Mening jury over scheve staart, (over)gewicht ruiter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klijntje

Mening jury over scheve staart, (over)gewicht ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 20:43

In het kader van het paardenwelzijn wat nu zoveel op de voorgrond staat bij de wedstrijden...

Zijn er juryleden die wel eens een opmerking op een protocol plaatsen over een paard wat zijn staart scheef houdt tijdens het rijden?
Ik vind zelf namelijk dat dat wijst op rugpijn of in elk geval rugproblemen, bijvoorbeeld gerelateerd aan een slecht passend zadel, of misschien scheefheid van het paard (door verkeerde training)?
Vinden jullie dat ook (/is dat zo), en is het een item waar een opmerking over gemaakt mag worden?

En, worden er wel eens opmerkingen gemaakt over het gewicht van de ruiter? Stel dat iemand echt flink overgewicht heeft. Ik ken bijv. iemand die zeker tegen de 130kg weegt, en wedstrijden rijdt.
Zou daar in het kader van het welzijn van het paard een opmerking over gemaakt mogen worden of komt dit eerder tot uiting in bijv. een laag punt voor de combinatie?

Ik ben gewoon even erg nieuwsgierig naar hoe juryleden tegen deze twee dingen aankijken en wat jullie meningen hierover zijn
Laatst bijgewerkt door Klijntje op 05-03-06 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicky__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:45

ik weet hiero niks van, wedstrijden enzo, maar je moet wel een heel sterk paard hebben om 130 kilo te dragen

little_angel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:46

ik ben zelf geen jury, maar het schreef dragen van een staart hoeft niet altijd een teken van rugproblemen te zijn.
en zolang een ruiter met overgewicht op een passend paard zit en het beest ook niet in de weg zit heb ik er geen problemen mee, laatst is hier ook al een topic over geweest.
dat mensen met overwicht niet zouden mogen paardrijden dacht ik, ik vind dit gewoon onzin!

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:42

Ik denk niet dat het scheefdragen van de staart hoeft te duiden op een rugprobleem. Wij hebben op stal een paard die haar staart scheef draagt, maar dat doet ze ook als ze onbelast loopt en ze is nog niet zo lang helemaal nagekeken en het dier is kerngezond.

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:45

signorita schreef:
ik weet hiero niks van, wedstrijden enzo, maar je moet wel een heel sterk paard hebben om 130 kilo te dragen

Wat een onzin, paarden kunnen dat prima dragen, mits ze niet tegengewerkt worden...

Ik vind het niet een taak van de jury over deze dingen iets te zeggen of dat mee laten tellen in de punten. Als een paard kreupel loopt wel natuurlijk.

Laat ze liever wat zeggen over sporen, zwepen, kin op de borst etc etc...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:08

Staart scheef zegt idd niet alles, welals het paard tegelijkertijd ook erg kantelt en zichtbaar scheef loopt, dan kan je er een opmerking opzetten in de trant van denk om het rechtrichten oid.

Ruiter van 130 kilo kan best, zolang het paard maar niet gehinderd wordt. Soms kan een kind van 50 kilo ook zitten te bonken op de paardenrug wat erger kan zijn dan iemand van 130 kilo die mooi meegaat in de beweging. Ik heb 1 x eenmeisje gezien hier op de manege die deed lichtrijden in sta, zit, zit, zit, sta, zit, zit, zit, sta. Die hinderde dus wel heeeeel erg en daar zou ik wat van zeggen maar dan meer iets van amazone moet beter meegaan met het paard ofzow.

O ja, ben geen jury hoor...

Arabendu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:41

Een jury dient de prestatie te beoordelen en niet op de stoel van een veterinair te gaan zitten. Alleen indien een paard duidelijk kreupel is kan (en moet) je als jury ingrijpen. (wel altijd controleren of de kreupelheid geen onregelmatigheid is veroorzaakt door een foute inwerking van de ruiter).

Over het algemeen geeft een staart die maar naar één kant wordt gedragen wel aan dat er ergens een probleem zit en is het altijd verstandig om het paard te laten controleren door een goede fysio.

Conny_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:43

mijn pony heeft altijd zijn staart scheef, maar het ligt er niet aan dat ik scheef zit etc. hij heeft dit altijd al gehad, het is een arabier en tsjah dat is gewoon altijd al geweest, heb hier nog nooit commentaar op gehad!

ruitje

Re: Mening jury over scheve staart, (over)gewicht ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:59

Kom maar op met de weegschaal!

Denk dat je zowiezo nooit kunt inschatten hoe zwaar iemand is. Ik ben ook geruime tijd een kilo of 30 lichter geschat dan ik ben.

En verder kunnen paarden echt wel wat hebben hoor.

Als Jury lid vind ik niet dat dit tot je taak hoort. Je beoordeeld die 7 minuten die je ziet, niet wat er daarna of ervoor gebeurd.

En verder vind ik het niet correct dat een jurylid zou gaan oordelen over de medische staat van mijn paard, daar laat ik wel een DA voor komen. Een jurylid moet zichzelf wel heel wat vinden als het denkt vanaf een hokje in 10 minuten zonder buigproeven ed te kunnen zien wat een paard mankeerd.

Een DA moet daar 6 jaar voor studeren en dan nog moeten ze meer zien dan wat een jurylid ziet.

livvy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:28

Als een ruiter over de AC lijn rijdt, kan een jury (mits hij niet te laag of te hoog zit) keurig zien of een ruiter scheef zit. Ik denk niet dat de jury daarvoor naar de staarthouding hoeft te kijken. Veel paarden houden hun staart van nature scheef, vooral degenen die arabierenbloed in de voorouders hebben.

Over het overgewicht: er zijn genoeg ruiters die niet zwaar zijn en voor veel meer overlast voor het paard zorgen, maar dan op een andere manier!

Naar mijn mening moet de jury eens gaan kijken naar bijvoorbeeld de beenhouding van de ruiter. Hoeveel mensen zitten in de proef niet onnodig continu te prikken! En wat dacht je van de sporen? Lange sporen met wielen zijn denk ik niet op hun plaats in L1 proeven! Ik ben geen jury, maar ik stoor me wel aan dat soort dingen. Niet aan scheve staarten....

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:37

Het gaat er inderdaad niet om hoe iemand er uit ziet. Wel heb ik al eens moeten constateren dat iemand met veel overgewicht minder goed in staat was om op een correcte manier te rijden, maar of dat nu kwam door het gewicht of omdat de amazone gewoon niet goed kon rijden... effin, dat beoordeelde ik dan in het algemeen wat lager, gewoon omdat bepaalde oefeningen erg veel storing opleverden.

Wanneer een paard verder rechtgericht loopt en een goede aanleunin heeft, is er voor mij geen aanleiding om commentaar te leveren op het scheef dragen van de staart.

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:45

livvy schreef:
Als een ruiter over de AC lijn rijdt, kan een jury (mits hij niet te laag of te hoog zit) keurig zien of een ruiter scheef zit. Ik denk niet dat de jury daarvoor naar de staarthouding hoeft te kijken. Veel paarden houden hun staart van nature scheef, vooral degenen die arabierenbloed in de voorouders hebben.

Over het overgewicht: er zijn genoeg ruiters die niet zwaar zijn en voor veel meer overlast voor het paard zorgen, maar dan op een andere manier!

Naar mijn mening moet de jury eens gaan kijken naar bijvoorbeeld de beenhouding van de ruiter. Hoeveel mensen zitten in de proef niet onnodig continu te prikken! En wat dacht je van de sporen? Lange sporen met wielen zijn denk ik niet op hun plaats in L1 proeven! Ik ben geen jury, maar ik stoor me wel aan dat soort dingen. Niet aan scheve staarten....

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 08:14

ruitje schreef:
Denk dat je zowiezo nooit kunt inschatten hoe zwaar iemand is.

Ik heb met zwaarlijvige mensen gewerkt en kan daardoor een aardige inschatting maken.

livvy schreef:

Heb zelf wel eens commentaar op m'n beenhulpen gekregen dus het gebeurt wel hoor. (ik rij wel eens F-proefjes)
Ik heb wel eens gezien dat bij de inrijbaan sporen van ruiters werden opgemeten. Is dit niet standaard? Heb nog niet zo heel veel wedstrijdervaring...

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 08:19

Afgelopen wedstrijd had ik een opmerking op mijn protocol staan: Makkelijker doorzitten. Daar had ze gelijk in en daarom stoor ik me daar niet aan, maar als ze erop gezet had, je bent te zwaar en je zit je paard in de weg, had ik haar aangevlogen! Want wie zegt dat het daaraan ligt, dat ziet een jury niet!!!

Een jury zit daar niet om jou te beoordelen op je persoon, je uiterlijk etc. maar die zit daar om je proef te beoordelen en jou samen met je paard als combinatie!

En een scheve staart een rugprobleem? Niet dat ik weet, dan draai ik het om, Harm loopt nooit met een scheve staart maar heeft een enorm rugprobleem (gehad), wat zegt dat dan?? Niets dus, net zo goed als die staart niets zegt. En een paard dat veel met zijn oren naar achteren loopt is zeker doodongelukkig??

Nee die jury dient dat proefje te beoordelen en de combinatie, meer niet!

CouCou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 09:08

livvy schreef:

amen!!

Ps off topic, er zijn al zoveel topics gestart over te zware ruiters, stop daar eens mee. Je moest eens weten wat een pijn je sommige mensen hiermee doet!

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 09:09

Aan een staart en uitdrukking op het hoofd van het paard kun je juist ontzettend veel aflezen. Als je dit niet (wilt) zien negeer je wel heel veel van je paard...
Paarden die problemen hebben in de rug kunnen dit inderdaad compenseren met een scheve staartdracht of door erg te knijpen of onrustig met de staart te zwaaien. De staart hoort bij een ontspannen gereden paard rustig links rechts mee te deinen met de beweging. Dus ik zou het gek vinden als de jury dit zou negeren.

Als een ruiter (te) zwaar is, dan weet hij dit zelf ook wel en moet hij misschien nog meer als een lichtere ruiter moeite doen om in balans op z'n paard te zitten. Maar een "lichte" ruiter die scheef zit of uit balans is doet veel meer schade als z'n zwaardere collega die wel mooi in balans zit.
Dit kan de jury in een cijfer uitdrukken bij houding en zit van de ruiter. Over gewicht hoeft hij idd niets te melden. Straks moeten we voor een proefje nog op de weegschaal als in de rensport...

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 09:36

Heb een paard in training gehad die ook de staart scheef droeg. Had hij ook altijd al gedaan ook toen hij nog niet ingereden was e.d. Paard voelde zich prima, altijd mooi de oortjes naar voren en een harde werker.
Scheve staartdracht bewijst dus niets. Pas als je aan het paard ziet dat hij moeilijkheden heeft met het uitvoeren van oefeningen, zijn oren aantrekt e.d. kun je de ruiter erop attent maken en adviseren het paard eens grondig na te laten kijken anders niet.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 10:04

Mijn paard draagt hem ook altijd scheef ^^ en ben geloof ik eerder te licht dan te zwaar . Zolang zwaarlijvige mensen hun paard niet in de weg zitten vind ik het prima hoor .. die mensen hebben ook recht om op een paard te rijden .

bleuberta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:53

Er zijn manege's in Nederland ik weet niet welke waar je niet mag lessen op manege paarden als je gewicht boven de 100 kilo is.
Daar ben ik het wel mee eens, zeker als het over een beginner gaat.
Als de ruiter een onafhankelijke zit heeft dan wordt het misschien een ander verhaal.
Als jury mag je daar volgens mijn geen opmerking over maken maar misschien dat het eigelijk niet verkeerd zou zijn als dat wel gedaan zou worden.
Ik wil hierbij niemand aanvallen met overgewicht, ben zelf ook niet slank.
Ben 20 kilo afgevallen en merk nu dat het allemaal veel soepeler gaat.

Als het paard de staart scheef draagt vind ik dat er wel een aantekening gemaakt mag worden, dat KAN duiden op een seriues probleem.

Klijntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 12:53

eowyn04 schreef:
amen!!

Ps off topic, er zijn al zoveel topics gestart over te zware ruiters, stop daar eens mee. Je moest eens weten wat een pijn je sommige mensen hiermee doet!

Het is absoluut niet mijn bedoeling om mensen te kwetsen. Kan me wel voorstellen dat dat zo overkomt, maar dat was dus niet mijn uitgansgpunt voor dit topic.

CouCou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:00

Klijntje schreef:
Het is absoluut niet mijn bedoeling om mensen te kwetsen. Kan me wel voorstellen dat dat zo overkomt, maar dat was dus niet mijn uitgansgpunt voor dit topic.

even goede vrienden hoor
Maar bij sommige vorige topics werden er af en toe uitspraken gezegd daar word je zo verdrietig van.

dyaco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:03

laat wel even duidelijk zijn dat een paard zijn staart niet voor zijn lol scheef draagt dan heeft het altijd wel ergens mee temaken ook al doet hij het niet alleen als je er op zit door verkeerde training bv kan het ook door de jaren heen zo ziin gekomen (nu zeg ik niet dat van de gene die een paard met een scheven staart verkeerd behandelen helemaal niet ) maar niets komt iuit niets !

livvy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 21:03

Kijk eens even naar al die volbloedarabieren! Ze houden allemaal het staartje scheef. Dit komt niet door de jaren heen hoor, dat zit er van geboorte al in. Het is er gewoon ingefokt. Sommige paarden of pony's waar in de voorouders arabierenbloed zit hebben deze eigenschap ook meegekregen.. Niks aan te doen, gewoon een kwestie van erfelijkheid.

Aman__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 08:34

Ik rijd een tuiger die ook 1 keer in de week voor de wagen loopt. Ze draagt haar staart ook altijd scheef. Dit is gewoon een soort aanwensel. Want ze is kerngezond, en we hebben net een nieuw zadel dus daar kan het ook niet aan liggen.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:08

Die van mij draagt ook haar staart scheef, vanaf 1 -jarige leeftijd al. Ze is nu bijna 3, nog niet bereden en draagt hem af en toe nog steeds scheef. Dat zit nu eenmaal in haar en zal heel haar leven zo blijven.
Sommige paarden hebben dat nou eenmaal en dat hoeft helemaal niet altijd een teken te zijn dat er iets aan de hand is.
Ik zou het ook heel erg vinden als juryleden zich inderdaad zouden laten leiden door het uiterlijk van de combinatie voor zich in plaats van voor het gereden zijn.