Irritant met lopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Mel

Irritant met lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 18:56

Hallo bokkers,
ik zit met een probleem. Ik heb sinds een tijdje een verzorgshet erbij. Ze is 3 jaar. Nou gaan wij met haar regelmatig ( 2 keer per week) wandelen. De eerste keren was dat echt geen probleem. Maar nu is het echt niet leuk meer. We lopen gewoon met halster + halstertouw. Ze loopt de hele tijd naast je te rennen, maar als ze dan loopt en je wilt even gaan draven komt ze met haar verzet. Stijgeren of heel hard rennen. Of als mijn vriendin op haar pony ernaast rijd, en je versnelt wat, gaat ze heel hard rondjes om je heen draaien. Ook helemaal bokken enzo, dreigend op je af komen. Terwijl ze het eerst helemaal niet deed. Soms is ze echt eng.
Ik ben altijd bang dat als ik loop ze zicht lostrukt als ze weer zo vaag doet. Wat kan ik het beste doen??

Nog zoiets vaags: Altijd als ze buitenloopt willen rollen! Ze heeft geen luizen etc daar is ze op gecontroleerd. Soms heb je het ook niet door, loop je voor haar, hup voor je het weet ligt ze weer !

Wat veel vragen
Hopelijk weten jullie wat ik eraan kan doen???

XX

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 19:11

klinkt als een typische shet met een groot ego

_Mel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 19:12

Haha, ja tis wel een kapsones shetje:P Altijd helemaal showen enzo

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 08:11

Ja en eentje die heeft uitgevonden dat zij de baas is. Dus zorgen dat jij de baas wordt. Misschien eerst in een gesloten ruimte, bak of wei ofzo. En dan weer stapje voor stapje lang de weg.

Het shetje was eerst goed opgevoed, maar toen ging het uitproberen. Het begint vaak met kleine sentjes, maar jij hebt daar niet ssn gedaan. En nu wordt het erger en erger, en jij vind het alleen maar eng. Zeg nu zelf als je een pony was zou je dat ook doen. Er zijn vele manieren om die verhouding weer om te draaien. Natural horsemanship (parelli bijvoorbeeld) maar ook andere methodes.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 08:17

Laipapri heeft gelijk

een puberende shet, met een veel te grote bek voor dr schoenmaat

zou even de teugels weer op maat maken zegmaar

_Mel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 08:34

Oke! Bedankt voor de reacties. In het begin was ze ook tegen me aan het stijgeren ( zie topic : Stijgeren om beloning? ) Maar dat heb ik wel afgeleerd. Het is eigenlijk niet zozeer dat ik er bang van word, maar ze doet het zo lomp, komt keihard op je afrennen enzo!

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:07

Hayhay,
ik heb 2 shetlanders 1 van 12 jaar en 1 van bijna 3...
Volgens mij heeft het met de leeftijd te maken. Mijn shetje
van 3 die wil ook graag laten zien dat hij er is hoor!
Ik wandel ook wel is met hem... en dan gaat hij ook zo irritand doen
maar ik negeer hem dan compleet en loop gewoon door, en als hij
dan een harde ruk aan het touw geeft dan hou ik hem gewoon wat korter en loop ik rustig door. Ik ga nooit tegen hem schelden of zoiets want daar word hij alleen maar drukker van. Ik laat hem wel lekker
puberen hij is ten slotte maar 1 x jong.

Hier een foto'tje van ze
De linker is 12 en de rechter dat is ronnie hij is 3.
Afbeelding

Anoniem

Re: Irritant met lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 16:35

VSW --> OMG.

Bentuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:04

neej gewoon een zweepje mee en snoepjes..
als het het goed doet geef je een snoepje..
en niet goed een tikje..
werk meestal wel goed

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:43

Bentuh schreef:
en niet goed een tikje..
werk meestal wel goed

met de snoepje wel een beetje uitkijken hoor, ik heb dat eens geprobeerd met mijn bijna 3 jarige shet, en die had toen dus snel genoeg door dat ik snoepjes bij me had en begon vervolgens de hele tijd tegen me aan te lopen en te happen

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:52

Met snoepjes moet je idd uitkijken, paarden kunnen er juist dominanter van worden! En wat denk je van schooien?
Ik zelf vind uitbundig stemgebruik en vrolijk klinken de goede oplossing.. Maar je kan ook een clicker gebruiken

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:55

Waarom is het zo raar dat een paard iedere keer wil rollen als hij buiten loopt? Rollen hoort bij de normale vachtverzorging van een paard, dat hij dan in onze ogen vies wordt is ons probleem.

Draven aan de hand moet aangeleerd worden, dus blijven oefenen, ook als ze in verzet gaat of lekker de benen gaat nemen. Op het moment dat ze aan je voorbij wil schieten, moet je haar heel hard terugzetten, ze mag niet aan je voorbij. Probeer de overgang naar de draf ook heel soepel te laten verlopen door gaandeweg sneller te gaan lopen, en het niet meteen op een hollen te zetten.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 23:05

Zo heb ik het vroeger geleerd, en zo zul je het op de manege ook gaan leren:

Afbeelding

En zo doe ik het nu:

Afbeelding

Afbeelding

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 10:22

Nu heb ik een vraagje aan Cassidy,

Paard loopt achter je aan en volgt jou aan vrij lange slappe lijn.

Wat nu als je paard schrikt en naar voren springt of rent. Ik ben bang dat ze dan op me springt (of in ieder geval rakelings langs me heen).

Nu zul je misschien antwoorden dat een paard dat respect voor je heeft niet in je persoonlijke ruimte zal komen en je dus niet in gevaar zal brengen.

Maar ik heb te maken met puberpaard. En meestal heeft ze respect voor mijn ruimte (in ieder geval meer dan 2 maanden geleden). Maar af en toe vergeet ze wat wij ook al weer samen hadden afgesproken (waar ik sta, staat zij niet en waar mijn hoofd is, is haar hoofd niet). Bovendien is het ook nogal een klever, als het eng is komt ze lekker dicht bij me.

En het is in dit geval geen shetje (hoewel die ook heel sterk zijn) maar een behoorlijk gevaarte dus ik wil ook niet 'op hoop van zegen' aan de slag.

Kortom: ik heb nog behoorlijke moeite om met haar een stukje te stappen en vind het eigenlijk gewoon eng (geef ik eerlijk toe). Kleine stukjes op het erf gaan goed maar zodra we iets verder komen of ze afgeleid is, vind ik zo'n dansend paard dat je in een volte om je heen moet trekken om haar te kunnen houden, niet erg fijn. Bovendien wil ik dan ook niet echt straffen (of streng toespreken) want dan verhoog ik de spanning juist, maar met rustig hoooo maarrrr braafffff roepen geef ik juist het idee dat het helemaal top is wat ze doet.

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:58

Cassidy schreef:
Zo heb ik het vroeger geleerd, en zo zul je het op de manege ook gaan leren:

Afbeelding

En zo doe ik het nu:

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind zelf altijd het beste om je pony wat vrijheid te geven, dus
niet je pony zo strak vast houden... Maar nou ook weer niet té los
dat hij/zij je voorbij kan racen.
Verder hangt het echt af van de pony. Al heb je een heel rustig
paardje dan kun je makkelijk hem een beetje achter je aan laten
hobbelen, maar als je pony hele druk is dan is het toch wel het beste
denk ik om het touw toch iets strakker te nemen, máár niet zo strak
dat je al bij zijn/haar halster zit.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:19

Het leiden aan een lang touw moet je langzaam opbouwen, niet meteen compleet losgooien, dan heeft het paard niet door dat hij vast zit, schiet hij langs je heen en geeft eventueel nog een trap na....

Bij een puberend paard een tussenweg zien te vinden, het touw zo lang laten dat je idd het hoofd naar je toe kunt halen.
Overigens is het helemaal niet zo verkeerd om het paard zijn frisheid kwijt te raken door haar in een klein cirkeltje om je heen te zetten. Maar dat moet je ook oefenen op een moment dat je geen problemen hebt dat ze uit haar dak gaat.

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:32

Cassidy schreef:
Het leiden aan een lang touw moet je langzaam opbouwen, niet meteen compleet losgooien, dan heeft het paard niet door dat hij vast zit, schiet hij langs je heen en geeft eventueel nog een trap na....

Mee eens!
Toen ik net begon met Jistar (Fries hengsteveulen) was ik ook net iets te troetelig met hem en wilde hem niet belemmeren en deed het bijna op dezelfde manier als op de foto's, maar dan weer niet zo overdreven.. Maar wel een flinke boog in get touw. Dan kan het veulen nog een flinke loop met je nemen en de kans dat hij genoeg ruimte heeft om je een hoef na te geven is dan een stuk groter, dan als je een stuk dichter bij het halster vasthoud. In ieder geval dat er een lichte druk is zodat hij voelt dat je hem lijd...

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:01

Thanks,

Pak haar inderdaad toch wat korter nu, ze had eerst de neiging om dan heel erg te plakken. Als ik bijvoorbeeld links naast haar loop en naar rechts wilde, lukte dat niet omdat zij rechtdoor ging (en ze me dus wegduwde). Ging vorige keer ookal wat beter.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:05

Je wegduwen is een dominantieprobleem en geen plakken. Dit is op te lossen door grondwerk, en je paard te leren wijken voor druk...op de schouder, bij de buik en op de achterhand.

willemijn143

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:29

annuh schreef:
Bentuh schreef:
en niet goed een tikje..
werk meestal wel goed

hey, nou ik heb een NF pony en daar loop ik okok mee, heb dan zelfde probleem maar als ik dan met een zweepje aan kom zetten ben ik al helemaal zuur... en dan istie ook nog wat groter, haha

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:17

Misschien moet je eerst niet gaan draven, maar alleen stappen, bij elk stapje dat ze goed doet, beloon je haar/hem en datdoe je lke keer weer. Het shetje moet gewoon weten dat het wandelen is en niets bijzonders.