Ik geef als "bijbaantje" wat lessen op een kleine manege/pensionstal. Iedere woensdag heb ik een lesje met 4 kinderen, 2 van 10 jaar, 1 van 11 jaar en eentje van 13 jaar. En die van 11 jaar, die is het probleem!
Het begint al bij het opzadelen. Madame loopt zich dermate met vanalles en nog wat te bemoeien, dat ze haar eigen pony helemaal vergeet, en dus vrijwel altijd een kwartier te laat in de les komt. Komt daar nog bij dat ze altijd hulp nodig heeft met opzadelen, dus ik kan niet vast met de les beginnen, omdat ik haar nog moet helpen opzadelen. Dus ook de andere 3, beginnen standaard een kwartier te laat.
Vervolgens begint de les, en ook hier bemoeit ze zich met alles, behalve met haar pony. Daarbij staat ze soms gewoon 5 min. stil in het midden van de bak (en de "opdracht" was dan toch echt om bijvoorbeeld een volte te draven).
Sinds kort is er op stal een nieuwe pony gekomen, en echt een leuk beest. Een beetje pittig, maar als je hem aan het werk zet, een superbeest. Helaas is zij degene die er op rijdt. Het beest heeft nog nooit echt gekke dingen gedaan, maar ze vertelt tegen de anderen wel dermate spookverhalen over die pony, dat geen enkel ander kind er nog op durft. Overigens vertelde ze ook altijd erg spannende verhalen over de vorige pony waar ze op reed.
Ik weet niet goed hoe ik het hier uit moet leggen, maar ik weet wel dat er hier iets moet veranderen. Hoe pak ik deze puber in spee aan? De bak uitsturen als ze toch stil gaat staan op X? Moet ik de les stipt om 8 uur laten stoppen, ondankt dat we pas om kwart over 7 begonnen zijn? Zo worden de anderen er ook voor gestraft...!
Leuk die Orun cursus, maar net als je denkt dat je les kan geven, moet je ook eerst nog een dr. Spock boek gaan lezen....

Als ze meedoet moet je haar dus ook uitgebreid 'belonen' door haar aandacht te geven, en veel te complimenteren
mijn ouders geld betalen anders die gene zelf) heb ik geen zin om efgezeken te worden door een leraar.