pony doet vreemd, probleem met haar mond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

pony doet vreemd, probleem met haar mond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 18:23

ik wil jullie een paar dingen vragen. ik heb een 4,5 jarige pony en die was tot eer gister super braaf nog lekker gereden savonds iemand had me geholpen.

nu kom ik gister avond op stal mocht ik me paardje niet pakken ze sprong achter in haar box. vond ik heel vreemd.

nu kom ik vandaag op stal en had iemand dus ook weer moeite om haar te pakken sterker nog ze kreeg haar helemaal niet te pakken.
dus vroeg of ik haar wilde pakken nouja na een minuut of 15 had ik haar dan eindelijk met veel geduld.

dus ik had haar los gegooit in de bak en wat vrij laten springen toen vroeg een stal genootje of ik haar zweet deken wilde kopen dus ik zeg we passen hem wel even nouja dat lukte dus niet. we kregen haar met geen mogelijkheid meer te pakken.ook niet met biks, had ze bijna geen animo naar. dus toen hebben we maar het hek open gedaan en met hoop van zegen gehoopt dat ze de stal in liep. dat deed ze dus tja ik heb haar beetje gepoest om haar toch een beetje gerust te stellen je kon haar nergens aan raken raakte ze in paniek. ze accepteerde wel een snoepje op een gegeven moment

ik daarna gelijk de paarden tandarts gebeld. die komt dus zaterdag.

nu na een poosje geklets mijn vraag denken jullie ook dat het aan haar mondje ligt?
Laatst bijgewerkt door Karin op 08-04-06 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:26

Ik weet niet waarom jij specifiek aan de mond denkt maar het lijkt wel alsof er iets gebeurt is op stal? Zijn er vreemden op het erf geweest?

moyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 18:31

ik denk aan haar mond omdat ze gister erg panies werd als je aan haar mondje zat. normaal geen problemen mee. en wat jij benoemt speeld bij mij ook heel erg.

Jolandaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:35

wat als iemand zonder reden je paard iets heeft aangedaan.. zulke gekken lopen er echt wel rond in nederland..(dan bedoel ik slaan enzo..)

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:37

Ik denk dat je echt even de stal na moet lopen..........

moyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 18:47

KiWiKo schreef:
Ik denk dat je echt even de stal na moet lopen..........

de stal nalopen waarom ? naar mijn idee is er in stal niks mis is gewoon mooie box. zonder punten enzovoort

Mowoah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:48

Ik denk niet dat het aan haar mond ligt.
Als je haar nergens mag aanraken, zal er misschien iets gebeurt zijn waarvan ze erg is geschrokken.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:50

Misschien hebben er wat muizen gejonkt, sommige paarden kunnen daar absurd op reageren. Misschien vind je iets wat iemand anders daar heeft laten liggen.

Dit gedrag is niet normaal, en zeker niet als het zomaar begint. Daar is een aanleiding voor

moyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 18:54

muizen is niet mogelijk want ze is vandaag nog helemaal uit gemest en niks gevonden ook want anders had ik het wel gehoord en inderdaad dit gedrag hoord niet en het zit me ook helemaal niet lekker.

tante_trien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 07:15

mij ook niet danielle
maak me echt zorgen.

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 07:22

Sjonge, wat een aparte situatie zeg!
Mijn paard heeft soms ook wel zo'n "afstandelijke" houding, maar dat ligt aan mij, hij voelt me heel erg aan, en weet of hij zich op afstand moet houden of niet.
Misschien is dit ook het geval, misschien is je paardje wel heel gevoelig voor de sfeer die om jouw heen hangt.
En misschien is hij idd wel "getraumatiseerd" door iets wat er gebeurd is op stal.
Is het een gesloten stal, of zou zo jan-en-anderman erbij kunnen komen?
Dat zou natuurlijk ook kunnen.
Ik zou zeggen, heel veel succes! Ik leef met juilie mee.

broadway

Re: help

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 07:25

er is toch echt iets gebeurd waardoor ze haar zelfvertrouwen is verloren in combinatie met een mens....kan pijn zijn of overvraagd met het werken, het lichaam en de geest is duidelijk uit balans!
Ik denk aan een combinatie hiervan, dus mond, zadel en rug goed na laten kijken, kan ook een verschoven wervel zijn!

moyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 07:43

Nikki_jimmy schreef:
Sjonge, wat een aparte situatie zeg!
Mijn paard heeft soms ook wel zo'n "afstandelijke" houding, maar dat ligt aan mij, hij voelt me heel erg aan, en weet of hij zich op afstand moet houden of niet.
Misschien is dit ook het geval, misschien is je paardje wel heel gevoelig voor de sfeer die om jouw heen hangt.
En misschien is hij idd wel "getraumatiseerd" door iets wat er gebeurd is op stal.
Is het een gesloten stal, of zou zo jan-en-anderman erbij kunnen komen?
Dat zou natuurlijk ook kunnen.
Ik zou zeggen, heel veel succes! Ik leef met juilie mee.

ik ben wel vaker depri en dan kan des mij normaal heel goed troosten het punt is ze wil wel naar me toe maar op een 1 of andere manier vind ze het gewoon zo eng bij andere wil ze helemaal niet komen.

nee het is geen stal waar jan en anderman zo maar in kan zit op slot en stal is gewoon ook een hele dichte box met tralies rond om.
vanacht was een ramp heb alleen maar lopen dubben wat het kon zijn. en hoop nog heel erg dat het haar mondje is. maar wat bij mij wel speeld is dat je dit gedrag naar mijn weten niet krijgt bij een tandje.

over belastend werk kan ik me bijna niet voor stellen ze doet meer longeer werk beetje aan een halstertje en uhm 3 keer in de week rijden een half... het zadel heeft ze verder geen last van naar mijn weten anders had ze met rijden wel uit haar pan gegaan of heb ik het nu fout ????

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 07:50

Ik zou eens navraag doen op stal wie er allemaal met jouw pony in aanraking zijn geweest, want ik begrijp dat anderen hem wel eens buiten zetten voor je? Misschien is er iets gebeurd met iemand anders waardoor ze zo bang is.

moyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 07:52

klopt ze word door andere buiten gezet.

zal het eens na vragen en zo ie zo op het bord zetten dat ze me paardje even niet meer buiten moeten gooien zat daar gister trouwens al over te denken in me bed dat voor lopig niemand haar meer even doet.

toen ik de paarden tandarts belde zei hij wel al weer ??? hij bekijkt haar wekelijks dus tja ik weet niet wat ik moet denken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:14

Citaat:
toen ik de paarden tandarts belde zei hij wel al weer ??? hij bekijkt haar wekelijks dus tja ik weet niet wat ik moet denken

?
geen wonder dat ze niet wil dat je aan haar mond komt?
normaal komt een paardentandarts niet vaker dan een 2 x per jaar.

waarom bekijkt hij haar dan wekelijks?

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:32

Misschien ligt het er idd aan dat die tandarts zo vaak komt, maar het kan ook zijn dat er iets vervelends in de stal is gebeurd.. Ik zou het toch maar even navragen aan de mensen die haar buiten zetten..

moyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 11:55

de tandarts bekijkt het alleen hij doet niks verder.

_Blacky_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:01

ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt,
ik zou de dierenarts belen

Caesar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:13

Ik denk dat de dierenarts hier weinig aan kan doen, lijkt me echt een gedragsprobleem waar je echt iemand met kennis bij moet hebben. Een dierenarts zou ik echt nemen als het iets lichamelijks zou zijn...

Ik denk ook dat het iets van buitenaf (een nare ervaring) moet zijn. Wat KiWiKo zegt zou ook een optie zijn, ook al zijn paarden uitgemest, ze zitten vaak in de stallen (in de roostervloer of onder matten), dus de kans bestaat er wel. Ik weet niet of je iets van een buitenstal hebt, waar buitenstaanders er makkelijk bij kunnen. Ik zou je aanraden om voorlopig even zelf je paard binnen/buiten te zetten, te voeren en te verzorgen, en niemand anders erbij laten. Probeer eerst haar vertrouwen terug te winnen, want het kan echt veel oorzaken hebben!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:37

sommige paarden zijn heel éénkennig en gauw onzeker en zijn heel gauw van slag, is héél moeilijk om vertrouwen te winnen maar ook om het te houden!!!!
Een andere kleur pet of jas......verkouden stem......maar ook de uitstraling van een persoon kan al een reden zijn maar ook als het iets anders gaat dan normaal.....vreemde mensen.....geluiden.....geuren......maar ook een nieuw paard op stal......vreemde mensen......dieren....
Vaak moet je terug gaan naar zijn verleden om uit te zoeken wat er is gebeurd om het paard te begrijpen!
Wel goed controleren of het niet lichamelijk is , want het kan ook vastgelegen hebben op stal, zonder dat iemand het gemerkt heeft, dus na lang worstelen toch weer overeind komen en daardoor klachten!!!!

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 18:05

moyra schreef:
klopt ze word door andere buiten gezet.

zal het eens na vragen en zo ie zo op het bord zetten dat ze me paardje even niet meer buiten moeten gooien zat daar gister trouwens al over te denken in me bed dat voor lopig niemand haar meer even doet.

toen ik de paarden tandarts belde zei hij wel al weer ??? hij bekijkt haar wekelijks dus tja ik weet niet wat ik moet denken.

Ik zou je paard wel naar buiten doen, ookal moet je het zelf doen. Anders kan je paard weer andere problemen krijgen omdat hij te weinig buiten komt en te weinig contact krijgt met andere paarden (elkaar kunnen zien en ruiken is egt niet genoeg).
Iddg veel sterkte en ik hoop dat het weer goed komt!

moyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 21:15

na een uurtje ofzo krijg je haar wel te pakken door dat ze dan even niet op let je en je ineens haar longeerlijn aan haar halster klipt... ik heb haar tot nu toen met veel moeite haar elke dag naar buiten gekregen.

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 21:42

hoe is het gegaan bij de tandarts?

lieniminnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 21:54

oh wat raar....
ik zou idd denken dat iemand haar veel pijn heeft gedaan ofzo, want zo plotseling??
ik zou opletten of ze niet iets heeft omdat ze vast lag ofzo, wat broadway zei....

sterkte!!