Wat valt jullie op in de dressuur-wedstrijd cultuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

Wat valt jullie op in de dressuur-wedstrijd cultuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 10:53

Momenteel ben ik bezig met een essay over de symboliek en rituelen in de dressuursport, gebasseerd op sociologische theorie en mijn eigen interpretatie ervan. Nou ben ik eigenlijk ook wel benieuwd wat jullie ervan vinden; wat valt jullie op (eigenaardigheden, leuke aspecten en minder leuke aspecten) aan de wedstrijdcultuur in de dressuursport?

Manon

Re: Wat valt jullie op in de dressuur-wedstrijd cultuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:02

Ik vind altijd dat het er bij dressuur heel individueel aan toe gaat, er wordt een ander weinig gegund. Bij springwedstrijder vind ik de sfeer wat gemoedelijker.

joriien_foxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:07

Ik ben het met Manon eens, bij de dressuur zijn het meestal van de vaste groepjes, die je geeneens een lachje of iets gunnen, die alleen maar op zichzelf zijn gefocust,
Bij springen vind ik het veel gemoedelijker en gezelliger

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:39

Dressuur is individueler, maar ik heb op de plekken waar ik kom geen last van dat men elkaar niks gunt en het is er juist erg gemoedelijk en gezellie. Iedereen maakt een babbel met elkaar.
Springen vind ik op dezelfde locatie veel hectischer, onrustiger en erg popi-jopie.

Jmiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 14:54

ik merk vooral dat het dressuur individueler is geworden, vroeger hadden we nog welleeens zo'n bui dat we met een groepje van de club een wedstrijd opgaven ergens ver weg en dat we meer voor de club gingen presteren dan voor ons zelf, nu kom ik dat steeds minder tegen....jammer?

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 14:56

individueler en veel prestatie drang

Effy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 15:00

Inderdaad erg individueel, maar wat mij vooral opvalt en waar ik me groen en geel aan erger is dat de meeste mensen totaal niet stilstaan bij wat nu eigenlijk het doel van de dressuur is. Veelal wordt het paard gezien als gebruiksmiddel om, zoals Knolliepower zegt, te presteren. Hierin wordt naar mijn mening (en vooral als de prestaties tegenvallen) veel voorbij gegaan aan het feit dat een paard ook leeft en gevoel en karakter heeft. Oneerlijkheid tegenover het paard, daar kan ik niet tegen.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 15:07

Oneerlijkheid vind ik ook veel terug zien in het springen, omdat er technisch nog wel eens slecht gereden wordt kan het dier de klappen opvangen als het weigert.

Wat me ook bij dressuur opvalt in de ring is dat er vaak lauw gereden wordt.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 15:17

Inderdaad individueler. Mensen zijn erop gericht om 'hun naam' goed te krijgen, na alle tijd, geld en moeite die er in is gestopt. Men vergeet vaak dat goed rijden het belangrijkste is. Daardoor gaan veel mensen zich bezig houden met randvoorwaarden: de bodem is niet goed, er stond een parasol die hij eng vond, stomme jury etc.

Kortom, steeds meer mensen willen naam maken, 'meedoen' en presteren, vaak ten koste van.... (paard). Lukt dat dan even niet, dan heeft alles en iedereen het gedaan, behalve zichzelf natuurlijk.

Er zijn ook gezellige groepen en wedstrijden, absoluut! Vaka kom je toch wel dezelfde mensen tegen op concours, en gaat het onderling gemoedelijk. Maar het zijn juist die 'uitschieters' (positief of negatief...) die het dan a.h.w. verpesten. Scheve blikken, uitlatingen, boze ouders, enfin je kent het wel de taferelen op concours.
Plezier met het paard staat steeds minder voorop, dat willen mensen nog wel eens vergeten. Dat is denk ik de grootste verandering: het draait niet meer/steeds minder om (het plezier met) het paard, maar om eigen belangen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 22:53

Typisch, dat individuele wilde ik ook al noemen. Overigens valt me dat ook op bij het springen. Nou zijn dat ook vrij individuele takken van sport: in principe kun je in je uppie op concours, je proefje of parcoursje rijden en een klein uurtje later weer naar huis.

Dit in tegenstelling tot disciplines als bijvoorbeeld endurance, eventing en samengesteld mennen, waarbij je de hele dag actief bent met een heel team van grooms om je heen. Dan ervaar je IMO meer het gevoel van 'we doen het samen'. Ik merk ook dat de sfeer daar heel anders is: losser, opener, meer gericht op 'we beleven met zijn allen plezier aan onze hobby' in plaats van 'jij bent mijn concurrent'.

Verder ervaar ik dat men in de dressuur erg gericht is op uiterlijk. Natuurlijk word je in de ring voor een groot deel beoordeeld op 'het plaatje', maar het is niet alleen op wedstrijden, ook gewoon in het dagelijks gebruik. De juiste kleur tuig, het juiste merk rijbroek, de juiste kleur setje en natuurlijk ook een paard met de juiste afstamming. Het 'hoort' nu eenmaal zo en niet anders. Durf je af te wijken van de norm, dan levert dat al snel gegiechel en afkeurende blikken op.

Natuurlijk is het niet zo zwart/wit, maar mijn eigen ervaring is toch dat het er in andere takken van sport vaak nét wat relaxter, wat minder geforceerd aan toe gaat dan in de dressuursport.

Ik zoek zelf overigens in alle takken van sport (ook in de dressuursport) de relaxte mensen op, dus op zich heb ik niet zo'n last van het bovenstaande.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 22:57

in de dressuur wordt ook vreselijk veel gepoetst, gewassen, gesopt, geolied en gesmeerd met allerlei zalfjes poeders en prutjes.
Het individuele zal idd ook vooral komen dat je het idd in principe zelf af kunt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 07:55

Wat ik jammer vind in de dressuur is dat het veel mensen ontbreekt aan een realistisch beeld van hun eigen kunnen (maar dat is misschien wel in meerdere sporten zo). De jury wordt vaak gezien als een boeman en niet als een liefhebber die op zijn/haar vrije zondag tegen een geringe onkostenvergoeding ruiters beoordeeld op hun vorderingen. (ik ben zelf geen jury hoor!)

Men ziet een proef vaak als een soort veroordeling en niet als een soort examen om te kunnen testen in hoeverre men het gevraagde onder de knie heeft.

Wat mij ook opvalt is dat veel mensen denken dat als ze een paard hebben met een bepaalde afstamming (Jazz, Krack, Gribaldi) dat dat een garantie voor succes is, en dat als je een paard hebt met geen of een minder bekende afstamming dat je dan geen kans maakt. Men vergeet dat ieder paard gewoon goed gereden moet worden, ook een met een bepaald papier. En een paard kan nog zo'n goed papier hebben, hij moet ook nog kunnen bewegen. Op een papier alleen kan je niet rijden.

renes schreef:
Mensen zijn erop gericht om 'hun naam' goed te krijgen, na alle tijd, geld en moeite die er in is gestopt.

Mijn ervaring is dat de mensen die daadwerkelijk 'naam' hebben gemaakt, daar helemaal niet mee bezig zijn. Zij hebben zich geconcentreerd op hun paard en hun rijden, waardoor zij goed zijn gaan presteren. Hierdoor hebben anderen hun 'naam' gegeven. Voornamelijk omdat anderen dan veel over diegene gaan praten (en dan vooral over wat diegene NIET goed doet).

Wat mij ook opvalt in de dressuur is dat veel mensen denken dat eventuele mindere kwaliteiten (gerelateerd aan de bouw of het ras) van een paard er niet toe doen. Dan komen ze bijvoorbeeld met een draver in de ring die niet taktmatig en gedragen kan galloperen. Dan zijn ze boos dat ze daar op afgerekend worden, want een jury moet toch begrijpen dat dat heel moeilijk is voor een draver. Vervolgens krijg je dan allerlei verhalen over dat je met een draver, haflinger, fries, fjord etc benadeeld zou worden. Mensen realiseren zich dan niet dat dressuurrijden met dergelijke paarden gerust kan (er zijn zat voorbeelden van dergelijke rassen in hogere klasses) alleen dat dit wel moeilijker is door bepaalde beperkingen die dergelijke paarden met zich mee brengen (buiging, verruimingen, takt).

Wat mij ook altijd opvalt op wedstrijden is dat veel ruiters ongeloofelijk lang en intensief aan het losrijden zijn. Alle onderdelen uit de proef moeten dan nog geoefend worden. Men neemt amper de tijd om tussen de twee proeven even te stappen. Met als gevolg dat veel paarden gefrustreerd rondlopen en uiteindelijk in verzet gaan. Ik begrijp dat nooit zo goed, want als je op een wedstrijd nog moet oefenen, dan ben je wel een beetje te laat.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 09:57

Karin schreef:
Typisch, dat individuele wilde ik ook al noemen. Overigens valt me dat ook op bij het springen. Nou zijn dat ook vrij individuele takken van sport: in principe kun je in je uppie op concours, je proefje of parcoursje rijden en een klein uurtje later weer naar huis.

Dit in tegenstelling tot disciplines als bijvoorbeeld endurance, eventing en samengesteld mennen, waarbij je de hele dag actief bent met een heel team van grooms om je heen. Dan ervaar je IMO meer het gevoel van 'we doen het samen'. Ik merk ook dat de sfeer daar heel anders is: losser, opener, meer gericht op 'we beleven met zijn allen plezier aan onze hobby' in plaats van 'jij bent mijn concurrent'.

Verder ervaar ik dat men in de dressuur erg gericht is op uiterlijk. Natuurlijk word je in de ring voor een groot deel beoordeeld op 'het plaatje', maar het is niet alleen op wedstrijden, ook gewoon in het dagelijks gebruik. De juiste kleur tuig, het juiste merk rijbroek, de juiste kleur setje en natuurlijk ook een paard met de juiste afstamming. Het 'hoort' nu eenmaal zo en niet anders. Durf je af te wijken van de norm, dan levert dat al snel gegiechel en afkeurende blikken op.

Natuurlijk is het niet zo zwart/wit, maar mijn eigen ervaring is toch dat het er in andere takken van sport vaak nét wat relaxter, wat minder geforceerd aan toe gaat dan in de dressuursport.

Hier kan ik me helemaal bij aansluiten. Ik vind het bij dressuur en bij springen allebi heel erg. Terwijl op een SGW altijd hele leuke mensen rondlopen die ook echt met mekaar meeleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:00

Onderzoek naar symboliek in de dressuursport......
Misschien kun je eens uitzoeken waar de letters in de dressuurbaan nu eigenlijk van afgeleid zijn
Wie heeft ze verzonnen en waarom nu deze letters?
Ben daar al heel lang nieuwsgierig naar.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 10:42

Haha, inderdaad; die boeren met koeien is natuurlijk geen verklaring Wel leuk dat eigenlijk vrijwel iedereen dezelfde dingen ziet als die ik heb genoemd in mijn essay- opzet!

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:58

Manon schreef:
Ik vind altijd dat het er bij dressuur heel individueel aan toe gaat, er wordt een ander weinig gegund. Bij springwedstrijder vind ik de sfeer wat gemoedelijker.

sluit ik me eigen bij aan

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:05

Individueel is het zeker. Ik moet zeggen dat ik bij een vrij grote club zit waar het heel gezellig en gemoedelijk is. Niet afgunstig naar elkaar en er wordt samen veel gedaan. Dit is wel een uitzondering in mijn ogen, dit is een van de gezelligste clubs in de omgeving !!

Tuurlijk heerst er een prestatie drang, je gaat wedstrijden rijden omdat je wil winnen, niemand gaat om te verliezen.

Maar iedereen in mijn klasse waar ik regelmatig mee rij en waar je bij meegroeit vaak, is vriendelijk oprecht en positief naar elkaar toe. Mss ligt het aan de regio ? Maar ik ervaar het wel als prettig...

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:12

Ludora schreef:
Tuurlijk heerst er een prestatie drang, je gaat wedstrijden rijden omdat je wil winnen, niemand gaat om te verliezen.

Misschien is dat ook een verschil met de sporten die ik noemde? Endurance is een duursport (met daarbij zeer strenge veterinaire keuringen), bij de samengestelde wedstrijden onder het zadel en voor de wagen ben je voor je score afhankelijk van verschillende onderdelen. In deze beide takken van sport is de einduitslag afhankelijk van meer factoren dan in een paar minuten in de ring alles geven wat je in huis hebt zoals bij dressuur of springen (wat ik overigens niet negatief bedoel).

Ik heb de indruk dat de sporters in deze takken van sport juist vanwege de kenmerken van deze sporten eerder gericht zijn op het neerzetten van een zo goed mogelijk resultaat (c.q. verbeteren van eerdere resultaten, persoonlijke records) dan op winnen. Dat je daarbij een prijs meepakt, is natuurlijk heel mooi meegenomen, maar niet het ultieme doel waarmee je aan een wedstrijd meedoet. Het idee waarmee marathonlopers, triatleten of tienkampers ook naar een wedstrijd gaan. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld turners of atleten die op de 100 meter sprint in een paar minuten 'vlammen'. Maar goed, dat is bekeken vanuit mijn eigen ervaring en contacten met mensen die aan deze takken van sport doen.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:16

Ik snap wat je bedoeld Karin en ik denk idd dat je echt gelijk hebt, ik moet alleen bekennen dat ik echt geen verstand heb van endurance.

Met mijn zinnetje doelde is echt puur op dressuur. (ook spingen maar de stelling gaat over dressuur )

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:24

Endurance is een duursport, te vergelijken met het marathonlopen door de mens. Om de vergelijking compleet te maken, noem ik ook de samengestelde sport (onder het zadel en voor de wagen) - te vergelijken met bijvoorbeeld de triathlon. Er zijn veel overeenkomsten tussen die takken van sport (endurance en SGW dus) en in mijn ervaring toch vrij veel verschillen ten opzichte van dressuur en springen. Bijvoorbeeld de instelling waarmee men aan wedstrijden meedoet.

Wat ik bijvoorbeeld ook regelmatig ervaar, is de manier waarop wordt gereageerd als na een wedstrijd wordt gevraagd 'hoe heb je gereden?' Dressuur- of springruiters drukken dat meestal direct uit in hun score, endurance- of SGW-ruiters/menners eerder in hun gevoel over hoe de wedstrijd ging. Maar ook dit is weer mijn eigen ervaring.

Ik denk overigens dat een en ander zeker afhankelijk is van de regio waar je woont en start. Hier in het oosten merk ik nog een bepaalde gemoedelijkheid. Maar ik heb ook een tijdje rondgelopen op dressuur- en springwedstrijden in de regio Utrecht en daar voelde ik me duidelijk minder op mijn plek.