Stel je specifieke doelen voor je wedstrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SkyMarian

Stel je specifieke doelen voor je wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 22:49

Vraag spreekt in principe voor zichzelf, maar toch een kleine toelichting. Ik ben heel benieuwd of jullie voor een wedstrijd of bijv. een seizoen een specifiek doel stellen. Daarmee bedoel ik niet winstpunten rijden of binnen een bepaalde tijd promotie maken.

Vroeger reed ik zelf namelijk altijd voor de winstpunten. Ik ging niet zo vaak dus moest er ook wat uitkomen qua punten. Nu heb ik de wedstrijden aan huis en merk ik dat ik gewoon heel anders tegen wedstrijden aan kijk.
Ik probeer meer mijn proef in stukkies te knippen. Na een wedstrijd het echt voor mezelf te evalueren en kleine doelen op te stellen voor de training en de volgende wedstrijd.

Oftewel stellen jullie doelen (anders dan winstpunten en promotie) vooraf aan een wedstrijd en hoe ga je daar mee aan de slag op de wedstrijd zelf?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:00

Mijn grootste doel is plezier hebben!

Ik was net als jou vroeger erg gericht op het rijden van winstpunten maar sinds ik mijn eigen paard heb rij ik voor de lol.
Ik hoef geen wedstrijd te rijden om te weten waar ik aan moet werken, dat weet ik zonder ook erg goed!

CarmN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:01

Ik rijd voor de lol...
Als ik voor de punten zou rijden, zou ik een zwaar leven hebben!

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:04

Je gaat op pad om winstpunten te behalen, dat is een ieder zijn doel volgens mij. Mensen die zeggen dat het niet uitmaakt of er wel of geen winst wordt gepakt, die weten van zichzelf dat de gereden proeven gewoonweg niet winstwaardig zijn. En een ieder heeft denk ik ook het streven zo hoog mogelijk in het klassement te eindigen!

justremie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:06

Mijn doel is altijd dat mn paard ontspannen rond komt en dat we er bijden lol aanhadden en dat ik het gevoel heb van we hebben echt iets bereikt in de training

FrankavdT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:49

Ligt eraan met welk paard ik rij. Ten eerste wil ik met al mijn paarden lekker hebben gereden op wedstrijd en het gezellig hebben gehad. Verder wil ik mijn sterke punten weten en vooral mijn slechte punten van zo'n proef.

Wat de jury er dan van vind, interesseert mij niks, ik weet onderhand toch wel ongeveer wat voor punten ik verdien voor een gereden proef. Met mijn ZZ-Zwaar paard ga ik echt voor de hoge klassering, met mijn jonge paarden wil ik gewoon lekker rijden en weten waarop ik me nog moet verbeteren.

CarmN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:06

talented schreef:
Je gaat op pad om winstpunten te behalen, dat is een ieder zijn doel volgens mij. Mensen die zeggen dat het niet uitmaakt of er wel of geen winst wordt gepakt, die weten van zichzelf dat de gereden proeven gewoonweg niet winstwaardig zijn. En een ieder heeft denk ik ook het streven zo hoog mogelijk in het klassement te eindigen!

Nee, ik ga op pad omdat ik daar plezier in heb. En het is natuurlijk niet leuk als je nooit een winstpunt haalt of altijd laatste wordt, maar dat wil niet zeggen dat je niet voor de lol kan rijden!
Toen het bij mij een tijdje niet zo goed ging, stopte ik ook niet met wedstrijden rijden omdat ik toch geen winstpunt kon halen.
Nee, hier ben ik het echt niet mee eens

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:55

FrankavdT schreef:

Wat de jury er dan van vind, interesseert mij niks, ik weet onderhand toch wel ongeveer wat voor punten ik verdien voor een gereden proef.

Met mijn ZZ-Zwaar paard ga ik echt voor de hoge klassering, met mijn jonge paarden wil ik gewoon lekker rijden en weten waarop ik me nog moet verbeteren.

Vind ik wel heel kort door de bocht.
Natuurlijk rijd je voor je plezier, maar het is altijd fijn om een protocol terug te krijgen waaraan je kan zien dat er een jury goed naar heeft zitten kijken, en waar goed onderbouwde punten opstaan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 23:16

Ik rijd voor de punten, plaatsing, gevoel en natuurlijk plezier. Denk niet dat ik er plezier van zou hebben als telkens slecht scoor en totaal geen vooruitgang boek. Dus score is voor mij zeker belangrijk!
Mijn doel is zo hoog mogelijk te komen.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 00:15

talented schreef:
Mensen die zeggen dat het niet uitmaakt of er wel of geen winst wordt gepakt, die weten van zichzelf dat de gereden proeven gewoonweg niet winstwaardig zijn. En een ieder heeft denk ik ook het streven zo hoog mogelijk in het klassement te eindigen!

Ben ik het dus in mijn eigen geval niet met je eens. Tuurlijk is winst rijden heel fijn. Maar het lijkt me sterk dat dit bij iedereen ook het doel is op de korte termijn. Juist als je weet dat je op concours aan punten moet werken dan neem je zoiets toch mee als korte termijn doel. Op zo'n moment kan mij de winst niet schelen. Iig niet de winst in punten, wel de winst in vooruitgang.

Zo hoog mogelijk in het klassement eindigen is natuurlijk een heel wijd begrip. En zal ook heel erg afhangen van de doelen die je gesteld hebt. Stel je het doel met een eerste plek naar huis te gaan dan ben je met minder niet tevreden. Ga je bijv met het idee de proef in dat je paard ook in de ring los nageeflijk moet blijven en voorwaarts op het been blijft (ik gok voor heel veel hobbymatige wedstrijdruiters een groot probleem) dan maakt de klassering niet meer zo heel veel uit.

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 18:51

@ Sjakie: Iemand die zelf een heel goed gevoel heeft over een gereden proef, die heeft toch vrijwel altijd wel winst? Als ik tevreden de ring uitkom, is dit ook terug te zien in de punten cq plaatsing! Tevens blijf ik erbij dat een ieder winstpunten wilt behalen maar diegene die weten dat dit niet haalbaar is, die zeggen voor "het plezier"te rijden. Daar is overigens niks mis mee, maar naar mijn idee zit het zo in elkaar ! En iemand die buiten de prijzen valt, die is toch nooit écht tevreden?

Leone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 18:59

Een combinatie van beide, als ik op wedstrijd ga ga ik om te winnen of voor winst MAAR ik ben heus niet boos of teleurgesteld als dat niet lukt. Als ik weet dat ik met mijn paardje onze uiterste best hebben gedaan dan is dat voldoende.

mijn specifieke doelen zijn:
een stukje nagevelijkheid dat is niet altijd zo als ik het graag heb.
en overgangen correct en op de letter.

en verder probeer ik altijd een zo strak mogelijke proef neer te zetten en uit de onderdelen die mijn paard goed doet het maximale te halen.

ellen82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 20:39

talented schreef:
@ Sjakie: Iemand die zelf een heel goed gevoel heeft over een gereden proef, die heeft toch vrijwel altijd wel winst? Als ik tevreden de ring uitkom, is dit ook terug te zien in de punten cq plaatsing! Tevens blijf ik erbij dat een ieder winstpunten wilt behalen maar diegene die weten dat dit niet haalbaar is, die zeggen voor "het plezier"te rijden. Daar is overigens niks mis mee, maar naar mijn idee zit het zo in elkaar ! En iemand die buiten de prijzen valt, die is toch nooit écht tevreden?

Ik snap je punt heel goed, maar ik kan op dit moment héél tevreden de ring uit komen en weten dat ik geen winstpunt heb gereden!! Ik ben dan tevreden met de vooruitgang die ik ten opzichte van de vorige wedstrijd heb geboekt. Ik weet ook dat ik over 1 a 2 maanden wel voor de punten kan rijden en dan zal ik met minder ook niet meer tevreden zijn. Ik moet op dit moment gewoon realistisch zijn en weten wat er mogelijk is.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 21:52

@talented. Ik denk dat je vooral vanuit je eigen idee naar de wedstrijdideeën van een ander kijkt. Ik kan momenteel net als ellen82 tevreden zijn zonder winstpunt al is het wat wedstrijden uiteindelijk wel het idee om voor de winst te gaan en te kunnen promoveren.
Plus dat ik absoluut niet zo goed ben dat ik wedstrijden rij voor de centjes en dan telt het plezier er in toch wel heel erg mee. Zonder plezier zou ik niet eens aan de hele toestand en de kostenpost beginnen

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:57

sjakie schreef:
@talented. Ik denk dat je vooral vanuit je eigen idee naar de wedstrijdideeën van een ander kijkt. Ik kan momenteel net als ellen82 tevreden zijn zonder winstpunt al is het wat wedstrijden uiteindelijk wel het idee om voor de winst te gaan en te kunnen promoveren.
Plus dat ik absoluut niet zo goed ben dat ik wedstrijden rij voor de centjes en dan telt het plezier er in toch wel heel erg mee. Zonder plezier zou ik niet eens aan de hele toestand en de kostenpost beginnen

Maar wanneer je van jezelf weet dat je proef winstwaardig is, dan neem je met minder toch geen genoegen?Dat probeer ik duidelijk te maken. Mensen die van zichzelf weten dat een winstpunt er niet inzit, die gaan voor "het plezier"! En uiteraard telt plezier mee, maar dat heb ik wanneer er goed gepresteerd wordt, anders niet hoor !

Urielle

Re: Stel je specifieke doelen voor je wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 22:23

Ja, de eerste keren wil ik graag gewoon een braaf paard op concours, dat eens witte hekjes en bloembakken heeft gezien, eens op een druk concoursterrein is losgereden etc.

Afhankelijk van hoe dat gaat en de problemen die ik in de training tegenkom, verleg ik de doelen. Dat kan zijn een bepaalde score halen, bovenaan in het klassement staan maar het kan ook zijn een mooie middendraf rijden of ondanks de wedstrijdspanning netjes vierkant halthouden, of vloeiende overgangen rijden oid.

En soms, zeker met jonge paarden, blijkt een 'doelconcours' onverwacht toch een 'ervaringsconcours' omdat ze bijv. voor het eerst paraplu's zien oid. Daar kan ik ook niet mee inzitten, als ze er maar van leren.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:37

Iedereen stelt weer andere doelen aan het wedstrijdrijden. De een rijdt voor de punten, de ander voor zijn plezier. De een weet dat bij een lekker gereden proef er punten verdiend zijn. De ander kan ook onwijs lekker gereden hebben zonder de punten. Het is heel erg afhankelijk wat je doel is op dat moment. Ik ben nu zelf 3x gestart met mijn jonge held. Doelstelling was lekker ontspannen rondrijden en hem ervaring op laten doen in een vreemde omgeving met vreemde paarden. Doelstelling volgende keer? Hetzelfde. Thuis heb ik andere doelstellingen. Daar werk ik aan hetgeen dat verbeterd moet worden zoals bijvoorbeeld de stap en middendraf. De volgende keer op wedstrijd wil ik gewoon weer lekker gereden hebben, met of zonder punten. Zodra we in een lekker wedstrijdritme zitten, dan gaan we de lat hoger leggen en dan ga ik ook voor de punten, want ik wil wel hoger komen...daar doe ik het uiteindelijk weer voor.

Liza_vL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:46

Mijn doel is steeds beter te gaan presteren, met een 7 moet je eigenlijk geen genoegen nemen. Het kan altijd beter!

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:38

talented schreef:
Mensen die zeggen dat het niet uitmaakt of er wel of geen winst wordt gepakt, die weten van zichzelf dat de gereden proeven gewoonweg niet winstwaardig zijn. En een ieder heeft denk ik ook het streven zo hoog mogelijk in het klassement te eindigen!

Hier ben ik het niet geheel mee eens. Ik ga niet vaak op wedstrijd maar ik doe dan mijn uiterste best. Ik train hard en zie wel wat ik er van bak op wedstrijd. Het maakt mij niet uit of ik wel of geen winst rij, in die zin dat mijn dag er echt niet door verpest wordt als ik geen winst rij. Mijn doel: ik wil mijn rijden verbeteren en ik vind het dus wél fijn als mijn resultaat beter is dan de keer ervoor.
Overigens ben ik een tamelijk ambitiloze wedstrijdruiter. Als ik ga vind ik het leuk, ga ik niet vind ik het ook niet erg. Dat in combinatie met de leeftijd van mijn paard heeft mij aan het denken gezet of ik na dit jaar nog wel mijn startkaart hou.

Tegelijkertijd ben ik met het rijden op zich en met de lessen zo fanatiek en streberig als de pest. Ik wil verder en beter etc etc. En ik kan er ook echt ziek van zijn als een les gewoon een keer echt niet wil. Ik vind de bevestiging van mijn instructrice dat we vooruit gaan gewoon belangrijker dan van de jury die mij misschien maar 1x ziet rijden en dus een momentopname krijgt.

FrankavdT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:04

Bettine schreef:
FrankavdT schreef:

Wat de jury er dan van vind, interesseert mij niks, ik weet onderhand toch wel ongeveer wat voor punten ik verdien voor een gereden proef.

Met mijn ZZ-Zwaar paard ga ik echt voor de hoge klassering, met mijn jonge paarden wil ik gewoon lekker rijden en weten waarop ik me nog moet verbeteren.

Vind ik wel heel kort door de bocht.
Natuurlijk rijd je voor je plezier, maar het is altijd fijn om een protocol terug te krijgen waaraan je kan zien dat er een jury goed naar heeft zitten kijken, en waar goed onderbouwde punten opstaan.

Kort door de bocht? Ik rijd voornamelijk voor mijn plezier ja. Als ik fijn heb gereden en het ging gewoon goed, dan interesseren die punten me niet meer zoveel nee. De jury kijkt naar de proef op dat moment, ik denk vaak alweer vooruit naar een volgende klasse, wat mijn paard daar moet kennen en dat probeer ik in mijn proef alvast te oefenen. Nu heb ik het wel over mijn L1 paard en mijn Z1 paard waar ik zo mee denk, het ZZ-Zwaar is natuurlijk wel fijn om goed onderbouwd commentaar te krijgen.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:47

Ik ga naar de wedstrijden voor de winst, rij nu voornamelijk springwedstrijden, me paard en ik hebben hier heel erg veel lol in maar ik rij ook voor de punten. Bij dressuur heb ik iets minder veel lol in, ik rij ook vooral voor de ervaring en het ervaring geven aan het paard. Outdoorwedstrijden vind ik met de dressuur ook altijd nog wel gezellig, maar ik vind het springen gewoon leuker
Ik rij met meerdere paarden in de wedstrijden en het is de bedoeling dat ik ze omhoog krijg in de klasse en dan verkopen of fokken.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 16:52

FrankavdT schreef:
Kort door de bocht? Ik rijd voornamelijk voor mijn plezier ja. Als ik fijn heb gereden en het ging gewoon goed, dan interesseren die punten me niet meer zoveel nee. De jury kijkt naar de proef op dat moment, ik denk vaak alweer vooruit naar een volgende klasse, wat mijn paard daar moet kennen en dat probeer ik in mijn proef alvast te oefenen. Nu heb ik het wel over mijn L1 paard en mijn Z1 paard waar ik zo mee denk, het ZZ-Zwaar is natuurlijk wel fijn om goed onderbouwd commentaar te krijgen.

Ja, absoluut kort door de bocht.
Je gaat naar wedstrijden om beooordeeld te worden door een jury, en om de competitie.
Ik weet ook wel zo'n beetje wat voor punten ik krijg voor een goede proef, maar dat wil niet zeggen dat ik me er niks van aantrek wat de jury ervan vindt!
Ik ga niet op wedstrijd om de jurybeoordeling aan mijn laars te lappen...
Als ik een protocol terug krijg waar commentaar op staat wat nergens op slaat dan baal je toch altijd wel. Goede jurybeoordelingen zijn altijd leuk, en daar doe je het toch uiteindelijk voor?!
Als je het zelf allemaal wel weet; blijf dan thuis!

Liza_vL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 16:56

Ben ik met je eens Bettine! Meestal zijn de jurybeoordelingen toch wel kloppend. (nadruk op meestal )

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:23

Gelukkig meestal wel, maar heb ook wel eens op mijn protocol gehad: 'amazone moet brutaler kijken' en meer dingen in die trant.
Dan vraag ik me echt af wat ik op die wedstrijd doe. Had ik mijn tijd liever ergens anders ingestoken...

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:32

een winstpunt is leuk en ik probeer er ook altijd 1 te rijden, maar lukt het niet, dan niet dan zijn we weer een ervaring rijker.

ik weet dat als willem fijn loopt en ik me ontspan we een goede winstwaardige proef kunnen laten zien(zie daar de 161, koste me een jaar eer ik zo'n cijfer in de B had gehaald en nu in de L1 met 3 wedstrijden al )

willem liet afgelopen zondag niet geheel los in zijn lijf en ja dan krijg je zulke punten. als willem op zijn slechte dag nog 146 en 150 kan scoren ben ik tevreden. ik kan sinds een aantal maanden lachend op willem zitten en in de proef maakt het me niet meer uit of er een punt uit kom of niet.

mijn doel is bereikt, ben L1+1, nu ga ik voor de 10, maar het is geen moeten meer