Discussie met een jury; wel of niet verstandig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

talented

Discussie met een jury; wel of niet verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 22:08

Ik schets even een korte situatie wat mij onlangs is gebeurd.
Ik had met een paard Z1 gestart, een hele fijne proef gereden en de proef was wel degelijk winstwaardig. Tijdens de prijsuitreiking bleek niemand een winstpunt te hebben en viel een ieder de punten erg tegen. Ik loop naar buiten en zie een bekende losrijden voor het M2 en waarschuw haar alsevast voor de lager jurering die haar te wachten staat. Op dat moment word spreekt iemand naast mij mij aan, wie de jury blijkt te zijn .
Een discussie tussen mij en haar volgt waarbij ik naar voren breng dat zij zeer zeker TE streng gepunt heeft. Zij geeft aan dat "wij ruiters"te veeleisend zijn, want een 5 staat immers in het proevenboekje als een voldoende. Een geheel gesprek daarop volgde nog.

Enkele mensen kwamen later naar mij toe en vertelden mij dat zij het anders aangepakt hadden, want wanneer je deze jury een volgende keer nog eens hebt, zal zij je hierop afstraffen (wat ik overigens erg onprofessioneel zou vinden). Ik moet bekennen, dat wanneer ik de aanwezigheid van de jury eerder opgemerkt had, niet zo'n discussie was gestart. Maar eigenlijk moet het toch gewoon kunnen? Wanneer je op je werk niet goed functioneert word je daarop toch ook aangesproken in de meeste gevallen?

KarinvdM

Re: Discussie met een jury; wel of niet verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:22

talented schreef:
Wanneer je op je werk niet goed functioneert word je daarop toch ook aangesproken in de meeste gevallen?

Wie ben jij om een functioneringsgesprek af te nemen bij een jury?

Beoordeel jij de vakkenvuller in de plaatselijke supermarkt ook?
Of de vuilnisman? Of.....

Jij kan vinden dat het jurylid te streng is, maar wie zegt dat dat ook echt zo is?

talented

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 22:25

KarinvdM schreef:
talented schreef:
Wanneer je op je werk niet goed functioneert word je daarop toch ook aangesproken in de meeste gevallen?

Nee dat doet de baas in kwestie? Die hebben juryleden niet he! Maar het mag tegen een jury toch wel eens gezegd worden dat de jurering alles behalve overeenkomt met de mening van menig omstanders die er zeker net zoveel kijk op hebben ? Dit juyrlid heeft overigens al wel vaker in de clinch gelegen met derden!Menig persoon meld ook af bij het zien van dit jurylid op de startlijst, dát vind ik pas zorgwekkend!

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:28

Het is mij altijd verteld dat je de jury gewoon mag aanspreken als je vind dat er niet helemaal correct is beoordeeld. Ik had hetzelfde gedaan. en mochten ze je er ooit voor afstraffen, gewoon weer wat van zeggen. Maar probeer het wel positief te brengen he
Om tips vragen enzo. Niet de jury afkraken oid. Daar wordt niemand blij van.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:30

Ik kan me er wel iets bij voorstellen hoor.
Een vriendin van me heeft van t winter in de Z2 gestart met 20 deelnemers.
2 hadden een winstpunt.. (180 en 182)
terwijl 8 van de 20 ruiters normaal gesproken een gemiddelde van boven de 200 scoren.
Waarvan sommige nu 170 of nog minder hadden en er ging echt gewoon niks mis.
Ik heb de proefen gezien en er waren uiteraard wel wat tegenvallers bij, maar ook een paar echt hele mooie proeven.

Maar goed, onze reactie en die van andere 20 ruiters was Pffff. HAHAHAHAHAHAHAhahahahahahahaahhaaahaa
We lagen allemaal in een deuk..
(bij het zien van de uitslagen)

Dat was denk ik voor de jury een grotere baler dan een discussie..
En waarsschijnlijk denkt ze er nog wel ff over na..

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:33

Je kan het er best met een jury over hebben dat je hem/haar erg streng vind punten, maar dat kan je op meerdere manieren doen.
Ik heb laatst een jurylid ook wel gevraagd naar het waarom van bepaalde cijfers, maar dat doe ik wel op een normale manier.

Als een ruiter mij op een aanvallende manier aanspreekt kan ik dat niet waarderen.

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 22:35

KarinvdM schreef:
Je kan het er best met een jury over hebben dat je hem/haar erg streng vind punten, maar dat kan je op meerdere manieren doen.
Ik heb laatst een jurylid ook wel gevraagd naar het waarom van bepaalde cijfers, maar dat doe ik wel op een normale manier.

Als een ruiter mij op een aanvallende manier aanspreekt kan ik dat niet waarderen.

Ben ik het zeker mee eens. Ik had zelf een 'wat ongemakkelijke situatie"gecreeerd! Maar ZIJ was degene die fel in de aanval cq verdediging ging en met nietszeggende argumenten naar voren kwam. Dan heb ik toch wel het recht om daar tegenin te gaan zonder dat ik mezelf hierbij asociaal opstel? Ik blijf erbij dat dát gewoon moet kunnen !

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:35

KarinvdM schreef:

Jij kan
vinden

dat het jurylid te streng is, maar wie zegt dat dat ook echt zo is?

Maar je hebt met een jury toch wel iets meer te maken dan met een vakkenvuller, en als je in je recht staat (ik zeg áls) dan mag je de jury dat toch zeggen? En daarbij, het Jurylid is de discussie begonnen, de TS is dus niet naar het jurylid gegaan om eens eventjes haar beklag te doen...

talented

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 22:37

Imitador schreef:
Maar je hebt met een jury toch wel iets meer te maken dan met een vakkenvuller, en als je in je recht staat (ik zeg áls) dan mag je de jury dat toch zeggen? En daarbij, het Jurylid is de discussie begonnen, de TS is dus niet naar het jurylid gegaan om eens eventjes
haar
beklag te doen...

ZIJN beklag

Lermy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:45

Kun je dan niet vragen; wat moet ik doen om bij U een winstpunt te halen? Of wat wilt u graag zien in een proef?
Dat komt heel anders over en waarschijnlijk krijg je ook erg handige tips!

Avelienvd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:46

Tja dat van die 5=voldoende snap ik nog steeds niet, want met allemaal 5en heb je geen winst, en overal is 5 onvoldoende behalve in de dressuur.

Maar je moet iig wel een gesprek met de jury aan kunnen gaan, waarin de jury dus moet kunnen uitleggen hoe die tot zijn puntenaantal is gekomen.
En als jury zou ik me dan wel eens achter mijn oren krabben hoe het toch komt dat iedereen ineens zulke lage punten heeft.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 23:21

Beneden een 5 is onvoldoende = verliespunt.
En als het maar net voldoende is, ben je nog niet aan promoveren toe. Ik vind het dus niet zo raar.

maar goed, nu de discussie. Ik kan me best voorstellen dat het zo gelopen is, als je niet weet met wie je praat.
Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe het gesprek verlopen is. Je roept een jurylid niet tot de orde, dat geeft geen pas.
Wel kan je een jurylid vragen iets toe te lichten. het jurylid is niet voor niets verplicht een half uur na de wedstrijd te blijven.
maar het is de toon die de muziek maakt, en het blijft natuurlijk een beoordeling.
@Avelienvd: wsch zal het jurylid zeggen dat er die dag slecht gereden is.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 23:27

daantjuhhh schreef:
Ik kan me er wel iets bij voorstellen hoor.
Een vriendin van me heeft van t winter in de Z2 gestart met 20 deelnemers.
2 hadden een winstpunt.. (180 en 182)
terwijl 8 van de 20 ruiters normaal gesproken een gemiddelde van boven de 200 scoren.

Jij komt uit Drenthe hè?
Hoe kom jij in hemelsnaam op 8 ruiters die "gemiddeld" (!) boven de 200 rijden.........
Ik ken er niet één..........

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 23:49

ja maar dat betekend niet dat ik in drenthe was....

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 23:52

Ik ken ze hier ook niet, maar misschien kom ik te weinig op dressuurconcoursen

Ik heb nooit zo de behoefte om met de jury in discussie te gaan, maar als ze zelf beginnen dan kan ik me voorstellen dat je erin mee gaat.
Misschien niet verstandig, maar wsl is ze je over 2 maanden allang weer vergeten

Ik had dit weekend iig graag even de jury gesproken. Moest in Chaam al de nieuwe proeven rijden en mijn punten vielen erg tegen. Kon er geen chocola van maken. Had voor de 2 onderdelen waar mijn paard voor een tegenligger wegsprong een vijf en voor dingen waarvan ik echt niet weet wat er mis mee was ook een vijf of zes...En als er dan nog wat bijstaat kun je er misschien nog iets mee, maar dat was teveel moeite denk ik
En eigenlijk wil ik ook wel weten waar die vijf voor rijvaardigheid en effect van de hulpen vandaan kwam Mijn paard probeerde twee keer weg te draaien voor een tegenligger, maar ik was en in staat om dat te voorkomen en ik reed rustig verder en had na 3 passen mijn paard weer fijn in de aanleuning en kon de oefening inzetten. Verdien je dan al een 5 Anky gaat gewoon de baan uit als een paard bang is

Stom spelletje die dressuursport, je zal toch ieder weekend voor je lol op concours gaan
(en nu kan ik rustig gaan slapen, ik heb mijn gal weer gespuwd )

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 08:28

WD -> JI

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 08:43

Sorry, maar als jij tegen een bekende roept dat er heel slecht/laag gepunt wordt en de jury staat daarbij, dan kan ik mij voorstellen dat die zich aangevallen voelt.

Ik had gewoon toegegeven aan de jury dat ik dacht dat het wat beter ging, dan dat uit zijn beoordeling blijkt. Dat je wat teleurgesteld bent. Dat klinkt al heel anders dan dat je gaat zeggen dat hij slecht gejureerd heeft. Logisch dat hij dan fel reageert.

Vervolgens had je hem kunnen vragen waar het volgens hem aan ligt, waar je nog aan moet werken en of er ook nog positieve punten waren. Met zijn antwoordt doe je wat je wil. Je kan er op zijn minst over nadenken. Bedank hem voor zijn tips en ga verder niet in discussie, en je laat een veel positievere indruk achter. Handig, voor als je weer bij hem moet rijden.

Ik ben ook wel eens teleurgesteld over mijn punten, maar vaak als ik later aan mijn proef terug denk, of hem terug kijk op video, dan vind ik vaak toch wel dat de jury gelijk heeft gehad. Je gevoel strookt namelijk niet altijd met hoe het er werkelijk uitzag.

En omstanders/andere deelnemers kunnen zoveel zeggen, zij zijn geen jury.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 08:49

wat mij betreft mogen wel meer jurys wat strenger gaan punten.........

Als ik soms zie wat er rond rijd..........

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 08:54

Het heeft geen enkel nut om te schelden over een jury......Lang leve de jurysport, maar niet heus (soms). Gewoon incasseren want de keren dat je misschien wel winst krijgt terwijl het echt niet zo heel erg goed ging, daar hoor je nooit iemand over! Ik ben ook echt niet altijd blij hoor, maar ik onthou zo'n naam gewoon en ben daar alert op. Ik meld me er niet voor af, sterker nog ik word een soort van bloedfanatiek om juist bij zo'n jury zo te rijden dat ze niet om me heen kunnen!

En ach, je kunt nog iets aan een jury vragen maar als ze zo'n 30 combi's voorbij hebben zien komen, weten ze dan nog echt wie jij was en wat er dan wel niet precies bij dat ene onderdeel de mist in ging? Ik vraag het me af, doe dus ook maar niet aan "navragen"...
Daarbij, de jury's die nog een half uur blijven hangen, zijn op één hand te tellen!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 09:44

Ik heb weleens 145 punten in de Z1 gereden bij een jury.
Waar ik nieteens laatste was met deze punten.
Op mn protecol stond dat ie constant met een weggedrukte rug liep, en kreeg dus allemaal 4-en en 5-en.
Nou kwam er een ringmeester hard aan rennen langs de bakrand, en vanachter een boom vandaan, net op het stuk waar ik mn uitgestrekte stap moest laten zien.
Mijn paard draaide dus vliegensvlug om ( ik moet daar dus -2 voor krijgen, want ik draai een volte), en heeft dus heel mn uitgestrekte stap spanning, wel goed voor een drie, krijg van deze meneer een 6.
Ik denk dat een paard die de gehele proef met een weggedrukte rug loopt niet fatsoenlijk allerlei oefeningen kan lopen van het Z1 en ook geen middendraf kan laten zien waarvoor ik dan wel weer een 7 voor krijg.
Aangezien er ook mensen waren die verlies hadden gereden bij deze meneer had ik echt geen zin om met deze jury een discussie aan te gaan.
Ik vind het veel te vermoeiend en je lost er toch niks mee op.
Het wordt een welles nietes spelletje.
Ik heb ook weleens in de M1 een proef gereden waar ik volgens de jury geen achterwaarts bij had getoond, terwijl deze proef gefilmd was en ik wel degelijk een achterwaarts had getoond.
Ik heb deze jury gevraagd of ze wel opgelet had, ik heb het wel netjes gevraagd hoor.
Ze zei ja, en ik zei ik geloof van niet, want het staat zelfs op video, ik kreeg te horen dat ik pech had…………
En een keertje buiten, mn paard had achter geen ijzers, en mevrouw gooit tijdens mn vrije stap ( wat dus ook nog mee telt voor een cijfer), haar deur open en blèrt : Waarom heb je achter geen ijzers!!!!! Ik schok er nogal van, en zei daar heb ik zo mn redenen voor, ja, en dat vond ze niet normaal, elk paard hoort achter ijzers te hebben, bla bla, ik ben gewoon verder gereden en heb mn oefening verder afgemaakt.
Overigens was ik wel 1e bij deze jury.
Ik ga geen discussie meer aan met een jury.
Ik vind dat er tegenwoordig heel raar gejureerd wordt, en dat is ook een reden dat ik een tijd geleden er even schoon genoeg van had.
Ik had ook met de jury geen discussie aan gegaan TS, je krijgt er alleen maar irritatie’s van en je bent er niet wijzer van geworden.
Wel vindt ik dat de KNHS van dit soort dingen op de hoogte moet worden gebracht, want je moet eigenlijk wel met de jury kunnen discussiëren over wat wel en niet goed is. Ik denk dat beide partijen daar wat van kunnen leren.
Laatst bijgewerkt door Attitude op 22-03-06 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 09:49

Je hoef geen discussie aan te gaan, maar je mag wel je mening erover zeggen of eventueel vragen stellen! Je leert er wel van.
Wij hebben ook een keer een jury gehad, nou die was erg erg, dat paard wat mee reed, deed het hartstikke goed liep super netjes!! Stond er op de protecol ga maar met je paard in het bos rijden nou dan ben je echt niet goed snik!!!!!!!!!!!
Echt super lage punten want echt meer als winst waard was!

zo is het toch dressuur is een jury sport!!

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 09:58

KiWiKo schreef:

Mee eens, maar wanneer ik zelf een echt goed gevoel heb over een proef wordt deze vrijwel altijd met winst gewaardeerd. En dit kwam nog niet eens in de buurt van winst! En aangezien zij erom bekend staat totaal anders te jureren dan menig ander jurylid, is het achteraf gezien niet eens zo slecht haar daarop geattendeerd te hebben. De manier waarop het ging was misschien niet de meest ideale.

Attitude

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 10:01

talented schreef:
KiWiKo schreef:

Mee eens, maar wanneer ik zelf een echt goed gevoel heb over een proef wordt deze vrijwel altijd met winst gewaardeerd. En dit kwam nog niet eens in de buurt van winst! En aangezien zij erom bekend staat totaal anders te jureren dan menig ander jurylid, is het achteraf gezien niet eens zo slecht haar daarop geattendeerd te hebben. De manier waarop het ging was misschien niet de meest ideale.

Maar ze zal echt niks met jou commentaar doen, er zal echt geen lichtje gaan branden, van ow, ja, hij zegt dit en misschien moet ik eens anders gaan punten.
Sommige jury's zijn nou eenmaal zo, en punten zo streng, die krijg je niet meer omgeturnd hoor.
Misschien als ze een officiele waarschuwing krijgen van het KNHS, maar echt, ze gaan niet anders punten door een opmerking van jou alleen.
Er is een lichting jury's die echt heel streng punten.....En daar zal deze mevrouw net tussen horen denk ik.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 10:05

En de dressuur is een jurysport, ik heb mezelf voorgenomen dat ik het leuk moet blijven vinden en niet koste wat het kost wedstrijden moet rijden.
Zolang ik mn puntjes lekker kan rijden blijf ik wedstrijden rijden, en als ik niet meer mee kan komen dan stop ik ermee.
Je wordt er alleen meer geirriteerd van.
Zelf op Grand Prix nivo zijn er juryverschillen en zelfs bij Anky komt het voor.
En kijk maar eens naar de laatste NK, ook weer genoeg juryverschillen.
Daar komt ook nog eens bij dat een jury bij C of bij H de oefeningen vanuit een heel andere kant bekijken, een jury bij H ziet echt niet of je recht rijdt op de AC lijn, en voor een jury bij C lijkt een schouderbinnenwaarts sneller correct en schuiner, dan voor de jury bij H.
Je moet het gewoon maar accepteren, soms krijg je je punten niet en soms krijg je teveel naar je gevoel, en zo heft het elkaar een beetje op!

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 10:08

Jawel, ik heb ook niks tegen een strenge jurering mits het wel redelijk is. Een coupon met 4en en 5en zonder commentaar is voor mij echt totaal nietszeggend.