Wedstrijdtips..Reageer snel! (selectie J-A)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xZolox

Wedstrijdtips..Reageer snel! (selectie J-A)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 20:56

Ik heb zondag selectie jumping amsterdam (zie ook topic) en wilde vragen of er mensen zijn die tips hebben...
Ik zal hier wat over mij en mijn pony vertellen en onze ´rijstijl´...

Ik rij M2 met mijn 10 jarige KWPN pony Nonny. Op wedstrijden is ze meestal nogal sloom, en krijg ik de keertwendingen, travers en uitgestrekte draf niet voor elkaar. Heet slechte kant ik de galop, dan moet ze meer sprong (ik weet hoe dit moet). Hierbij loopt ze wel gewoon door. Haar sterke kanten zijn haar schouderbinnenwaarts, uitgestrekte stap en overgangen.
Ik zou graag tips willen over ::
- Keertwendingen, hoe laat ik die doorlopen, zondr het spilbeen te laten staan, met stelling. En dan het liefst echt specifieke tips m.b.o. mijn probleem en niet een uitleg hoe je een keertwending rijdt..
- Uitgestrekte draf, hoe laat je die toch nog uitstrekken, ondanks je je pony maar niet geweldig vooruit krijgt..

Inrijden.. Hoe zouden jullie hierbij inrijden.. Hoelang enz. Ik moet wel ff inrijden om haar los te krijgen. Mijn moeder is instructric en ja ik weet het ik kan het aan haar vragen en trainen thuis maar dan gaat het goed ook als ik zonder zweep rijd.

Ik vraag dit om gewoon misschien wat extra´s te weten en daar nét even op te letten en dan mijn cijfer net een puntje hoger te maken..
Ik weet ook heus wel hoe je alles doet enz. en vraag ook om een weetje, een échte tip en niet een uitleg..

Het liefst ook geen gezeur van als je M2 rijd moet je je pony toch vooruit krijgen enz. Ik krijg haar wel vooruit, maar ze heeft erg wissellende buien. Soms is ze té druk maar meestal té rustig.. Dan loopt de wel door maar gewoon niet actief en slecht voor het been..

Alvast bedankt voor de tips!!

Vonkie2009

Re: Wedstrijdtips..Reageer snel! (selectie J-A)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:55

Heeeej een tip voor je in de keertwending is misschien dat je zelf het gevoel moet hebben dat je pony iets schuin naar voren blijft lopen tijdens de keertwendig. Met de nadruk op iets! Als je denkt dat hij ietsje naar voren blijft lopen stapt hij namelijk wel door. Je moet hem dan wel begrenzen aan de voorkant anders wordt de keertwending weer te groot. Deze tip heeft mij erg geholpen. Het probleem is waarschijnlijk dat je de kw te klein wilt rijden en daardoor laat de pony zijn been staan.
Veel suc6

Vonkie2009

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:58

O ja en als je voor de uitgestrekte draf juist extra terug rijdt (niet zover dat je bijna in stap valt natuurlijk) voor de uitgestrekte draf EN bij het terugrijden na de uitgestrekte draf dan LIJKT het net alsof je toch in de uitgestrekte draf heel veel doet....
Laat het maar even weten hoe het is afgelopen.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 08:26

Kan je dit niet beter bij RT plaatsen?
Trouwens op de DVD worden ook aanwijzingen gegeven voor een correcte keertwending.
Gewicht op je buitenzitbeenknobbel en meenemen met je buitenbeen.... De rest zal je moeder veel beter uit kunnen leggen dan ik achter mijn computer.

En de uitgestrekte draf krijg je echt alleen voor elkaar als ze heel scherp aan je been is en op de achterhand wil komen. Daar is geen truck voor mogelijk.
Daarvoor moet je echt bij de basis zijn.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 08:43

Misschien een handige tip voor de keertwending. In de M1 moet je een wending om de achterhand kennen. Dit is maar een kwart keertwending. Wat bij mij goed hielp om een goede keertwending te rijden was om me voor te stellen dat ik twee wendingen om de achterhand moest maken. Op die manier maakte ik de hoek wat scherper en zette ik mijn been er wat meer aan dat hij achter ook bleef doorlopen. In weze kun je er met een paar passen zijn.

Wat betreft de uitgestrekte draf; probeer wat meer je gewicht naar achteren te plaatsen wanneer je je pony laat uitstrekken, zodat je je gewicht op de achterhand zet. Probeer de juiste druk te zoeken van voren; de één heeft wat meer nodig dan de ander. En vooral been! Naar je hand toe rijden.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:29

Voor het oefenen van de keertwending: in eerste instantie weer iets groter rijden, iemand aan de kant laten controleren hoe de activiteit van het achterbeen is en dan weer werken naar een kleinere keertwending. Als hij laat staan liever een keer wegrijden dan hem door de rest van de keertwending slepen (dit is dus voor de training en niet voor je proef )

sharonalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:26

Even een tip: niet anders gaan rijden dan je anders doet, lijkt er nl. wel beetje op, omdat dit een selectie is, gewoon doen zoals je anders ook doet.
Wat bij mij wel wil werken bij de uitgestrekte draf, is me zecht maar mee laten slepen doro mijn pony, beetje naar achteren zitten, weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen zo, maar dan strekt ze vaak wel veel beter, dus niet naar voren zitten en te veel doen, en in het ritme wat je wilt drijven, eigenlijk net zoiets als bij de uitgestrekte stap

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 20:12

amondi schreef:
Kan je dit niet beter bij RT plaatsen?
Trouwens op de DVD worden ook aanwijzingen gegeven voor een correcte keertwending.
Gewicht op je buitenzitbeenknobbel en meenemen met je buitenbeen.... De rest zal je moeder veel beter uit kunnen leggen dan ik achter mijn computer.

En de uitgestrekte draf krijg je echt alleen voor elkaar als ze heel scherp aan je been is en op de achterhand wil komen. Daar is geen truck voor mogelijk.
Daarvoor moet je echt bij de basis zijn.

Ik heb de dvd niet en je kunt idd gelijk hebben dat het beter bij RT kan, maar ik zat te twijfelen..

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 20:13

Urielle schreef:
Voor het oefenen van de keertwending: in eerste instantie weer iets groter rijden, iemand aan de kant laten controleren hoe de activiteit van het achterbeen is en dan weer werken naar een kleinere keertwending. Als hij laat staan liever een keer wegrijden dan hem door de rest van de keertwending slepen (dit is dus voor de training en niet voor je proef )

Zo doe ik het ook.. !!
Maar op wedstrijden vertikt ze het..

Superbedankt voor de reacties !!

Vonkie2009

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 23:25

En hoe is het gegaan??