Beter zonder zweep?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CarmN

Beter zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 11:14

Ik rijd tijdens wedstrijden (B) altijd met zweep.
Eigenlijk gebruik ik hem tijdens de proef nooit, maar met losrijden wel.
En hij geeft me een "zeker" gevoel, omdat de pony waar ik op rijd nog wel eens vervelend wil gaan doen...
(Dit klinkt niet logisch, maar dat komt omdat ze het tijdens de proef haast nooit doet...)
Nu ben ik bang dat als ik zonder zweep ga rijden ze me gewoon tegen gaat werken en dan heb ik niks...
Aan de andere kant gebruik ik hem nooit en zit dat ding in de weg.

Roosje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:17

Ik zou hem gewoon erbij houden voor het geval
misschien kan je eerst thuis zonder zweep gaan rijden?
Succes

Exit13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:49

Probeer het eens zonder, wat maakt het nou uit als je daardoor een keer een proef verpest?

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:50

Ik schrijf wel eens bij een jury, en we zien dan combinaties voorbijkomen die inderdaad wel een zweep hebben, maar er niets mee doen. De jury vind dat echt onzin, als je toch zonodig een zweep wilt meenemen doe er dan wat mee. Je handen gaan alleen maar verkeerd staan als je een zweep erin hebt.
Zo denk ik er ook wel over. Ik rijd bij mijn pony nooit met zweep, bij mijn paard af en toe.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:35

Gewoon met rijden en losrijden eens zonder proberen. Of 1 proef met en de ander zonder. En idd als je hem bij je hebt en je hebt hem nodig ter correctie, dan ook gewoon gebruik van maken.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 07:21

Rupsje schreef:
Ik schrijf wel eens bij een jury, en we zien dan combinaties voorbijkomen die inderdaad wel een zweep hebben, maar er niets mee doen. De jury vind dat echt onzin, als je toch zonodig een zweep wilt meenemen doe er dan wat mee. Je handen gaan alleen maar verkeerd staan als je een zweep erin hebt.
Zo denk ik er ook wel over. Ik rijd bij mijn pony nooit met zweep, bij mijn paard af en toe.

dat vind ik raar. Ik rijd altijd met zweep thuis en heb die 9 van de 10 keer niet nodig. Maar die 10e keer wil ik hem wel direct bij de hand hebben om meteen te kunnen reageren. Net als met sporen dus
Overigens rijd ik in de gewone dressuurproeven zonder (M), en in de sgw (L en M = L1 en L2 proeven) met.

kikco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 07:28

ik schrijf ook wel eens bij een jury maar toen hadde we een pony en die liep alleen maar te klote en toen zei de jury van als ze nu een zweepje bij had en toen riepen we het meisje bij ons en daar zei de jury tegen waarom heb jij geen zweepje ofzo iets bij je en toen zei het meisje dat hij meestal in de proeven niet zo gek deed maar toen zei de jury rijdd je wel los met zweep daarop zei ze ja en zei de jury dan kan je voortaan beter voor het geval dat voortaan mee nemen
maar ja je moet het zelf weten ik vin het altijd fijn om hem bij me te hebben
doei doei
xx kiki

Oretha

Re: Beter zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:16

Je kan ook een keer een onderling wedstrijdje mee rijden zonder zweep en kijken hoe hij reageert! DAn heb je igg geen officiele proef verpest.
Vanaf het M hoef je pas zonder zweep te rijden..dus heb je nog ff....je kan bijv. thuis er alvast mee oefenen. Suc6 ermee!

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:45

Proberen is leren!!!

Walco_Aqua

Re: Beter zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:23

Ja gewoon proberen zou ik zeggen. Ik rijd wel los met zweep om m soms wat actiever te maken, maar in de proef heb ik m gewoon niet nodig, word ik zelf alleen maar onrustig van.

Tinkels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:15

Ik zou thuis lekker gaan oefenen zonder zweep.
Ik reed eerst ook altijd met zweep maar het is een mooier beeld zonder zweep vind ik Je hebt de handen ook lekker vrij. Ik heb thuis eerst een paar weken zonder zweep geoefend en toen had k hem niet meer nodig!
Succes ermee, en t/m L2 mag je m nog gebruiken dusz waarom nie!

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 06:35

ik neem mijn zweep zeker mee.. als mijne door krijgt dat ik geen macht heb reageerd ie gewoon niet meer op me been en dat heb ik meegemaakt de 1e wedstrijd weigerde aan te galoperen en ik wil eerst wat gewend zijn in de wedstrijden dan ooit misschien zonder zweep

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 06:46

Ik zou mijn zweep zeker meenemen, en net als bij lotjj92 als ze merkt dat ik geen zweep bij heb reageerd ze veel slechter. Wat ik probeer, ik rijd dus ook zonder sporen, en doe ik de zweep ik mijn laars. Zo houd je de pony eigenlijk een beetje voor de gek, want gaat hij dan vervelend doen of niet goed voor het been, haal je gewoon die zweep uit je laars en tik.
De mijne schrok zich dood en had dit niet verwacht natuurlijk, die liep het halfuurtje daarna keurig door.
groetjes

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:44

ik rijd ook met zweep, maar gebruik heb 9 van de 10 keer niet.. gewoon voor het geval dat..

Jiske_Nilis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 22:32

Ik rij nou thuis sinds een paar weken zonder zweep, maar in mijn proef heb ik hem er nog wel bij, omdat hij af en toe nog niet goed voor mijn been heb. Zodra hij dat wel helemaal goed is, ga ik ook met wedstrijd zonder zweep rijden. Ik zou er dus eerst thuis even goed op oefenen!

marfiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:48

ik vind bij me zelf als ik met zweep zou rijden in de proeven worden mijn proeven rommeliger + idd dat je handen minder netjes staan en je toch in de knoei zit met zwep (evt. verwisselen) ik ben de B en de L1 altijd zonder zweep gaan rijden en nu in het L2 heb ik alleen mijn spoortjes om (knopjes)

Jules

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:01

Ik zou wel met je zweep rijden, als je pony/paard dan toch vervelend gaat doen kan je hem altijd nog een tik geven

CarmN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 20:23

Bedankt voor de reacties.
Ik ga nu eerst maar eens één proef zonder rijden.

Sjef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:51

Zou het gewoon zonder proberen...
Als je uiteindelijk in de M komt mag het ook nietmeer en dan rijden veel combinatie toch los met de zweep om het paard 'wakker ' te maken. Als je paard eenmaal loopt, waarom zou je dan met zweep gana rijden.

Succes alvast