Inenten en wedstrijden rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

San

Inenten en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 14:58

Misschien een hele stomme vraag, maar ik stel hem toch.

Ik ga komend jaar starten met mijn paard. Hij heeft een half jaartje geleden zijn basisenting gehad. Nu dacht ik dat hij ieder half jaar geent moet worden als ik wedstrijden wil gaan starten. Gister kreeg ik de paard & co binnen en daarin stond in die dierenarts rubriek dat het voor nationale breedtesport, maar 1x per jaar moet? Is dat echt zo?

(ik doe het denk ik toch wel ieder half jaar, of iedere 9 maanden zoals in de paard & co staat, maar wilde gewoon voor de goede orde even checken)

zorobri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:59

jah zover ik weet klopt dat maar wel binnen een jaar.. zelf als het op precies de zelfde datum als het voorgaande jaar is geent mag het al niet meer

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 15:06

Ik vind dat vrij weinig. Ik was er echt van overtuigd dat het ieder half jaar was en voor zover ik weet doen de wedstrijdruiters bij ons op stal ook allemaal hun paarden ieder half jaar laten enten.

Sylhouet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:18

De regel waar je aan moet voldoen is inderdaad elk jaar enten.

Vaker mag natuurlijk, maar hoeft niet !

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:19

Sansje schreef:
Ik vind dat vrij weinig. Ik was er echt van overtuigd dat het ieder half jaar was en voor zover ik weet doen de wedstrijdruiters bij ons op stal ook allemaal hun paarden ieder half jaar laten enten.

Is nu nog niet zo, maar volgens mij gaat dat over een tijdje wel ingevoerd worden, kan dus zijn dat je dat al had gehoord.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 13:09

Ah, nou dan heb ik het inderdaad misschien wel daarvandaan. Bedankt in ieder geval voor jullie antwoorden.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 14:04

Er heeft vorig jaar een nogal verwarrende mededeling in de P&S gestaan over halfjaarlijks enten.

Vooralsnog is het zo dat je 1x per jaar moet enten als je alleen landelijke (dus KNHS-)wedstrijden rijdt. Heeft je paard/pony een FEI-paspoort en rijd je daar dus internationale wedstrijden mee (ook FEI-wedstrijden in NL) dan moet je paard 2x per jaar zijn enting krijgen. De mededeling in de P&S had betrekking op paarden met een FEI-paspoort.

Overigens zijn er uitzonderingen: wil je endurancewedstrijden in Duitsland of België gaan rijden (ook nationaal, dus niet-FEI) dan moet je paard ook halfjaarlijks geënt zijn.

Maar rijd je alleen KNHS-wedstrijden in NL (ongeacht in welke discipline) dan is 1x per jaar enten reglementair gezien nog steeds voldoende.