Het Hoe en Wat bij Oefenspringen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Unseen

Het Hoe en Wat bij Oefenspringen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 20:59

Hoi !
Ik ga donderdag voor het eerst oefenspringen, maar hoe gaat dat precies ?
Je komt daar aan, en dan ga je tuurlijk losspringen en parcours verkennen ?
Mag je dan ook zelf aangeven hoe hoog je de hindernissen wilt ? En mag je zelf weten hoe lang je in die bak blijft ? (Stel dat je paard op elke hindernis 5x weigert... , ja, dat is Kaprice )
Kan je ook met meerdere paarden springen ?
Alvast bedankt !

Quidou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:05

oefenspringen bij een wedstrijd neem ik aan?
dit gaat gewoon als een normaal parcours, je loopt het parcours gaat losrijden en springt je parcours
de hoogte van de hindernissen mag je niet zelf aangeven, het is 20 cm lager als de klasse B
over weigeringen weet ik niet, misschien mag je het parcours uitrijden, maar kan ook zijn dat je er gewoon met 3 uit moet...

Jiske_Nilis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:14

Met weigeringen is het overal een beetje anders, op sommige oefenpacours mag je gewoon doorgaan tot je erover ben, en soms moet je bijv. na 3 keer weigeren door naar de volgende hindernis, moet je gewoon van te voren even vragen.

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 07:23

Oke, dankjullie wel ! Ik spring met twee E-pony's, dus het is 70 cm ? Dat zou helemaal mooi zijn ! Kaprice is namelijk nogal angstig voor de vleugels naast een hindernis, dan is het dus wel wat fijner als de hindernis wat makkelijker is

Jiske_Nilis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 08:08

Bij sommige oefenpacours beginnnen ze gewoon bij pony's 40, dan 50, 60, 70 enzo verder, dan kan je gewoon zelf kijken in welke je mee wil doen. Het is overal beetje anders.

Quidou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:39

jah idd dat ligt eraan of het oefenspringen is voor een wedstrijd (ook wel BB genoemd) dan is het 20 cm lager dan de gewone klasse B

als het een apart oefenparcours is, niet in wedstrijdverband, is het idd zoals Jiske zegt...

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 22:51

Nee, is echt alleen oefenparcours, geen BB. Dan kan je dus zelf kiezen hoe hoog je wilt ?
Groetjes !

Quidou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 06:44

jup dan kan je zelf kiezen hoe hoog je wil

Bumba01

Re: Het Hoe en Wat bij Oefenspringen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 06:46

Toen ik naar Haaksbergen ging, kon ik ook zelf de hoogte kiezen En ik mocht net zolang losrijden tot ik zelf wou en als ik dan het parcour ging springen, moest ik het even zeggen.
Weigeringen, weet niet hoe dat verder gaat, ik had het nl niet
Veel plezier iig vandaag ( toch? )

Rytm

Re: Het Hoe en Wat bij Oefenspringen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 08:24

Het is overal verschillend dus ik zou me maar nergens op vastbijten als ik jou was.
Bij ons heb je oefenspringen als in 50 cm en je mag heel lang over het parcours doen. De jury ging je ook helpen als het niet lukte enzo.

En je hebt naast het gewone springen nog een categorie oefen-laag en oefen-hoog. Maar daar doen ze het wel volgende de regels.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 08:32

Hier in de buurt heb je oefen wedstrijden zoals gewoon op concours. (ook in tenue)
Een 90 cm klasse, een 1m klasse(B) een 1.10 klasse (L) enz tot de ZZ

Daar rijd je dus gewoon zoals in een normale wedstrijd en ook de weigeringen enz tellen als op wedstrijd en je kunt vertrekken.

Maar ga je naar die plaatsen toe, als het nog geen wedstrijd is, smiddags bijv. kun je gewoon rijden zoals jezelf wilt.
Dus als je wilt 10 keer op dezelfde sprong aanrijden.

Maar bel even naar de plek waar je heen wilt.
En vraag hoe het daar gaat, want er zijn ook wel eens plaatsen waar je naar een sprong toe mag rijden tot je paard erover heen gaat