Hobby: Instructie. Hoe ben jij verzekerd??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariska75

Hobby: Instructie. Hoe ben jij verzekerd??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 10:27

Als hobby geef je een aantal mensen les in de week, je vraag een onkostenvergoeding maar wilt niet de hele wereld vragen, omdat het hobby is en het leuk wilt houden voor de ruiters.

Maar..... tegenwoordig kun je overal aansprakelijk voor gesteld worden. Ik geloof niet dat een van de ruiters dat zou willen, ze zeggen ook dat ze voor eigen risico rijden, maar als iemand in jouw les een ernstig ongeluk krijgt wat doet de verzekering van die partij dan?? Waarschijnlijk stellen ze alles op alles om zelf niet de kosten te vergoeden en zullen misschien proberen om jou als instructrice (een deel van) de schuld in de schoenen te schuiven.

Heeft iemand dit meegemaakt? Hoe jullie de mede-hobbisten verzekerd voor hun paar privélesjes in de week? Wat betalen jullie daarvoor?

Ik heb een bedrag van 350 euri te horen gekregen, als ik dat risico uit wil sluiten. Dat vind ik best veel voor een hobby.......

Mies7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 20:53

Heb je een diploma? Anders kan de verzekeringsmaatschappij weigeren om jou te verzekeren. Ik ben gediplomeerd instructrice, als ik aansprakelijk gesteld wordt voor een ongeval die tijdens mijn les plaatsvond dan mag de schade oplopen tot meer dan een miljoen euries. Voor deze verzekering betaal ik 78 euro per jaar. Das nog wel te overzien toch?

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 13:05

Ik heb ook een offerte gekregen van 250 euro per jaar.

mariska75

Re: Hobby: Instructie. Hoe ben jij verzekerd??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 10:16

Ja ik heb een diploma. Waar ben jij verzekerd als ik vragen mag? En hoe noemen ze die verzekering?

MariekeA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:43

Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.

Ik betaal 125 geloof ik.

Als je niet gediplomeerd bent, is het wel mogelijk je te verzekeren, maar vaak betaal je dan veel meer.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:18

Ik heb hier ook een offerte liggen van 20 euro per paard per jaar met een minimum van €135,- + assurantiekosten. Hoe dat precies zit (moet ik de namen van de paarden opgeven ofzo) moet ik nog navragen.

Mies7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 17:31

Raar zeg, dat jullie zoveel betalen....
Ik heb m'n papieren weer gevonden en betaal toch echt maar 75 euro terwijl ik best wel wat privelessen geef wekelijks...

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:22

Bij Univé kreeg ik ook een offerte van €80,- per jaar.

Moska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 11:42

Mies7, mag ik vragen waar je verzekerd bent en hoe je het verder geregeld hebt? Je mag me ook een mail sturen.

Ik geef zelf nu wekelijks les aan een klein groepje en val zo nu en dan in bij verenigingen. Heb mijn basis diploma (ga volgend jaar hopelijk fase 1 doen), maar heb verder niets geregeld qua verzekering, terwijl dat misschien toch wel handig is. Qua belastingen maakt het niet uit eigenlijk, aangezien opbrengsten en kosten praktisch gelijk zijn aan elkaar. Mocht het meer gaan worden dan meld ik me wel aan bij de kvk, maar voorlopig is het op dusdanig kleine schaal dat het niet uitmaakt.

Mies7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:44

Ik ben verzekerd bij Unive, heb een soort van extra aansprakelijkheidsverzekering. Verder ben ik via mijn werkgevers (2 maneges, een rijvereniging) ook verzekerd.

Moska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:04

Ik zal eens gaan informeren, vind het toch wel een safe gevoel om extra verzekerd te zijn. De schades kunnen enorm oplopen natruulijk.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:07

Mijn bedrijfsaansprakelijkheids verzekering eisde van mij dat ik een diploma haalde, dus gedaan

Ik weet niet wat ik betaal, ik heb een compleet pakket, auto *allrisk), aanhangers, geldstromen, inventaris en het lesgeven zijn allemaal verzekerd en ik betaal 260 euro per maand

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:18

Zover ik weet hoef je niet verzekerd te zijn als je prive les geeft aan iemand met een eigen paard.Het is dan helemaal de verantwoording van de ruiter.Het wordt een ander verhaal als je les geeft op je eigen paard ,dan ben je ten alle tijden verantwoordelijk.Geef je les op een manege ,ponyclub of een vereniging dan zijn die aansprakelijk omdat ze jou in dienst hebben.Helemaal zeker ben ik er niet van,maar ik denk dat als je het zeker wil weten je altijd kan bellen met b.v de K.N.H.S.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:24

TRING, FOUT

Als jij als instructeur in de baan staat ben je altijd verantwoordelijk

Vonkie2009

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:54

TRING, volgens mij zijn er nog wel een aantal addertjes onder het gras KiWiKo en is de aansprakelijkheid niet ALTIJD jouw pakkie an...
Even informeren bij de KNHS die kunnen je vast goed helpen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:00

Mijn verzekering was daar heel, heel duidelijk in De verzekering van de klant zal altijd de schade verhalen op MIJN verzekering. En de KNHS heeft niks met de verzekering te maken, en kan je daar ook geen adequaat antwoord op geven, de verzekering echter wel.

Ik kan je nog iets kroms vertellen. Ik stap op het paard van een lesklant, beroepsmatig. Wij vallen en ik wordt afgevoerd. Mijn verzekering verhaalt de kosten op de verzekering van de eigenaar van het paard. Terwijl ik er beroepsmatig op stap .

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:04

Precies, de eigenaar van het paard is dus aansprakelijk!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:07

Niet als jij als instructeur in de baan staat, wel als jij als instructeur OP het paard gaat zitten.

Maar dames maakt mij niet uit hoor, vooral doen of laten wat je zelf wil

Ik heb het allemaal goed voor elkaar verzekeringstechnisch en daar is heel veel dialoog aan vooraf geweest.... omdat ik gewoon goed verzekerd mijn werk wil doen, voor mij EN voor mijn klanten

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:20

Niet meteen zo boos doen KiWiKo niemand valt je aan hoor.Als jij je goed hebt verzekerd is dat toch prima? De vraag was of je verantwoordelijk bent als je les geeft en ik denk dat er wel degenlijk verschillen in zitten of je b.v voor iemand werkt in een manege of dat je het doet voor je hobby en af en toe iemand helpt.Ik ben ook verzekerd maar als een van mijn pensionklanten van zijn of haar paard valt en een been breekt ben ik zeker niet aansprakelijk.Het zal misschien anders zijn als je kinderen iets zou laten doen wat onverantwoord is en ze dat dan ook kunnen hardmaken.Zeg ik laat een kind met eigen pony over een hindernis van een meter gaan terwijl ze nooit gesprongen heeft,dat is onverantwoord.Maar gelukkig is het hier nog geen Amerika (al wordt het wel steeds erger ) en kan je niet zomaar een flinke geldsom claimen als er iets gebeurt.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:27

HIhi ik ben niet boos hoor ik zeg alleen wat ik "geleerd" heb toen ik me ging verdiepen in mijn verzekeringen

Als pensionhouder ben je inderdaad niet verantwoordelijk voor je klanten, echter weer wel als je les aan het geven bent.

Je kan als pensionhouder wel aansprakelijk gesteld worden voor een ongeval van een paard door nalatigheid van jou, bijvoorbeeld jij hebt het ding wat je achter de trekker hangt om de bak te slepen niet opgeborgen, en een losgebroken paard springt erin, dan zou je zelfs aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de schade aan het paard.......

het gaat hier steeds meer op America lijken

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:41

Ik moet ook eerlijk zeggen dat het een grote warboel is wat de verzekeringen bij paarden aangaat.Bij de F.N.R.S is het inderdaad wel zo dat er een gediplomeerd iemand moet staan in de bak maar als er iets gebeurt of die dan ook verantwoordelijk is????Misschien een idee om mezelf een keer b.v op mijn voet te laten staan en dan net als in Amerika een miljoenen claim te eisen???

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 08:55

Ik denk dat het best wel verstandig is om je goed te verzekeren , inderdaad het gaat hier steeds meer op America lijken . Ik ben door ons bedrijf verzekert , ben ook gediplomeerd . Zorg er ook voor dat je veiligheids caps of helm verplicht stelt en er ook op toe kijken dat ze goed vast zitten enz. Al dat soort dingen gaat de verzekering naar vragen veiligheid in de les wordt heel belangrijk !!!

Mies7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:43

aerdenhout1 schreef:
Zover ik weet hoef je niet verzekerd te zijn als je prive les geeft aan iemand met een eigen paard.Het is dan helemaal de verantwoording van de ruiter.Het wordt een ander verhaal als je les geeft op je eigen paard ,dan ben je ten alle tijden verantwoordelijk.Geef je les op een manege ,ponyclub of een vereniging dan zijn die aansprakelijk omdat ze jou in dienst hebben.Helemaal zeker ben ik er niet van,maar ik denk dat als je het zeker wil weten je altijd kan bellen met b.v de K.N.H.S.

Dit is NIET WAAR!!!!!!!
Voorbeeldje: Als jij zo'n ruiter namelijk een oxer laat springen van 1.50 m. (en we hebben het even over een beginner) en die ruiter gaat vervolgens gigantisch over de kop, dan ben je als instructeur zeker wel aansprakelijk voor de schade!!!! De ruiter mag er namelijk van uitgaan dat jij als instructeur kunt inschatten wat je de ruiter met zijn/haar paard kunt laten doen. Dus ja, als het mis gaat dan is de instructeur aansprakelijk!

Mies7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:45

aerdenhout1 schreef:
Ik moet ook eerlijk zeggen dat het een grote warboel is wat de verzekeringen bij paarden aangaat.Bij de F.N.R.S is het inderdaad wel zo dat er een gediplomeerd iemand moet staan in de bak maar als er iets gebeurt of die dan ook verantwoordelijk is????Misschien een idee om mezelf een keer b.v op mijn voet te laten staan en dan net als in Amerika een miljoenen claim te eisen???

In manegelessen is de manegehouder aansprakelijk.
Het hangt er ook volkomen van af om wat voor ongeval het gaat, als een paard er bijvoorbeeld vanuit het niets vandoor gaat dan is dat weer een heel ander verhaal dan als je als instructeur opdrachten geeft aan je leerlingen die ze niet uit kunnen voeren.

LDRD

Re: Hobby: Instructie. Hoe ben jij verzekerd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:37

Goh, wat een diversiteit aan antwoorden.
Vraag het gewoon eens na bij iemand die het weten kan en professioneel in deze materie zit. Bel eens een (letsel)schadeafdeling van een verzekeraar en leg je vraag voor.
Er is niet even een kort antwoordje te geven op jouw vraag namelijk en ik krijg typvingers van het steeds maar weer antwoord geven hier op bokt op steeds weer deze zelfde vragen.