Hengsten: mee op wedstrijd? Hoe ga je hiermee om?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Girley_

Hengsten: mee op wedstrijd? Hoe ga je hiermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 20:39

Mijn vraag staat eigenlijk al in de titel: wie rijdt een (jonge) hengst en neemt hem mee op wedstrijd? Geeft dit veel problemen? Straf je bijvoorbeeld als hij opgewonden gaat hinniken naar andere paarden?

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:43

Ik heb zelf een ruin uitgebracht op wedstrijd die pas op z'n 6de was gecastreerd.
Hij heeft nog echt het karakter van een hengt, niet te doen.
Heel erg agressief in de piste, in de wei mag ie nooit met een andere ruin samen staan enzo.
En hinniken naar de merries ,niet te doen.
Op wedstrijd geeft het natuurlijk wel problemen, maar je moet ze goed aan het werk zetten en zorgen dat ze eigenlijk geen tijd meer hebben om zich te druk maken aan de omgeving.
Als ze hinniken naar andere paarden duw ik juist nog een beentje bij en maak ik dat ik goed voorwaarts rijdt.
Voorwaarts, altijd, geef ze geen tijd om ruzie te zoeken

Girley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 20:56

Haha ja klinkt logisch, hij hinnikt namelijk echt heel veel naar andere paarden, maar luistert dan vervolgens tijdelijk ook niet meer naar mij. Als je hem voorwaarts gaat rijden, houdt hij dan op met hinniken?

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:57

Mijn vriendin had hier laatst nog een topic over geopent.
Ik zal het topic even zoeken...

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:57

LittleAnn schreef:
Haha ja klinkt logisch, hij hinnikt namelijk echt heel veel naar andere paarden, maar luistert dan vervolgens tijdelijk ook niet meer naar mij. Als je hem voorwaarts gaat rijden, houdt hij dan op met hinniken?

Als je hem echt voorwaarts zet en een oefening rijdt, maakt niet uit wat, zou hij zich op jou moeten concentreren en eiglijk wel stoppen met hinniken.
Dit hangt natuurlijk ook af van de hoeveel 'hengst' karakter die in je paard zit.
Sommige blijven hinniken en slaan uit, sommigen 'knorren', terwijl ze doen wat de ruiter van hem verlangt.

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:58

monsera

Re: Hengsten: mee op wedstrijd? Hoe ga je hiermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:01

Je mag toch ook niet zomaar met een hengst starten.Moest je dan zelf geen L of M rijden voordat je een hengst mee mag nemen op wedstrijd?

Als hij niet meer naar je luisterd zou ik eerst thuis nog maar eens goed oefenen.Hem lekker bezig houden zodat hij op jou let en geen tijd heeft om naar andere paarden te kijken en te brullen.

Girley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 21:05

Hij doet het bij ons in de bak niet, dus kan er ook niet mee oefenen, toevallig heb ik vandaag bij een lange buitenrit goed gemerkt hoe erg het is, en heb ook nog twee schoppen mogen incasseren toen hij naar een ander paard hinnikte (ik had hem op die momenten aan de hand).

Ik heb daar inderdaad wel eens iets over gehoord ja, maar moet me daar eens in gaan verdiepen. Het gaat hier echter voorlopig alleen maar om onderlinge wedstrijden.

Girley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 21:05

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:11

Voor onderlinge wedstrijden gelden de regels van de organiserende vereniging/manege

Voor officieel moet je L2 + wp zijn.

Mijn tinkerhengst (die dekt) wordt ook uitgebracht (momenteel L1 + 3) maar die haalt dus echt niet in zijn hoofd om de concentratie te verliezen.
Ja hij hinnikt, maar dat is echt het enige. En dan nog is hij erbij met zijn hoofd. De ruiter weet ook precies hoe of wat.

Als jouw hengst je al raakt tijdens een wandelingetje omdat hij zo weinig oplet, zou ik het risico niet nemen om met hem op wedstrijd te gaan.
Beter gezegd, als mijn hengst zulk gedrag zou vertonen werd hij óf verkocht (bij goedkeuring als dekhengst, wat het geval is) of gecastreerd (als hij niet goedgekeurd zou zijn).

Girley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 21:22

Ik ben het met je eens! Als ik het voor het zeggen had was hij allang gecastreerd. Maar hij is helaas van iemand anders en bestemd voor de verkoop, en het schijnt dat hengsten meer opleveren als ruinen?
Bedankt voor je reactie.

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:40

LittleAnn schreef:
Ik ben het met je eens! Als ik het voor het zeggen had was hij allang gecastreerd. Maar hij is helaas van iemand anders en bestemd voor de verkoop, en het schijnt dat hengsten meer opleveren als ruinen?
Bedankt voor je reactie.

Zag in je andere topic de foto's. Of friezen meer op brengen als hengst weet ik niet.
Maar ik zou als ik jou was niet het risico nemen. Voor jezelf, het paard en de omgeving.

Lotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 23:33

Ik denk dat de markt voor hengsten veel minder groot is dan die voor ruinen/merries. Er zijn namelijk ook heel wat beginnende of recreatie ruiters die dus niets met een hengst zijn. Zelfs in de dressuur zie je bar weinig hengsten. In de springsport meer,maar ik denk dat dat komt omdat springen (over't algemeen) een mannensport is..

Als het dus om de verkoopwaarde gaat zou de bazin zich geen zorgen hoeven maken. De meeste mensen verkiezen een ruin boven een hengst. Of hij zou de potentie moeten hebben om als dekhengst goedgekeurd te worden. Als dit niet het geval is heb je de kans dat de hengst bij een meisje/jongen terecht komt die het alleen maar "cool" vind een hengst te bezitten en dan komen er ongelukken van.

Girley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 10:39

De eigenaar zegt dat dat bij Friesche hengsten anders is. Ik denk niet dat hij potentie heeft om te gaan dekken eerlijk gezegd.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 10:48

VMR -> WD

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 10:59

LittleAnn schreef:
De eigenaar zegt dat dat bij Friesche hengsten anders is. Ik denk niet dat hij potentie heeft om te gaan dekken eerlijk gezegd.

Ik eerlijk gezegd ook niet Maar je ziet inderdaad redelijk wat frieze hengsten te koop staan.

Maar een onderlinge wedstrijd zal de waarde van dit paard niet drastisch verhogen. Dan moet hij officieel uitgebracht worden en naar de M/Z gereden worden.

utjelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:10

Ik rijdt een jonge hengst(zie onderschrift). Hij is nu twee keer mee op onderlinge wedstrijd geweest, nu ga ik hem officieel starten.

Deze onderlinge wedstrijden hebben we gebruikt om te kijken of het mogelijk is om hem hengst te laten. De eerste keer heb ik vroeg in de ochtend gestart, toen het nog niet zo druk was. De tweede keer heb ik hem gewoon midden op de dag gestart. Gelukkig is de test geslaagt

Ik straf hem niet als hij naar andere paarden hinnikt, maar hij moet wel zo veel mogelijk zijn aandacht bij mij houden. Dus ik rijd veel overgangen en probeer hem ook op zijn gemak te stellen. Ook let ik er goed op dat ik niet te dicht bij andere paarden in de buurt kom, want je weet maar nooit.

Groetjes

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:14

Ik heb er ook 1tje gereden, helaas werd ie al snel verkocht, maar ik ging thuis (hij mocht ook dekken) naast de merrie wei rijden (ja erg gemeen) en strafde hem echt wel af als hij gaat hinniken, want in een Z proef lopen brullen, ben je alles kwijt.
Maar je moet hierin wel heel streng in zijn, want 1 keer had iemand anders hem gereden en die had hem laten hinniken, ik kon weer opnieuw beginnen.

Maar het is te doen, zolang je de hengst maar goed onder controle hebt. Anders moet je er niet aan beginnen.

RodaniaJaman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:48

Ik heb 2 hengsten gereden voor mensen voor het uitbrengen op wedstrijden.
De eerste was een schimmelhengst en die was al wat op leeftijd (dacht 15 jaar) en had al wat ervaring op wedstrijdgebied, hij deed dus eigenlijk niet zo heel vervelend... Alleen standaard was dat hij elke wedstrijd op het voorterrein één keer omhoog moest en zou komen was er niet uti te krijgen. Maar dat vond ik nog niet zo ernstig... dat was te overzien en daarna was het ook afgelopen.
De tweede was een valk hengst en goedgekeurd bij t EASP en die was een stuk jonger (5 of 6 jaar) en die was toch wel heel irritant. Thuis ging het rijden goed op de club ook maar met wedstrijden was er niks mee te beginnen.... Zwaar k*t dacht ik k heb m goed maar dan kwam je op de wedstrijd en was het één en al niet meewerken.Na enige tijd werd hij eigenlijk een beetje erg onhandelbaar en zag zelfs mannen aan als merrie's... niet te best!!! Deze heb ik na 8 maanden weer terug gebracht naar de eigenaar dit omdat ik mezelf niet wil verongelukken.