Jong paard meteen door met 10 wp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Safiralief

Jong paard meteen door met 10 wp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 15:46

Hallo allemaal,

Ik rij zelf al paard vanaf me 4e jaar, vanaf me 6e jaar heb ik altijd professioneel les gehad, ben nu 22.
Vroeger leek het me echt niks om wedstrijden te gaan rijden, kan van mezelf nogal een stresskip zijn, en dacht bij mezelf altijd waarom zou ik het mezelf dan aandoen om stress op te zoeken.
Nou vorig jaar een merrie gekocht van 4 ze is nu ondertussen 5, en ja ben in februari toch begonnen met wedstrijden, was eigenlijk wel eens benieuwd hoe dat ging, nu heb ik de smaak te pakken, het gaat echt goed en al helemaal voor het feit dat ze pas een jaar onder het zadel is, we hebben al dikke winstpunten gereden.
nou vraag ik me af wat jullie doen, gaan jullie met 10 wp meteen door naar de volgende klasse, het paard is er al wel aan toe, maar ja ze heeft nog niet zo veel wedstrijdervaring, waar laten jullie je besluit dan vanaf hangen???

hoop dat jullie me kunnen helpen.

groetjes Safira

arinda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:49

ik zou nog een paar wedstrijden doorrijden zodat het paard zelf meer wedstrijdervaring krijgt en zo denk ik mkkelijker kan overstappen omdat ze het een beetje meer gewend is

hoop dat je hier iets aan hebt! en succes natuurlijk

Ircolando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:53

als je denkt dat je paard het aankan, zou ik het doen

MaiMai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:54

Leuk dat het zo goed gaat. Ik vond het zelf altijd heel verleidelijk om gelijk in de nieuwe klasse te starten. Maar na een tijdje merkte ik dat ik toch liever wacht tot ik helemaal zeker ben dat we het allebei aankunnen. Ik rijd dus meestal een aantal wedstrijden meer (jee dat lijkt net alsof ik heel vaak gepromoveerd ben, zo vaak is dat ook weer niet, haha!) Ik heb namelijk zelf ook dat stresskipperige gedoe, en heb daardoor een keer met een paard heeel gestresst M1 gestart, en dat was achteraf helemaal geen goed idee!!

kelliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:56

Als jullie er allebij klaar voor zijn, zou ik het wel doen.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:57

als je paard het aan kan gewoon overgaan naar de volgende klasse. zoveel zwaarder is het L1 niet

Safiralief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 15:59

Ja kijk, ik ben er wel aan toe, rij al jaren op m2 niveau, maar ik vroeg me inderdaad af of het niet beter is als je paard wat meer ervaring er mee krijgt, voordat je meteen doorgaat en moeilijkere oefeningen vraagt.
in ieder geval al bedankt voor de reacties.

Groetjes Safira

Safiralief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 16:01

Moet er nog even bij vertellen dat ze zelf ook nogal een stresskip kan zijn.
Heb nu natuurlijk nog maar 3 wedstrijden met haar gereden, maar de 2e wedstrijd was ze met het inrijden erg vervelend, steigeren wegdraaien, gewoon vervelend.
Ik denk dat ze gewoon aan het uitproberen is wat ze allemaal kan doen, maar het kan misschien ook met stress te maken hebben, wil natuurlijk niet te snel gaan voor haar.

kelliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:06

Voor je paard is het dan wel goed om langer in een klasse te blijven om meer evaring op te doen, maar het verschil tussen de B en de L is niet zo groot.
Maar ik zie dat je nu pas 3 winstpunten heb, misschien als je straks bij de 10 bent dat ze ook minder gestrest is op de wedstrijden doordat ze al wat meer evaring heeft.

ellen82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:26

Ik denk dat het zeker bij de overgang van het B naar het L1 per paard zeer verschillend kan zijn. Ik ben zelf met ik geloof 13 wp overgegaan en in het L1 liep het als een trein, gewoon omdat het dan allemaal net wat dichter achter elkaar komt en mijn paard wel beter bij de les moest blijven

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:09

Ik rij zelf mijn klasses helemaal uit, toffer om eerste te zijn in de B dan middenmoot in de L hahaha!
Met de nieuwe proeven ga ik niet per se doorrijden tot 30 winst, dan zal ik ook rond de 20 overgaan als mijn paard inderdaad klaar is.

jasmijn78

Re: Jong paard meteen door met 10 wp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 07:26

Safiralief schreef:
rij al jaren op m2 niveau,

Ik wil je niet ontmoedigen hoor, maar op een wedstrijd een M2 proef rijden is nog een heel ander verhaal dan thuis op M2 niveau (denken te) rijden. Je hebt je feitelijk nog nooit blootgesteld aan een beoordeling van een jury, dus eigenlijk weet je dan helemaal niet of je niveau wel helemaal bevestigd is. En bovendien; thuis gaat het altijd beter.

Gezien het feit dat je nog maar 3 wp in de B hebt zou ik zeggen: gewoon lekker doorrijden, en bekijk hoe je ervoor staat als je >10 wp hebt. Of het dan lekker gaat. Jou paard is 5 dus dat is niet echt jong meer voor B of L niveau, dus daar zou ik mij niet zo druk om maken

Jiske_Nilis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 07:35

Als je je 10 winstpunten hebt, en je denkt dat je paard er klaar voor is, kan je gewoon overgaan, zoveel moeilijker word het niet in de L1. En waarschijnlijk duurt dat nog een paar wedstrijden, dus dan heeft je paard ook al weer wat meer wedstrijdervaring

Safiralief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 13:59

jasmijn78 schreef:
Safiralief schreef:
rij al jaren op m2 niveau,

Ik wil je niet ontmoedigen hoor, maar op een wedstrijd een M2 proef rijden is nog een heel ander verhaal dan thuis op M2 niveau (denken te) rijden. Je hebt je feitelijk nog nooit blootgesteld aan een beoordeling van een jury, dus eigenlijk weet je dan helemaal niet of je niveau wel helemaal bevestigd is. En bovendien; thuis gaat het altijd beter.

Gezien het feit dat je nog maar 3 wp in de B hebt zou ik zeggen: gewoon lekker doorrijden, en bekijk hoe je ervoor staat als je >10 wp hebt. Of het dan lekker gaat. Jou paard is 5 dus dat is niet echt jong meer voor B of L niveau, dus daar zou ik mij niet zo druk om maken

Ik snap je reactie, en ik weet ook wel dat ik nog nooit voor een jury op M2 niveau heb gereden, en ik heb met dit paard ook nog nooit M2 gereden, want ik heb haar pas een jaar.
Maar mijn vorige pony was zelf Z2, en daar heb ik toen de tijd ontzettend veel van geleerd, met instructie die op grand prix niveau reedt, ik bedoelde er alleen mee te zeggen dat ik niet onervaren ben met betrekking tot de oefeningen die er later allemaal gevraagd gaan worden.
Maar dat het meer de combinatie is die nog niet ervaren is in het wedstrijd rijden.

Groetjes Safira

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:02

Ik ben nu met mijn paard bezig in de B. Ze is weliswaar 11, maar heeft haar hele leven veulens gehad en is bij mij na 7 jaar weer eens onder het zadel. Dus ze is net als een jong paard wat net onder het zadel is, alleen weet ze net iets meer.

Ik maak, zodra ik genoeg WP binnen heb de overstap naar de L1.

De L2 moet ik even aankijken, maar zit ook niet zoveel verschil in.

Pas bij de M ga ik hard nadenken en miss langer doorrijden in de L2, want die overstap is veel groter!

Heleen_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:04

het ligt er gewoon aan hoever je pony/paard is..

als die het wijken enz. (dat wat nieuw komt in de L )

als die dat makkelijk aanpakt..

waarm dan niet?

Oydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:11

Je zegt zelf dat het paard eraan toe is, dus wat let je???
Je heb nu 3 wp, dus tegen de tijd dat je er 10 heb is hij er misschien zeker wel aan toe. En wat andere al zeggen, de overgang van B naar L is niet zo groot.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:45

Mijn advies: de B gewoon uitrijden!
Jullie kunnen lekker aan elkaar wennen, paard leert om te vgaan met de druk van de wedstrijden etc.
Beter voor de algehele ontwikkeling van zowel je paard als jullie als combinatie!

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:16

Gewoon doorstromen naar het L1, die B proeven stellen werkelijk waar niks voor! Je paard is al vijf zeg je? Dan is qua lichamelijke inspanning voor je paard het L1 nog helemaal niks !

happyjoyce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 08:28

Ik heb ook een pony die dit jaar 5 wordt. De B en L1 gingen bij mij ook zo snel dat ik ze beiden uitgereden heb. Nu ben ik twee keer L2 gestart met haar en heb 4 winstpunten maar ik denk niet dat ik 30 winstpunten ga rijden, weer met 20 ong over.
Verder moet je denk ik gewoon kijken naar je paard, de nieuwe proeven zijn in de B en L wel wat makkelijker geworden.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:13

Als het lekker gaat en je paardje kan de L1 aan, die niet zo veel verschilt van de B, zou ik gewoon doorstromen naar de L1. Voor sommige combinatie`s is het uitrijden van de B ook een optie als er bijv. veel spanning is of het paard er toch nog niet helemaal klaar voor is...persoonlijk rij ik liever pas wedstrijden als ik hem in de B er al netjes voor en doorheen heb...dus gewoon L 1 starten dus, succes!

Safiralief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 16:23

Nou bedankt voor alle reacties, ik hoor toch wel verschillende reacties, zoals de ene de B uitrijdt zegt de ander meteen overgaan.
Ik kijk het nog even aan hoe het gaat zodra we ook daadwerkelijk 10 winstpunten hebben.
in ieder geval heel erb bedankt voor de reacties.

Groetjes Safira

Sjef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:29

Als je zelf het gevoel hebt dat het niet te snel gaat voor het paard zou ik gewoon lekker de overstap maken naar de volgende klasse. Zoiezo worden er niet onwijs moeilijke oefeningen gevraagd in de L. Het wijken en middengangen moet geen probleem zijn voor een 5 jarige.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:06

Ik snap niet helemaal waarom je je daar nu druk om maakt? Je paard is 'al' 5 (dus B + L moet ie lichamelijk makkelijk aankunnen), je hebt 3 wedstrijden gestart en 3 winstpunten.
Dat is gemiddeld 1 wp per wedstrijd, dat betekend (even een lompe berekening) dus dat je nog ongeveer 7 wedstrijden moet rijden voor je uberhaupt over mag naar de L. In die tijd kan je alweer een 4 maanden verder zijn! Dus ik zou zeggen: kijk het tegen die tijd even aan, dan kan je op dat moment beslissen wat je doet! Suc6 verder!

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:26

Ik zou zeggen : Kijk het even aan als je daadwerkelijk die 10 winstpunten hebt.. Is er nog teveel spanning rijd je door, gaat het goed dan stroom je lekker door naar de L1..