tips? hoe een 11-jarige ongeintresseerde leerling aanpakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britty

tips? hoe een 11-jarige ongeintresseerde leerling aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 19:59

Ik ben ten einde raad! Dol gelukkig was ik vorig jaar na het afronden van mijn orun-2 diploma, maar ik begin er nu een beetje aan te twijfelen...

Ik geef als "bijbaantje" wat lessen op een kleine manege/pensionstal. Iedere woensdag heb ik een lesje met 4 kinderen, 2 van 10 jaar, 1 van 11 jaar en eentje van 13 jaar. En die van 11 jaar, die is het probleem!

Het begint al bij het opzadelen. Madame loopt zich dermate met vanalles en nog wat te bemoeien, dat ze haar eigen pony helemaal vergeet, en dus vrijwel altijd een kwartier te laat in de les komt. Komt daar nog bij dat ze altijd hulp nodig heeft met opzadelen, dus ik kan niet vast met de les beginnen, omdat ik haar nog moet helpen opzadelen. Dus ook de andere 3, beginnen standaard een kwartier te laat.

Vervolgens begint de les, en ook hier bemoeit ze zich met alles, behalve met haar pony. Daarbij staat ze soms gewoon 5 min. stil in het midden van de bak (en de "opdracht" was dan toch echt om bijvoorbeeld een volte te draven).

Sinds kort is er op stal een nieuwe pony gekomen, en echt een leuk beest. Een beetje pittig, maar als je hem aan het werk zet, een superbeest. Helaas is zij degene die er op rijdt. Het beest heeft nog nooit echt gekke dingen gedaan, maar ze vertelt tegen de anderen wel dermate spookverhalen over die pony, dat geen enkel ander kind er nog op durft. Overigens vertelde ze ook altijd erg spannende verhalen over de vorige pony waar ze op reed.

Ik weet niet goed hoe ik het hier uit moet leggen, maar ik weet wel dat er hier iets moet veranderen. Hoe pak ik deze puber in spee aan? De bak uitsturen als ze toch stil gaat staan op X? Moet ik de les stipt om 8 uur laten stoppen, ondankt dat we pas om kwart over 7 begonnen zijn? Zo worden de anderen er ook voor gestraft...!

Leuk die Orun cursus, maar net als je denkt dat je les kan geven, moet je ook eerst nog een dr. Spock boek gaan lezen....

_Anouck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:02

Ik had geen aandacht meer besteed aan 'het'kind! Gewoon net zolang totdat ze het wel merkt! En anders gewoon een keer de les uitsturen...of een praatje maken met de ouders!

carrie79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:05

Kun je er geen sancties opzetten?

Vraag haar zich minder te bemoeien met anderen zodat ze op tijd in de les is....Niet op tijd in de les> dan mag ze niet meedoen...zoiets...

De andere kinderen mogen niet gestraft worden voor haar gedrag dus zij moet degene zijn die er last van heeft lijkt me.

Als ze bij je gaat staan in het midden negeer je haar en legt haar de oefening uit....en vervolgens loop je weg...

Zorg dat ze niet teveel aandacht voor zichzelf krijgt, Het klinkt namelijk of ze de aandacht van op probeert te eisen. Heel goed bedoeld waarschijnlijk maar als ze komt lessen moet ze lessen en niet leuteren.,

In ieder geval veel succes! pubers zijn lastig:(

nujaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:06

tja het klinkt misschien een beetje hard, maar misschien dat je voor de les tegen haar kunt zeggen dat je haar nu wilt helpen met opzadelen en niet als de les al is begonnen en wanneer ze tog eigenwijs doet gwoon de les laten beginnen en laat het haar maar een keertje uitzoeken of anders ga een keertje met de ouders praten

en als ze in het midden van de bak gaat staan, tja misschien is haar eruit sturen dan wel de enige oplossing

tja met dat bemoeien vind ik het moeilijk te zeggen

ik wens je er erg veel succes mee

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:09

Gewoon op tijd beginnen; niet klaar is niet meedoen. Als ze in de les niet luisterd nog een keer vragen of ze nog van plan is om weer gewoon mee te gaan doen en anders idd de bak uitzetten.

_Blacky_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:10

de les uit sturen en niet helpen met opzadelen waardoor ze het zelf maar uitzoekt

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:12

Wat ik geleerd heb van mijn paar lessen pedagogiek,
'slecht' gedrag negeren. Dus jij helpt haar bijv. als eerste met opzadelen, en gaat dan de rest doen (moet je echt opzadelen of alleen toekijken? ) Als zij telaat is, jammer, geen les, of ze moet hem zelf maar opzadelen (als ze in de bak komt kan je altijd nog wat dingen 'goed' leggen, of niet?)
Als ze in het midden stil gaat staan, keur je haar gewoon geen blik of woord waardig. Concentreer je op de leerlingen die wél hun best doen, ze gaat vanzelf wel meedoen omdat ze uiteraard ook aandacht wilt Als ze meedoet moet je haar dus ook uitgebreid 'belonen' door haar aandacht te geven, en veel te complimenteren
Dan leert ze vanzelf dat het veel leuker is om gewoon mee te doen, dan een beetje stil te gaan staan

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:13

Ik ben daar heel makkelijk in hoor ik begin gewoon de les en als zij te laat is, jammer voor haar.

Loopt ze te trutten dan waarschuw ik een keer en daarna kan ze de les verlaten

Heb ik geen zin an

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:14

Ik heb dat ook meegemaakt. gewoon klaar om 8.00 uur zoniet jammer dan. Praatjes in de les. Vertrekken. Dan hebben ze het zo door. ik denk dat ze je gewoon uitprobeert. Of volledig negeren tijdens de les. dat vinden ze niet leuk want pubers willen juist graag aandacht.
Veel succes

Britty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 20:29

@Toydoll: Vooral de 2 kleinsten help ik nog wel met opzadelen, principe is dat ze alles zelf moeten doen, maar ik zorg dat ik in de buurt ben, als ze hulp nodig hebben. Mevrouw in kwestie rijdt het langst van de hele groep, maar heeft hoe dan ook steeds weer hulp nodig. Vorige week kon ze zelfs spontaan geen achterhoeven meer uit krabben, volgens haar sloeg de pony dan. Ik heb de achtervoet 1 keer opgepakt, maar weer neergezet en het haar zelf laten doen. Dit heb ik met opzadelen ook eens gedaan, maar toen deed ze vervolgens met het hoofdstel dermate lomp dat de pony aan de loop ging. Terwijl ze het echt wel kan!!

De bak uitzetten, ga ik inderdaad maar eens doen. Ik was bang dat het voor een 11-jarige misschien een beetje TE genant zou zijn, maar ik ga het toch eens proberen.

Maar het zich overal mee bemoeien, ik wordt er gek van! Ik moet echt mn tong afbijten om niet tegen haar te gaan roepen dat ze nou ^&@@$^*#^&* s dr mond moet gaan houden...!!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:31

Gewoon zeggen hoor

ik gooi er ook wel eens een $&)_#_$* uit

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:33

sorry hoor, maar als een paardrijleraar dus iets wat ik in mijn vrije tijd doe (en dus in mijn geval mijn ouders geld betalen anders die gene zelf) heb ik geen zin om efgezeken te worden door een leraar.

Dan zou ik echt direct naar een andere leraar gaan.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:34

Ik maak me in zoiets niet druk - nu ben ik wel een type dat zich niet snel zenuwachtig maakt, dat scheelt allicht Ik zou haar de volgende keer duidelijk zeggen dat de les om 7uur (was het toch?) begint en dat wie te laat is niet meer meedoet. Of een soort gradatie maken? 5 minuten te laat is verplicht een uur zonder zadel rijden en 10 minuten staat gelijk aan niet meer meedoen?
Ik vind dat die andere kinderen niet de dupe mogen worden van haar idiote gedrag.
Veel succes ermee, ik ben benieuwd hoe het gaat aflopen.

sweetheart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:36

nielsd schreef:
sorry hoor, maar als een paardrijleraar dus iets wat ik in mijn vrije tijd doe (en dus in mijn geval mijn ouders geld betalen anders die gene zelf) heb ik geen zin om efgezeken te worden door een leraar.

Ja maar hoe zou jij het vinden als je les krijgt, en er is een meisje of jongen die altijd alle aandacht opeist. Altijd te laat komt (waardoor jij minder kan rijden) altijd niet doet wat de leraar zegt (en daar mij jou stierlijk in de weg rijdt) gewoon stil gaat staan in het midden enz. Dan zou je toch ook willen dat de leraar er wat aan doet?

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:40

nielsd schreef:

Maar ik neem aan dat jou ouders/jij je instructrice niet betalen zodat jij lekker kunt lamballen in de les?

Ik zou die meid ook eens flink aan het werk zetten! Opzadelen o.i.d met het paard niet meer helpen, gewoon negeren. Al gaat ze ervoor op de knieeën .
Inderdaad, zodra ze in het midden gaat staan of non-verbaal aandacht aan het vragen is, ook gewoon negeren. Net zo lang totdat ze wat positiefs opmerkt.. of meedoet dan kun je haar uitgebreid 'belonen'.
Als ze zich met jou of anderen gaat bemoeien bijv:
Jij bent even met pietje bezig, maar 'madam' komt tussenbeide. Dan zeg je gewoon tegen haar: Ga jij maar eens op de grote volte bij A, stelling oefenen (weet ik het wat...) Ik kom zo bij je.
Blijft ze dan nog zeuren: Als je niet oefent, kan ik je er ook niet bij helpen. Ik zei dat ik zo bij je zou komen.
Ondertussen ga je gewoon verder met pietje (en ook het overdadig belonen van hem/haar). Want dan ziet zij dat jij ontzettend positief uit de hoek kunt komen als het goed gaat.
Houd het nog niet op, dan zou ik haar gewoon flink op haar nummer zetten!!!!
Maar vergeet niet van te voren 1x te waarschuwen (dit is je laatste kans.... anders (sanctie)....). Als je ineens flink uitvalt zonde 'n keer te waarschuwen, of het vriendelijk te vragen, kan het ook averechts werken.

Britty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 20:42

nielsd schreef:

Misschien moet je eens een andere leraar nederlands zoeken, want met deze zinsopbouw, moest ik het bijna 3 keer lezen...

Maar voor wat ik er van begrijp: jij vind dat je dus als instructeur alles voor lief moet nemen, alleen maar omdat je er geld voor krijgt? Als dat het principe is, denk ik dat er niet veel instructeurs meer over blijven, geen kip die daar zin in heeft.

Er wordt niet gepraat over afzeiken, ik zoek een manier om deze leerling enige regels bij te brengen, en zodanig, dat ze juist meer gaat luisten (ipv praten) zodat ze ook wat heeft aan de lessen die haar pappie en mammie betalen.

Zie je, ik heb echt moeite met pubers!!!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:44

nielsd schreef:

haha dan maar beter niet bij mij lessen........... ik verwacht 100 procent inzet, anders sta ik mijn tijd te verdoen.

En als jij dat niet wil geven, grote monden op wil zetten en het vooral beter weet......... dan heb ik ook liever dat je op zoek gaat naar een ander....... want dan passen we echt niet

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:46

Ik heb er ook een tijdje zo een gehad. Begon met rijden, ging prima kan prima met alle pony's over weg en in eens 'kon', 'wilde' en 'durfde' ze het niet meer en heeft ze ongeveer 2 maanden op het midden gestaan.
Ze kreeg een paar minuten om mee te doen, deed ze dat niet ging ik met de rest lekker aan de slag. Er wat van zeggen hielp niet dus ben het op een gegeven moment gaan negeren en toen ik het zat raakte en een keer haar ouders aan wou spreken sloeg het over(voordat ik er wat aan deed dus).
Toen kon ze in eens alle figuren prachtig stappen en draven, en ook in eens keurig galoperen op de hoefslag en op de volte.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:20

Ik heb 2 meiden die varieren van 11 t/m 13 jaar. Die van 13 is ook een behoorlijk bijdehandje en aardig aan het puberen.

Maar inmiddels kent zij mij goed genoeg dat een bepaalde blik of een intonatie oppassen betekend.

Als ze eerst bijdehand doet, dan vraag ik haar eerst gewoon of ze op wil letten. Mijn lichaamstaal daarbij is gesloten, bv armen over elkaar.

Als ze dan nog niet luisterd, hou ik een stilte. Heeft ze het nog niet door, dan gebied ik haar NU te luisteren, want anders kan ze naar huis.

Maar dat laatste is zelden voorgekomen.

Het is toch al erg variabel met pubers. Datzelfde meisje kan de ene les heel fanatiek zijn, en de andere les heel afwezig en op de praatstoel zitten. Ik ken haar lang genoeg om haar in het laatste geval wat minder aan het werk te zetten, want zo is nu eenmaal haar bui. Ik geef aan het eind dan ook aan dat we nu wat rustiger hebben gedaan, maar dat ik wel verwacht dat ze het de volgende keer serieuzer wil doen. En vaak is dat ook zo, waarna ik haar ook "beloon" door te zeggen dat ze echt haar best doet en het stukken beter gaat dan de keer ervoor.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:29

KiWiKo schreef:
Ik ben daar heel makkelijk in hoor ik begin gewoon de les en als zij te laat is, jammer voor haar.

Loopt ze te trutten dan waarschuw ik een keer en daarna kan ze de les verlaten

Heb ik geen zin an

Absoluut.
Zo zou ik het ook doen.
Je doet mee en je zet je in of je doet gewoon niet mee.
Eigen keuze.
Wil je niet? dan niet.. dan ga je maar lekker ergens anders heen, iig niet meer in de les (dat uur)

Ketaki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:38

als ik les heb op de manege
(is van 18 uur tot 19 uur)
moeten we om 18 uur al in de bak staan.
en als je 5 minuten later eraan komt mag je de bak al niet meer in.
(behalve als je een GOEDE reden daarvoor hebt en al gebeld hebt)
en dat meisje gewoon zelf laten opzadelen( anders word ze nooit zelfstandig daarin)

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:43

Ketaki schreef:
als ik les heb op de manege
(is van 18 uur tot 19 uur)
moeten we om 18 uur al in de bak staan.
en als je 5 minuten later eraan komt mag je de bak al niet meer in.
(behalve als je een GOEDE reden daarvoor hebt en al gebeld hebt)
en dat meisje gewoon zelf laten opzadelen( anders word ze nooit zelfstandig daarin)

Met het zadelen vragen we in het begin of ze een half uurtje voor de les aanwezig willen zijn.
Dan knuppen we een pony vast en doen het een x goed voor.
Daarna mogen ze het met hulp 1 op 1 proberen.
Na het een paar x met toezicht te hebben gedaan moeten ze het alleen doen.
Ze mogen ons zeker vragen als iets niet lukt.
Dan leggen we het goed uit, doen het desnoods voor en daarna mogen ze het weer zelf doen.
Na 4 a 5 lessen kunnen ze bijna allemaal zelfstandig zadelen.
Alleen de eigewijze pony's (de gene die het gewoon door hebben) helpen we wat vaker.

Ketaki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:46

voor het opzadelen mogen we maar een kwartier a 10 minuten voor de les doen
en wij kunnen dat met gemak redden hoor.
enja.
ik ben ook een half uur van te voren aanwezig.(meestal wel ruim een uur want ga gelijk van me werk door (station enzz) )
Of heb jij allemaal beginners
dan is het anders

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 07:20

Het probleem is duidelijk! Dit meisje ziet jouw als personeel en niet als ouderfiguur. Je stelt geen grenzen en dus loop je tegen dit soort problemen aan, precies dezelfde problemen die ouders ondervinden als ze de opvoedpolitie o.i.d. in hun huis krijgen.

Neem haar apart, vertel dat haar gedrag storend is en dat je grenzen gaat stellen. Grote kans dat je haar hierbij op haar ziel trapt, dus zorg dat je het met takt doet! Vraag of ze bereid is dingen met jouw af te spreken over op tijd zijn, je eigen pony eerst en als er tijd over is, dan pas anderen helpen. Dat ze in de les igg in beweging blijft, mama betaald niet om stil te staan. Als ze nog meer verhalen over pony X rondverteld dan mag ze als beloning op die ene pony die altijd stil staat en bokt als je been geeft( die heeft volgens mij iedere manege)

Waarschijnlijk krijg je allemaal antwoorden van haar die beginnen met: ja, maar....
Zeg dan duidelijk( en hou je eraan!) Het gaat nu niet over anderen, ik wil dat jij en ik een fijne band krijgen en die krijgen we niet zolang jij niet doet wat ik zeg. Ga op je strepen staan( JIJ bent de instructeur, aanvaar die verantwoordelijkheid)
En spreek wel met haar af dat als ze iets eng vindt( meestal komt dit gedrag voort uit angst) dat ze dit aan jouw laat merken waarna ze igg zorgt dat ze niet gaat stilstaan maar de oefening met wat extra aandacht mag proberen.

Verder zou ik bij de eigenaar gaan vragen of jij de pony's niet mag verdelen, jij geeft les dus zou het handig zijn als jij dan ook mag bepalen welke pony voor welk kind geschikt is!

amsolusa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 07:31

sweetheart schreef:
nielsd schreef:

Ja maar hoe zou jij het vinden als je les krijgt, en er is een meisje of jongen die altijd alle aandacht opeist. Altijd te laat komt (waardoor jij minder kan rijden) altijd niet doet wat de leraar zegt (en daar mij jou stierlijk in de weg rijdt) gewoon stil gaat staan in het midden enz. Dan zou je toch ook willen dat de leraar er wat aan doet?

Sorry hoor, maar als een van mijn leskinderen ooit zoiets tegen mij zou zeggen, zou ik spontaan stoppen. Ik doe dat toch ook voormijn lol. ik vind het leuk om iets aan hun te leren, en hun vinden het leuk om te leren. als ze niet willen luisteren, ben ik daar best wel streng in. Hun zitten bij MIJ op les, ik NIET bij HUN, dus horen ze respect voor mij te hebben .. gelukkighebben ze dat tot nu toe ook