wijken. zelf weten tot hoever of juist niet????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elskebel

wijken. zelf weten tot hoever of juist niet????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 17:25

ik ben dinsdag in tolbert geweest bij de voorlichting van de nieuwe proeven.
nou had ik een vraag gesteld:
in de L1 moet je minimaal 5 meter wijken en mag je verder zelf weten tot hoever je gaat.
als ik nou de ene kant 7 meter doe en de andere kant 10, mag dat?
of moet je bijde kanten gelijk, bv. 7 meter.

die vrouw die daar vertelde zei dat je wel verschillende aanal meters mocht wijken,
dus bv de ene kant 7 en de andere 10.

maar nu las ik net ergens in de huiskamer hier op bot dat het dus niet zo is....

wat is nou goed? moet je aan bijde kanten even veel aantal meters of mag je het zelf weten???

help!!!! want ik heb zaterdag direct al een wedstrijd...

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:42

Je mag zelf weten hoeveel meter naar beide kanten als het maar minimaal 5 meter is.
Wel is het handig om te tonen dat zowel links en rechts wijken gelijk is.

elskebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 17:44

ja jij zegt dus ook zelf weten....
wacht nog ff af hoeveel mensen het met ons eens zijn.

dank je

Herilda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:46

Inderdaad! Dus als je bijvoorbeeld een paard hebt wat links beter wijkt dan rechts, dan zou ik NIET links 10 meter wijken, en rechts maar 5, dit toont namelijk aan dat je je paard niet op beide kant even soepelt hebt. Ik zou dan gewoon kiezen voor beide kanten 5 meter.

Herilda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:47

Je mag het uiteraard wel zelfs weten, maar voor je eigen best wil kun je het beste aan beide kanten evenveel meters wijken ( dit kreeg ik als tip te horen bij de lezing)

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:13

Jep ik heb precies het zelfde meegekregen als Herilda. Volgens mij heeft het ook ergens in een blad gestaan... dacht ik.

Maaiikii

Re: wijken. zelf weten tot hoever of juist niet????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:15

Ja minimaal 5 meter en dan aan beide kant ongeveer even ver wijken(dat doe ik tenminste).

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:52

ik ga denk ik voor 9 meter en dan aan beide kanten. Kun je nl extra mooi laten zien dat je je paard recht kunt maken zonder steun van de bakrand.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:39

is wel heel creatief lielle

dyaco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 05:27

hmm volgens mij ben je nog steeds een paard aan het opleiden en maakt het naar mijn idee neit uit als je links 5 meter doet en rechts 10 meter het is toch in zover het paard geschoold is ?

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 07:14

alleen maak je de jury wel wakker dat hij linksom beter (of minder goed) wijkt dan rechtsom en dat is wel een aanwijzing dat de buiging en de reactie links niet gelijk is aan rechts.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 07:22

precies om de reden die lielle aangeeft is er aangehouden om het redelijk gelijk te houden.

Wienna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 08:31

Ik ga er idd ook voor om aan beide kanten gelijk te houden. En om de redenen die hierboven worden aangegeven.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 09:11

Je mag het zelf weten maar je moet wel aan beide kanten een even sterke oefening laten zien... Dus hou wel aan beide kanten dezelfde meters aan...

elskebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 13:50

ok ik dnk dat het nu wel duidelijk is, heb het gister nog ff aan mijn instructice gevraagd en die zei het idd ook,
ik zie wel hoe het gaat, probeer gewoon evenveel meters te maken

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 16:30

Mag je helemaal zelf weten, zolang het maar min. 5 meter is..

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 17:27

Op de bijscholing is gezegd dat het echt helemaal niks uitmaakt. Als jij links 5 hele mooie meters laat zien kun je daar een 8 voor krijgen, terwijl je voor 8 minder mooie meters een 5 kunt krijgen.
Het maakt dus geen verschil.

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:33

Scum schreef:
Op de bijscholing is gezegd dat het echt helemaal niks uitmaakt. Als jij links 5 hele mooie meters laat zien kun je daar een 8 voor krijgen, terwijl je voor 8 minder mooie meters een 5 kunt krijgen.
Het maakt dus geen verschil.

Ja, ik weet niet het zou best kunnen, als de jury elk onderdeel opzich bekijkt dan zou het in principe dus niks uitmaken. Doet de jury dat niet [dus wel echt kijkt naar buigzaamheid links en rechts] dan zou je dus verschillende cijfers ervoor krijgen.

polderke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:20

Even een Tip voor iedereen. Wij zijn gister als eerste gestart met de nieuwe proeven en met wijken vooral rekening houden dat je eerst enkele paardlengtes rechtuit moet rijden en dan pas beginnen met wijken. Daar is de jury behoorlijk over gestruikeld gister.
Het staat duidelijk in de proef beschreven maar werd door onze ruiters niet of nauwelijks uitgevoerd.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:25

Herilda schreef:
Je mag het uiteraard wel zelfs weten, maar voor je eigen best wil kun je het beste aan beide kanten evenveel meters wijken ( dit kreeg ik als tip te horen bij de lezing)

Bij de laatste jury bijeenkomst in Ermelo werd gezegd dat dit niet veel uitmaakt )dus dat je de ene kant meer wijkt dan de andere kant).

Het gaat erom of je paard correct blijft lopen, dus dat takt, aanleuning, etc behouden blijft. Het gaat meer om het gereden zijn dan om de oefening.

En als je weet dat je paard de ene kant minder makkelijk doet, is dat alleen maar ten gunste van je paard als je niet verder doorwijkt. En dat heeft dan weer betrekking op je rijvaardigheid waar je dan ook weer een apart punt voor krijgt

Annash
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:34

Lielle schreef:
ik ga denk ik voor 9 meter en dan aan beide kanten. Kun je nl extra mooi laten zien dat je je paard recht kunt maken zonder steun van de bakrand.

Hehe, ik had gisteren oefenproeven.

Dus ik keurig 10 meter wijken in de L1

Commentaar 'Je ging te ver door'
Ik zeg nee hoor dat mag tegenwoordig! Maar had toch twee keer een 7 dus daar ging het niet om. Was niet officieel dus ook geen officiele jury, grappig dat het gelijk opgemerkt werd.

Mijn tweede proef ging ik ook voor de 9 meter en rechtmaken. Heb nog niet gekeken wat ik ervoor heb, maar in de gauwigheid dacht ik twee keer een 8.

Wat je zegt klopt wel denk ik, een 'hoge moeilijkheidsgraad' in je proef, ipv je kur