hoef je er niet meer af. Het is zeker geen kwestie van aanpakken, juist niet, want alle kracht die je tegen je paard gebruikt krijg je dubbel terug in spannende situaties. Je kunt je paard leren dusdanig op jou te vertrouwen dat afstappen niet meer nodig is.

rosa_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:44

doe anders TTutch oefeningen met je paard daar wot ie
vasr rustig van

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:17

mijn vorige pony schrok van echt alles hing een plant een klein beetje over het ruiter pad dan schrok hij al veel praten en gerust stellen en juist niet uit weg gaan heeft geholpen en was daarna nergens bang voor ook niet voor vrachtwagens of tractoren.. maar als hij iets engs ziet of jij denkt dat hij het eng vindt niet er naar kijke maar voor je uit kijke en iets mer met buitenbeen druk geven..

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:22

nog iets..
ik stap nooit af het paard gaat jou dan als leider zien bij alles wat eng is.. als dan een keer iemand anders erop zit en die stapt niet af kan het paard in de stress schieten want hij moet het nu 'zelf oplossen' en als je er wel afstapt en bijv.. als er rechts een vuilniszak ligt en het paard vindt het eng en loopt naar links en er zit daar een auto zal het paard waarschijnlijk een traumatje aan over houden..

mikafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:23

je paard moet wennen met die nieuwe dingen ga vaker uit wen ze wel aan ^^

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:22

dooszjj schreef:
nog iets..
ik stap nooit af het paard gaat jou dan als leider zien bij alles wat eng is.. als dan een keer iemand anders erop zit en die stapt niet af kan het paard in de stress schieten want hij moet het nu 'zelf oplossen' en als je er wel afstapt en bijv.. als er rechts een vuilniszak ligt en het paard vindt het eng en loopt naar links en er zit daar een auto zal het paard waarschijnlijk een traumatje aan over houden..

Het is de bedoeling dat je paard je als leider ziet, wil jij het paard de leider laten zijn soms?
Je moet ten alle tijden de leider zijn, erop of ernaast, en een paard is echt niet dom hoor, die weet heus wel wat hij op z'n rug heeft zitten, en i.d.d, als dat iemand is die dus geen leider is, dan heb je de poppen aan het dansen, ligt niet aan het paard.............

moniiquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 21:51

Mijn pony schrok eerst ook super veel, hij vond echt alles eng. Gaaaap
Maar door gewoon niet op te geven en hem gerust te stellen is het nu een heel braaf paardje. Lachen