is een jury verplicht om even te wachten na de proeven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gamble

is een jury verplicht om even te wachten na de proeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 11:36

Vraag lijkt me duidelijk is het een fatsoensnorm dat een jury eventuele vragen beantwoord of zijn ze daartoe verplicht?
Onze jury gisteren was na het inleveren van de proeven ineens verdwenen.

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:41

Nee volgens mij horen ze tot een half uur na afloop van de proeven te blijven, maar in de praktijk gebeurt dat maar zelden......

Maar of hier echt een regel voor vaststaat weet ik eigenlijk ook niet. Bij ons is het dan ook zo dat als ze klaar zijn, we afrekenen en ze wat ons betreft gewoon kunnen vertrekken. Toevallig heb ik afgelopen weekend drie keer met een jury nog even nagepraat en er kwam één iemand iets opmerken, niet eens een vraag maar die was het absoluut niet eens met haar punten, vond dat ze hoger verdiend had. Nou dat is in mijn ogen ook een beetje zinloos om dat tegen een jury te gaan zeggen.......

Jasmijn

Re: is een jury verplicht om even te wachten na de proeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:26

Hij staat er 2x, dus ik heb even de mods gewaarschuwd bij de andere.

Juryleden zijn wel degelijk verplicht te blijven tot een half uur na de prijsuitreiking.
Alleen als je een dubbele rubriek hebt, en ik zou 's ochtends jureren en de prijsuitreiking is pas in de middag, dan ga ik daar ook niet op wachten. Maar als het ook maar enigzins kan, blijf ik wel.
De secretariaten zijn daar altijd erg verbaasd over, dus er zijn er veel die het niet doen schijnbaar....
Er komt trouwens nooit iemand naar me toe na de prijsuitreiking, dus ik vraag me wel heel vaak af wat ik daar zit te doen.........

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:45

Toevallig kwamen er gister twee mensen na de prijsuitreiking naar mij en de jury van de tweede proef toe met wat vragen, maar ik ben geen half uur gebleven. De meeste mensen verlieten vrijwel meteen na het ophalen van de coupons de kantine, dan vind ik het ook niet nodig om nog langer te blijven. Maar ik blijf in principe wel tot na de prijsuitreiking.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:47

Als de jury er nog is maak ik regelmatig een praatje hoor, ook als ik het helemaal eens ben met m'n punten (wat 9 v/d 10 keer zo is!). Maar nu in het binnenseizoen moet je maar net treffen dat de jury na jouw rubriek klaar is en óók nog blijft. Ik vind het altijd wel fijn om even te horen hoe of wat, is toch duidelijker dan die paar krabbels commentaar op je coupon

little_angel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:48

ik heb het pas 1 keer meegemaakt dat er nog een jurylid was!, en die kwam weliswaar zelf naar mij toe omdat we een opmerking maakte over een cijfer op mijn coupon, daarintegen stond ze al wel met haar jas aan. ik vind dat juryleden moeten blijven tot dat de prijsuitreiking is afgelopen zodat iedereen nog vragen kan stellen.

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:49

gamble schreef:
Vraag lijkt me duidelijk is het een fatsoensnorm dat een jury eventuele vragen beantwoord of zijn ze daartoe verplicht?
Onze jury gisteren was na het inleveren van de proeven ineens verdwenen.

Het is verplicht dat ze blijven tot een half uur na de prijsuitreiking (dit ivm evt. protesten) en een fatsoensnorm dat ze vragen beantwoorden. Jouw jury werd trouwens buiten nog even opgehouden door een collega, dus je had haar buiten nog net kunnen treffen, maar dat had je maar net even moeten weten.

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 13:33

Jury is nog voor de prijsuitreiking weggegaan. Dus niemand kon toen al weten of ze iets te vragen hadden. Ik vind het niet belangrijk om over de punten te praten (meningen verschillen) maar wanneer iemand iets wil weten en als een jury even de moeite neemt om al is het maar een kwartier te wachten krijg je denk ik minder commentaar als jurylid. En ik kan niet weten dat ze buiten terwijl ik binnen op de prijsuitreiking zit te wachten nog een praatje maakt.
Het viel me juist dete meer op omdat de eerste jury alle deelnemers persoonlijk een hart onder de riem stak hoe slecht ze ook hadden gereden en het werd erg gewaardeerd. De ruiters hadden daar iets aan!
Onze kinderen zijn nog jong en mijn dochter heeft helemaal niets met de jury wat ik jammer vind, ik zie graag dat ze hun gezicht laten zien dan kan mijn dochter bv even bedanken voor het jureren (proberen we altijd te doen)

happyjoyce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:20

Mijn jury was gisteren ook al weg voordat ik mijn coupon had. Ik wilde niets vragen, was het helemaal eens met het commentaar maar ik was niet de enige die nog niet de coupon gekregen had.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:30

In het wedstrijdreglement staat het er duidelijk hoor... een dressuurjurylid moet tot een half uur na de door hem/haar gejureerde rubriek aanwezig blijven voor het uitoefenen van zijn/haar taken... (die taken vind je wel weer ergens anders in het reglement).

Ik geef eerlijk toe dat ik dat in de meeste gevallen niet doe. Wel ben ik altijd bereid om ruiters en organisatie te woord te staan en dan vooral de eerste uit te leggen waarom ik tot bepaalde cijfers ben gekomen. Cijfers veranderen kan dan natuurlijk niet meer. Of om het er over te hebben hoe in mijn ogen verbetering kan worden aangebracht (of wat ík in ieder geval graag anders zou zien...).

In een anders topic hebben we het daar ook al eens over gehad. Uiteindelijk zijn er maar erg weining deelnemers die gewoon naar de jury toegaan om uitleg te krijgen over de beoordeling e.d. Weer in een ander topic blijkt ook dat sommige juryleden niet erg gedient zijn van een open discussie...

De keer dat ik zelf had gereden en de jury er direct vandoor was, heb ik haar 's avonds opgebeld (... hahaha... ook daar maak je geen vrienden mee bleek toen). Op de coupon stond zo belachelijk weinig commentaar en voor mijn eigen gevoel had ik een mooie proef neergezet...

Het ligt ook een beetje aan de organisatie. Als je al 3 uur met 1 kopje koffie en een kleffe gevulde koek heb moeten doorkomen, ga je daar het liefst zo snel mogelijk weg. Een ander uiterste is dat je na afloop gerust nog een uur blijft nakletsen, hapje en drankje erbij en ondertussen ook nog wat ruiters te woord staan... (moet je alleen niet in het afgescheiden jurygedeelte blijven zitten...)

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 13:16

In de meeste gevallen ben ik er nog wel een half uur.
Maar volgens mij is dat half uur NIET bedoeld puur om mensen te woord te staan, maar om in geval van problemen met "de uitslag" nog te kunnen ingrijpen (Officieel is de jury dan ook verantwoordelijk voor de opmaak van het klassement.... ).

Maar ik ga ook wel eens weg.
Dan meld ik de organisatie dat ze me kunnen bereiken op mijn 06. Dan ben ik eventueel in een half uur wel weer terug........ Geen probleem toch?

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:33

En in hoeverre weet een jury nog wie je was in een rubriek van 30 ? Ik heb een appaloosa dus die weten ze vaak nog wel maar als je 'gewoon' een bruine hebt bv, weten jullie ( juryleden ) dan nog alles?

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:00

De paar keren dat ik een praatje heb gemaakt wisten ze echt wel welke combi het was, coupon erbij versterkt het 'Oh ja' gevoel

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:18

Je hoeft niet eens precies te weten om welke combinatie het ging. Wanneer je inderdaad de coupon ziet en de opmerkingen die er op staan, kun je een ruiter best wel meer info meegeven aan de hand van wat jij graag wilt zien.... En ja.. een opvallende combinatie weet je je vaak nog wel te herinneren...

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:13

GeJe schreef:
Wanneer je inderdaad de coupon ziet en de
opmerkingen

die er op staan, [...] ...

Afbeelding

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:02

Wat... daar valt je bek van op'n?

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 16:45

Je bedoelt de "tekst" die eigenlijk naast de cijfers zou moeten staan?

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:43

Owh.. zijn jouw opmerkingen niet gelijk aan de tekst dan?

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:02

Welke tekst?
Ik zie meestal alleen protocollen met louter cijfers..........

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:10

beetje off topic...
Als ik het even heel zwart wit stel zou er bij elk cijfer een opmerking moeten komen te staan behalve bij een 10 want dat is het hoogst haalbare en dus is de oefening perfect uitgevoerd...alles wat lager is moet het dus altijd beter.....

On topic
Ik begrijp wel dat sommige jury's eerder weggaan, die hebben er weinig trek in om confrontaties te hebben met de ruiters....
En soms komen ze zelf naar je toe...

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:14

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:22