Rijden op wedstrijdterrein, maar geen deelnemer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roxx

Rijden op wedstrijdterrein, maar geen deelnemer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 13:12

Aan het eind van de zomer hoop ik voor het eerst een paar dressuurwedstrijdjes met mijn jonge paard te gaan rijden. Omdat ik zelf nogal een stresskip ben lijkt het mij erg prettig om eerst een paar keer met mijn paard naar een wedstrijd te gaan om hem in alle rust overal aan te laten wennen. Zo heb ik niet gelijk de druk van "nu moet het gebeuren" en kan ik mooi even kijken hoe hij overal op reageert.

Mijn idee was om gewoon een paar keer naar een rustige wedstrijd in de buurt te gaan waar een ruim inrijterrein is (zodat ik niemand in de weg rij). Mijn vraag is echter of dit officieel wel mag en of ik hier problemen mee kan krijgen.

Natuurlijk kan ik gewoon heengaan in m'n witte rijbroek met een opgevlochten paard. Waarschijnlijk kraait er dan geen haan naar. Maar goed, veel kans dat iemand me herkent en weet dat ik met dit paard nog helemaal geen wedstrijden rij.

Ik kan natuurlijk ook gewoon even bellen naar de organisatie, maar de kans dat ze "nee" zeggen is dan natuurlijk ook erg groot.

Wat zouden jullie doen? Gewoon zonder vragen heen gaan? Of eerst even vragen?

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:15

Gewoon even vragen. Dikke kans dat je een wedstrijd kan vinden waar je even op het losrijterrein mag.

Anders kan je naar een oefendressuurwedstrijd gaan. Volgens mij organiseert de KNHS er weer een paar deze zomer.

Lami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:16

Ik zou het wel eerst even vragen. Maar ik kan me niet voorstellen dat het niet mag. Bij ons in de regio zie je het wel vaker op kringwedstrijden bijvoorbeeld.

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:18

Als het niet mag kun je misschien je startkaart nu alvast aanvagen, je moet immers toch voor een heel jaar betalen.
Dan kun je ook meedoen aan de wedstrijd en kan je paard daar ook aan wennen, evt. HC.

Effy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:19

Ik zou het ook gewoon even vragen, vind het nogal asociaal om dit soort dingen te doen zonder dat de organisatie er van af weet, in principe heb je niets op het terrein te zoeken namelijk.

Ik denk overigens ook niet dat er erg moeilijk om gedaan zal worden. Gewoon even bellen dus

Zesiram

Re: Rijden op wedstrijdterrein, maar geen deelnemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:19

Je kan het misschien vragen bij je eigen vereniging, als die wedstrijden organiseren. Ik zou er echt geen probleem mee hebben, als iemand dat bij ons op de wedstrijd zou doen. Maar het is wel netjes het eerst even te vragen. Als er een ruim terrein is denk ik niet dat iemand er een probleem van maakt.

Roxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 13:44

Bij de eigen vereniging wordt lastig. We organiseren maar één wedstrijd per jaar en ik ben één van de mede-organisatoren, dus dan kom ik aan rijden niet toe.

Als men het mij zou vragen zou ik er geen probleem van maken, mits men het paard goed onder controle heeft (dus geen paard dat net een week onder het zadel heeft) en men de deelnemers niet stoort. Maar goed, ik weet niet hoe andere verenigingen hier over denken.

Als ik jullie reacties zo lees zal het waarschijnlijk geen probleem zijn. Ik ga dus tegen die tijd maar eens even bij een paar verenigingen in de buurt vragen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:45

Officieel mag het niet
Maar als je het van te voren even vraagt vaak wel.

Of doe een paar onderlingen wedstrijden mee.
Dan heb je zowel het losrijden, als het even alleen in de bak rijden geoefend.
En puur voor de fun, punten maakt toch niets uit

Citaat:
Op het oefenterrein mag voorafgaand aan of na afloop van de door de ingeschreven deelnemer te
rijden proef of proeven, uitsluitend door degene die met een bepaald paard zal starten dan wel
met dit paard heeft gestart worden gewerkt. Het rijden van een paard door een ander dan de met
dit paard voor de betreffende rubriek(en) in geschreven deelnemer is - op straffe van uitsluiting
van het paard – niet toegestaan.
Onverminderd het hierboven bepaalde mogen derden (verzorgers/helpers, e.d.), in het zadel gezeten, met
een paard op het oefenterrein stappen, mits dit aan een lange teugel gebeurt.
De ingeschreven deelnemer is verantwoordelijk voor het gedrag van derde.

nienertjeske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:50

ik zou ook gewoon hc starten, of gewoon een wedstrijdje meedoen en dan niet aan de punten denken. het moeilijkste is bij de meeste paarden toch de overgang van losrijden met zn allen, naar een serieuze proef in je eentje. en dat leer je alleen zo

Roxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 13:51

Onderlinge wedstrijden doe ik dit jaar wel al gewoon mee. Maar dat is vaak op terrein waar hij al bekend is, dus dat is minder spannend. Bovendien is het op een onderlinge wedstrijd vaak veel rustiger dan op een echte wedstrijd.

Het gaat mij er om dat ik met het paard in een wedstrijdomgeving ben om te zien hoe hij daar reageert. Puur om de stress (van mezelf) op de eerste wedstrijden te verminderen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:52

Zijn er geen onderlinge wedstrijden in de buurt dan?

En daar is het niet altijd rustiger heb ik ervaren

Roxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 13:54

Onderlinge wedstrijden zijn bij ons in de buurt normaal gesproken alleen voor de deelnemers van de organiserende vereniging.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:56

He jij woont dicht bij .
Ik heb een keer naar het KNHS gebeld hierover. Het zal wel niet mogen, maar de vrouw die ik aan de lijn had adviseerde mij om het paard gewoon een paar keer 'mee te nemen' als ik met de rest op concours ging. Verder zie ik het heel veel gebeuren, zelfs zonder wedstijdt tenu en wordt en eigenlijk nooit iets van gezegt. Behalve natuurlijk als het terrein klein is en het paard oncontroleerbaar.
Dit was wel in het zomerseizoen, en dan is er vaak meer ruimte.

HS is ook een goede optie, moet je ook even de baan in

Edit; het is wel heel netjes als je het even vraagt
Laatst bijgewerkt door trisca op 22-02-06 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:56

Ah zo, dat is heel erg jammer.
Maar je kunt natuurlijk altijd vragen of je eens mee mag doen voor de ervaring.
Niet geschoten is altijd mis

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:58

Waarom dan eigenlijk HC starten, inschrijfgeld ben je toch kwijt. Ik zou gewoon voor het echie gaan starten. En zijn je punten bagger, so be it, en andersom is natuurlijk super. In principe wordt je hetzelfde gejureerd als ieder ander in de ring.

Ik zou wel wachten met starten totdat je zelf het gevoel hebt dat je thuis een nette proef kan/zult rijden, zodat je je daar geen zorgen over hoef te maken.

En verder gewoon lekker lessen met de rijvereniging buiten. Wij hebben de mazzel of soms de pech, dat de dressuur lessers van onze club op een groot veld moeten rijden. Zeg maar idee losrij terrein. Je weet in ieder geval dat je je paard onder controle hebt op een groot terrein.

De springers zitten in een afgesloten bak.

Veel plezier en succes.

Roxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 14:05

Trisca, dat klopt. Sterker nog: als jij bent wie ik denk dat jij bent hebben wij ooit een pony van jullie gekocht (die we trouwens nog steeds hebben): Pepper!!!

On topic: ik wil mijn paard is thuis zo goed voor elkaar hebben dat ik een nette proef neer kan zetten. Als hij zover is wil ik een paar keer met hem op een wedstrijdterrein rondkijken en vervolgens wil ik officieel starten.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:14

Yep, thats me

Ik heb er toen wel over gedacht HS te starten. De reden dat ik toen belde is omdat is een jong dier had van ruim 170. Die moest direct L starten incl wijken en achterwaarts.
Als een jong dier zenuwachtig is wil die nooit achterwaarts gaan en ik had geen zin om die stress aan te gaan.
HS zou ik haar wel B mogen starten

Roxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 14:20

Gelukkig mag ik nog gewoon B starten. Gelijk L lijkt mij ook niet erg handig met een jong dier van ruim 1.80

newton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:51

12 maart is in marienheem een recreantenconcour je mag daaraan meedoen als je nog geen startkaart hebt en je wordt nog beoordeeld door een jury ook. je kunt kiezen uit 2 proeven B en L en je kan ook een parcour springen. Kijk anders eens op www. startlijsten.nl daar staat het vraagprogramma.

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:56

Als je wilt weten hoe je paard is op vreemd terrein, kan je ook gewoon ergens gaan rijden zonder dat er wedstrijd is. Heb je volgens mij hetzelfde principe...

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:17

hehe dit doet me denken aan die ene keer dat een kennis met een jong paard met iemand anders mee ging op wedstrijd. Inderdaad, ingevlechten en volledig in tenue, maar zonder startkaart en zonder dat ze meedeed aan de wedstrijd. Nu was het weiland er ook wel geschikt voor, en bovendien was ze een bekende daar, maar het werd helemaal hilarisch toen ze aan de ringmeester ging vragen hoe laat ze moest starten en de ringmeester tot zijn schrik haar naam niet op de lijsten zag staan.

*lol*

je had erbij moeten zijn - momentje. Maar goed, ik zou het gewoon even vragen aan de organisatie, zeker bij een grote buitenwedstrijd hoeft het geen probleem te zijn! Sterker nog, als je aan het einde van de dag gaat is er vaak een ring leeg waar je misschien dus even in kan duiken!

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:34

Ik zou gewoon vragen of je een keer mag rijden zonder de proef. Ze kunnen best vragen of je in je witte rijbroek wilt komen (staat meestal wat netter enzo).. Dan doe je dat toch gewoon?

Ik zou gewoon even bellen. Bij de meeste mag dat wel.