wanneer inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aartlover

wanneer inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 16:31

Hoi

Ik weet niet of dit op de goede plaats is maar ik moet ffe wennen aan de *nieuwe* Bokt.
Maar ik wou ffe weten of je een Fjord op 2,5 jarige leeftijd kan inrijden?

Gr lois

maaike93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:33

lees deze sit maar eens. http://users.telenet.be/peter.ryckeboer/

en dan naar welzijn ---> oud genoeg?

een paard is dus volgroeit op z'n 6de... alsjeblieft, gun dit paard nog even rust in z'n jonge jaren, heb geduld!

Edit: had verkeerde site neergezegt, sorry
Laatst bijgewerkt door maaike93 op 03-04-06 16:35, in het totaal 2 keer bewerkt

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 16:34

ok bedankt!

Annemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:38

Nee, ik zou er nog niet aan beginnen.
Dit is niet zo goed voor z'n rug en benen en je kan er later problemen mee krijgen.
Laat hem nog even een jaar lekker op de wei ofzo.

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 06:11

Ik vind dat het eraan ligt hoe het met je paard gaat, is het al redelijk volbouwd, ziet het er nog uit als veulen of als een wat volwassenere fjord.. je weet wel, als je denkt dat hij/zij er klaar voor is, kun je kalm aan beginnen.. maar het is dus beter van niet..

Marijkjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 07:43

Ik zou zeker nog een jaartje wachten en misschien is dat paardje er dan nog steeds niet klaar voor. Sommige paarden zijn natuurlijk eerder volwassen dan andere

ikke

Re: wanneer inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:45

Als inrijden voor jou betekend dat je erop gaat zitten, dan zou ik nog zeker een jaar wachten. Als inrijden betekend dat je je paard beter en meer gestructureerd inwijd in de manier waarop je met hem/haar om wilt gaan, dan ben je al aan de late kant.
Morris was 2,5 toen ik met z'n training begon. Spelenderwijs had ik hem toen al het nodige bijgebracht. Ik trainde hem twee keer per week, ongeveer een kwartier. Een keer onder leiding en een keer zelf. Van simpel een rondje om me heen stappen, tot alle gangen aan de dubbele lijnen, inkl zadel en hoofdstel, heb ik hem geleerd in de periode tot hij 3,5 was. Met kerst heb ik toen de eerste keer erop gezeten (ook niet meer dan dat). In januari de eerste stapjes onder het zadel.
Omdat in die periode de stapjes steeds heel klein zijn, is het voor het paard niet meer dan een spannende uitdaging. Hierdoor was erop gaan zitten ook niet meer dan het volgende ding. Het was even raar toen hij me "kwijt"was, maar toen hij ontdekte dat ik dat rare gewicht was en dat daar worteltjes bij hoorden, toen was het goed.
Denk er wel om dat het van groot belang is dat iemand met veel ervaring je hierbij helpt, omfdat fouten in dit stadium je de rest van je leven met dit paard zullen blijven achtervolgen!

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 10:49

met inrijden bedoel ik wennen aan het zadel en hoofdstel. En afentoe zonder zadel op hem zitten en leunen.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:57

lois_fjordje schreef:
met inrijden bedoel ik wennen aan het zadel en hoofdstel. En afentoe zonder zadel op hem zitten en leunen.

Met dat zitten zou ik ECHT wachten tot een behoorlijke tijd na 3 jaar (bij voorkeur 3,5) Zadelmak (het zadel mag erop liggen en er wordt geen reactie op gegeven) mogen ze wel zijn rond deze tijd, zolang je er maar niet op gaat zitten. Vanuit deze vorm van zadelmak kun je vanaf de grond het paard bitwijs maken, midels lange lijnen (gebruik hiervoor GEEN longeerlijnen!!).
Van hieruit kun je ze ook verkeers- en bosmak maken. Ik heb met Morris al enkele "bosritten" gemaakt.
Ik weet niet waar je woont, maar afhankelijk van je woonplaats en je wensen weet ik misschien wel een goede instructeur voor je.

Tierania_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:07

ik zou wachten tot ze/hij 3 jaar is en dan zachjes aan beginnen

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:37

Nog niet aan beginnen, tot je denkt dat hij er klaar voor is.

Ivooo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:39

Zeker nog niet beginnen! Ik zou minstens nog een jaar wachten met inrijden.
Anders is het echt heel slecht voor zijn rug en botten en krijgt hij er later veel last van.

Refagreni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:53

Wij beginnen met het inrijden in de zomer dat ze vier worden. Gewoon een maandje en dan weer een half jaar wegzetten. Ze kunnen dan mooi over het geleerde nadenken en op hun gemak verder uitgroeien. Het echte werk begint pas op vijf jarige leeftijd.

Taron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:08

neeeeee, echt niet, 2,5 is veel te jong, geef je paard iig nog een jaar! nou heeft hij nog bijna geen spieren en kan nog niet zo goed gewicht dragen, je hebt veel meer kans op een doorgezakte rug. geef hem nog een poosje om van zn jeugd dte genieten

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:00

Zéker echt niet doen, je rijdt zo zijn hele rug naar de mallemoeren; spieren, pezen en vooral de rug zijn op zo'n leeftijd echt nog niet volgroeid... ga er maar eens naast staan, en geef eens voorzichtig met beide handen druk op zijn rug, wedden dat hij ontzettend veert? 2,5 is veels te jong en zowel fysiek als psychisch is zo'n beestje nog niet helemaal ontwikkeld....

Annemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:06

Refagreni schreef:
Wij beginnen met het inrijden in de zomer dat ze vier worden. Gewoon een maandje en dan weer een half jaar wegzetten. Ze kunnen dan mooi over het geleerde nadenken en op hun gemak verder uitgroeien. Het echte werk begint pas op vijf jarige leeftijd.

Als meer mensen dit nou eens zouden doen..

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 16:50

ok super bedankt! Ik doe het pas op zijn 3e!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:56

Verstandig, en misschien nog wel een half jaartje langer

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 16:57

ok thnx:)

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 22:29

ook ik zou zeker wachten m.b.t. er dingen op leggen (zadel) en er zelf op gaan zitten! zoals al gezegd werd, geef je paard de tijd om goed aan te sterke zodat de botten etc. straks goed genoeg volgroeid zijn om jou te kunnen dragen. Daarnaast vind ik dat een paard van 2.5 er psychisch ook nog niet aan toe is om ingereden te worden. ik vind dat die jonge dieren best nog even echt paard mogen zijn voor dat ze aan het werk gaan. laat hem nog lekker even genieten zou ik zeggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 17:18

oud topic