waarom wedstrijden rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

appelsientje

waarom wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 22:32

Hoi,
Ik rij al jaren, heb sinds 5 jaar een eigen paard en rij daarmee bij een dressuurschool. Heb dus ook goed les en nu pas denk ik erover na om wedstrijden te rijden.
Ik ben er nog steeds niet uit. Weeg voortdurend de voors en tegens tegen elkaar op en weet het dan nog niet.
Daarom mijn vraag aan jullie, wedstrijdrijders: wat is er leuk aan wedstrijdenrijden? Wie kan mij overtuigen dat ik van alle investeringen geen spijt krijg? Wie kan mij over de streep trekken? Wie kan mij vertellen dat deze jurysport de leukste manier van omgaan met paarden is? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Groetjes van deze dubber.......

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 08:15

Niemand hoeft jou dat te vertellen toch? Als je na 5 jaar dressuurschool er nog niet uit bent of je voor een jury durft op te treden moet je het gewoon nooit doen.

Gewoon gelukkig zijn met wat je doet en niet voor een ander op wedstrijd gaan.

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 08:23

Je moet gewoon voor jezelf beslissen, wil ik of wil ik niet.
Als je het na 5 jaar nog niet weet, zou ik er niet aan beginnen ( zelfde mening als amondi )
ik wist al vanaf het begin dat ik het met mijn haflinger wou en zou gaan proberen, en nu na 2 jaar een startkaart aangevraagd en ik ga op 23 april mijn eerste officiele wedstrijd startten in heelsum
iig nog succes met je beslissing

Anoniem

Re: waarom wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 08:38

Je moet je zelf de vraag stellen wat voor jouw de meerwaarde is om wedstrijd te gaan rijden.

Het hangt van jouw competitiedwang en de kwaliteiten van jouw paard af of je wekelijks zo veel uren wilt besteden aan het opleiden van je paard tot zijn uiterste niveau. Dat je je protocollen ziet als leermiddel om je zelf te verbeteren, je dressuur zo leuk vind dat je er altijd mee bezig bent.

Sommigen doen het om een goede ruiter te kunnen gaan worden en rijden voor zichzelf, sommigen doen het voor de handel, sommigen doen het alleen voor de lol en zien die punten als mooi meegenomen. Er zijn tal van redenen om wedstrijden te gaan rijden.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 09:22

Ik zie het zo. Voor mij is het eens in de zoveeltijd een leuke afwisseling en een stukje kijken hover je nou echt bent. En ik ben redelijk prestatiegericht en in de wedstrijd kan je dat meten.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 09:25

Ten eerste moet je het leuk vinden om je combinatie te laten zien aan een jury wat die ervan vind.
Ook moet je tegen commentaar kunnen want ook dit hoort bij wedstrijd rijden.
Je moet er dus gewoon lol in hebben en het een leuke uitdaging vinden.

De reden waarom mensen ook wedstrijden rijden is omdat ze verder willen komen in de sport en je paard word daardoor ook meer geld waard.

Ik doe het puur omdat ik het leuk vind om te kijken hoe ver ik kan komen met mijn zelf ingereden pony (tussen de paarden)

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:47

ik moet eerslijk zeggen dat ik een hele tijd wedstrijden niet meer leuk vond.... maar de laatste tijd vind ik ht wel weer erg leuk, omdat ikmet willem weer op zijn ouwe thuisbasis start. het maakt me nu ook niet meer uit wat voor een punten of commentaar, hij loopt daar gewoona ltijd fijn en ik rij met een lach en datis voor mij belangrijker, dat is heel lang weg geweest.

maar wat wil jij?? wil jij het hoogst mogelijke uit je paard halen?? wil je gewoon wat wedstrijden rijden en wel zien waar je strand??

ikpersoonlijk vind rijden voor een doel(en dat was bij mij L1+1, maar gaan we nu doortrekken naar L1+10) vee leuker als 'doelloos' doorrijden. ik heb een paard om wedstrijden mee te rijden, of dat nou op B niveau is of niet.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 17:00

Wedstrijden rijden is gewoon super leuk!! Je leert veel, paard leert veel, je kunt d.m.v. wedstrijden hoger komen en krijgt de motivatie om thuis te trainen (dan doe je het echt ergens voor)..

Als je even met de zoekmachine kijkt, zul je zien dat er al best veel topics zijn over "waarom wel/geen wedstrijden rijden".

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 14:39

Ik rijd wedstrijden zodat ik gestimuleerd word om regelmatig dressuurmatig te trainen en ook echt ergens heen te werken.
Daarbij is het een leuke afwisseling en een goede ervaring voor het paard. En ik vind het gewoon leuk

babbeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 22:06

ja je moet het helemaal zelf weten... maar ik vind het zelf gewoon super leuk...en vooral als je tussendoor een keertje een wp haalt of een keer een prijs wint.. en het gaat natuurlijk altijd om de lol die je er van hebt en als je pony het leuk vind ga je zelf ook leuker vinden ( is bij mij zow...) en ik vind het gewoon super leuk om te doen....

appelsientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 15:33

Hoi allemaal,
Bedankt voor jullie reacties.
Misschien kan ik jullie mijn situatie een beetje uitleggen. Mijn paard is een wat ouder paard (18) die heeft mijn zijn vorige baasje Z2 gelopen. Met mij zou hij moeten beginnen in B, want ik heb zelf nog nooit een wedstrijd gereden. Omdat ik dacht dat dat niks voor mij was, of omdat ik daar niet goed genoeg voor reed. Nu heb ik inmiddels les op M/ Z niveau en heb wat meer zelfvertrouwen gekregen in het rijden.
Bij wedstrijden ben je afhankelijk van een jury, die je moet keuren, en wat dat bereft heb ik nog steeds een beetje faalangst. Natuurlijk als het goed gaat, geeft dat je weer meer zelfvertrouwen. Ook is het zo dat het begin best duur is, na een beetje rondkijken kwam ik er achter dat mijn rijlaarzen op maat gemaakt moeten worden.
Dus ik wil helemaal zeker van mezelf zijn dat ik dit wil, voordat ik me in de wedstrijdsport (in het diepe of in de schulden) stort.
Daarnaast is het zo dat mijn paard vroeger veel wedstrijden gelopen heeft en misschien is hij wel gewoon aan zijn pensioentje toe en moet ik dit allemaal niet meer van hem verlangen. Dat zijn mijn redenen om het niet te doen. Maar als ik van anderen hoor dat ze zoveel punten gescoord hebben of dat ze dat en dat kritiek hebben gekregen, trekt het me wel, omdat je doel dan duidelijker is. Waar je naar toe rijdt met je paard. Volgens mij word je band ook duidelijker met je paard.
Daarom zit ik nog steeds in de kweet-het-nog-niet-zeker-fase.
Tot sientjes.

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:32

Ik weet niet of je band met je paard sterker wordt, bij mij niet echt eigenlijk. Wel vind ik het gewoon heel leuk om op wedstrijd te gaan, en mijn paard ook...... Ze doet altijd wel haar best.

Ik denk dat als jij op M/Z niveau traint, je ook best een B wedstrijd kan rijden...... Ook voor je paard, het is dan juist simpeler voor hem. Echt een tegen heb ik niet wat wedstrijden betreft, ik hoop dat ik ook weer snel kan starten, wat ik ben echt dol op wedstrijden..... Er zijn altijd wel Jury's waar jij het niet mee eens bent, en dat zal ook altijd zo blijven, maar als je er gewoon zelf plezier in hebt zit het goed.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 23:35

Je moet je echt niet weerhouden om wedstrijden te gaan rijden door de leeftijd van je paard! 18 jaar is niet jong, maar zeker niet oud! En hij kan het best. Ga lekker op wedstrijd met jouw ervaren paard in B tussen al dat jonge grut. Hier kun jij, rijtechnisch & wedstrijdgericht juist veel baat bij hebben. Je hebt een geweldig leerpaard, maak daar nu nog gebruik van.

Er zijn hier ook bokkers die met een 26 jr paard/pony nog Z2 rijden, dus voorlopig heb je even te gaan

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 10:28

Het is natuurlijk niet het allerleukste wat er bestaat op het gebied van paarden. (Ik hou er ook ontzettend van om met de andere pony door de kale vlaktes heen te racen.) Maar wedstrijden rijden is zeker ook iets heel moois. Je kunt iedere keer beter worden ed.

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 20:57

Ik vind het altijd leuk om alles wat ik bij de training leer in de proef toe te passen en me daarbij te meten met andere ruiters. Het is vooral leuk als je over een half jaar terug kijkt en kijkt hoe je vooruit bent gegaan. Helaas blijft dressuur wel een jurysport en hoe frustrerend dat soms kan zijn moet je daar tegen kunnen als je wedstrijden wil gaan starten. Je mag trouwens behalve rijlaarzen ook met glad leren chaps rijden als je dat fijner vindt.