Eerste wedstrijd, hele slechte punten...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kris

Eerste wedstrijd, hele slechte punten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 18:03

Ik had met Santhos vorig weekend onze eerste echte wedstrijd. Op zijn eigenlijke eerste wedstrijd is hij de ring uit gesprongen en zijn we dus gediskwalificeerd. Op hoop van zege probeerde we het twee weken later nog een keer.

Het was alsof ik op een ander paard zat. Voor de tweede keer op vreemd terrein, maar hij keek nergens naar, was erg los en super te rijden. Voor mijn gevoel ( en volgens sommige omstanders) had ik twee nette proeven neergezet. Lekker ontspannen, nageeflijk enz. Ik reed netjes op de bordjes, overgangen verliepen soepel, geen fouten gereden enz.

Nu rij ik al jaren wedstrijden, heb de Orun cursus gedaan en heb tot de M gedressuurd en in het Z gesprongen. Ik ben dus (al zeg ik het zelf) geen beroerde ruiter. Ik krijg mijn coupons terug en heb maar 137 en 138 punten.... Zonder commentaar op de coupons. Zelfs een 4 voor het gereden in zijn algemeen. Tis een B proef, wat kan je daar nu zo slecht aan rijden dat je maar zo weinig punten krijgt?

sharonalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:14

dat is idd niet echt leuk nee, loopt je paard lekker, krijg je zulke punten terug.
Hoe hadden andere mensen gereden?
kon je ook nog aan de jury later iets vragen, of was die al vertrokken??

Sodera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:20

Wat zeiden omstanders?
Hebben ze niet event. coupons verwisseld ofzo?

_Luziream

Re: Eerste wedstrijd, hele slechte punten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:25

Hmmm Das geen kattepis! Plezier wordt je dan aardig ontnomen op die manier. Ja ik blijf het altijd verbazend vinden hoe bepaalde juryleden jureren
Ik zou bijna gaan twijfelen of die punten wel van jou zijn? Kon je de jury niet meer spreken?

Volgende keer weer beter. Laat je nou niet uit het veld slaan hierdoor hoor?Succes.

Ilsemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:58

Apart... heb je foto's van de proef? Maar lijkt me sterk dat het zóveel verschilt van je gevoel...

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:35

Jeetje, wat balen zeg..

Heb ik ook weleens gehad. Met mn 2e L1 proefje. De keer ervoor had ik 2 winst (het was dus niet dat we het proefje "niet konden"). De proef ging naar mijn gevoel wel goed en had 150+ verwacht. Had ik dus 139 punten..

Wel raar dat er geen commentaar opstond.. Ach joh, volgende keer beter. Wat waren de punten van de andere ruiters?

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:59

Jemig, dat is idd laag, vooral als er niks bijstaat. Vaag hoor, net alsof je er achterstevoren op zat ofzo . Het is nu ff balen, maar het motiveert waarschijnlijk wel extra voor de volgende keer om dan te rijden voor wat je waard bent. Succes!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 22:01

Tjee, wat jammer! Misschien idd de coupons verwisseld?
Ik heb zoiets ooit bij een rayonselectie in de L1 of L2 gehad: ik reed een superfijne proef, vreemde mensen aan de kant kwamen hun complimenten maken etc. en ik was een na laatste met 136 punten. Snapte ik ook geen hout van!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 09:16

heb Jury nog wel even snel gesproken na de uitreiking (zou meteen na de categorie zijn, maar duurde een uur en dus stond mijn paard zijn trailer te slopen) en volgens haar was hij het een te brave proef. Er zat geen schwung in. Nogmaals, we hebben het hier over een B-proefje?

Anne_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 10:05

Wow, das raar!
Vooral omdat je zelf het gevoel had dat het heel goed ging! Errug raar dat er ook helemaal geen commentaar stond!

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 10:07

mag jij dan nog b starten??, buiten dat misschien omdat je hoger gereden hebt, wil jeje paard te veel oprichten, jurys zien dat liever niet n de b

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 10:29

liannes schreef:
mag jij dan nog b starten??, buiten dat misschien omdat je hoger gereden hebt, wil jeje paard te veel oprichten, jurys zien dat liever niet n de b

Als nog zou dat geen reden zijn om 137/138 punten te krijgen.

Het is wel behoorlijk slecht van de jury om geen commentaar te geven. Punten in de 130 zijn wel zo laag dat er imo veel commentaar gegeven moet worden. En al helemaal in de B. Om zulke punten in de B te halen is niet makkelijk.

Ik heb in de M1 een keer 134 gereden. Zo slecht ging het niet. Een wp was het niet waard, maar tussen de 134 en 156 zit ook nog wel wat. Vooral als je alleen maar 4 x het commentaar 'volte te groot' krijgt en 1 x 'tegen de hand'.
Daar heb je verder weinig aan.

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 10:43

ik snap jouw verhaal wel,maar ook ik zit maar te gissen, zo was ik zelf een keer in noordholland een wedstrijd aan het rijden, toen ik mn paard uit de trailer pakte , stond er een vrouw , en die zei luid en duidelijk, he bah, een bonte ,ach, dat mag ieder zn voorkeur, heb er dan ook niks over gezegt.

blijkt dat ze later boven in het juryhokje zit,,,,,en geeft me 120 punten, het secretariaat heeft me toen gezegt haar te melden bij het knhs, want ze vonden het onterecht, veel te lage punten,ze hadden me zien rijden, en het ging wel goed, ok geen wp waard, maar zeker geen 120 pnt. ik heb het erbij laten zitten, maar zo zie je maar, jurys, zijn erg wisselend qua combinatie en of ze het paard wel mogen zien.

ewaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 10:49

hier heb ik nou ook veel last van de laatste tijd
ik ben in de L1 begonnen de 1e x had ik dus 163 punten en de 2e prijs de wedstrijden hierna waren over t algemeen best voor een winstpunt maar gaan van 144 naar, 154 en gister had ik 142 nou zo slecht liep hij echt niet hoor en omstanders zeiden ook dat het voor een winstpunt was.
dat is echt jammer van de dressuur het is en blijft een jury sport, wat dat betreft is springen veel eerlijker een balk is een balk

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 10:52

@ Liannes: Met bonte heb je dat wel vaker.
Niet iedereen houdt immers van bont. Wij hebben wel eens een bonte pony voor mij willen kopen, helaas kon het dier voor geen meter springen. Iedereen verklaarde me voor gek om een bonte te kopen. Zo lang het dier mooi bont is vind ik het niet mis staan. Tenslotte heb je wel een blikvanger onder je kont.

Het is zeker waar dat het paard de jury aan moet staan. Vooral in de lagere klasses wordt er vaker gekeken naar 'het plaatje' i.p.v. de rijerij. Ik heb het zelf vaak zat mee gemaakt. Ik kreeg al een wp, maar door het plaatje kreeg je nog meer punten. Het was zelfs zo dat m'n ma naar de jury ging (om me aan te melden) en de jury zei: 'Ohh, daar hebben we die mooie pony weer, dat wordt weer mooi.' Zonder enige oefening gereden te hebben.

Manon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 11:03

Sizz schreef:

Het is wel behoorlijk slecht van de jury om geen commentaar te geven. Punten in de 130 zijn wel zo laag dat er imo veel commentaar gegeven moet worden. .

Verschilt een beetje vind ik. Ik heb ook wel eens een 130'er gereden waarvan ik echt wel wist wat er fout ging (en jury dat ook wel doorhad) Des te oliebol is het natuurlijk als je voor je gevoel een fijne proef rijdt en vervolgens 130 punten krijgt zonder enig commentaar.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 11:41

liannes schreef:

Ik mag met een jong dier zonder wedstrijdervaring gewoon in de B starten. Ik ben juist nog helemaal niet met de oprichting bezig. Lang en laag voor een goed rug gebruik is mijn motto en zeker bij jonge paarden.
Het kan ook niet aan het feit gelegen hebben dat ze geen schimmel wilde zien, want voor de verzorging had ik twee keer een 8.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 13:18

Ach, je hebt zelf fijn gereden en dat is het voornaamste. Balen van de punten, maar dus gewoon een concours voor de ervaring geweest deze keer. Volgende keer weer beter

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 08:02

Tja, het blijft een jury sport. Ben ook wel blij dat we straks lekker gaan springen en dat ik deze dressuurwedstrijdjes alleen maar voor de ervaring doe.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:28

Mijn eerste wedstrijd 131, zonder handig commentaar,
Mn tweede proefje (zelfde dag dus) andere jury, paard was doodop en rij 150 ptn, hoe bedoel je jurysport,

Ik heb de protocol verscheurd en ben het lekker vergeten

Winnylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:10

Dit is inderdaad wel heel erg vreemd, maar zoals meerdere mensen het al zeiden, het is en blijft een jurysport. Ik heb ook wel eens een superproef gereden naar mijn gevoel en dan behoor je ineens tot een van de minderen...
Gewoon niet verder over nadenken, volgende keer beter.

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:01

Misschien gewoon hele jaloerse jury's! Hele slechte zaak!!

shir_1711

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:10

ik heb het een keer met mijn pony gehad (draver). na mijn proef moest ik bij de jury komen en ze vroeg me hoe ik in godsnaam op zo'n pony durfde te starten!! Waar ze het lef soms vandaan halen!!!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 17:35

Over twee weken mag ik nog een keer. Kijken of die jury me wel leuk vind

SplashIsLief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 18:02

Balen
Succes de volgende keer!