wat te doen met een zelf niet kunnen rijdende jury

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponygek40

wat te doen met een zelf niet kunnen rijdende jury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 22:31

ik zou jullie mening graag willen weten en als er wat te doen is aan een (dressuur) jury die zelf geen winstpunt kan rijden en wat er ook totaal niet uitziet . en ook nog bekenden dikke punten geeft. wat moet je nou in hemelsnaam met zo'n jury?

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 23:27

Een dressuurjury moet zelf toch voor zover ik heb begrepen een klasse hoger rijden dan welke ze jureert.

ponygek40

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 23:47

de jury heeft m dressuur gereden , maar rijd nu in de b en heeft altijd lage punten

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 00:35

Haha zulke jurys hebben wij ook hier rondlopen hoor. Doe je niets aan. Je kunt je alleen af en toe afvragen of je ze serieus moet nemen

confetti

Re: wat te doen met een zelf niet kunnen rijdende jury

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 07:38

Die jury's kennen wij hier ook in de regio, zelfs die vroeger nooit hebben gereden en toch jury zijn geworden. Je doet er niks tegen.

CarmN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 07:56

Daar doe je helaas niks aan!
Maar zorg anders dat ze ook een bekende van je wordt

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 08:15

Nee..je doet er niks aan. Maar goed die lage punten in het B hoeven niet te beteken dat ze slecht rijd of dat ze een slechte jury is? Misschien heeft ze wel een hartstikke moeilijk paard? Ik weet niet of het zo is
Enne sommige mensen kunnen zelf idd niet goed rijden, maar misschien kunnen ze zelf wel heel goed uitleggen hoe je iets moet doen en weten ze ook goed hoe het beeld eruit moet zien zeg maar.

Als jij goed kan rijden, maar niet goed kan uitleggen of niet goed kan beoordelen vanaf de zijlijn wanneer een paard goed loopt, dan heb je ook niks aan zo'n jury/instructeur, ook al rijd je de sterren van de hemel.

Maar goed....wat weer niet klopt is dat ze bekende mensen altijd hoge punten geeft....das jurysport...gebeurd overal...dan moet je gaan springen Dan heb je dat niet

Suc6 met je wedstrijden!

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 08:17

Wees blij dat ze op een stoel zitten en niet op een paard als ze je jureren, dan hoef je je tenminste niet te ergeren tijdens jouw eigen proef!

Ik ga overigens mee met wat -tarja- zegt, je hoeft het niet zelf super goed te kunnen om het te kunnen beoordelen.

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 08:23

WD -> JI

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 08:33

ponygek40 schreef:
ik zou jullie mening graag willen weten en als er wat te doen is aan een (dressuur) jury die zelf geen winstpunt kan rijden en wat er ook totaal niet uitziet . en ook nog bekenden dikke punten geeft. wat moet je nou in hemelsnaam met zo'n jury?

ik vind dit wel een nogal laatdunkende opmerking over iemand die toch regelmatig zijn/haar vrije tijd besteedt om jouw proef te beoordelen. Iets meer respect mag best wel.

Vonkie2009

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:53

Charos schreef:
Een dressuurjury moet zelf toch voor zover ik heb begrepen een klasse hoger rijden dan welke ze jureert.

Nou dat lijkt me niet echt juist!!! Dat zou betekenen dat alle juryleden die GP mogen jureren ook dat hebben gereden.........(????....) Waar haal je dat nou vandaan??

@ponygek : In ieder geval moet het jury dat B/L jureert geklasseerd zijn in de klasse L. (dus wp) tenminste dat was de regel toen ik de cursus deed (EN dat is al heeeeeeel lang geleden )
Wie bepaald of dat jurylid kan rijden of niet? Jij?? en wie zegt dat het jurylid niet kan beoordelen wat er getoond wordt?? Je hebt wel een beetje een grote mond over iemand die (idd lielle) haar vrije tijd besteed aan jou en daar dus deze reactie voor terugkrijgt....
Niet echt netjes!

Oscar
Forumcoördinator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 11:49

Ook al zou ze niet goed kunnen rijden, dat wil nog niet zeggen dat ze automatisch geen proef kan beoordelen.

Een klein voorbeeldje:
Ik heb jarenlang les gehad van iemand; zijn vader was een jaar of 40 geleden begonnen met het opzetten van een bedrijf (manege en instructie) en heeft er een super lopend bedrijf van gemaakt.
Toen 'de zoon van' verhinderd was om les te geven, heeft 'de vader van' een keer mijn les overgenomen.
Ik stond echt versteld van zijn kunde en hoe precies hij dingen kon beschrijven, en nog belangrijker: rijtechnische oplossingen aan kon dragen.
Toen ik hem aan het einde van de les vroeg of hij het leuk vond om even op mijn paard te gaan, zei hij tot mijn verbazing dat hij in z'n hele leven nog nooit op een paard gezeten had
Zo kan het dus ook, en zo zou het met juryleden ook kunnen zijn

Vonkie2009

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:42

En dat is nou precies wat ik bedoel!!

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:56

Het is voor de basissport wel zo dat je M1 +1 geklasseerd moet zijn om de IL cursus te doen, oversized, L2 met winst is niet genoeg. En je moet minimaal Z1 + 1 zijn voor IM en minimaal Z2 + 5 (of was het 10?) voor IZ.
Maar goed, ik ga met de rest mee dat je niet perse zelf goed hoeft te kunnen rijden om wel te kunnen zien of iets wel of niet goed is.

Vonkie2009

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 17:12

hmmm dan is dat inmiddels al opgeschroefd... (tja de tijd vliegt haha) en dan blijkt dus helemaal dat het niet klopt wat er wordt geschreven dat het jurylid zelf geen winstpunten kan rijden! Dat kan ze/hij dus duidelijk wel anders kon ze geen jury zijn geworden blijkt uit dit alles...

ponygek40

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 18:30

oversized schreef:
hmmm dan is dat inmiddels al opgeschroefd... (tja de tijd vliegt haha) en dan blijkt dus helemaal dat het niet klopt wat er wordt geschreven dat het jurylid zelf geen winstpunten kan rijden! Dat kan ze/hij dus duidelijk wel anders kon ze geen jury zijn geworden blijkt uit dit alles...

t irriteerd gewoon dat die jury iemand moet beoordelen terwijl ze zelf op t moment geen b proef kan rijden , en ook nog bekenden voortrekt .
moet je voor zo'n jury dan respect hebben?

bokkenootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:40

Het zou prettig zijn als iedereen respect heeft voorelkaar, en uiteraard moet je respect hebben voor juryleden, alleen het verhaal dat iemand haar vrije tijd voor jou opoffert is natuurlijk onzin, ik neem aan dat jureren een hobby is, niemand die je dat verplicht! Daarnaast zijn er ook wel wat juryleden die andersom wat meer respect voor het werk van een ruiter kunnen hebben, want er zijn er zat die niet weten welke proef er gereden wordt, vervolgens constant in hun boekje zitten te staren en de helft van de proef als gevolg daarvan niet zien. Waar mensen werken worden fouten gemaakt dat is een feit. Maar een jurylid mag ook net zo hard respect hebben voor een ruiter als andersom, en helaas vriendjespolitiek komt voor. Overigens kan ik zelf ook niet rijden, heb inmiddels tig proeven gezien en kan ook aardig zien wat er goed en niet goed gaat in een proef, dus ik geloof wel dat je een proef kan beoordelen als je niet kan rijden, maar wellicht kan je dan niet de moeite ervaren die ervoor zo'n proef gedaan wordt!

Alanta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 21:04

Marije_jiplover schreef:
Het is voor de basissport wel zo dat je M1 +1 geklasseerd moet zijn om de IL cursus te doen, oversized, L2 met winst is niet genoeg. En je moet minimaal Z1 + 1 zijn voor IM en minimaal Z2 + 5 (of was het 10?) voor IZ.
Maar goed, ik ga met de rest mee dat je niet perse zelf goed hoeft te kunnen rijden om wel te kunnen zien of iets wel of niet goed is.

M2 + winst is nodig voor jurycursus IM !

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 21:11

Alanta schreef:

Dan is dat weer veranderd sinds twee jaar geleden, want toen stond er als vooreisen in P&S wel Z1+1.

Alanta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 21:51

Marije_jiplover schreef:
Alanta schreef:

Dan is dat weer veranderd sinds twee jaar geleden, want toen stond er als vooreisen in P&S wel Z1+1.

Zo snel gaat dat dus!

Vonkie2009

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 22:00

En zo blijven we nog even bezig... haha

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 07:40

Feit blijft dat ponygek 40 zich druk maakt om niks! Er is 1 jury waar ik een hekel aan heb en deze hebben we zeggen en schrijven, 2 keer getroffen! 2 keer in 7 jaar! In de hele B van vorig jaar hebben we 1dezelfde jury 2 keer gehad( tof mens overigens), alleen in het M/Z zie je sommige jury's vaker terug, de spoeling wordt gewoon dunner dan.

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 07:08

Ik ga helemaal met Tarja mee. Niet ieder paard is hetzelfde dus wie weet had ze hiervoor een superpaard en nu nog een jonkie oid.
Ik heb met mn vorige paard (KWPNer) ook Z gereden en kom nu met mn fjord niet verder dan de L2 omdat het haar ding gewoon niet is, naja jammer de bammer. Weet dus wel hoe het moet maar poownie werkt niet zo mee.
In jouw ogen dus moet je stoppen op je hoogtepunt anders kun je ineens niet meer rijden volgens de buitenwereld.

Die vriendjespolitiek ben ik het btw wel mee eens dat dat niet moet kunnen.

happyjoyce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:18

Persoonlijk heb ik niet zo veel ervaring met bekende jury's die bekenden hoger jureren dan de rest.
Ik heb een paar weken geleden ook nog bij een bekende jury gereden en had ongeveer gelijke punten als andere wedstrijden.
En als je zelf bij een bekende jury hogere punten zou rijden dan anders zou je dan ook nog zo praten over de jury dan dat je nu doet?

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:24

Oscar schreef:
Ook al zou ze niet goed kunnen rijden, dat wil nog niet zeggen dat ze automatisch geen proef kan beoordelen.

Een klein voorbeeldje:
Ik heb jarenlang les gehad van iemand; zijn vader was een jaar of 40 geleden begonnen met het opzetten van een bedrijf (manege en instructie) en heeft er een super lopend bedrijf van gemaakt.
Toen 'de zoon van' verhinderd was om les te geven, heeft 'de vader van' een keer mijn les overgenomen.
Ik stond echt versteld van zijn kunde en hoe precies hij dingen kon beschrijven, en nog belangrijker: rijtechnische oplossingen aan kon dragen.
Toen ik hem aan het einde van de les vroeg of hij het leuk vond om even op mijn paard te gaan, zei hij tot mijn verbazing dat hij in z'n hele leven nog nooit op een paard gezeten had
Zo kan het dus ook, en zo zou het met juryleden ook kunnen zijn

Jep zo had ik vroeger een jongetje in de les en die had een zus die elke dag meeging om te kijken.
Ze was als de dood voor pony's/paarden.. maar ondertussen vond ze het reuze interessant.
Ze heeft er na 3 jaar dag in en dag uit kijken 1 x opgezeten.. en is er binnen 1 rondje hard van af gelazert.) (ja die pony's is later van mij geweest haha)
Maar goed.
Ze heeft zoveel gekeken en gezien dat ze perfect les kon geven.
Ze wist precies wat je nodig had en hoe ze iets het beste uit kon leggen.
Echt heerlijk lesjes heb ik gehad en er veeeeel van geleerd.