Hoe recht moet een paard zijn in de L2?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Hoe recht moet een paard zijn in de L2?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 21:58

Mijn paard is een fijn paard om te rijden.
Ze loopt makkelijk en fijn nageeflijk, schuimt lekker hierbij, is goed aan het been en laat me heerlijk zitten.
Ze kan in alle gangen goed schakelen en volgt mijn hand keurig voorwaarts neerwaarts bij het halsstrekken.
Ze is echter nog niet helemaal recht. Ze kantelt haar hoofd soms wanneer ze rechtsom loopt en kleine wendingen moet rijden.
Haar binnen achterbeen moet dan meer ondertreden (=rechtrichten).
Ik wordt hier verschrikkelijk op afgestraft, terwijl andere paarden die danwel niet het hoofd kantelen, maar verder duidelijk ook niet rechtgesteld zijn (lopen met het schouder tegen de bakrand) wèl winstpunten krijgen. Ik vraag mij af; in hoeverre is het te weinig rechtgericht zijn in de L2 een probleem? Tot in hoeverre kan je verwachten dat een L2 paard volledig rechtgericht is?
Mijn paard toont nooit verzet en loopt altijd blij en braaf rond. Bovendien denk ik dat het kantelen bij haar altijd een aandachtspunt zal zijn; dat doet ze heel snel en gemakkelijk, helaas. Haar hoofd hals aanzet is namelijk ook niet optimaal. Ik ben benieuwd naar reacties van juryleden!

amazonetje

Re: Hoe recht moet een paard zijn in de L2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:20

Ik start met mijn paard ook L2. En ik jureer ook proeven t.e.m. de L2. Kantelen met het hoofd is 1 van de ergste fouten die paarden kunnen maken en dat moet zeker afgestraft worden. Dat mag zelfs in B niet voorkomen. Tegen de wand plakken is natuurlijk ook niet de bedoeling maar sommige jury's zien dit niet echt goed, tegenover het hoofd kantelen is wel heel duidelijk te merken en eigenlijk erger dan tegen de wand 'plakken' (eigenlijk zoekt het paard gewoon steun omdat het nog niet uit zichzelf volledig in evenwicht loopt) Je paard recht richten dat is de basis, ik vind het eigenlijk een beetje eigenaardig dat dit in L2 nog niet gaat? Daar moet je van in het begin mee beginnen want als je paard niet recht gericht is kan je ook nooit goed stellen en buigen. Begin eerst en vooral met het recht richten en pas dan kan je aan de moeilijkere oefeningen en stelling gaan werken. Als je les volgt moet je instructeur/instructrice dit toch ook wel al aangehaald hebben. Hoe kan je aan wijken, travers enz werken als je paard niet eens is recht gericht?

MVG,
Isabelle

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 20:57

Kom maar langs, dan zal je het beleven, en als je niet naar beneden kijkt, dan merk je het niet eens dat ze kantelt! Ze kent alle M oefeningen heel correct over de benen, maar het kantelen lijkt een andere oorzaak te hebben dan alleen het rechtgericht zijn.
Mijn instructrice is net met mega hoge punten geslaagd als Z jurylid, dus ik krijg echt goeie begeleiding, maar het is niet zo makkelijk als jij het doet voorkomen, helaas...
Je doet nu net alsof het een grote schande is (bijna alsof ik mijn paard mishandel, zo voelt je reactie; maar ik neem aan dat je het zo niet bedoelt ), maar ik heb verder een heel blij paard dat zonder verzet braaf alles voor me wil doen. Ik heb al meerdere jonge paarden afgericht en doorgereden, maar dit probleem ben ik nog nooit zo tegen gekomen.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 07:35

Toch zie ik het punt van amazonetje wel, ook in de B en L1 heb je dus WP gereden terwijl je paard niet rechtgericht is. Nou was er vroeger van alles mogelijk, dus eens kom je"vanzelf" in de l2, dat snap ik wel.

Maar wat zegt jouw instructrice als je eerlijk haar mening vraagt over de wedstrijdmogelijkheden van je paard? Je hebt dit probleem al jaren( begrijp ik uit een ander topic over je punten van afgelopen keer) Je hebt er alles aan gedaan, ook een wedstrijdstop maar het verbetert niets....

Nu we een beetje richting duitse jurering gaan, zal de frustratie alleen maar toenemen voor jou en je paard, ben ik bang. Het rechtgericht gaan is een van de speerpunten, "men" wil geen scheve paarden meer in de hogere klassen.

Sterkte ermee, het zal niet makkelijker worden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:15

Naar mijn weten hoort een paard in de B al volledig rechtgericht te zijn. In feite had je met een scheef/kantelend paard niet eens in de L terecht mogen komen. Voor de B en de L gelden ontspanning, tact en rechtrichten het zwaarst. Ik vind het ook logisch dat dat zwaar wordt afgestraft.

Ik had vroeger ook een paard dat heel snel kantelde en scheef ging. Het is iid heel erg moeilijk om dat op te lossen als ze dat zo snel doen.

Yvonnelind schreef:
Mijn paard toont nooit verzet en loopt altijd blij en braaf rond.

Maar door het scheef gaan gaat hij dan helaas niet correct rond, dus dat kost punten.

Yvonnelind schreef:
Ze kent alle M oefeningen heel correct over de benen,

Dat begrijp ik niet? Hoe kan je nu een correcte sbw of travers laten zien als je paard kanteld en het binnenachterbeen niet voldoende ondertreedt? Als jou paard al in een simpele wending het achterbeen niet voldoende erbij heeft, dan lijkt het mij sterk dat hij dat in een sbw of travers wel kan?

Yvonnelind schreef:
maar het kantelen lijkt een andere oorzaak te hebben dan alleen het rechtgericht zijn.

Misschien zit je niet helemaal recht? Ligt je zadel niet helemaal goed? Heb je ongemerkt toch meer druk op 1 teugel (gevoelige paarden kunnen daar al erg snel op reageren), misschien is je paard onvoldoende aan het been? Of misschien heeft je paard wel last van zijn rug of zijn kiezen?

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 16:05

Mijn instructrices zeggen dat hij scheef moet zijn, omdat ze kantelt, maar dat het over de benen (het hoofd niet meegerekend) er wel goed uitziet...(??) We zijn er mee bezig, ben net begonnen bij een andere instructrice; dus ik hoop dat dàt wel helpt en natuurlijk hoop ik dat ik scheef zit en zo; want dat is op te lossen! Helaas doet ze het ook heel erg met longeren, dus het lijkt erop dat het misschien ook wel een lichamelijke oorzaak heeft. Mijn paard heeft altijd uitgestulpte oorspeekselklieren; dat had ze al toen ik haar (onbeleerd als jong paard) kocht. De veearts dacht toen zelfs dat ze droes had! Ik denk dat hier het kantelen ook vandaan zou kunnen komen, want als ik haar wat langer laat lopen (halsstrekken zeg maar) of wat ronder, dan kantelt ze niet. Dat kon in de B en het L1 nog, maar daar haal ik in het L2 geen punten meer mee. "Paard moet veel meer aan elkaar gereden worden" of "te diep" staat er dan weer op mijn coupon...
Het is een raar probleem; ik heb er ook al een tijd iemand anders op laten rijden, maar het helpt allemaal niet. Ach, we trainen rustig verder en wie tips heeft: GRAAG!

En ja natuurlijk begrijp ik wel dat het afgestraft wordt, maar daarom is het nog niet minder frustrerend....

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 06:08

Een ander op laten rijden heeft m.i. geen enkele zin, het lijkt meer op een aantasting van zijn evenwichtsorgaan. Maar ik ben geen dokter en de jury ook niet. Misschien iemand als Rodinde Hoogenraath eens vragen om te kijken?

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 17:13

Hmmm, die ken ik niet. Heeft ze een website ofzo?
Ik heb heel lang gedacht dat het aan mij lag, daarom heb ik er een tijdje iemand anders op laten rijden. Ik moest toen ook geopereerd worden enzo (nee, niks ernstigs) dus het kwam mooi uit, maar bleek geen effect te hebben op het kantelen. Ik wil alles wel proberen om erachter te komen waar het 'm nu inzit, dus...
Ik laat haar dit jaar dekken, en train rustig door... misschien dat het straks toch beter wordt nu ik andere instructie krijg. Ik hoop het zo!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:49

als een paard kanteld is dat een aanleuningsprobleem!!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:54

Rodinde Hoogenraad is een dierenarts/ostheopate. Ze is gevestigd in Vinkega. Maar ik weet dat ze ook in Kootwijkerbroek op de kliniek komt.

Een vriendin van me heeft goede ervaringen met haar. Ik zou ook eerst gaan kijken of er geen lichamelijke oorzaak voor het kantelen is.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 05:32

Vinkega is dichterbij Buitenpost dan Kootwijk, Dierenkliniek Vinkega
0561-433333 ze is getrouwd met Albert van Unen en weet alles van spieren en botten e.d. van paarden.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 19:02

Bedankt, vandaag weer fijn gereden op les. Ze was niet scheef en keurig recht over de benen (ze heeft VEEL spiegels; handig) ze kantelde in het begin even, maar naar een kwartier niet meer...
Het lijkt toch te werken; even les van iemand anders die weer andere dingen ziet en een andere benadering heeft...
Ik houd Rodinde Hoogenraad natuurlijk even in mijn achterhoofd; bedankt!

amazonetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 14:25

En hoe gaat het nu met je paard? Kantelt ie nog of niet meer? Het kan goed zijn hoor dat het een lichamelijk probleem is, alle paarden zijn van nature uit scheef, de ene heeft er alleen al wat meer last van als de andere. En een andere instructrice kan inderdaad wonderen doen. Als het kantelen mindert dan zou ik zeggen doe zo verder, dan ben je goed bezig! Haha!

Ik bedoelde mijn eerste reactie idd niet alsof je je paard mishandelt ofzo hoor Knipoog Het is voor sommige paarden en enorm probleem en als ruiter is het niet gemakkelijk op te lossen. Maar in een proefje op wedstrijd moet het natuurlijk allemaal correct zijn. Tenminste het moet er zo uitzien. Want voor de jury is wat het oog ziet belangrijker dan wat jij voelt natuurlijk. De jury kan immers vinden dat de proef er zeer mooi uitziet terwijl jij helemaal dat gevoel niet hebt. Of het omgekeerde kan ook. En fustrerend is het idd soms ook Clown

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 17:20

amondi schreef:
Maar wat zegt jouw instructrice als je eerlijk haar mening vraagt over de wedstrijdmogelijkheden van je paard? Je hebt dit probleem al jaren( begrijp ik uit een ander topic over je punten van afgelopen keer) Je hebt er alles aan gedaan, ook een wedstrijdstop maar het verbetert niets....

Dit is ook een beetje mijn gevoel hierover. Hoe vervelend het ook is, het lijkt erop dat het paard een verstoring in zijn lichaamsbouw heeft en daardoor kantelt. Tenzij de verbetering stand houdt bij je nieuwe instructie, maar dit zou ook kunnen komen door een andere manier van rijden en nieuwheid voor het paard.
Als het kwaaltje terugkomt, ook bij deze instructie, zou ik toch overwegen een ander paard aan te schaffen. Dan is dit paard duidelijk niet gebouwd op de hogere dressuursport, wat niet wegneemt dat het misschien een verschrikkelijk best paard is voor endurance, springen, recreatie of iets anders.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:04

Mijn jonge paard wil ook altijd kantelen in het begin,maar ik richt hem recht en dan is het meestal over.Al moet je er bij hem ook goed over waken.Hij wil ook achter de teugel kruipen,of te snel te diep lopen.Maar dit paard is een laatbloeier en heeft nogal moeite met in evenwicht lopen. Vandaar dat hij het ook nog erg moeilijk vind om op de loodlijn te lopen met z'n hoofd.Ik zorg er altijd voor dat ik hem goed aan m'n buitenteugel en buitenbeen heb,en recht op 2 teugels..en nooit trekken bij een paard wat kantelt. Ik weet niet hoe jou paard loopt en wat jij allemaal doet maar mischien heb je wat aan bovenstaande. Heb je trouwens ookal naar het gebit laten kijken?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:44

Ik sta er altijd van te kijken hoe zelfs in de M en Z de paarden nog hartstikke scheef zijn Bloos!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 15:52

Dit is al een oud topic, maar ik zal even vertellen hoe het nu gaat.
Dit paard kanteld niet meer.
Ze is in een paar wedstrijdjes deze zomer met vele prijzen door de L2 heen geraced en we starten nu M1 straks.
Het rijden gaat super; travers, schouderbinnenwaarts en zelfs appuyeren gaat haar makkelijk af.

Wat was het probleem, zullen jullie je af vragen denk ik...

Ik was (onder andere) tè voorzichtig met mijn hand, waardoor ze nooit niet echt gesloten en aan elkaar liep. Als mijn paard aanleuning zocht, dan hield ik zelf niet genoeg contact. Ze werd dan lang en ging kantelen om toch op haar moeilijkere kan meer druk te krijgen.
Nu heb ik iets meer gewicht in mijn handen, maar laat ik haar niet meer uit elkaar vallen in wendingen en oefeningen.
Ik heb geleerd dat aanleuning niet zo licht als een veertje hoeft te zijn, maar dat ik het gewicht dat ze in mijn hand geeft rustig op moet vangen en constant moet houden.
De oorspeekselklier is dik en blijft dik. Dit maakt dat ze sneller kantelt dan een paard met een betere hoofd-hals aanzet.
Ik heb er nu alleen beter mee om leren gaan.
Ik moet mijn paard goed op lengte blijven rijden en regelmatig even lange teugel geven/hals strekken.
Zo zie je maar weer; je moet nooit te snel opgeven en vooral ook in je paard blijven geloven.

Iedereen die dit probleem ook heeft:
Veel succes en vooral doorzetten. Knipoog

Hedwigb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:22

misschien een tip waar je iets aan hebt voor de oorspeekselklier, je kunt er cooling gel op smeren, en dit in "masseren"

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 19:29

Het is geen tijdelijk iets, ze heeft het altijd al gehad. De klier steekt naar buiten, omdat ze zo weinig ruimte heeft tussen de kaak en de nek.
Toch bedankt voor de tip; misschien dat anderen er wel wat aan hebben! Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:27

en met deze update zet ik het topic op slot