wat doen jullie allemaal met jullie veulentje/jaarlingen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

monky27

wat doen jullie allemaal met jullie veulentje/jaarlingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 21:28

hallo ik heb sinds kort een veulentje van 10 maanden.Ik ben nu een beetje aan het poetsen en probeer een beetje te wandelen met hem.Maar wat kan je nog meer met je veulentje en wat doen jullie allemaal met juliie veulentje?ik ben wel benieuwd eigenlijk ,misschien doe ik nog wel leuke ideeen op!
of goeie tips altijd welkom>

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:31

Veulentje van 11 maanden wandelen we af en toe mee( moet waarschijnlijk naar de keuring van de zomer) , vandaag hebben we haar aan een skippybal voorgesteld ( ) en we borstelen haar, voetjes optillen en halstertje omdoen. Zodat ze dat niet verleert.

We laten haar eigenlijk zo veel mogelijk met rust. Lekker spelen met haar vriendjes mag ze en over 3 week krijgt ze een broertje/zusje om mee te spelen
Laatst bijgewerkt door Thokkadisje op 01-04-06 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Fritsiej

Re: wat doen jullie allemaal met jullie veulentje/jaarlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:32

Gewoon lekker poetsen en laten wennen aan die dingen.
Voor de rest gewoon lekker de wei op!

Rachelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:50

Poetsen, wandelen, los laten in de bak en daar spelen met 'm.
Ook is het goed/leuk om ze aan nieuwe dingen te laten wennen, daar heb je later alleen maar profijt van zoals:

- in de trailer laten lopen
- met paraplu in de buurt
- over zeil laten lopen
- een dorps/stadswandeling maken om aan het verkeer en drukte te wennen.
- verzin zelf wat origineels
(hier wordt de band met je veulen ook een stuk sterker door)

Verder moet je veulen natuurlijk ook gewoon z'n vrijheid krijgen, veel op het land met speelmaatjes is natuurlijk, super !

pressent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:55

afleren te bijten als ie dat doet, wandelen en poetsen, nieuwe dingen alten zien.
Verder veel in de wei

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 22:09

Uhmmm....dit is je 2e topic met dezelfde vraag ??

monky27

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 22:24

Thokkadisje schreef:
Uhmmm....dit is je 2e topic met dezelfde vraag ??

he ja wist niet waar ik het nou neer moest zetten i.v.m nieuwe indeling van bokt.Maar ja nu krijg ik in iedergeval veel tips!

p.s zo erg is dat toch niet

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:55

viewtopic.php?&f=13&t=565003&p=14205377
Crosspost.
Dat andere topic is dus ook gesloten.

Het is wel erg meerdere topics te openen.
De andere berichten zakken dan ook eerder naar beneden, dat is niet fijn voor andere bokkers die ook wat willen vragen.
En er is dan geen duidelijk overzicht meer als overal dezelfde vragen rond gaan

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:00

Veel nieuwe dingen laten zien.
* skippybal
* hond?
* paraplu
* verschillende soorten hekken
* misschien door water heen stappen?
* op het strand wandelen?

Flabbergast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:03

Wij doen er eigenlijk vrij weinig mee, hij komt wel elke dag in de hand, en vorige week is hij voor het eerst mee op 'vrijspringen' geweest. Daar heeft hij veel nieuwe dingen gezien waar hij eigenlijk vrij goed op reageerde. En af en toe beetje poetsen en een keer afspuiten. En voor de rest gebeurt er eigenlijk niks mee, mag hij lekker spelen in de wei.

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:47

Een veulen zal ik vooral nog veulen laten zijn. Lekker op het land met een maatje en eens in de zoveel tijd eruit halen voor een poetsbeurt of een wandeltochtje.

Jitskedeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:15

Hoi ik heb ook een veulen van 9 maanden. Ze is in november naar het balingehof geweest voor 2 weken. Daar hebben ze het volgende met haar gedaan:
Leren voetjes op te tillen/ voetjes afspuiten met water
Aan een touw vaststaan.
Borstelen
Over zeiltjes stappen en zeil over je heen krijgen.
Schriktraining.
Meelopen.
Halster aan en uit en nog veel meer.
Ik vind het erg belangrijk dat ze dat nu allemaal al leert.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:51

Gewoon lekker poetsen.. vertroetelen. maar verder eigenlijk niks. Simpelweg omdat ik wil dat ze tot hun 3e nog lekker bij hun paarden 'paard' moeten kunnen zijn. Paarden leren namelijk ook veel van andere paarden.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:46

lekker in de wei laten lopen, ze zal nog lang genoeg moeten werken.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:13

irish_lady schreef:

Ben ik met je eens, maar ik denk niet dat het verkeerd is om ze enigszins te laten wennen/leren wat voetjes geven, borstelen en aan het halster lopen is.

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:49

Ik hen een hengstveulen van 9,5 maand oud, overdag staat hij zo veel mogelijk buiten met zijn leeftijdsgenootje ( ook hengst ), ik poets hem meestal om de dag en 1 x per week ga ik er 5 minuten mee wandelen, verder als ze met de traktor bezig zijn ga ik met hem er bij staan kijken en er langs lopen zodat hij daar straks niet bang van is en dat werkt super, ook laat ik wel eens de hond los die dan allemaal rondjes om hem heen rent en een keer blaft, ook handig voor later op buiterit.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:30

Ik doe er niets mee wat niet "nodig" is. Ze kan vaststaan, meelopen en meedraven (wei is 50m over de openbare weg) ze kent de hoefsmid, en af en toe haal ik er een borstel over, verder vermaakt ze zich door mijn andere paarden het bloed onder de nagels vandaan te halen in de wei- dominant typetje is het volgens mij wel, want mijn andere merrie die super dominant is heeft het er heel druk mee
Ze weet zich goed te gedragen, loopt braaf mee, traktoren, vrachtwagens kijkt ze niet eens na (ook als staan ze met een hijskraan stenen te lossen ze loopt er gewoon langs) In theorie (je probeert dat natuurlijk niet uit) zou je een vijfjarig kind haar naar de wei kunnen laten brengen, zo braaf is ze.

mariellexxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:22

Ik verzorg een hengstenveulen van 7 maandjes oud.
Ik doe dit nu allemaal al met hem :
- Wandelen aan de hand
- Zorgen dattie stil staat op mijn commando
- Spuitplaats op en beetjes afspuiten
- Vast staan aan het halster buiten zijn stal
- Hoefjes krabben
- Oortjes knippen
- Halter natuurlijk om, maar dat kent hij al vanaf geboorte
- Ik leg er vaak tijdens/ na het poetsen mijn jas even op zijn rug Dit blijf ik gewoon herhalen tot hij 3 is.
- Balkjes lopen aan de hand in stap, 1 keer per 3 maanden ofzo.
- Leren wennen aan alles wat nieuw is, en wat hij nog niet kent.

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:36

jeetje wat doen jullie er allemaal al veel mee zeg!! Ik heb een paard van 1 jaar en 9 maanden en ik doet niet meer dan halster op en af, voetje geven, wandelen en poetsen.
Vind ik niet echt nodig.. Maarja! Ieder z'n eigen manier!

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:36

Ik verzorg een Fries Hengsteveule, van ong 8/9 maand. Hij liep toen ik hem ong 4 maand terug ging verzorge nog erg wild mee aan het touw, maar op vertrouwd gebied loopt hij (als hij niet de dag van de kuren uitgekozen heeft) zo mak als een lammetje met een grote boog in het touw langs me mee.
Ook loopt hij als ik in de bak met hem oefen zonder touw achter me aan en komt netjes naar me toe.
Ik kan al zn hoefjes uitkrabbe en ik mag hem overal aanraken (ok, niet óveral, maar das geen probleem ) en als hij los in de bak staat kan ik hem ook van top tot teen borstelen en hoeven uitkrabben.
Verder kan ik als hij los in de bak staat zijn halster zonder problemen zijn halster om en af doen.
Momenteel zorg ik ervoor dat hij netjes meeloopt, rondjes in de bak. En als het wat mooier weer word ga ik heb laten wennen aan rare voorwerpen
- paraplu
- zijl
- plotselinge bewegingen
- auto's (trauma dus dat word wat
- wat hardere geluiden
- de dijk op

En van de zomer mag weer naar de grote weide.. dus dat ord lekker rennen!!!

Donderwolkje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:32

irish_lady schreef:

Ik ben dit deels met je eens, maar vind het ook wel weer heel erg "zwart-wit" denken.
Zoveel paarden die 3 jaar lang in de wei staan en dan als 3 jarige *plop* even beleerd moeten worden.
Juist door met een jong paard al wat dingen te doen, scheelt je dat een hoop tijd, ellende en frustratie op latere leeftijd.

Voor het evenwicht doe ik het zo:
In de winter op stal (overdag zo veel mogelijk naar buiten) en in de zomer in een opfok groep met leeftijdsgenootjes en paarden die 1 of meerdere jaren ouder zijn.
Zo krijgt hij in de winter de opvoeding van mij en in de zomer van zijn mede paardjes.
Mijn hengstje is nu bijna 2 jaar en tot nog toe is mijn opvoeding prima geslaagd

Donderwolkje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:44

Even twee Quotes vanuit het andere topic, omdat ik hier toch wel heel graag op wil reageren:
Cloverdale schreef:
ik had een hengst veulen en die beet ook maar al te graag..
ik gaf hem altijd flink op zn donder..
en als het binnen hand berijk was een tik over de neus..

aangezien ik hem veel in handen had was hij niet kopschuw ofzo..
maar hij wist wel wanneer hij de regels overtreed op gegeven moment trok hij zn hoofd naar achteren als hij pgoging tot bijten deed..

zo heb ik het er wel uit gekregen. Hij beet mij niet meer.. anderen wel maarja als anderen hem niet straffen, tsja? kan ik er niks aan doen.

Ik weet niet wat de beste manier is en of dit een goede of foute manier is maar bij mij heeft het zeker wel geholpen!!

Ik denk dat het zeker niet geholpen heeft in dit geval, want het paard bijt dus nog steeds (wellis waar niet de verzorger, maar nog wel anderen).
Ik zet zelf sowieso mijn vraagtekens bij deze manier van handelen.
Want ik geloof er niet in dat het effectief is om te gaan slaan, als je paard bijt.

Ik heb het zelf op deze manier gedaan:
Ik had Stan nog maar een paar weken toen hij mij voor het eerst beet.
mijn eerst reactie was direct zijn neus beet pakken en gigantisch hard terug bijten in zijn bovenlip.
Een paar maanden later probeerde hij mij nog eens te bijten, ik heb toen weer het zelfde gedaan.
Sinds die tijd heeft hij nooit meer gebeten en hij is nog steeds hengst (en ik voer hem ook nog eens uit de hand).

Het zelfde heb ik met trappen gedaan.
Hij heeft mij 2 keer geprobeerd te trappen (ook in één van de eerste weken) en ik heb hem gewoon 1 keer terug getrap (tegen zijn bil aan).
Sindsdien heeft hij nooit meer getrapt en kan ik met een gerust hart achter hem gaan staan.

In beide gevallen heb ik dus het zelfde gedaan als wat hij deed.
Overginds heb ik wel in beide gevallen ook mijn stem gebruikt.
Verdre heb ik geen idee of dit bij ieder paard werkt, maar bij die van mij in ieder geval wel.
Hij bijt en trapt niemand en dat is wat je wilt berijken (toch?)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:04

ik doe nooit iets met spul wat jonger dan 3 is. tuurlijk moeten ze wel handmak zijn als ze naar de smid komen. maar dat is meestal zo gebeurd hier! verder loopt het jonge grut in de weide met soortgenootjes, er komt geen borstel of touw aan te pas.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:14

Jeetje mina wat doen jullie allemaal met die jonge dieren?

Ik citeer: Schriktraining ??!!

Belachelijk vind ik het... Van een peuter ga je toch ook niet verlangen dat ie leert fietsen? Alles op zn tijd

Ik heb mijn paard sinds ze vier maanden is, ze wordt in mei twee jaar en sinds een maandje of anderhalf doe ik net wat meer dan ik voorheen deed.

Nu poets ik haar en laat ik haar los in de bak, zodat ze kan wennen aan opletten op de baas Daarnaast loopt ze vooral veel los in de wei en mag ze vanaf volgende maand weer voor een half jaartje de wei op.

Mijn paard is dus een jaar verder dan die van jullie. En in het eerste jaar heeft ze alleen voor paard gespeeld. Eten, drinken, slapen, sociale contacten en groeien. Daar hebben de meesten al genoeg aan! Dus alsjeblieft: doe niet net of het een puppytraining is, laat je paard in zijn eigen tempo zich ontwikkelen en pak em op als het er tijd voor is!

Vanillala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 07:56

Sorry hoor, maar een jong mensenkind leert ook op de peuterspeelzaal al andere dingen dan spelen (veters strikken, luisteren naar de juf), en hoewel een mens geen paard is, denk ik toch dat het helemaal niet slecht is om een veulen al het een en ander bij te brengen. Niet dingen als lastige vrijheidsdressuur oefeningen, maar wat wennen aan enge dingen, naast de baas lopen, kan echt geen kwaad. Vind ik dan.

En waarom moeten puppies wel gelijk overal aan wennen als ze met 9 weken thuis komen, en paarden niet? Is toch hetzelfde of niet?