Ik wil jullie mening wel eens weten..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Robin

Ik wil jullie mening wel eens weten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 17:19

Hoi

Sinds de nieuwe forumindeling geen idee waar het moet staan.. dus verplaats maar als het fout staat..

Het gaat om het volgende:
Als ik met evelina in de bak rijd.. en ze ziet in de verte wat.. Laat ik haar gewoon kijken, zodat ze weet dat er niks engs is. Nu ken ik enkele mensen.. die als een paard iets ziet.. Hup het hoofd wegtrekken en doorrijden..

Nu wil ik graag jullie mening horen..

Laat je het paard ernaar kijken? Of niet.. En waarom?

Fritsiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:22

Ik laat me vz fjord er dan naar kijken. Omdat ik dat gewoon fijner vind.
Maar niet stilstaan totdat ze niet meer met der oren naar voren staat.
Ze mag kijken maar wel gewoon doorlopen.
Want anders wilt ze straks steeds gaan stilstaan.

Maar hoofd wegterkken en doorrijde.. Nee. Wel doorrijden maar als ze dan wil kijken mag het als het echt iets engs is. Maar jah.. ze is gelukkig wel BOM-proef

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 17:24

Dankjewel..
Bij mij is het ook zo.. ik laat haar wel gewoon doorlopen.. maar ze mag van mij wel kijken

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:24

Als ik aan het instappen of uitstappen ben, mag ze kijken.
Maar als ik echt aan het trainen ben voor de wedstrijden, en oefeningen aan het rijden ben, moet ze het hoofd bij mij houden.
Als ze dan wat wil zien in de verte, dan mag dat niet, en rijd ik gewoon door, ik pak haar niet heel streng aan ofzo, maar zeg wat, of ga gelijk een figuur rijden, zodat ze het hoofd weer bij mij heeft.
Ik trek haar hoofd niet weg, maar probeer op een vriendelijke manier haar aandacht weer te krijgen, en dat verschilt wel per keer, zoals ik al een keer eerder had gezegd.

Waarom ik haar er niet naar laat kijken, ik vind gewoon dat als we in een training zit, ze gewoon op moet letten, en even een uur of korter naar mij moet luisteren, en doen moet wat ik haar vraag. En dat doe ik natuurlijk niet op een onvriendelijke manier, maar veel weten denk ik wel wat ik bedoel.

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 17:26

Ja ik begrijp je.. maar ik rij dan bijv. recreatie.. dus dan vind ik dat niet erg.. kijken.. maar als je echt in training zit.. dan begrijp ik het wel

marije86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:30

ligt eraan wat ik aan het doen ben,mijn merrie zag altijd van alles en als ik dan aan het uitstappen was dan mocht ze wel ff kijken mits ze doorstapte,na het rijden mocht ze wel ff stilstana om te kijken voordat we de bak uitgingen.
alleen als ik het aan het trainen was moest ze gewoon op mij letten en niet lopen kijken enzo

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 17:30

En met buitenritten?

RhealLover

Re: Ik wil jullie mening wel eens weten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:31

Tja, ik zou een paard ook laten kijken om geen onnodige angst op te wekken, maar vaak ga je zelf daar ook op focusen dat je paard er juist gespannen van wordt. Tevens is het irritant als het net lekker gaat en het paard zijn aandacht afdwaalt.

Maar ik ben een felle tegenstander om zomaar een ruk aan de teugels te geven, zoiets moet je oplossen met je zit en beenhulpen en niet om maar lekker te trekken in de mond van een paard, dat werkt juist averechts

groetjes

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:34

en met buitenrijden zou ik een paard gewoon laten kijken. Anders veroorzaak je onnodig angst bij een paard, gevolg paard reageert schikkerig op vele dingen buiten.

groetjes

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 17:36

Ja inderdaad.. Maar als ik dus aan het rijden ben.. dan ziet ze vanalles.. nu is het dus niet erg omdat ik recreatief rij.. enik gewoon wat oefeningetjes doe.. maar soms word het irritant..

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:37

Met buitenrijden, dan rijd ik meestal in het bos, dus dan mag ze gewoon kijken, zolang ze maar niet steeds stil gaat staan.
Dan mag ze van mij sterretjes gaan tellen vind ik dan helemaal niet erg, want dan rijd ik toch meestal met een lossere teugel, en mag ze ook gewoon zelf weten hoe ze gaat lopen met haar hoofd.
Of die nou in de lucht of naar beneden gaat, dat maakt dan niks uit.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:38

Als ik aan het werk ben wordt er op MIJ gelet ben ik nog aan het instappen dan mag er op mijn commando best gekeken worden, geen probleem

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:39

Ik rij stug door alsof ik gek ben. Ik heb geen zin in aanstelleritus. Ze weten al heeel snel dat kijken = niet werken en dan zijn de rapen gaar....

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:40

Ik laat mijn paard even kijken en buiten laat ik hem er vaak even helemaal naar toe gaan, dan is het de volgende keer ook minder eng. Mijn paard is niet kijkerig dus die ene keer vind ik niet erg.

NessaX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:33

ik zou er naar toe rijden en laten kijken, en gewoon daarna terug door rijden.

Vanillala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:41

Ik zou het paard wel laten kijken, maar niet hij zou niet helemaal mogen stil gaan staan en een paar minuten gaan staan kijken wat die koe allemaal aan het doen is.

Maar ik rijd recreatief, dus mij zal je niet veel in de bak vinden, en als het even niet anders kan, dan rijd ik met een losse teugel.

Mowoah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:46

Als ik maar een beetje aan het stappen ben op het begin, mag mijn pony best even kijken.
Maar als ik er al tig keer langs ben geweest en het is ineens wél eng, rijd ik gewoon door en negeer hem.

Ook als ik serieus aan het trainen ben voor wedstrijd ofzo moet hij maar gewoon doorlopen;
Andere stellig (niet naar het voorwerp toe), en met je been ernaartoe drijven, geen smoesjes en er gewoon langs.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:01

Ik laat Levi als we aan het rijden in de bak zijn, liever niet kijken. Ik ken hem wat langer dan vandaag en als ik dat doe dan is het die dag de hele tijd op dat punt *schriktijd!*

Dus in de bak word er zoveel mogelijk op mij gelet en niet op wat er gebeurd om de bak heen. Probleem is meestal dat ik zelf teveel nadenk 'wat als...' Moet ik niet doen, maar dat is zo moeilijk.

Met buitenrijden mag hij wel kijken, maar als hij gespannen aanvoelt gaan we niet stilstaan, omdat het anders een bommetje word wat explodeert

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 19:04

Haha ik heb dat ook .. teveel nadenken.. van o jee dalijk schrikt ze..

leannetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:39

ik zou der gewoon laten kijken wanneer je aan het buiten rijden bent ofzo, dan heeft ze het gezien en is het meteen niet meer zo eng. In de training vindt ikwel dat je paard zijn aandacht bij jou moet houden

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:57

Buiten of met in-/uitstappen mag ze wel kijken. Als ze tijdens het werk echt iets eng vind, laat ik d'r (op het moment dat ik dat aangeef) ook wel even kijken, maar over het algemeen moet ze gewoon d'r aandacht bij het werk houden. Zeker als ze ergens al 20x langs is gelopen en dan opeens iets zogenaamd engs ziet.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:59

Afhankelijk van het paard ook, is het een jong, onervaren paard die mag heus wel even kijken wat daar te zien is, maar wel doorlopen natuurlijk, we gaan er niet bij stilstaan. Maar is het een ervarener paard dat graag drukte maakt om niets dan is het niet zeuren en doorlopen.

Hoipiepeloii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:00

noraahlover schreef:
Als ik aan het instappen of uitstappen ben, mag ze kijken.
Maar als ik echt aan het trainen ben voor de wedstrijden, en oefeningen aan het rijden ben, moet ze het hoofd bij mij houden.
Als ze dan wat wil zien in de verte, dan mag dat niet, en rijd ik gewoon door, ik pak haar niet heel streng aan ofzo, maar zeg wat, of ga gelijk een figuur rijden, zodat ze het hoofd weer bij mij heeft.
Ik trek haar hoofd niet weg, maar probeer op een vriendelijke manier haar aandacht weer te krijgen, en dat verschilt wel per keer, zoals ik al een keer eerder had gezegd.

Waarom ik haar er niet naar laat kijken, ik vind gewoon dat als we in een training zit, ze gewoon op moet letten, en even een uur of korter naar mij moet luisteren, en doen moet wat ik haar vraag. En dat doe ik natuurlijk niet op een onvriendelijke manier, maar veel weten denk ik wel wat ik bedoel.

Mee eens!

Caesar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:18

Ik ben het helemaal eens met Noraahlover

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:50

Als mijn pony iets ziet wat ze eng vind, mag ze van mij best wel even kijken, ik rijd terug of ik rijd er nog eens langs zodat ze kan zien dat datgene niet eng is.
Vaak zit loopt ze ook wel te kijken als ze iets ziet, zonder dat ze het eng vind. Bij het instappen, uitstappen of tussendoor als we een pauze hebben, mag ze daar van mij naar kijken.
Maar zodra we verder gaan met de training dan wil ik dat ze haar aandacht op mij vestigd.