[jury] beoordeling te diep lopen van jong paard in stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

[jury] beoordeling te diep lopen van jong paard in stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 11:17

Mijn 4-jarige wilt vooral in de stap nog wel eens wat te diep gaan lopen. Mijn instructrice gaf aan dat ik me daar niet te druk om moest maken, ondanks dat ik best kans loop daar commentaar van de jury op te krijgen. In het stadium van zijn africhting willen we hem ook nog niet al te hoog gaan instellen. [dus dat ga ik voor onze wedstrijd ook niet plots doen ]

Houden jullie bij het jureren in de B rekening bij dit soort zaken rekening met het africhtingsniveau van zo'n jong paard? En nemen jullie dit in de beoordeling van het algemene 'stap' onderdeel mee, of in iedere oefening in stap.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:47

Het ligt er helemaal aan hoe het beeld daarbij is. Denk dat je je daar inderdaad niet al te druk over moet maken. Op het moment dat je meer van achter naar voren kunt rijden, rij je de neus er wel wat meer uit en krijgt je paard een wat betere oprichting.

Wel iets om mee bezig te blijven in je training. Steeds proberen of je de neus naar voren kunt blijven rijden.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 12:24

GeJe schreef:
Wel iets om mee bezig te blijven in je training. Steeds proberen of je de neus naar voren kunt blijven rijden.

Bedankt voor de tip. Daar zijn we inderdaad mee bezig. Eerst liep hij namelijk ook te diep in de draf en galop, maar daar heeft hij nu al een wat betere oprichting gekregen. Alleen de stap dus nog!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:23

Je zou kunnen wachten met starten tot je het wel voor elkaar hebt. Wat is je motivatie om te starten voordat je paard aan de eisen kan voldoen?

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:00

Lusitana schreef:
Je zou kunnen wachten met starten tot je het wel voor elkaar hebt. Wat is je motivatie om te starten voordat je paard aan de eisen kan voldoen?

Als ze verder toch gewoon een keurig proefje kunnen laten zien? Het is maar B, dus ik zou er ook niet voor thuisblijven hoor. Daarnaast heb je met 60% een wp, dat betekent 40% speling

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:28

Ja, maar stel, hij loopt niet correct in stap, men haalt wel winstpunten en gaat door terwijl er niet eens aan d evoorwaarden van de B voldaan wordt. Dat vind ik persoonlijk niet okee. Waarom is het zo belangrijk om te starten? Wat win je daar mee, of, wat verlies je als je wacht tot wel alles in orde is?
Ik vraag me echt af wat de motivatie is om een paard te starten dat nog niet helemaal klaar is. Waarom is het zo belangrijk om wedstrijden te rijden met dit paard? Ik zou echt graag motivatie horen van TS, misschien kan ik me er best in vinden.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 22:20

mijn motivatie om een paard te starten dat nog niet alle oefeninge beheerst is zuiver uit voor de ervaring. dit ga ik deze winter ook doen met de jonge fries, gewoon op het gemakje enkele proeven meerijden, ondertussen zijn ze in andere omgeving, andee paarden, allemaal ervaring...

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 10:18

Lusitana, Ik denk dat we best een redelijk nette proef neer kunnen zetten. We gaan niet winnen, is ook niet mijn intentie, maar een winstpunt zou nog best haalbaar zijn. Mijn 4-jarige loopt al lekker ontspannen op z'n eigen benen, zijn aanleuning is in de draf en galop reeds vrij constant, alleen in de stap wilt hij nog wel eens wat schudden, en als hij niet schud zakt hij vaak wat te diep, maar de stap zelf is duidelijk verbeterd. Soms heeft hij nog wel eens wat moeite met goed aangalopperen, maar meestal zijn de overgangen heel mooi.

De wedstrijd wordt bij ons op stal georganiseerd. Ik heb zelf nog nooit een officiele wedstrijd gereden, en mijn paard dus ook niet. We doen puur voor de ervaring mee, zowel voor mezelf als voor mijn paard. Eerlijk gezegd zie ik het ook niet als een 'officiele' wedstrijd, maar als een onderlinge wedstrijd. Ik rij mijn paard vooral recreatief, maar omdat hij de dressuur zo makkelijk op pakt wil ik toch ook wedstrijden gaan rijden. Maar voorlopig blijven wedstrijden toch op een laag pitje, ik heb helemaal nog geen zin om hem op de trailer te zetten voor een wedstrijd! Daar komt bij, deze wedstrijd is over 2 weken, volgende maand gaat hij het land op, en ik zal op z'n vroegst pas van de herfst een tweede wedstrijd gaan rijden.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 10:37

Ik wil best toegeven dat hij op het moment van inschrijven echt super liep, en nu met het winderige weer van de afgelopen dagen heb ik flink wat te stellen met hem. Dus zoals hij nu loopt zou ik het misschien niet eens overwogen hebben Maar goed, nogmaals: ik heb mijn paard niet gekocht voor de wedstrijdsport, ik wil dus alleen kijken of we er beiden lol in kunnen krijgen.

Maar wat zou jou motivatie zijn om het niet te doen?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:07

Bedankt dat je ingaat op mijn vraag.
Het is niet zo dat ik je probeer tegen te houden, maar ik zal als trainer nooit iemand laten starten waarbij niet alle voorwaarden kloppen, al is het alleen voor de ervaring.
Als er geen contstante prettige verbinding is, en dat lijkt me niet met schudden en diep lopen in stap, dan kan er natuurlijk veel meer aan de hand zijn wat op andere punten ook naar voren komt.
Een winstpunt lijkt mij echt onterecht (zie mijn eerdere post over doorstromen terwijl de basis niet klopt), maar inderdaad zeker niet onhaalbaar.

Ik zie dat het bij een wedstrijd bij je op stal gaat. Dat maakt wel verschil, vind ik zelf. Zou ik altijd doen! Veel plezier en laat ons horen hoe het is gegaan!

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 13:26

Ik had het eerlijk gezegd ook niet met m'n instructrice overlegd, die was net ziek in de periode dat de inschrijflijsten er werden opgehangen. maar ze was wel enthousiast, maar gaf ook aan dat ik niet te opgericht moet willen rijden (zoals het diepere lopen in de stap) omdat dat onderdeel is van zijn ontwikkeling. Daar ben ik het ook mee eens.

Als het trouwens niet bij ons op stal was geweest, dan had ik het nooit overwogen om deel te nemen aan een wedstrijd! Daar begin ik pas aan als hij een perfecte B-proef kan lopen. Ik heb ook niet de ambitie om dit jaar nog L te worden !

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:17

Gewoon lekker starten zou ik zelf zeggen.
Je krijgt misschien commentaar, maar je weet al waar je aan moet werken. dus dat komt wel goed.

Lekker starten, voor jullie beiden leuke ervaring. Geniet ervan.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:24

Javayo schreef:
Als het trouwens niet bij ons op stal was geweest, dan had ik het nooit overwogen om deel te nemen aan een wedstrijd! Daar begin ik pas aan als hij een perfecte B-proef kan lopen. Ik heb ook niet de ambitie om dit jaar nog L te worden !

Kijk, zitten we toch op een lijn, al leek het op het eerste gezicht misschien niet zo.

Suzanne F.

Re: [jury] beoordeling te diep lopen van jong paard in stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:18

Vaak als een paard te diep loopt in stap is ie niet genoeg aan het been. Stapt ie niet voorwaarts genoeg. Hij moet leren je hand aan te nemen en te volgen.
Het zal niet dramatisch afgestraft worden als ie wat diep loopt maar wel als de jury ziet dat ie niet van achter naar voren actief in verbinding stapt.

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:49

Een toevoeging; de leeftijd van een paard maakt niks uit in de beoordeling van de proef

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:41

Het is trouwens de B van "Begin" en niet van "Buitengewoon goed",
dus je paard hoeft nog niet perfect te lopen. Volgens mij gaat het erom dat jij als ruiter kunt laten zien dat je op de goede weg bent en dat je rijfoutjes op de goede manier aaanpakt in de proef.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:37

Javayo schreef:
Daar begin ik pas aan als hij een perfecte B-proef kan lopen.

Die heb ik nog nooit gereden

Een onderling wedstrijdje kan toch prima? Hij is een heel stuk verbeterd als ik de foto's zag een paar weken geleden trouwens, van te voren kroop hij in draf en galop echt achter de teugel, dat begint er af te gaan toch? Die stap komt ook nog wel
Overigens liep mijn eerste paard thuis altijd te diep (zag ik zelf nog niet toen ) maar op concours begon hij ineens front te maken. Dat zou straks op concours, in vreemde omgeving ook nog best eens kunnen gebeuren, hoewel de jouwe heel koel in de kop is

Mies7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:55

Lusitana schreef:
Bedankt dat je ingaat op mijn vraag.
Het is niet zo dat ik je probeer tegen te houden, maar ik zal als trainer nooit iemand laten starten waarbij niet alle voorwaarden kloppen, al is het alleen voor de ervaring.
Als er geen contstante prettige verbinding is, en dat lijkt me niet met schudden en diep lopen in stap, dan kan er natuurlijk veel meer aan de hand zijn wat op andere punten ook naar voren komt.
Een winstpunt lijkt mij echt onterecht (zie mijn eerdere post over doorstromen terwijl de basis niet klopt), maar inderdaad zeker niet onhaalbaar.

Ik zie dat het bij een wedstrijd bij je op stal gaat. Dat maakt wel verschil, vind ik zelf. Zou ik altijd doen! Veel plezier en laat ons horen hoe het is gegaan!

Sjef Janssen laat Anky ook starten, ondanks het feit dat Salinero niet altijd wil halthouden tijdens het groeten

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:47

Yvonnelind schreef:
Het is trouwens de B van "Begin"

Je vergeet de B van Basis

Suzanne F.

Re: [jury] beoordeling te diep lopen van jong paard in stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:21

Het is eerder de B van Beroerd

Sammie

Re: