Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Citaat:Ik heb tijdens de laatste IZ jury meeting te Ermelo olv mw Mouw nog wat aantekeningen voor mijzelf gemaakt omtrent de nieuwe proeven.
Ik zal ze hier neerzetten zodat jullie er wellicht ook wat aan hebben:
- Men mag doorrijden tot 30 WP
- minder dan 50% = verliespunt
- Lees het voorwoord goed door! De jury (en dus ook de ruiter) moet nu meer uitgaan van het Skala der Ausbildung (dus takt, losgelatenheid, aanleuning, schwung, rechtrichten en verzameling). Voor de B en L zijn voornamelijk de eerste 3 fases van belang
- Pas vanaf M wordt vierkant halthouden meegenomen in de beoordeling
- Bij lichtrijden op de diagonaal is het toegestaan enkele meters voor deze oefening (dus bv in de hoek) te gaan lichtrijden. Vergeet niet pas aan het eind van de diagonaal van been te wisselen
- Een spoor moet van metaal zijn, de tand mag echter van plasic zijn. Ook dummy sporen zijn toegestaan
- De Jonge paarden proeven zijn max 5 minuten en worden net zoals in een kur bereden (maar natuurlijk zonder muziek): oefeningen die je zelf mag indelen. Maar een oefening die je paard goed kan, mag je maar max 3 x uitvoeren. Na 4,5 minuut kan de jury bellen dat je nog een halve minuut te gaan hebt.
- Bij bv B afwenden EN arbeidsstap betekend dit dat je de overgang tijdens de wending moet maken. Zo ook van stap naar draf
- Bij min. 5 meter wijken MAG je naar de hoefslag wijken, hoeft niet. Mocht je dit de ene kant wel doen, dan hoef je dat de andere kant niet te doen (de proeven zijn namelijk symmetrisch opgebouwd: elke oefening worden zoveel mogelijk op beide zijdes uitgevoerd). Kwaliteit is meer van belang dan het schuin gaan. Dus let op je takt en aanleuning!
- Indien er wordt aangegeven dat je een kort stukje moet lichtrijden, hoef je dit niet perse te doen. Hier wordt geen aftrek voor gegeven (?). Het lopen van je paard en je zit is belangrijker
- Even omhoog komen van de hals tijdens het halsstrekken is geen ernstige fout
- Nieuw voor het jurylid is de rijvaardigheid beoordelen: dit houdt in dat de ruiter op de juiste momenten de juiste hulpen geeft. Rijkunstig gevoel, het handig kunnen oplossen
- Pas in de M2 wordt verzamelde stap gevraagd ivm keertwending. Zo ook bij de overgang stap-galop
- In proef 33 wordt er in het keertwending onderdeel S I R I S I R genoemnd. De laatste 2 letters worden te veel genoemd en mogen dus weggelaten worden
- In proef 38 wordt er een slangevolte gereden met wissels. Eerst krijg je punten voor de wissels, daarna een punt voor de slangevolte
______
Maar het staat er al boven
Wel handige dingen die er staan
Citaat:Er staat duidelijk bij punt 12. K-X-H gebroken lijn, doorzitten. Het is in de proef lichtrijden tenzij doorzitten wordt gevraagd. Het is dus duidelijk dat je daarna weer moet gaan lichtrijden. Ook na punt 16 moet je officieel een paar passen gaan lichtrijden voordat je gaat doorzitten om aan te galopperen. Ik denk dat er (ik in ieder geval niet). In principe is het ook logischer om te blijven doorzitten omdat je door het volgens het boekje uit te voeren en te gaan lichtrijden je paard min of meer uit balans haalt.
Er staat telkens op mijn briefje van eerst afwenden, rechtstellen en dan pas de overgang. Maar dit moet dus wel in de wending. oosterhoff schreef:overigens zijn de juryleden ook niet overal van op de hoogte
chelsea82 schreef:oosterhoff schreef:overigens zijn de juryleden ook niet overal van op de hoogte
Alle juryleden hebben de afgelopen 2 maanden bijscholing moeten volgen in verband met de nieuwe proeven.Dus ik denk dat de meeste juryleden wel behoorlijk goed op de hoogte zijn van hoe en wat met de nieuwe proeven.Er zal heus wel een enkeling tussen zitten die het niet weet maar die was waarschijnlijk met de oude proeven ook al niet overal van op de hoogte.