Regelement

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laliz

Regelement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 18:38

Ik heb aanstaande zondag mijn eerste dressuurwedstrijd.
Nu rest mijn vraag of het is toegestaan om in te rijden met een Thiedemann? Ik kon op de KNHS site en dergelijke hier niets over vinden. Ook heb ik tegenstrijdige antwoorden gekregen van mensen op mijn manege.

Ook vraag ik me af of je met een springzadel mag starten?

ingvdh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:50

Als je officieel start mag je niet met een thiedemann rijden, er is geen enkele hulpteugel toegestaan.

Met een springzadel starten is wel toegestaan.

laliz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 18:51

Bedankt voor je reactie.

Dus ook het inrijden met een Thiedemann is niet toegestaan?

Samo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:52

Nee ook het inrijden niet

laliz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 18:54

Oke, bedankt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 22:51

http://www.knhs.nl/objects/00002821.pdf

dit is van de KNHS site
pagina 37 Harnachement

Artikel 145 Hulpmiddelen
Het gebruik van mondbeschermers (gladde rubberen bitringen) is in de klassen B t/m L2 toegestaan.
Het is niet toegestaan gebruik te maken van:
- een bit of stang niet voorkomend op de lijst van geoorloofde bitten/stangen;
- een martingaal en van alle andere hulpteugels, zoals slofteugels, gogues e.d.***
- oorkappen, vliegennetjes, oogkleppen, bontje om de neusriem of elke andere voorziening,
die het oriëntatievermogen van het paard beperkt.
- borsttuigen, voortuigen, staartriemen dan wel van elke andere voorziening die ervoor is
bedoeld het zadel op zijn plaats te houden, met uitzondering van de (voor)singel;
- hoefschoenen;
- een tonglepel voor de klassen Z1-dressuur en hoger;
Voor pony's behorende tot de categorie A, B, en C is het gebruik van een borsttuig en/of van een
staartriem toegestaan.
Het gebruik in de ring van bandages, pijpkousen, glijdende martingaal, peesbeschermers, strijklappen e.d.
is niet toegestaan, behalve bij een prijsuitreiking.
Tijdens het losrijden - ongeacht of dit op het daartoe aangewezen terreingedeelte plaatsvindt of elders -
mogen geen andere bitten, hulpmiddelen en/of voorzieningen worden gebruikt dan die, welke tijdens de
proef zijn toegestaan***.

*** Op het losrijterrein en op andere trainingsplaatsen van het wedstrijdterrein zijn wel toegestaan:
- alleen trenshoofdstel met hoge neusriem, africhtingsneusriem, Mexicaanse neusriem of
gecombineerde neusriem,
- glijdende martingaal, alleen echter in combinatie met een trenshoofdstel,
- springschoenen, bandages, peesbeschermers, strijklappen, e.d.,
- enkelvoudige bijzetteugels, vastgemaakt aan het bit en het zadel, alleen echter tijdens het longeren
op het oefenterrein en slechts dan wanneer er gebruik wordt gemaakt van een enkele longe. De
bijzetteugels dienen te zijn bevestigd aan het bit en aan het zadel. Het longeren met gebruikmaking
van welke andere hulpteugel of voorziening dan ook is niet toegestaan.
- een rijzweep. (Indien een rijzweep of lange zweep gebruikt wordt door hulp vanaf de grond bij
bijvoorbeeld de piaffe, is dit uitsluitend toegestaan voor deelname vanaf de Middentour.)
- oorkappen/vliegennetjes ter bescherming tegen insecten, echter alleen dan wanneer het
oriëntatievermogen van het paard hierdoor niet beperkt wordt en uitsluitend onder extreme
omstandigheden, dit ter beoordeling van de afgevaardigde en/of de (voorzitter van de) jury.
Zie verder FEI-reglement Dressuur, artikel 428, Harnachement.
In de klassen B, L1 en L2 is het gebruik van sporen en karwats of dressuurzweep toegestaan. In de klassen
M1 en hoger zijn sporen verplicht en is het gebruik van een karwats of dressuurzweep niet toegestaan. Een
reserve-karwats of dressuurzweep mag niet worden gedragen.
De maximaal toegestane lengte van de karwats is 75 cm; deze mag aan het uiteinde niet verzwaard zijn. De
maximaal toegestane lengte van de dressuurzweep is voor paarden 130 cm en voor pony's 100 cm.
Het is uitsluitend tijdens een hors concours-start in de klasse M1 en hoger toegestaan een karwats of
dressuurzweep te gebruiken.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 09:45

Als je een tiedeman nodig hebt om je paard lekker te rijden zou ik me nog eens goed afvragen of het wel zinnig is om te gaan starten. Dit is niet als aanval bedoeld het kan best zijn dat je het zou willen gebruiken in de eerste minuut ofzo omdat hij er anders van tussen gaat ofzo. Dat kan ik niet beoordelen.

laliz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 14:29

oosterhoff schreef:
Als je een tiedeman nodig hebt om je paard lekker te rijden zou ik me nog eens goed afvragen of het wel zinnig is om te gaan starten. Dit is niet als aanval bedoeld het kan best zijn dat je het zou willen gebruiken in de eerste minuut ofzo omdat hij er anders van tussen gaat ofzo. Dat kan ik niet beoordelen.
Zo een reactie had ik al verwacht.
Ik gebruik een thiedemann, omdat het paard waar ik op start erg stijf is en de neiging heeft zijn rug weg te drukken. Met de thiedemann kan ik hem daar even doorheen krijgen. Het is uiteindelijk ook de bedoeling om geen thiedemann meer te gebruiken, hier word dan ook hard aan gewerkt (privélessen, manegelessen, uren vrijrijden, etc).

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 14:37

Je kan dan inderdaat twee dingen doen. je gaat gewoon rijden en vind het een dagje uit. Je kan dan natuurlijk niet verwachten dat je meteen in de prijzen valt of je gaat nog even thuis lekker trainen en geeft je geld pas uit als het zinnig is. Beide kan ik mij goed voorstellen hoor!!!
wat je zou kunnen doen is even longeren met een dubbele longe of met de teugels even vast. Vaak wordt dat wel gewoon toegestaan. Moet natuurlijk wel de mogelijkheid voor zijn. Misschien zou dat je paardje er wel doorheen helpen. Als dat niet zou werken zou ik je pony eens na laten kijken door een osteopaat oid want dan zou het liggen aan de rug.
Veel succes iig met wedstrijden.

laliz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 15:10

oosterhoff schreef:
Je kan dan inderdaat twee dingen doen. je gaat gewoon rijden en vind het een dagje uit. Je kan dan natuurlijk niet verwachten dat je meteen in de prijzen valt of je gaat nog even thuis lekker trainen en geeft je geld pas uit als het zinnig is. Beide kan ik mij goed voorstellen hoor!!!
wat je zou kunnen doen is even longeren met een dubbele longe of met de teugels even vast. Vaak wordt dat wel gewoon toegestaan. Moet natuurlijk wel de mogelijkheid voor zijn. Misschien zou dat je paardje er wel doorheen helpen. Als dat niet zou werken zou ik je pony eens na laten kijken door een osteopaat oid want dan zou het liggen aan de rug.
Veel succes iig met wedstrijden.

Dat is waar, ik verwacht ook absoluut niet dat de eerste wedstrijden direct goed gaan. Ik wil het langzamerhand door middel van lessen én wedstrijden leren de nagevelijkheid constant te houden. Het paard is niet één van de makkelijkste, maar ik moet mijn eigen rijvaardigheden zodanig aanpassen dat ik geen Thiedemann meer nodig heb. Dat is dan ook echt mijn streven, want ik ben er absoluut geen voorstander van.
Het lastige is alleen dat het om een manegepaard gaat en inderdaad een afwijking in haar rug heeft. Dat hebben bijna alle paarden van die bloedlijn, maar met een goede ruiter er op heeft ze er zo min mogelijk last van. Ik weet dan ook goed dat het probleem nu nog bij mij ligt en daar werk ik ook absoluut hard aan.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 15:15

hmm een afwijking in de rug?? Ben wel benieuwd naar wat dat dan is en uit welke bloedlijn dit komt. Is er al wel eens een osteopaat bijgeweest?

laliz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 20:35

Ik weet niet precies om wat voor afwijking dit gaat, het is in ieder geval een zwakke/gevoelige rug, waar alle veulens van een fokmerrie daar last van hebben. Het paard wordt regelmatig bestraald met een speciaal apparaat wat de knopen uit de meridianen haalt, aan de behandeling short niets. Het paard heeft er weinig last van, mits het goed gereden gereden wordt. Alleen moet ik nu nog het nagevelijk rijden onder de knie krijgen en zojuist heb ik nog even geoefend en het ging hartstikke goed, gelukkig.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 21:40

Is idd niet toegestaan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 22:20

Idd, het antwoord is duidelijk, daarom een slotje