halsstrekken en teugels op maat maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

venga

halsstrekken en teugels op maat maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 09:16

Ik heb het nieuwe boekje afgelopen vrijdag gekregen met de DVD. Ik heb de B-proeven bekeken en het viel me op dat de voorrij-ruiters niet de teugels op maat maken zoals ik dat heb geleerd.
Ik heb geleerd dat je de teugels door de linkerhand haalt met je rechterhand (forgive me als het andersom is ). De ruiters op de DVD maakten de teugels smokkelend op maat.
Ik heb direct in het boekje gekeken wat daar dan als omschrijving stond, en daar staat alleen dat het vloeiend moet gebeuren. Is de ouderwetse manier nu dan niet meer de manier?

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 09:54

volgens mij mag je tegenwoordig zelf weten hoe je je lteugels op maat maakt, als het maar netjes en vloeiend gebeurd...

de "oude" manier zoals jij omschrijft hoeft al heel lang niet meer

ingvdh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 10:30

Op de DVD bij de L proeven wordt heel duidelijk gezegd dat hoe je de teugels op maat maakt vrij is, als het paard maar niet gehinderd wordt, niet tegen de hand komt en gelijkmatig door blijft lopen.

venga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 10:50

Oke, dan ga ik vanavond direct de L-proeven bekijken! Bedankt!

Princesj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:19

Laatst was ik bij een clinic van Eddy de Wollf, en hij was niet zo gecharmeerd van het 'FNRS'systeem, waarbij je je hand om beide teugels schuift en de lus met je andere hand aantrekt. Hij ziet liever dat je de teugels langzaam op maat neemt

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:01

Inderdaad, je mag helemaal zelf weten hoe je het doet. Als het maar niet storend is en het paard niet tegen de hand komt.

Anoeska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:56

Princesj schreef:
Laatst was ik bij een clinic van Eddy de Wollf, en hij was niet zo gecharmeerd van het 'FNRS'systeem, waarbij je je hand om beide teugels schuift en de lus met je andere hand aantrekt. Hij ziet liever dat je de teugels langzaam op maat neemt

Ik ben FNRS jury, maar volgens mij is het niet zo dat het doorhalen HET FNRS systeem is. Op de cursus heb ik vooral geleerd dat er moet worden begonnen met de buitenteugel (zodat de (manege)pony niet meteen van de hoefslag af rent), en dat het vloeiend moet gebeuren.

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:58

Anoeska, op KNHS wedstrijden maakt het dus helemaal niks meer uit

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:56

Inderdaad, gister op bijscholing is nogmaals nadrukkelijk verteld dat de manier van teugels op maat maken geheel vrij is. Als het maar vloeiend gebeurt zonder verstoringen.

venga

Re: halsstrekken en teugels op maat maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 18:53

Ik heb het nu ook gehoord op de DVD, wordt verteld bij de L-proeven. Is dit er toch makkelijker op geworden!

Natrick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 23:30

Anoeska schreef:
Princesj schreef:

Ik ben FNRS jury, maar volgens mij is het niet zo dat het doorhalen HET FNRS systeem is. Op de cursus heb ik vooral geleerd dat er moet worden begonnen met de buitenteugel (zodat de (manege)pony niet meteen van de hoefslag af rent), en dat het vloeiend moet gebeuren.

Is veranderd. Eerst moest je beginnen met de buitenteugel. Ons is nu verteld dat je inderdaad je teugels moet 'aantrekken'. Ik vind het maar een rot manier..

xUbenterx

Re: halsstrekken en teugels op maat maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 09:53

ik heb in maart mee gereden in een clinic voor de nieuwe proeven in Nistelrode(kring Uden) . Dhr. F. Nijskens was daar om commetaar te geven. Na het hals strekken, mag je NIET meer de teugels op maat maken dan eerst. Je moet smokkelen, omdat anders je paard 9 vd 10x in verzet komt, en door te smokkelen blijft i mooi nagefelijk. Zelf doe ik het soms op de oude manier, en heb nog geen commetaar gekregen van de jury, dus denk dat het gewoon een beetje onzin is, dat het verplicht is, om te smokkelen...

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:12

Het mag wel Alleen is het niet slim om te doen. Alle manieren zijn toegestaan (volgens Frits).

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 22:15

Ik heb het wel aangeleerd volgens die oude methode. Alleen ik vond het zó oenig! Ik verloor altijd wel een van de twee teugels, of ik stoorde het paard gigantisch. Op de een of andere manier kon ik dat niet gecoordineerd doen.
Dus na een tijdje heb ik het opgegeven en ook nooit meer gedaan. (nu doe ik het gewoon rustig één voor één, en het stoort 't paard niet of nauwelijks).

Ik heb wel altijd gedacht op wedstrijd dat ik het 'fout' deed, maar er nooit wat van werd gezegd.
Wel fijn om te lezen dat het dus niet DE officiele manier is om je teugels weer op te nemen.