Leren laarzen lijken net krokodillenleer te worden?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bettine

Leren laarzen lijken net krokodillenleer te worden?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 18:01

Ik heb vorig jaar een nieuw paar leren laarzen gekocht, speciaal voor de wedstrijden, zodat ik ze netjes kan houden.
Thuis rijd ik er niet mee, alleen op wedstrijden en op club, ze zijn niet erg veel gebruikt dus.

Alleen nu worden ze héél erg lelijk, het leer lijkt helemaal te gaan schubben. Echt geen gezicht.
Ik heb ze altijd gewoon netjes onderhouden met kiwi (aansteken, inpoetsen, goed uitpoetsen, panty, dat verhaal), en verder ook geen rare dingen gedaan.

Vergeleek ze vandaag met mijn oude laarzen (die nu toch al zo'n 5 jaar oud zijn) en daarvan zag het leer er nog een stuk beter uit! Die zijn altijd op dezelfde manier gepoetst enzo, en die hebben al heel wat meer doorstaan (water, enz) dan mijn nieuwe...

Baal er behoorlijk van, vind het echt geen gezicht
Het lijkt net krokodillenleer geworden, zal morgen eens kijken of ik foto's kan plaatsen...

Iemand enig idee hoe dit komt (en hoe ik dit voortaan kan voorkomen)??

Phrono

Re: Leren laarzen lijken net krokodillenleer te worden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:10

Ik denk dat je laarzen met een coating hebt gekocht.
Ik heb wel meer klachten op bokt gelezen dat dit snel gaat 'schilferen'.
Ik heb er verder geen ervaring mee.

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:30

Hmmm, ik heb wel Petrie laarzen, maar er geen problemen mee behalve dat bij mijn eerste paar de (ijzeren beugel die erin zou moeten zitten) was afgebroken!

ZOu niet weten wat het is, misschien inderdaad bovenstaande!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:38

Bettine schreef:

Ik heb ze altijd gewoon netjes onderhouden met kiwi (aansteken, inpoetsen, goed uitpoetsen, panty, dat verhaal), en verder ook geen rare dingen gedaan.

Iemand enig idee hoe dit komt (en hoe ik dit voortaan kan voorkomen)??

Kiwi is een goed produkt voor schoenen en laarzen mit het fullgrain leer is. Dwz. leer wat geen coating oid heeft gehad.
Waarschijnlijk heb jij wel laarzen van coated leer en die coating kan slecht tegen hitte. Al laat je het niet lang branden de warmte kan toch teveel zijn waardoor de coating los laat van het leer.

Dat is de reden dat bijv. Petrie hun eigen verzorgings produkten adviseerd.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 00:20

Ik heb Derby rijlaarzen, geen Petries .
En mijn nieuwe zijn precíes dezelfde als mijn oude die wél mooi blijven, 100% zeker zonder coating (dwz: daar heb ik ze wel voor gekocht, en heb ook dit advies meegekregen om ze te onderhouden...).

Anders ga ik morgen maar eens de ruitersportzaak bellen, eens kijken wat ze eraan kunnen doen, want vind ze nu bijzonder lelijk geworden...

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 00:22

Ik heb laarzen met coating en ik heb precies hetzelfde probleem: bij de zool bladderd alles eraf

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:12

Welke model rijlaarzen heb je van Derby?

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 10:56

GeJe schreef:
Welke model rijlaarzen heb je van Derby?

Weet niet hoe het model heet, staat ook niet in de laars zelf zag ik. De doos heb ik niet meer.

Dit zijn in elk geval de foto's van hoe mijn laars er nu uitziet...
Afbeelding

Afbeelding

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:58

Het lijkt erop dat je laagjes kiwi schoenpoets zijn gebarsten ofzo?
Ik heb dit zelfde effect een heel klein beetje bij mijn enkel, waar de laars is ingezakt.

Trieske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:59

ja ik zou ook zeker even naar een ruitersportzaak gaan en navragen hoe dit kan, want het is er echt niet mooier op geworden.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 11:01

Sjuimpje schreef:
Het lijkt erop dat je laagjes kiwi schoenpoets zijn gebarsten ofzo?
Ik heb dit zelfde effect een heel klein beetje bij mijn enkel, waar de laars is ingezakt.

Ja, daar vond ik het zelf ook op lijken..

Maar mijn oude Derby's heb ik altijd op precies dezelfde manier gepoetst, en die zien er nog super uit

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 11:08

Als je ongeveer poedersuiker aangeven wat je er voor betaalt hebt kan ik nagaan welk model je had en uit welke leersoort. Het ziet er inderdaad uit alsof de waxlaag van de schoenpoets is gaan barsten. Waarschijnlijk zijn jouw oude Derby's nog van een volnerf rundleer gemaakt. Wanneer je een laars met een caoting hebt, neemt het leer nooit zoveel schoenpoets op als de volnerf of kalfsleren versie.

Tip: het poetsen met in de fik gestoken Kiwi is prima voor je laarzen, maar maak ook regelmatig je rijlaarzen weer eens helemaal schoon met spiritus.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 11:19

Ik geloof ergens tussen de 300 en 400 euro.
Zijn in elk geval rundleren laarzen, geen kalfs.
Coating weet ik dus niet, maar weet wél dat ik ze daar niet voor gekocht heb toen...

Heb sowieso nooit schik met deze laarzen gehad, ze zijn me op maat aangemeten, maar nét niet goed.... (en ik maar wachten tot ze ingelopen zijn, maar na een jaar zijn ze dat dus nog niet...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:54

Bettine schreef:
Het lijkt net krokodillenleer geworden, zal morgen eens kijken of ik foto's kan plaatsen...

T'is wel helemaal in tegenwoordig, laarzen van krokodillenleer, he dus zo erg voor joker loop je niet

Succes met je laarzen, en de tip van harnessmaker zal het wel wezen, die heb ik vanochtend op stal gehad, en hij weet waar hij over praat.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:07

Ik adviseer je om terug te gaan naar de winkel waar je ze gekocht hebt. Daar hebben ze als het goed is (als ze op maat gemaakt zijn) nog wel het betreffende maatformulier in het archief en kunnen ze gelijk kijken waarom de laars toch niet zo goed past (je had hier trouwens gewoon eerder mee terug moeten gaan!).

Misschien kunnen de laarzen terug voor reparatie en een goede opknapbeurt. Gewoon even overleggen. Bij Derby is in ieder geval altijd erg veel bespreekbaar.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 19:40

Ja klopt, had er eigenlijk allang mee terug moeten gaan.
Maar omdat ik er niet heel vaak mee rijd dacht ik dat het inlopen wel wat langer zou duren... Maar het is nu wel heel erg lang

Hoop dat ze dat allemaal nog hebben, die ruitersportzaak kan nog wel eens slordig zijn. Ga er in elk geval even over bellen maandag, en kijken wat het wordt. Zij zullen het me wel kunnen vertellen wel model het is
(dan wel met of zonder coating )

Iig bedankt

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:22

GeJe schreef:
Als je ongeveer poedersuiker aangeven wat je er voor betaalt hebt kan ik nagaan welk model je had en uit welke leersoort. Het ziet er inderdaad uit alsof de waxlaag van de schoenpoets is gaan barsten. Waarschijnlijk zijn jouw oude Derby's nog van een volnerf rundleer gemaakt. Wanneer je een laars met een caoting hebt, neemt het leer nooit zoveel schoenpoets op als de volnerf of kalfsleren versie.

Tip: het poetsen met in de fik gestoken Kiwi is prima voor je laarzen, maar maak ook regelmatig je rijlaarzen weer eens helemaal schoon met spiritus.

Ga ik in mee.
Volnerf leder gaat zelf niet barsten bij normale voeding van het leer.
Wel is het inderdaad raadzaam regelmatig je laarzen te reinigen zoals geje aangeeft.
In elk geval terug gaan met deze laarzen. Dit craquelé leer kan ook zijn veroorzaakt door een verkeerd looibad. Misschien heeft de producent al meerdere laarzen zo terug gezien.
Let wel: Leer is een natuurprodukt dus er zijn vele oorzaken mogelijk.

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:57

ik zou graag vernemen wat de fabrikant voor mening heeft......

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 13:43

Ik ben er vandaag mee teruggegaan naar de ruitersportzaak, en die vonden het ook geen gezicht. Had ook mijn oude meegenomen zodat ze konder vergelijken.

Mijn laarzen worden nu opgestuurd naar Derby, en daar gaan ze kijken waar de fout ligt, en wat ze er aan gaan doen.
Ze dachten bij de ruitersportzaak dat het zo'n 1 á 2 weken zou duren.
Dus dan laat ik het zeker even weten

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:57

nou, ben erg benieuwd wat het probleem precies was! dat leer ziet er inderdaad erg vaag uit, super zonde voor zulke dure laarzen!

Shasadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:06

Ga je topic even blijven volgen, heb net een blik kiwi gekocht maar als ik deze verhalen zo hoor ga ik dat er nog maar niet opsmeren....
En GeJe schoonmaken met Spiritus??? Ik maak ze altijd schoon met zadelzeep of dat cleaner spul van Petri...Is spiritus beter, en kan dat geen kwaad?

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:29

Ben heel erg benieuwd hoe het afloopt.

Ziet er wel raar uit.

Ik heb laarzen met coating die echt al geregeld onder de modder hebben gezeten, maar die er na een poetsbeurt weer als nieuw uitzien.
Verder heb ik nog laarzen van rundleer die ik met olie, ledervet, zadelzeep, laarzenwas e.d. allemaal al onderhouden heb. En dat leer ziet er nog steeds goed uit.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 14:45

Even een update....

Heb vandaag maar eens naar de ruitersport zaak gebeld of ze al iets gehoord hadden van Derby. Niet dus.
Ze is daarna gelijk naar Derby gaan bellen, en belde me later vanmiddag terug om te zeggen dat Derby er niets aan kon doen (:?), en dat ze vonden dat het een onderhoudsfout was.
Te vaak en te dik spul erop gedaan zeiden ze.

Nu wil dat er bij mij écht niet in. Wij hebben al járen en jaren Derby's die we altijd hetzelfde hebben onderhouden, en ze zien er allemaal nog super uit qua leer. Had mijn oude (zoals ik al zei) ook aan de ruitersportzaak laten zien.

Dus heb zelf maar even meneer Derby gebeld.. Wat een eikel zeg
Ik vertelde het hele verhaal nog eens, en dat ik er eigenlijk niet mee akkoord ging zoals het nu werd afgehandeld (laarzen worden teruggestuurd en ik moest zelf maar kijken wat ik ermee ging doen?!).
Toen werd 'ie gelijk kwaad
EN wie dacht ik wel niet dat ik was, en hij was hier degene met verstand van leer en ik wist er niks van.

Oke, is wel zo, maar wij wist ook niet te verklaren hoe het kwam dat alleen DEZE laarzen er zo slecht uit zijn komen zien.
Ze zien er echt uit of ik ze iedere dag met water afspuit en vervolgens naast de verwarming zet...

En hij werd alleen maar kwader en kwader. Hij ging er in ieder geval niks meer aan doen.
Het enige wat hij wilde doen was ze á 300/400 euri's (op mijn kosten) opsturen naar het TNO en ze daar laten testen, als het dan aan het leer bleek te liggen dan kreeg ik nieuwe.
Ja, en dan ben ik nog duur uit, deze laarzen gekocht, plus nog die kosten om ze op te laten sturen?! No way!
Niet echt het toppunt van klantvriendelijkheid en service dus...

Afijn....
Weer naar de ruitersportzaak gebeld, en daar kwam toen ook het verhaal bovendrijven dat ze al vaker problemen hadden gehad met die man... Lekker dan..
Ze ging nu een brief schrijven naar Derby, met het hele verhaal van hun, en mij erbij. En nu dus kijken wat er verder uitkomt.

Baal hier behoorlijk van....
Kan mijn laarzen nu dus zo goed als weggooien, die dingen zien er niet uit en voelen heel uitgedroogd aan.
Nee hoor, het ligt niet aan het leer

Echt ik snap niet dat ál onze Derby's jaar in jaar uit super mooi blijven, en deze niet. En dan zou het ineens aan mijn manier van onderhoud liggen?
Hij heeft het met geen woord over een eventuele coating gehad trouwens.

Geen Derby's meer voor mij

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 16:24

-> VMR RUI

QueJira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 16:33

germie schreef:
Ben heel erg benieuwd hoe het afloopt.

Ziet er wel raar uit.

Ik heb laarzen met coating die echt al geregeld onder de modder hebben gezeten, maar die er na een poetsbeurt weer als nieuw uitzien.
Verder heb ik nog laarzen van rundleer die ik met olie, ledervet, zadelzeep, laarzenwas e.d. allemaal al onderhouden heb. En dat leer ziet er nog steeds goed uit.

Hmm jij gebruikt ongeveer alle produkten die ze juist afraden om bij leren laarzen te gebruiken...

http://www.rijlaarzen.nl/onderhoudstips.htm