Trailervraag (belgie) lichten!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

Trailervraag (belgie) lichten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 17:58

Ik ga een trailer invoeren van Ned. naar Belgie. De trailer zelf is helemaal in orde, papierwerk ook (hoop ik ) maar nog een vraag m.b.t. de lichten.

Ik heb iets opgevangen over een "verplicht" mistlicht, of was het een verplicht derde remlicht ?? maar kan zijn dat dat in ned. was.
Met andere woorden, welke lichten zijn verplicht, behalve gewoon licht, knipperlicht e.d.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 18:04

VSW --> RUI ; alle trailer/transport-gerelateeerde vragen horen hier

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 08:00

Volgens mij is het mistlampje op de trailer alleen verplicht als de auto ervoor ook in het bezit is van een mistlamp.

Ik heb het gevraagd bij de dealer aangezien ik een auto van 30 jaar oud heb en die heeft geen mistlamp.
Dus hoeft mijn trailerhet ook niet.

Het staat ook op de site van de rdw volgens mij.

ikke

Re: Trailervraag (belgie) lichten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 09:49

Nee, er zijn NOG geen bijzondere verplichtingen in NL. Dat mistlicht zit eraan te komen en dat zal wel ergens in de loop van dit jaar verplicht worden, alleen hadden die sukkels in Den Haag er geen rekening mee gehouden dat er nog heel veel malloten zoals ElCamino en ondergetekende rondrijden, die auto's hebben uit het pre-mistlicht-tijdperk
Wat de regels in België zijn, geen idee, maar even navragen aldaar is de snelste methode. Degene die je trailer keurt voor het kenteken, moet je ook de eisen kunnen vertellen.

eriky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 09:55

zoals ik weet is het in belgië verplicht op een aanhanger een mistlamp te hebben zitten.
nummerbordverlichting is niet verplicht in belgië.
of een derde remlicht verplicht is in belgië weet ik helaas niet.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:00

op de rdw staat dat allemaal heel uitgebreid beschreven.
kijk maar even, vind het te lang om hier neer te zetten...

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:01

@ikke: wat voor prehistorisch monster rij jij in dan ??

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:33

ElCamino schreef:
@ikke: wat voor prehistorisch monster rij jij in dan ??

Land Rover 88" serie IIA uit '69 en een Range Rover uit '73
De trailer is ook oud genoeg, maar ik heb ook nog een vouwwagentje uit '74 van 450kg MTM. Omdat daar geen papieren bij hoeven te zijn, moeten die dingen er dus wel eentje krijgen........ Maar ja, mijn auto's hebben er geen, wat nu......??
Dat is dus een van de "problemen" waar den Haag mee zit

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 19:11

ikke schreef:
Nee, er zijn NOG geen bijzondere verplichtingen in NL. Dat mistlicht zit eraan te komen en dat zal wel ergens in de loop van dit jaar verplicht worden, alleen hadden die sukkels in Den Haag er geen rekening mee gehouden dat er nog heel veel malloten zoals ElCamino en ondergetekende rondrijden, die auto's hebben uit het pre-mistlicht-tijdperk
Wat de regels in België zijn, geen idee, maar even navragen aldaar is de snelste methode. Degene die je trailer keurt voor het kenteken, moet je ook de eisen kunnen vertellen.

Ben er vandaag achter gekomen dat mistlamp (die er niet op zit natuurlijk) verplicht is ....

Keuringen in Belgie (of het nu auto's, vrachtwagens, traktoren of trailers zijn) worden niet uitgevoerd door garages maar door keuringsinstellingen (die, als je ze belt zelfs nog de verkeerde info geven!) een kwestie van in de rij gaan staan en wachten totdat je aan de beurt bent. Is een licht (toevallig net) kapot, wordt ie afgekeurd en kun je terug- ze herstellen niets ! Soort lopende band werk, de een keurt de lichten, de ander de remmen, roet test etc.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 13:35

Wilde nog vragen of het gelukt is....... (ik was weer drukdruk).

Een 7-polige stekker heeft geen mist/achteruitrijlicht (achteruitrijlicht is ook verplicht, volgens mij).
Dus heeft je trailer een 13-polige stekker nodig en voor je auto heb je dan een "tussenstekker" nodig (of je moet een 13-polige laten inbouwen -is duurder-)

Succes, zulke dingen duren lang (en zijn saai)!

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 17:27

idd, ben het nu al gruwelijk beu aan het worden ! niemand weet precies hoe het zit lijkt het wel...ga morgen die trailer wegbrengen voor het mistlicht- van achteruitrij-licht heeft die trailerman (die in Essen) niets gezegd !? misschien net zo verstandig omdat in 1x te laten doen....