AUW m'n laarzen ...!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blueberry

AUW m'n laarzen ...!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 20:21

Tips gevraagd!

Ik heb mn laarzen nu sinds eind november.

In de winkel is alles opgemeten, voet, kuit, hoogte,
Ik heb van normale schoenen voetmaat 38,5 soms 38 soms 39 en in de winkel werd mij maat 39,5 (6) aangeraadden omdat ze wat toe lopen en je tenen niet tegen de rand mogen komen, ik dacht: Het zal wel, zij hebben er verstand van.

ik heb er nog niet eens zo veel mee gereden, 10x hooguit.
Het voelt als een blok beton, echt een ramp. Mn beenlegging is erg verslechterd en ik voel mn paard niet eens als ik drijf.
Nu duurt het even voordat ze ingereden zijn, dat weet ik.
Dus ik sta (op aanraden van een bokker) regelmatig met mn rijlaarzen aan onder een louwwarme douche zodat het leer wat soepeler wordt.

Mn voet zit nu goed, alleen de schagt is nog een ramp.

Waar ik nu mee zit, ik slip in mn laars met rijden...
Volgens mij was die voetmaat groter echt geen goed idee.
Ik heb er al een extra zooltje in maar dat helpt niet.

En is dit nu de schuld van de winkel? Hebben zij verkeerd geadviseerd?
ik heb hun advies opgevolgd door een voetmaat groter te doen maar nu heb ik telkens blaren op mn tenen, hielen en knokkels van mn enkels en striemen in mn knieholtes
Na het rijden kan ik de volgende dag met moeite lopen van de pijn
Ik weet het echt niet meer..

Wat zal ik doen? Gewoon mee door rijden op hoop dat ze uiteindelijk heerlijk zitten (net als mn oude leren laarzen)??
Of verkopen enweer schoenen en leren chaps aanschaffen (wat ik jarenlang heb gedaan en me altijd erg goed beviel)n ??
Of kan ik na 4 maanden nog terug naar de winkel om ze te ruilen? Of in ieder geval een oplossing bedenken..

Wie heeft advies, ervaring??
Alvast bedankt!

Voor de geintresseerden, het gaat om de pertie perfect, nieuwste model met dresuurboog (5cm) voetmaat 6 (39,5 ong?) kuit 36 en hoogte 50.

JudithC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:35

Ik heb ook de Petrie perfect gehad. Waardeloze laarzen. Dat jij geen gevoel meer hebt als je drijft is niet zo heel gek. De schacht van die laarzen is kei en kei hard. Ik slipte ook altijd uit die laarzen terwijl de maat goed was. Ik neem echt nooit meer van zulke goedkope flut laarzen.

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 20:41

Ojeej dat klinkt niet zo best
Maar denk je dat ik nog terug kan naar de winkel om tot een oplossing te komen, of zit ik er echt mee 'opgesteept'... ?

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:47

ik vrees dat je er mee opgescheept zit..

na 3 maanden kan je geen geld meer terugkrijgen waarschijnlijk. samen toto een oplossing komen kan ws wel!

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 21:01

Dan zal ik dat maar gaan proberen denk ik..
Ik had ook een rijbroek gekocht, 4 maanden in mn kast gelegen (beetje vergeten).
na 5x rijden kapot. Toen mocht ik m wel nog ruilen..

XxXchaXxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:06

nou ik hbe petrie perfect sinds januari en ze zitten goed hoor

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 21:11

Geen blaren? Dus ze zijn mij waarschijnlijk verkeerd opgemeten ofzo.
Ik heb ook positieve verhalen gehoord over petrie vandaar dat ik ze ook heb aangeschaft...

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:11

Ik heb ook de Petri Perfect (das toch de goedkoopste?) en ben er heel tevreden over.
Ik heb er in het begin gewoon veel mee gelopen, en veel gereden. Na een paar weken waren ze goed ingelopen.
Onder de lauwarme douche heb ik nog nooit van gehoord. Lijkt mij ook niet gezond, gezien leer uitdroogd van water.

De maat van mijn laarzen is precies mijn voetmaat, en ik heb geen last van heen en weer schuiven. Wat je hier mee moet weet ik niet, ik zou in ieder geval met je klacht terug gaan naar de winkel. Eventueel opnieuw laten meten.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:23

Ik heb nu een paar weken de Petrie Anky. Ik heb ook gewoon dezelfde voetmaat in mijn laarzen als ik normaal heb. Het is dan wel een ander model, maar bij mij zaten ze meteen perfect. Ik vrees dus dat ze toch verkeerd aangemeten zijn.

En als ik je een tip mag geven (voor het geval dat je andere laarzen gaat kopen) die Anky's zitten echt heerlijk. En ze zijn helemaal niet zo hard dat je je paard niet meer voelt. Daar was ik echt bang voor. Ik had eerst van die super soepele laarzen, net chaps. Maar het verbaasde me hoeveel ik nog voelde met die Petrie's.

Ik hoop voor je dat je met die winkel iets kan regelen.
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 28-03-06 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:25

Ik heb ze ook, en ging gelijk ermee op mijn paard. heb namelijk niet zoveel geduld, dus ging er gelijk op. en in het begin voelde ik ook niet goed enzo. maar had amper pijn. en ze zijn idd hard. ik heb ze 1,5 maand geleden gekocht en ontzettend veel plezier van. mijn beenliging is beter geworden juist. maar bij mij zijn ze juist goed, ze vroeg of ik dressuur of springen reed, inverband met lengte van laars. en ik heb volgens mij ook 38,5. gewoon mijn eigen voet maat. heb amper pijn in knie holte gehad, had in het begin extra dikke sokken aan zodat ik minder pijn aan mijn hak had, en daarmee paste ik ook in de laars. een meisje dat ik ken heeft ze ook, en zij springt en dressuur. maar zij heeft de laarsen te hoog. en kan er dus niet mee springen. ik raad je volgende keer aan echt goed alles op maat te nemen. en echt duidelijk te zeggen of je dressuur of springt of beide enzo.

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 21:35

Ja bij mij werd ook gevraagd of ik dressuur of springen deed. = Dressuur dus dan zijn ze wat hoger.
Maar die voetmaat daar baal ik zo van. Ik zal wel even mailen naar ze of anders langs gaan als ik tijd heb. Bedankt voor jullie reacties van tot nu toe!

ElskedZ

Re: AUW m'n laarzen ...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:37

Ik heb petrie dressage, ik heb het geduld ook niet gehad om er mee te lopen. Heb kalfsleer, dus dat scheelt wel moet soepeler zijn. Maar de eerste paar keren met rijden, oei wat had ik moeite met mijn benen en ik voelde mijn paard niet. Toen heb ik 2 weken elke dag met mijn leren laarzen gereden, en gelukkig kreeg ik weer het gevoel van dat mijn paard tussen mijn benen zat. Het is gewoon wennen. Dus misschien wat vaker ermee rijden?
M.b.t. de schoenmaat, mijn laarzen zijn ook opgemeten, en inderdaad zou ik qua schoenmaat groter uitkomen dan mijn werkelijke schoenmaat is. Toen heb ik overlegd, en eigenlijk gezegd dat ik altijd kleiner had, dan groter. Toen heb ik een laars gepast, voor de schoenmaat en die paste, dus toen hebben we die aangehouden. Dus misschien inderdaad verkeerde aanmeting, maar tja misschien had je het zelf ook effe moeten melden.

Ik ben ook super blij met mijn laarzen!!! Ik ben er nog steeds heel erg zuinig mee, en rijd er eigenlijk alleen mee als het droog weer is, tijdens mijn lessen en wedstrijden, omdat ik zonde vind, als ze nu al beschadigen. Daarnaast vind ik het moeilijker opstijgen met mijn leren laarzen, en heb ik hulp nodig bij het opstijgen, want dat gaat echt veel minder soepeler, en dan moet mijn paard echt super stil staan......

_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:39

ik hoop voor je dat jullie tot een oplossing kunnen komen, want het is wel heel vervelend dat de laarzen je neit echt zitten!
ik heb ook petries, weet me god niet welke en heb nergens last van gelukkig( heb ze nu 4 jaar ongeveer)

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 21:44

ElskedZ schreef:
Ik heb petrie dressage, ik heb het geduld ook niet gehad om er mee te lopen. Heb kalfsleer, dus dat scheelt wel moet soepeler zijn. Maar de eerste paar keren met rijden, oei wat had ik moeite met mijn benen en ik voelde mijn paard niet. Toen heb ik 2 weken elke dag met mijn leren laarzen gereden, en gelukkig kreeg ik weer het gevoel van dat mijn paard tussen mijn benen zat. Het is gewoon wennen. Dus misschien wat vaker ermee rijden?
M.b.t. de schoenmaat, mijn laarzen zijn ook opgemeten, en inderdaad zou ik qua schoenmaat groter uitkomen dan mijn werkelijke schoenmaat is. Toen heb ik overlegd, en eigenlijk gezegd dat ik altijd kleiner had, dan groter. Toen heb ik een laars gepast, voor de schoenmaat en die paste, dus toen hebben we die aangehouden. Dus misschien inderdaad verkeerde aanmeting, maar tja misschien had je het zelf ook effe moeten melden.

Ik ben ook super blij met mijn laarzen!!! Ik ben er nog steeds heel erg zuinig mee, en rijd er eigenlijk alleen mee als het droog weer is, tijdens mijn lessen en wedstrijden, omdat ik zonde vind, als ze nu al beschadigen. Daarnaast vind ik het moeilijker opstijgen met mijn leren laarzen, en heb ik hulp nodig bij het opstijgen, want dat gaat echt veel minder soepeler, en dan moet mijn paard echt super stil staan......

Ik heb ook gezegd dat ik van gewone schoenen soms 38 soms 39 heb (38,5 dus) voordat ze ging aanmeten. Ze zei dat ze beter wat ruim konden zitten omdat je tenen anders tegen elkaar gedrukt kunnen worden. Ik vertrouwde daar gewoon op, ook omdat ik nog een extra zooltje altijd in mn laarzen doen...

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 06:58

Had de winkel alle eventuele maten op voorraad, of zijn ze besteld of had je missschien maatwerk nodig? In het eerste geval kan het zijn (hoe onwaarschijnlijk dit misschien ook is) dat ze gewoon een paar wilden verkopen wat op de plank lag. Zijn jouw voeten ook nagemeten of is er een afdruk gemaakt? Per rijlaars-merk zitten er nogal wat verschillen wat voet-maatvoering betreft. De ene 6 is de andere 6 niet, al zou dat wél zo moeten zijn.

Het blijkt dat dressuurlaarzen tegenwoordig vaak té hoog worden aangemeten. Je krijgt hierdoor een onbedoelde knik achter in de knieholte en de laars duwt vaak op de voorzijde van de enkel. Dat je voet slipt heeft waarschijnlijk te maken met de grootte van de voet en de ruimte om de hiel. Behalve kuit en hoogtemaat zijn er nog veel maten van invloed op het goed passen van een rijlaars.

De tip van "met rijlaarzen onder de douche" is de vreemdste die ik tot nu toe heb gehoord. Het té nat maken van het leer kan er voor zorgen dat het model uit de laars zakt en dat de lijmlaag tussen binnenvoering en buitenleer te week wordt. NIET DOEN DUS!

Ik zou zeker met de laarzen terug gaan naar de winkel. Het is trouwens mogelijk de voet van bestaande rijlaarzen te verkleinen, kost wel wat, maar de mogelijkheid bestaat. Wanneer de laarzen niet correct zijn aangemeten, vind ik dat de winkelier daar wat mee moet doen. Daarentegen had jij wel wat eerder aan de bel kunnen trekken.

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 07:23

Petrie perfect zijn k*t laarzen, ze zitten opzich niet zo heel vervelend vind ik maar ik heb ze een jaar gehad en de koting was er helemaal af enzo, ze zagen er niet meer uit!
Ik heb nu soubirac laarzen, zit wel een aardig prijsje aan maar vanaf de eerste dag lopen ze super soepel.

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 10:39

GeJe schreef:
Had de winkel alle eventuele maten op voorraad, of zijn ze besteld of had je missschien maatwerk nodig? In het eerste geval kan het zijn (hoe onwaarschijnlijk dit misschien ook is) dat ze gewoon een paar wilden verkopen wat op de plank lag. Zijn jouw voeten ook nagemeten of is er een afdruk gemaakt? Per rijlaars-merk zitten er nogal wat verschillen wat voet-maatvoering betreft. De ene 6 is de andere 6 niet, al zou dat wél zo moeten zijn.

Het blijkt dat dressuurlaarzen tegenwoordig vaak té hoog worden aangemeten. Je krijgt hierdoor een onbedoelde knik achter in de knieholte en de laars duwt vaak op de voorzijde van de enkel. Dat je voet slipt heeft waarschijnlijk te maken met de grootte van de voet en de ruimte om de hiel. Behalve kuit en hoogtemaat zijn er nog veel maten van invloed op het goed passen van een rijlaars.

De tip van "met rijlaarzen onder de douche" is de vreemdste die ik tot nu toe heb gehoord. Het té nat maken van het leer kan er voor zorgen dat het model uit de laars zakt en dat de lijmlaag tussen binnenvoering en buitenleer te week wordt. NIET DOEN DUS!

Ik zou zeker met de laarzen terug gaan naar de winkel. Het is trouwens mogelijk de voet van bestaande rijlaarzen te verkleinen, kost wel wat, maar de mogelijkheid bestaat. Wanneer de laarzen niet correct zijn aangemeten, vind ik dat de winkelier daar wat mee moet doen. Daarentegen had jij wel wat eerder aan de bel kunnen trekken.

Daar heb je gelijk in maar de maanden december, januari, febrauri heb ik met thermolaarzen gereden en ik hoorde van vele dat het lang duurt voordat ze goed naar je voet vormen etc. vandaar dat ik zoiets had 'dan maar een paar maanden pijnlijden'

De laarzen waren in voorraad ja. Ze heeft mijn voeten opgemeten met een meetlint, evenals mn kuitomvang en de hoogte. Dat zit ook wel goed denk ik. De plekken in mijn knieholtes voel ik niet met rijden, alleen als ik op een stoel ga zitten of naar de wc moet dan moet ik op mn tenen in mn laars gaan staan omdat ik anders mn knienen niet kan buigen
Ik denk dat er zo'n 2cm over is tussen mn grote teen en de neus van de laars. En ja de ruimte bij mn hak is erg groot.
Hoe zal dat vermaakt gaan worden dan??

Ik zal er maar niet meer mee onder de douche gaan staan dan!

Bedankt voor je tips.

lucifertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:49

Ik zelf ben wel heel tevreden over de petrie, had in het begin idd wel moeite ermee dat ik heel weinig voelde. Verder zou ik gewoon terug gaan naar de winkel en je probleem uitleggen. Willen hun er niets aan doen kun je ook nog naar de schoenmaker gaan. Misschien dat hij er wat aan kan doen.
Ik vind wel dat het de schuld van de winkel is. Ze hadden je gewoon meerdere maten moeten laten passen. Wat ik bij mijn laarzen heb gedaan in natte kranten erin gepropt, daarna een nacht en dag laten staan, dan met zakjes over je voeten in de laars gaan. Toen zaten ze bij mij wel goed.

Niffie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:56

Terug gaan naar de winkel waar je ze gekocht heb! Nee heb je, ja kun je krijgen. Zij kunnen altijd samen met Petri kijken of er iets aan te doen is.

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 11:56

Niffie schreef:
Terug gaan naar de winkel waar je ze gekocht heb! Nee heb je, ja kun je krijgen. Zij kunnen altijd samen met Petri kijken of er iets aan te doen is.

Dat is dus ook een beetje een probleem.
Ik heb ze gekocht in Rotterdam en woon zelf in Utrecht.
Er zit wel een filiaal van hun in Bilthoven, maar zou ik daar dan naar toe kunnen?
Ik heb de laarzen daar al eerder gereuild omdat ze per ongeluk in rotterdam de verkeerde mee hadden gegeven.

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:19

ik heb de petrie anky's Ik heb ontzettend gebikkeld met het inlopen, ik heb er namelijk 2 weken non-stop op gelopen. Ze zitten nu heerlijk. Vroeger slipte in nog in mn laarzen, nu niet meer.
De anky's zijn invergeleken met de perfects redelijk soepel qua leer, dus ik denk dat jij redelijk moet doorzetten als het qua inlopen gaat. Als het echt niet gaat zou ik er gewoon mee stoppen en vragen naar een mogelijkheid in de winkel, en anders weer verkopen. Anders naar Petrie zelf bellen, zij zijn altijd erg behulpzaam en hebben vast nog wel goede tips.
Als je schacht te veel pijn doet in je knieholte ze zonder laarzenspanners opbergen, laarzenspanners rekken ze omhoog, en zorgen dat ze in de "nieuwe" vorm terugkeren.

heel erg vervelend voor je! succes!

marsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:34

In principe zijn de Petri's juist veel soepeler dan de meeste andere leren laarzen en zouden ze gemakkelijker in te lopen zijn. (Ik moet wel zeggen dat ze hier iets aan wilden veranderen, maar ik weet niet of dat al is gebeurd.)

Ik denk dus ook dat ze je gewoon een paar aan hebben gesmeerd dat ze kwijt moesten. Het kan zijn dat iemand deze op maat heeft laten maken, maar ze toch niet past ofzo.
Het gebeurt ook vaak dat ze in de winkel zeggen dat het een op maat gemaakte laars is, waar je dan dus ook nog een behoorlijk bedrag voor moet betalen, terwijl het gewoon een standaardmaatje is! De rest van het geld steken ze dan in hun eigen zak.
Ik heb mijn laarzen bij de fabrikant zelf gekocht (Derby, kalfsleer) en die zitten écht heerlijk! Misschien dat je gewoon eens moet kijken naar een ander model of zelfs een ander merk?

FrankavdT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:55

Ik zou in ieder geval teruggaan naar de winkel. Je hebt vanalles geprobeerd, je hebt zelfs de verkeerde voetmaat en ze zitten nog steeds niet goed, dus gewoon teruggaan. Succes ermee.

SassieSjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:57

Bij mij staan ze nu al een jaar in de huiskamer voor de sier!!!

Had ze laten oprekken maar ik kom er nog niet in, had ze namelijk 3 maanden niet aangehad toen ik ze had laten oprekken dus ik pas ze niet meer. Ga er nu een stuk elastiek in laten zetten door de schoenmaker dan krijg ik ze hopelijk wel aan....

Maar ik heb ook een aantal keren onder de lauwe douche gestaan hoor!!! Daarna goed droogmaken en vetten niets aan de hand.

Verder heb ik er in het begin dat ik ze had ook heeel veeel meegelopen... tot bloedende knieholtes hoor!!!! Leuk he lederen rijlaarzen...

Suc-6 en koop wat dikkere sokken... dat je er echt strak in zit.

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 13:58

oke bedankt allemaal. Ik ga inderdaad maar eens conact opnemen met de winkel en overleggen en kijken wat zij ervan zeggen. En mocht dat niet tot een oplossing leiden dan ga ik maar eens flink veel op die dingen lopen thuis en anders zet ik ze wel te koop, er is vast wel iemand die ze dan beter past dan ik!