Vragen over Proef 9

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annie1

Vragen over Proef 9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 18:22

Ik heb de nieuwe proeven eens zitten lezen en de DVD bekeken en de volgende vragen kwamen bij mij op.

In proef 9 zie je bij onderdeel 12 dat er een gebroken lijn wordt gereden. Hierbij moet je doorzitten. Nu ben ik gewend uit de oude proeven dat, als er wordt gevraagd om door te zitten, dat je dit zolang doet totdat er wordt aangegeven om weer licht te gaan rijden of als je van gang veranderd. Nu zie ik op de DVD dat er na de gebroken lijn weer licht wordt gereden.

Iets verder op in de proef, bij onderdeel 16 gebeurd hetzelfde. Het volgende onderdeel (17) is aan galloperen. Vanuit de oude proeven werd altijd aangegeven om door te gaan zitten voor het aan galloperen.

Maar als ik nu de DVD bekijk zie ik dat er tijdens de gebroken lijn doorgezeten wordt, daarna een paar passen wordt lichtgereden en dan weer doorgezeten wordt voor het aangalloperen. (Dat stukje lichtrijden lijkt mij erg rommelig en onzinnig)

Nu heb ik dus de DVD gezien en kan hier uit opmaken dat als er voortaan gevraagd wordt om door te zitten dat dit alleen geldt voor het betreffende onderdeel. En als je moet aangalloperen dat je enkele passen daarvoor moet doorzitten.

MAAR..... Als je die DVD nu niet hebt of je bent een beginnende ruiter, hoe zou je dit te weten moeten komen. (Ik hoor jullie denken instructrice.....is ook wel zo maar ik vind ook dat je dit ergens terug moet kunnen vinden.)

Vind dit erg slecht van het KNHS. Want deze informatie kan ik nergens vinden. Ze hadden proeven waar het duidelijk in werd aangegeven. Hadden ze dit dan niet over kunnen nemen.

Wat vinden jullie hiervan.

En als ik het verkeerd op heb gevat met het lichtrijden en doorzitten wil iemand dat dan melden. Want dan zou het ook verkeerd op de DVD staan.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 22:03

Er staat duidelijk bij punt 12. K-X-H gebroken lijn, doorzitten. Het is in de proef lichtrijden tenzij doorzitten wordt gevraagd. Het is dus duidelijk dat je daarna weer moet gaan lichtrijden. Ook na punt 16 moet je officieel een paar passen gaan lichtrijden voordat je gaat doorzitten om aan te galopperen. Ik denk dat er (ik in ieder geval niet). In principe is het ook logischer om te blijven doorzitten omdat je door het volgens het boekje uit te voeren en te gaan lichtrijden je paard min of meer uit balans haalt.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 06:23

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 06:23

Citaat:
Ik heb tijdens de laatste IZ jury meeting te Ermelo olv mw Mouw nog wat aantekeningen voor mijzelf gemaakt omtrent de nieuwe proeven.

Ik zal ze hier neerzetten zodat jullie er wellicht ook wat aan hebben:

- Men mag doorrijden tot 30 WP
- minder dan 50% = verliespunt
- Lees het voorwoord goed door! De jury (en dus ook de ruiter) moet nu meer uitgaan van het Skala der Ausbildung (dus takt, losgelatenheid, aanleuning, schwung, rechtrichten en verzameling). Voor de B en L zijn voornamelijk de eerste 3 fases van belang
- Pas vanaf M wordt vierkant halthouden meegenomen in de beoordeling
- Bij lichtrijden op de diagonaal is het toegestaan enkele meters voor deze oefening (dus bv in de hoek) te gaan lichtrijden. Vergeet niet pas aan het eind van de diagonaal van been te wisselen
- Een spoor moet van metaal zijn, de tand mag echter van plasic zijn. Ook dummy sporen zijn toegestaan
- De Jonge paarden proeven zijn max 5 minuten en worden net zoals in een kur bereden (maar natuurlijk zonder muziek): oefeningen die je zelf mag indelen. Maar een oefening die je paard goed kan, mag je maar max 3 x uitvoeren. Na 4,5 minuut kan de jury bellen dat je nog een halve minuut te gaan hebt.
- Bij bv B afwenden EN arbeidsstap betekend dit dat je de overgang tijdens de wending moet maken. Zo ook van stap naar draf
- Bij min. 5 meter wijken MAG je naar de hoefslag wijken, hoeft niet. Mocht je dit de ene kant wel doen, dan hoef je dat de andere kant niet te doen (de proeven zijn namelijk symmetrisch opgebouwd: elke oefening worden zoveel mogelijk op beide zijdes uitgevoerd). Kwaliteit is meer van belang dan het schuin gaan. Dus let op je takt en aanleuning!
- Indien er wordt aangegeven dat je een kort stukje moet lichtrijden, hoef je dit niet perse te doen. Hier wordt geen aftrek voor gegeven (?). Het lopen van je paard en je zit is belangrijker
- Even omhoog komen van de hals tijdens het halsstrekken is geen ernstige fout
- Nieuw voor het jurylid is de rijvaardigheid beoordelen: dit houdt in dat de ruiter op de juiste momenten de juiste hulpen geeft. Rijkunstig gevoel, het handig kunnen oplossen
- Pas in de M2 wordt verzamelde stap gevraagd ivm keertwending. Zo ook bij de overgang stap-galop
- In proef 33 wordt er in het keertwending onderdeel S I R I S I R genoemnd. De laatste 2 letters worden te veel genoemd en mogen dus weggelaten worden
- In proef 38 wordt er een slangevolte gereden met wissels. Eerst krijg je punten voor de wissels, daarna een punt voor de slangevolte

______

_Denies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 06:26

Had zondag die proef, ben gewoon blijven doorzitten voor die 2 á 3 drap passen, nee ga ik niet helemaal voor staan 2 × Maar het staat er al boven Wel handige dingen die er staan

annie1

Re: Vragen over Proef 9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 08:50

Citaat:
Er staat duidelijk bij punt 12. K-X-H gebroken lijn, doorzitten. Het is in de proef lichtrijden tenzij doorzitten wordt gevraagd. Het is dus duidelijk dat je daarna weer moet gaan lichtrijden. Ook na punt 16 moet je officieel een paar passen gaan lichtrijden voordat je gaat doorzitten om aan te galopperen. Ik denk dat er (ik in ieder geval niet). In principe is het ook logischer om te blijven doorzitten omdat je door het volgens het boekje uit te voeren en te gaan lichtrijden je paard min of meer uit balans haalt.

Ben blij dat jullie het ook een beetje een kromme contructie vinden. Nergens op het forum zag ik er iets over.

Maar Karin wat jij zegt over dat het duidelijk is dat je daarna weer moet lichtrijden vind ik niet. Boven de oude proeven stond ook dat je moest lichtrijden tenzij doorzitten werd gevraagd. En dan moest je net zo lang doorzitten totdat er wat anders werd aangegeven. Kijk maar in het oude boekje. B.v. proef 17 punt 6. Na het wijken doorzitten. En dan een gebroken lijn en dan pas aangalloperen.

In de oude proeven moest je door blijven zitten. Daarom was mijn verbazing zo groot dat je een paar rare pasjes ertussen moest lichtrijden. Het is niet erg dat ze het veranderen maar laten ze dit goed aan geven.

Maar ik neem jullie advies aan en blijf mooi doorzitten.

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:43

Volgens mij is dato ok bij proef tien dat je tussen ka galop links staat ook niet van te voren doorzitten maar dat doe je zelf wel. Vroeger stond er altijd terugnemen etc nu niet meer. Op de dvd kun je dit wel duidelijk zien ja, alleen mensen die die niet hebben is het even wennen.

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:07

Heel veel mensen denken te veel na bij de nieuwe proeven.Moet je niet doen.De proeven zijn heel logisch.Je moet gewoon letterlijk doen wat er staat en er niet bij na denken.Het klopt echt wat er staat.
Zoals jij aangeeft in proef 9:
De proef is lichtrijden tenzij doorzitten wordt gevraagd.Je bent aan het galopperen en dan moet je
onderdeel 11 Tussen F-A-K overgang arbeidsdraf.
dus gewoon lichtrijden, wordt toch geen doorzitten
gevraagd.
Dan moet je vervolgens
onderdeel 12 K-X-H gebroken lijn, doorzitten.
na de gebroken lijn gewoon blijven doorzitten want er
wordt niet gezegd daarna lichtrijden.Dus blijven door-
zitten.
Vervolgens moet je
onderdeel 13 Tussen C en M overgang arbeidsstap.
zo'n overgang rij je door middel van doorzitten.Je moest
al doorzitten van het vorige onderdeel, dus die overgang
moet je vlekkeloos kunnen inzetten.
Onderdeel 14 is van hand veranderen in stap en dan moet je
Onderdeel 15 Tussen K-A-F overgang arbeisdraf.
Er wordt niks gevraagd dus moet je gaan lichtrijden.Je
maakt dus een overgang van stap naar draf en gaat
lichtrijden.
Onderdeel 16 F-X-M gebroken lijn, doorzitten.
Nu ga je doorzitten, want het wordt bij dit onderdeel
gevraagd.
Onderdeel 17 Tussen C en H arbeidsgalop links aanspringen
Zo'n overgang rij je normaal ook door middel van
doorzitten.Je moets bij onderdeel 16 doorzitten en er
werd niet gezegd daarna lichtrijden.Dus je blijft door-
zitten.En dan kun je vlekkeloss aangloperen.

Ga niet moeilijk denken.Doe gewooon wat er staat want het klopt wel.Het staat niet raar omschreven.Velen kijken teveel en denken teveel.Daardoor ga je twijfelen en ga je de mist in.Het staat er heel logisch in.

annie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 17:38

Waarschijnlijk heb jij de DVD nog niet gezien. Als ik hem ook niet had gezien was ik het helemaal met je eens geweest. Vanuit de oude proeven zou het zo ook moeten. Maar nadat ik proeven bekeken heb op die DVD ben ik er niet zo zeker meer van.

In iedere L1 proef waar tijdens een oefening doorzitten wordt gevraagd, gaan ze lichtrijden als de oefening klaar is. En ik denk toch niet dat dit allemaal toevallig is.

Als je b.v. ook ff naar proef 10 kijkt. Bij onderdeel 6 moet je een volte rijden en doorzitten. Normaal zou je dus blijven doorzitten. Bij B moet je op de rechthand en dan staat er dat je voor A weer moet gaan doorzitten. Dus daaruit kun je ook opmaken dat je tussendoor moet gaan lichtrijden. En als je de DVD bekijkt zie je dat ze dat ook doen.

Het blijft vreemd maar op de volgende wedstrijd ga ik mooi lichtrijden als het om grote afstanden gaat. En misschien zo'n klein stukje kun je nog wel wagen om door te blijven zitten.

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:28

Ok en die jury van mij heeft dat dus verkeerd gejureerd! Er staat telkens op mijn briefje van eerst afwenden, rechtstellen en dan pas de overgang. Maar dit moet dus wel in de wending.

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:50

Ik heb de dvd wel bekeken.Maar wie zegt dat hun het op die dvd goed doen?Sorry dat ik het zeg, maar die dvd is mij heel erg tegengevallen.Niet alle ruiters en paarden doen het slecht.Maar wie denkt iets te kunnen leren van die dvd heeft het mis.Ja je leerd hoe je het niet moet doen.Kijk bv maar eens naar de Z proeven.Als wij zo'n proef rijden zitten we laag in de punten.

Maar even over het onderwerp.
Doe wat er in het boekje staat.Zo zien de juryleden het ook.Die beoordelen jou dus ook volgens die onderdelen.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:20

in de oude proeven staat het ook niet overal even duidelijk.
Zelfde probleem is bij het wijken.
in de oude proeven stond er dan als je ging wijken voor het rechter been dat je bij c op de rechter hand moest
dat staat er nu ook niet meer bij. Overigens denken wij niet moeilijk. Die proeven zijn gewoon weer lekker slordig opgesteld. Ze hebben er iig geen taalkundig wonder bij gehad die alles heeft gecontroleerd op eenduidigheid.
op het laatst van proef 9 moet je b afwenden e linder hand en arbeidsdraf daarna staat voor A doorzitten. Tja je krijgt natuurlijk eerst K nog maar goed ik blijf lekker doorzitten want er staat voor A en als ik dan voor k begin is dat ook voor A.
overigens zijn de juryleden ook niet overal van op de hoogte.
ik doe gewoon wat me goed lijkt. had 185 punten dus zal wel goed wezen

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:56

oosterhoff schreef:
overigens zijn de juryleden ook niet overal van op de hoogte

Alle juryleden hebben de afgelopen 2 maanden bijscholing moeten volgen in verband met de nieuwe proeven.Dus ik denk dat de meeste juryleden wel behoorlijk goed op de hoogte zijn van hoe en wat met de nieuwe proeven.Er zal heus wel een enkeling tussen zitten die het niet weet maar die was waarschijnlijk met de oude proeven ook al niet overal van op de hoogte.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:06

chelsea82 schreef:
oosterhoff schreef:
overigens zijn de juryleden ook niet overal van op de hoogte

Alle juryleden hebben de afgelopen 2 maanden bijscholing moeten volgen in verband met de nieuwe proeven.Dus ik denk dat de meeste juryleden wel behoorlijk goed op de hoogte zijn van hoe en wat met de nieuwe proeven.Er zal heus wel een enkeling tussen zitten die het niet weet maar die was waarschijnlijk met de oude proeven ook al niet overal van op de hoogte.

ga er maar vanuit dat het er meer dan enkele zijn. De oude slag juryleden zitten er nog steeds. Mensen die gewoon echt niet weten wat dat rijden nu echt inhoud. Hoe je een paard eerlijk rijd. Die blijven er ook tussen zitten daar doe ik niets aan en daar doen twee bijscholingen ook helemaal niets aan.
Overigens respect voor die mensen wat het is natuurlijk vrijwilligerswerk maar zo denk ik er wel over.
Dat verpest ook de dressuur. Als je pech hebt wordt je steeds anders beoordeeld waardoor je geen idee hebt hoe je ervoor staat. Zeker in de wat lagere klasses. Dat wekt een hoop frustratie en stress op bij sommige waardoor een wat gespannen sfeer ontstaat.
gelukkig ben ik zelf erg nuchter en kan gelukkig goed inschatten of ik wel of niet goed heb gereden