inentingen verlopen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein80

inentingen verlopen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 14:02

Een kennis van mij rijdt een 7 jarig paard die wegens omstandigheden vorig jaar januari voor het laats ingeent is.

De dierenarts komt volgende week om te enten.

Kan iemand ons vertellen wat ongeveer de kosten zijn van het enten (aangezien hij nu alle basisentingen ook oopnieuw moet hebben)??

En weten jullie of het schade voor het paard kan hebben nu hij niet goed is geent?

Herilda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:03

Hier is de eerste enting 17 en de tweede 20. Of het echt schade kan hebben weet ik niet, niet zolang hij niet bij een paard in de buurt is geweest met influenza od e.d

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:05

ik denk dat het er nog wel mee door kan, misschien moet je twee keer enten...

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:06

er zijn nog massa's paarden die niet geent zijn dus het leverd niet per definitie problemen op. Met wedstrijden heb je wel een probleem daarom moet hij ook twee keer achter elkaar worden geent. Echter worden dit soort gegevens nooit gevraagd of iig bijna nooit en als ze het wel doen kan je natuurlijk opeens je neus laten bloeden.

rhijnauwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:24

oosterhoff schreef:
en als ze het wel doen kan je natuurlijk opeens je neus laten bloeden.

ent je om het paard te beschermen of ent je voor de juryleden/wedstrijden?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:29

rhijnauwen schreef:
oosterhoff schreef:
en als ze het wel doen kan je natuurlijk opeens je neus laten bloeden.

ent je om het paard te beschermen of ent je voor de juryleden/wedstrijden?

Tja daar zijn de meningen dus over verdeelt!!
Ik heb er nooit over nagedacht omdat ik me gewoon aan de regels houd. Er zijn werkelijk massa's paarden die niet worden geent en prima en gezond leven. ook zijn er dierenartsen die hier vrolijk aan meewerken en gewoon een krabbel zetten. Onze pony is ook nooit geent in de wet staat ook niet dat je je paard moet enten. Tenminste naar ik weet. Zolang je je paard op eigen terein houd is er volgens mij geen reden om hem te enten. Als ik het voor het paard zou doen dan kan ik nog wel 100 entingen verzinnen. Misschien moet ik het weiland maar eens overdekken er zou maar zo een hoestende kip over kunnen vliegen die net boven mijn paard een poepje laat vallen.
Mijn laatste tetanus injectie is ook al jaren geleden. krijg ik ergens een wondje dan prikken ze me terplekke nog wel in mijn pootje.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:33

Hij zal idd waarschijnlijk een herhalingsenting moeten.

Ze zijn momenteel veel fanatieker aan het controleren dus ik zal als ik jou was niet voor de tweede enting op wedstrijd gaan. Hier mee kan je idd ook je paard (en andere paarden) in gevaar brengen. En je riskeerd een boete en uitsluiting van deelname.

Schade zal je paard binnen deze 2 maandjes echt niet opgelopen hebben.

Oke als je je paard thuis houd is een enting mss niet nodig, maar wat als er andere paarden bij het paard thuis komen, of een van je eigen paarden neemt het virus mee en besmet het niet geente paard.... Tsja ik weet het als als, maar goed zo duur is die enting niet dus ik snap niet waarom er niet geent wordt tegen een risico.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:34

Ludora schreef:
Hij zal idd waarschijnlijk een herhalingsenting moeten.

Ze zijn momenteel veel fanatieker aan het controleren dus ik zal als ik jou was niet voor de tweede enting op wedstrijd gaan. Hier mee kan je idd ook je paard (en andere paarden) in gevaar brengen. En je riskeerd een boete en uitsluiting van deelname.

Schade zal je paard binnen deze 2 maandjes echt niet opgelopen hebben.

Oke als je je paard thuis houd is een enting mss niet nodig, maar wat als er andere paarden bij het paard thuis komen, of een van je eigen paarden neemt het virus mee en besmet het niet geente paard.... Tsja ik weet het als als, maar goed zo duur is die enting niet dus ik snap niet waarom er niet geent wordt tegen een risico.

Heb je toevallig ook al geent tegen rhino??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:35

Thuis, waar geen aanraking is met andere paarden heb je gewoon een stuk minder risico.
Ik ken ook mensen die hun hobbie paard nooit enten.

Zelf heb ik zoiets, voor de 25? euro per jaar laat ik mooi enten.
Rij ik fanatiek wedstrijden 2 keer per jaar omdat de influenza spuit niet dekkend is voor het hele jaar.

Nu zul je idd 2 x moeten enten en dan kun je weer gewoon op wedstrijd.
Nu zou ik ook niet gaan, net zoals Ludora zegt.

Emeraldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:35

Mijn pony is pas weer geënt, voor mij was het 17 euro, maar dat was met een grote groep.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:38

Nee, op advies van de DA niet. Bovendien zou ieder paard op onze stal dan geent moeten worden. En dat doet niet iedereen, dus ben ik geld aan het weggooien. Influenza is op de meeste stallen een verplichting en op wedstrijd en tijdens vervoer wel verplicht, dus wat dat betreft een beter af te bakenen terrein (ik hoop dat ik duidelijk verwoord wat ik bedoel)

Ik ent influenza trouwens ook 2 maal per jaar.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:41

ik ent zelf ook niet, ik ga niet met mn paarden op wedstrijd, zijn verder gezond, ik krijg zelf ook geen griepprik toch?

Liess__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:42

oosterhoff schreef:
er zijn nog massa's paarden die niet geent zijn dus het leverd niet per definitie problemen op. Met wedstrijden heb je wel een probleem daarom moet hij ook twee keer achter elkaar worden geent. Echter worden dit soort gegevens nooit gevraagd of iig bijna nooit en als ze het wel doen kan je natuurlijk opeens je neus laten bloeden.

ik snap je niet? bedoel je dat er op wedstrijden meestal niet naar word gekeken?
Ik had bij mijn laatste wedstrijd er wel problemen mee.
Mijn pony haar basis-enting stond in een apart boekje wat we ook mee hadden. maar volgens de jury mocht dat niet meer? maar ik mocht wel starten, krijgen we een brief thuis van de KNHS dat ze het gemeld hebben en dat mijn WP daardoor niet mee tellen!
Heb daarvoor er nooit problemen mee gehad

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:46

Kangaroo_Syl schreef:
oosterhoff schreef:

ik snap je niet? bedoel je dat er op wedstrijden meestal niet naar word gekeken?
Ik had bij mijn laatste wedstrijd er wel problemen mee.
Mijn pony haar basis-enting stond in een apart boekje wat we ook mee hadden. maar volgens de jury mocht dat niet meer? maar ik mocht wel starten, krijgen we een brief thuis van de KNHS dat ze het gemeld hebben en dat mijn WP daardoor niet mee tellen!
Heb daarvoor er nooit problemen mee gehad

Ja ik bedoelde inderdaat dat er niet vaak naar gekeken wordt. Tenminste ik ben er nog nooit op gecontroleerd en ga toch met regelmaat op concours. Natuurlijk loop je zelf het risico van boete. De entingen moeten in je paspoort staan juist daarvoor is ook dat paspoort in het leven geroepen.

pittig_ding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:47

Ik heb het door omstandigheden met mijn veulen gehad. Die is toen ook te laat ingeent. Haar 2e enting wel te verstaan.
Kon geen kwaad zei de dierenarts, maar moest inderdaad toen wel 2 entingen vlak na elkaar.

Liess__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:51

Ja ik bedoelde inderdaat dat er niet vaak naar gekeken wordt. Tenminste ik ben er nog nooit op gecontroleerd en ga toch met regelmaat op concours. Natuurlijk loop je zelf het risico van boete. De entingen moeten in je paspoort staan juist daarvoor is ook dat paspoort in het leven geroepen.
[/quote]

okee ik snap je, ik ben trouwens ALTIJD gecontroleerd, in westerbork en in in de buurt. Alle entingen stonden erin hoor, alleen van haar vorige eigenaar haar basisentingen niet.
Wel krom, ik had een boekje daarvoor mee (volgens Westerbork mocht dat) nooit problemen mee gehad, en nu opeens wel.

Maar waarom laten ze me starten en zeggen ze niet gewoon, je mag niet starten, want je entingen zijn niet goed?? En in mijn paspoort staat nu: The inentingen van this horse is correct. en dat mag wel?

maar goed het zal wel. [/quote]

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:19

Je hoort in je paspoort of alle entingen compleet te hebben staan, of je dierenarts moet er het geauthoriseerde zinnetje inzetten dat alle vaccinaties in orde waren en die mag dan verder gaan met enten.

Arabendu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:56

oosterhoff schreef:
Ja ik bedoelde inderdaat dat er niet vaak naar gekeken wordt. Tenminste ik ben er nog nooit op gecontroleerd en ga toch met regelmaat op concours.
Natuurlijk loop je zelf het risico van boete

. De entingen moeten in je paspoort staan juist daarvoor is ook dat paspoort in het leven geroepen.

Niet alleen een boete, maar op de dag zelf een startverbod. Bij endurance wordt door de veterinairen standaard iedere wedstrijd ieder paard gecontroleerd op de juistheid van de entingen. Bij dressuurwedstrijden laat ik -als het wedstrijdsecretariaat dit nog niet zelf al heeft opgepakt- er altijd een aantal uithalen die moeten worden gecontroleerd.

marjolein80

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 17:47

het paard is niet 2 maanden geleden voor het laatst geent maar 14 maanden geleden (vorig jaar januari).
Mijn eigen dierenarts vind het nooit zo'n probleem als ik een keer een week of 2 weken te laat lat enten. hij past gewoon de datum aan, aan de oude inenting dus enkele weken te laat zal wel geen probleem zijn maar dit paard staat op een vrij grote stal met veel vreemde paarden. DUs bijrijdster maakte zich hier wat zorgen over. Op dit moment worden er geen wedstrijden met hem gestart.
Ik denk dat ze wel vooruit kunnen met bovenstaande reactie. Bedankt in ieder geval!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:49

Maar als je hem nu niet weer de basis enting geeft en je in de toekomst wedstrijden gaat rijden en er zit een gat in je entingen, is het zover ik weet ook niet oke

marjolein80

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 17:54

dat dacht ik zelf nl ook al en de eigenaar van dat paard wist dit schijnbaar niet. Ik denk dat de veearts ook best iets wil frauderen met de datum maar dat hij dit ook geen maanden doet en dat hij dan dus ook tegen de eigenaar zal zeggen dat hij nu alle basisentingen opnieuw moet hebben, maar ik heb ook geen idee waar die grens zou liggen...

Littlee_one

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:58

Heee
ik heb dit net met mijn pony gehad, die had ik gekocht en moest in december geent worden het werd februari en toen hij werd geent bleek dat hij in 2003 niet geent was dus ik kreeg een enting toen en na 5 weken (toevallig) vandaag weer een prikje dan is alles weer, goed kun je opwedstrijd etc. en ook bij de ponyclubles is het verplicht bij ons
groetjes

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:34

Mijn pony was een week ofzo te laat ingeënt en moest zn basisentingen opnieuw. Dat waren er 3 ofzo (kan zijn dat ik dr helemaal naast zit. )
dus in jouw geval denk ik hetzelfde.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:40

runningkawa schreef:
Maar als je hem nu niet weer de basis enting geeft en je in de toekomst wedstrijden gaat rijden en er zit een gat in je entingen, is het zover ik weet ook niet oke

Klopt, als je 10 jaar geleden een keer een week of maand te laat was met enten en niet opnieuw de basisenting hebt laten zetten, ook al is het paard daarna altijd binnen de 12 maanden geënt, als je nu met het paard op wedstrijd wilt, zul je ervoor moeten zorgen dat het opnieuw geboosterd wordt binnen 21 tot 92 dagen. 7 dagen na de booster (de tweede enting) mag je pas op wedstrijd verschijnen.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 08:18

oosterhoff schreef:

Otje liep Z springen en die was helemaal niet (aantoonbaar) geent...Dat zegt al wel wat over de hoeveelheid controles

Ik heb altijd alle entingen netjes voor elkaar. Wel wat problemen met de merrie gehad, omdat mijn veearts toen dat zinnetje niet in het paspoort wilde zetten en de basisenting dus in het boekje stond en dan geldt het niet (is nu opgelost )