Wanneer beginnen met longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bino_Pino

Wanneer beginnen met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 16:34

hey,
heb een vraagje ( weet eigenlijk neit of het hier hoort maar denk het wel )

Van welke leeftijd mag je beginnen met longeren?
dan wel met halster.. wel maar af en toe om de 2 weken ofzo
voor ik Bokt over me heen krijg; sommigen vinden dat 'slecht' met halster, maar zolang het niet in het oog komt kan dat toch geen kwaad

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Bino_Pino op 04-04-06 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:34

bijna 3 jaar vind ik wel kunnen...

smiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:38

ongeveer 3 jaar.., want de benen van het paard moeten eerst goed sterk zijn voordat je gaat longeren.
Ook zou ik gaan longeren in een niet te zware bak.., anders belast je de benen te veel..

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:48

ik vind dta het ook afhankelijk is van het paard!
Sommige paarden zijn er veel eerder klaar voor!

Wij leerden ze rond de 1,5 a 2 jaar al aan een longeerlijn, maar dan alleen stappen.
Die pony's stonden in kleine opfok groepjes (pony of 5 a 6( dus waren makkelijk te pakken en terug te zetten.
Het hangt er ook vanaf wat je van ze vraagd, en hoe je het ze leert.

Bino_Pino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 17:12

niet veel hoor vooral stappen en een drafje
galop zou ik dan pas op 2.5 doen
hij is nu bijna 2jaar

hier een foto van hem ;

Afbeelding of is zijn bouw nog niet goed genoeg daarvoor? want eerlijk gezegt zie ik dat zelf niet zo goed

kelly_ov

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:13

Naar mijn mening is het misschien verstandig om voordat je het paard in gaat rijden, juist (bijna) niet te longeren. Dit scheelt een hoop conditie die hij/zij kan gebruiken om jou alle hoeken van de baan te laten zien

Ronja

Re: Wanneer beginnen met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:26

Ik ben deze week begonnen met een merrie van bijna vijf jaar die maakt zich nergens druk om dus ik verwacht dat het zadelmak maken niet teveel problemen op gaat leveren.

Ons hengstje van bijna drie laten we deze zomer nog staan, daar beginnen we net voor het najaar waarschijnlijk mee. Die is namelijk erg op mensen gericht, leergierig en vindt het leuk om aandacht te krijgen.

Meestal beginnen we met onze eigen paarden rond drie-en-een-half, vier jaar. De paarden die mensen ons brengen om zadelmak gemaakt te worden, zijn meestal net drie soms zijn dat nog echt baby'tjes.

Bino_Pino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 17:45

Ik zou maar af en toe doen hoor wat stap en draf , niet lang

Vinden jullie Agios (foto) overbouwd? Of zou dit al kunnen met hem ?

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:02

met 3 jaar zou ik beginnen met longeren. Je kan beter wat langer wachten dan te vroeg beginnen.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 10:07

Waarom per se aan zo'n touwtje?

En een jaarling alleen laten stappen? Dat hoef ik met die van mij niet te proberen

Ik ben van mening dat je van een tweejarige best af en toe even aandacht mag vragen, maar dan niet aan de longeerlijn.

Ik zet gewoon de bak voor een deel af en ga spelenderwijs met haar aan de gang. Hoofdstelletje aan en laten lopen. Linksom en rechtsom. Omdat ze los loopt heb ik nooit 'last' van de longeerlijn en trek ik haar ook nooit scheef

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 10:59

Ik zou beginnen met longeren als een paard/pony 3 jaar is. Ik ben begonnen toen m'n paard 3 jaar en 3maanden oud was.

Citaat:
Naar mijn mening is het misschien verstandig om voordat je het paard in gaat rijden, juist (bijna) niet te longeren. Dit scheelt een hoop conditie die hij/zij kan gebruiken om jou alle hoeken van de baan te laten zien

hier ben ik het mee eens. Ik zou er pas mee beginnen als je, je paard zadelmak wilt gaan maken.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:29

Daar ben ik het juist niet mee eens.

Door al met je paard bezig te zijn leer je het dier kennen en het dier jou. Dat schept een band en (als je goed doet) vertrouwen!

Willen jullie dan graag eerst je paard overdonderen en dan een paar maanden oppeens eraf gegooid worden? Lijkt me niet...

Uit mijn ervaring met het inrijden en zadelmak maken van paarden worden ze na een paar weken of maanden onder het zadel toch meestal wel even nukkig. Ze krijgen meer spieren door de training en merken dat ze sterker zijn, dus even uitproberen

Dat kan je niet voorkomen door helemaal niets te doen totdat hij of zij oud genoeg is om gereden te worden.

Met mijn eigen paard doe ik het dus anders. Ik bouw liever eerst wat met haar op. En zij weet dan wat het is om bezig te zijn met mij en ik weet meer over haar. Ik denk dat dat beter werkt. Maar goed, we zullen zien

EDIT: ik was nog vergeten te zeggen dat als je bang bent te vallen, je niet zelf je paard in moet rijden maar het moet laten doen door iemand die dus niet bang is. Vallen hoort bij paardrijden en al helemaal bij het rijden van jonge (onbeleerde) paarden

Mieke_Cunna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 17:17

op me oude stage gingen ze een merrie jaarling al longeren aan halster uiteraard niet lang trainen.
Maar gewoon om hem bezig te houden het dier mocht geheel zelf weten wat die ging doen.
En als die iets in de goede richting ging doen werd die goed beloond.
Die merrie heeft het op een speelse manier geleerd

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 17:19

Een jaarling vind ik wel veel te vroeg... die kan je beter lekker laten spelen met leeftijdsgenootjes

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 17:25

Een meisje dat ik ken heeft een veulen. Bij het afspenen nam ze hem regelmatig even de bak mee in (moeder en veulen stonden nog op de manege) aan het halster. In de bak begon hij spontaan rondjes rond haar (het meisje) te lopen, in een cirkel van een aantal meters... Nu ja, niemand vond het goed voor het veulen, maar als hij het spontaan doet, kan je dat dan stoppen? Misschien dat het met zo vroeg mogelijk stilletjes laten wennen, het een hoop werk en trauma's bespaart voor later, of net niet... Ik weet het niet, er zijn zoveel meningen en opvattingen dat ik niet denk dat er ooit eensgezindheid komt...