Hengst uitbrengen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zelito

Hengst uitbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 13:51

Hallo
Ik wil als mijn paard er klaar voor is (is pas 2) op concour gaan.
Maar ik heb nog geen officele wedsrtijden gedaan en hij is een hengst.
Nou zei mij vandaag iemand op stal dat je M2 op wedstrijd gereden moest hebben voor dat je met een hengst mag starten, maar ze wist niet of dat nu nog zo is.
Weet iemand hier meer van?En kan iemand me zeggen hoe het nu allemaal is?

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:58

je moet L2+2 startgerechtigd zijn met een ruin of merrie, dan pas mag je met een hengst in B starten

vanaf 12 jaar mag je met een ponyhengst tussen de pony's uitbrengen op wedstrijd
vanaf 14 jar mag je met een paardenhengst tussen de paarden uitbrengen op de wedstrijd

succes

Sjoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:20

Toch niet L2+2?? je moet toch gewoon 1 wp hebben in de L2?

zelito

Re: Hengst uitbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 14:25

oow okay en geld dat voor springen en dressuur?

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:31

ja bij springen moet je L+2 volgens mij, maar weet niet zeker

PingWing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:35

Je moet om een hengst uit te mogen brengen minimaal L2 plus 2 hebben gereden met een merrie of ruin. Dat geld voor springen en Dressuur. Ook is er die leeftijdsgrens van 12 jaar bij de pony's en 15 jaar bij de paarden geloof ik.

Ik heb dit 1 jaar geleden opgevraagt omdat ik ook een hengst had. Toen waren die regels in gebruik, maar dat kan veranderd zijn. Dus om het zeker te weten en precies moet je even mailen met t KNHS.

En heb je niet de kans om eerst met n ander paard te starten en zover te rijden, dan zul je net als ik zn edele delen moeten laten verwijderen *die van mij werd op 4,5 jarige leeftijd ook wel erg jolig, dus was beter voor hemzelf *

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:07

pfffffff,gelukkig zou ik met mijn misschien toekomstige hengst wel mogen starten..

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 20:23

Gelukkig heb ik de mogelijkheid om 2 pony's te uitbrengen.
Ik wil binnenkort op zoek gaan naar nog een pony te kopen(denk dat het een haflinger gaat worden) en met die ander kan ik en bij de paarden en bij de pony's starten, de eigenaar zelf rijdt er ook mee en ze mag dus ook als ze 18 is bij de paarden.
En als het zover is kan ik met mijn hengst bij de paarden rijden .
maar kan ik dus ook met een pony L2 rijden en dan met de hengst bij de paarden rijden?
Dank jullie wel voor de reacties

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:22

Je moet L2 dressuur zijn een winstpunt.Vroeger moest je M1 dressuur of M springen zijn met winst.Dat is enkele jaren geleden veranderd in de L2.
Je moet voor een pony 12 jaar zijn en voor een paard 14 jaar zijn.

Bedenk wel heel goed dat je hengst onder controle moet zijn.L2 niveau zegt niks.Zelfs als je op Z niveua rijdt zegt dat nog niks of je met een hengst kunt rijden.Start zelf meerdere hengsten.Ze gaan niet eerder mee dan wanneer ik ze volkomen onder controle heb.Zolang ik mijn handen er nog vol aan heb wanneer ik tussen de merries en andere paarden rijdt gaan ze nog niet mee op concours.Weet uit eigen ervaring dat andere ruiters niet eens beseffen dat er wel eens een hengst op concours kan lopen.Mensen scheuren langs mij heen, zetten een merrie voor mijn neus op de rem.En tja, jij zit op de hengst en ze achten jou verantwoordelijik ook al is het hun fout.Mijn wedstrijdhengsten zijn gelukkig super braaf op concours dus heb geen problemen met ze.Maar de eerste paar wedstrijden zijn altijd spannend voor zo'n stoere kerel en concurenten houden daar geen rekening mee.Hoe vervelend dat ook is.Succes in ieder geval.

Nina_Chicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:23

Haai,
Voor springen + dressuur geld: L2 + 2 (als het ondertussen niet verandert is hoor).

YORDY_TIMON

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:26

mischien een raare vraagmaar..
maakt het uit als je bijv. met een paardenhengst wil starten.. maar je met een pony l2 heb gelopen.. dat je dan met paardenhengst mag starten??..

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:28

Voor springen L +2..
L2 bestaat toch niet bij springen??
das toch alleen bij de dressuur.. *zegt de dressuurruiter..

(ik ben echt niet van het springen dus als dit binnen nu en een half jaar geleden verandert is kan ik het onmgelijk weten.. hihi)

Nina_Chicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:31

KLopt helemaal, had moeten zetten: L2 +2 Dressuur, L + 2 Springen

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 23:14

heeft nog iemand ervaring of tips met hengsten op concour?

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 00:00

Enige ervaring wat ik met hengsten heb op concour is wat anderen ervaren en daardoor ik met mijn merrie zeg maar hihi

Laatste buitenwedstrijd zat er iemand op een hengst die m niet echt bepaald kon houden.
Beest ging er in nog al een rot gang vandoor..
Mag je raden wie ze bijna van der sokken reed??
Mij en mijn paard.

Resultaat: als er een paard mijn richting op komt galloperen peert die van mij m omdat ie bang is..
oliebol.

Verder heb ik geen nare ervaringen.
Ik zie bij veel paarden niet aan het gedrag dat het een hensgt is.
Vaak zie je het aan het lopen of extrieur..

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 08:11

Hierbij het antwoord gebaseerd op de reglementen:

Om een hengst uit te brengen in dressuur-, spring-, en sgw wedstrijden moet je aan bepaalde eisen voldoen. Je moet tenminste 12 (hengst uitbrengen bij de pony's) of 14 (hengst uitbrengen bij de paarden) jaar oud zijn en daarnaast moet je met een ander paard tenminste L2+1, L springen + 1 of M sgw + 1 geklasseerd zijn. De reden hiervoor is dat je dan hebt aangetoond over wedstrijdervaring te beschikken.

Voor een aantal rassen (Friezen, Lusitano's) bestaat er de mogelijkheid om via de stamboekwedstrijden een L1 klassering te bereiken, die vervolgens wordt overgenomen door de KNHS. In dat geval is het dus niet nodig om met een ander paard aan de eisen te voldoen. Voor verdere informatie hierover kun je het beste contact opnemen met je stamboek.

In zeer uitzonderlijke gevallen wordt er dispensatie verleend, dit wordt per individueel geval bekeken.

Daarnaast staat er in het reglement dat een hengst zoveel mogelijk in een afgesloten ruimte moet worden geplaatst.

bron: KNHS Algemeen wedstrijdreglement artikel 14 lid 3

Citaat:
In de disciplines dressuur, springen en eventing wordt voor het deelnemen met een hengst een startkaart verstrekt indien de deelnemer de leeftijd van 12 jaar (pony’s) of 14 jaar (paarden) heeft bereikt en de deelnemer geklasseerd is of is geweest in de dressuur klasse L2, het springen klasse L of de klasse M-samengesteld.

bron: KNHS disciplinereglement dressuur artikel 120 lid 3

Citaat:
Een (pony)hengst dient op een wedstrijdterrein, gedurende de periode dat het dier niet bereden wordt, zoveel mogelijk in een afgesloten ruimte (trailer, paardentransportauto, paardenbox) te worden geplaatst.

Nouran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:18

Ook bij het arabische volbloed stamboek geldt de regel dat je op stamboek wedstrijden je punten mag verzamelen..

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:21

heb je daar wat meer info over?

PingWing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:25

Dispensatie word niet meer verleend heb ik me laten vertellen.

En ja, bedenk je ook of t wel eerlijk is tegenover je paard om m de hele dag op de trailer te moeten zette. Je mag niet een stukje gaan grazen oid. Hiervoor kun je worden gediskwalificeerd. En hoe moet hij zich zomers voelen, als jij om 10 uur moet rijden en de prijsuitreiking smiddags n keer is, te ver van huis om t paard terug te brengen... Allemaal dingen waar je over na moet denken... * hier wil ik niet mee zeggen dat je t niet moet doen hoor *

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 12:29

Ik vind het echt vreemde regels eerlijk gezegd, helaas hebben wij hier ook mee te maken en mijn pony kan dus door deze regels nooit uitgebracht worden op wedstrijden.

Alle regels zijn inderdaad al genoemd hier. De minimum leeftijd. De minimun wedstrijdniveau. Over dat in de trailer houden, het is een officiele regel maar als het snikheet is zou ik toch echt mn hengst neit de hele dag op de trailer laten staan. Als je gewoon ergens gaat grazen waar het rustig is zal niemand daar boos over worden of wat dan ook. Helemaal niet als je hengst netjes is opgevoed en zich normaal gedraagd dan zal niemand merken dat je met een hengst aan het grazen bent.

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:37

Ik ga met chelsea mee. valt soms best tegen met een hengst op wedstrijd. Mijn hengst was thuis dus super braaf en staat hier tussen de merrie's op les was hij wel wat heet maar toen dat ook goed ging, ging ik starten. dat is in het begin wel een paar keer de mist in gegaan omdat ie me er gewoon afgooide. kwam ie los tussen de rest van de paarden dan knijp je 'm wel.
Inmiddels is hij hardstikke zoet enw as het bij hem gewoon springen en bokken als jong paard zijnde en niet omdat het een stoute hengst was.hij ging ook nooit naar andere paarden als hij los kwam dan was het echt joeppie feest.

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 21:51

jaa dank jullie wel voor de informatie hier heb ik zeker wat aan!
Mijn hengst heeft nu nog een echt super karakter, maar ik moet eens afwachten met rijden en met concours en als het helemaal niet gaat en hij zorgt voor pproblemen dan moet hij maar gecastreerd worden als dat het veiligst is.
Maar tot nu toe heeft hij een perfect karakter en we vertrouwen ons voorledig. We zijn ook toen hij 8 maanden(toen we hem kochten) was alleen maar met hem bezig geweest en hebben hem goed behandelt (terwijl hij het niet zo goed heeft gehad). Hij staat nu 7 uur per dag op de wei. In de zomer 14 uur ongeveer en staat daar met mijn pony in een eigen wei maar rond om die weien staan de paarden die daar iop stal staan.
Hij is inmiddels 2 jaar en heeft niks van hengstenkeuren vertoont terwijl ik hengsten heb verzorgt van 2 jaar op dressuur stal die waren al op merries af aant gaan en keuren aan het vertone.
Maarja het kan nog veranderen als de hormonen komen.

Nouran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:22

Onze hengsten zijn 10x liever dan 1 van van onze merries.. haha..

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:59

karoliena schreef:
Ik vind het echt vreemde regels eerlijk gezegd, helaas hebben wij hier ook mee te maken en mijn pony kan dus door deze regels nooit uitgebracht worden op wedstrijden

Nooit?Als jij netjes voldoet aan de leeftijd en de klassering kan je pony wel uitgebracht worden hoor.Dus hoezo nooit?
karoliena schreef:
Alle regels zijn inderdaad al genoemd hier. De minimum leeftijd. De minimun wedstrijdniveau. Over dat in de trailer houden, het is een officiele regel maar als het snikheet is zou ik toch echt mn hengst neit de hele dag op de trailer laten staan. Als je gewoon ergens gaat grazen waar het rustig is zal niemand daar boos over worden of wat dan ook. Helemaal niet als je hengst netjes is opgevoed en zich normaal gedraagd dan zal niemand merken dat je met een hengst aan het grazen bent.

Je loopt ook even aan de hand met opzadelen, opstappen en dat soort dingen meer.Als jou hengstje braaf is verbied niemand jou om even aan de hand te stappen.Pingwing zegt dat je hiervoor gediskwalificeerd wordt, nou het is me nog nooit overkomen en zal me ook niet overkomen.Als mijn hengst makkelijk en braaf is loopt hij gewoon even aan de hand en de mensen met een hengst weten heus wel wat onverantwoordelijk is met hun hengst en zullen dan ook niet alles zomaar doen.
Lielle schreef:
Quote:
Een (pony)hengst dient op een wedstrijdterrein, gedurende de periode dat het dier niet bereden wordt, zoveel mogelijk in een afgesloten ruimte (trailer, paardentransportauto, paardenbox) te worden geplaatst.

Hiermee wordt dus bedoeld dat je een hengst niet zomaar aan je trailer moet vastzetten en zelf weg moet gaan, of aan zo'n lijntje zetten waar meerdere paarden aan staan of aan een bakrand vast zetten.
Ja, je moet een hengst niet aan de trailer zetten en zelf in de tent gaan zitten.Maar dat is toch heel logisch.En iedereen zijn eigen mening hierover hoor, maar ik vind dat je dat met geen enkel paard moet doen.Ook niet met een ruin of merrie.Heb zoveel ongevallen zien gebeuren.Paard schrikt, paard gaat hangen, paard komt los, paard enz enz en de eigenaren zijn meters verderop.Dat vraagd om ongelukken, zowel voor je eigen paard als voor de andere mensen op het terrein.
En ja in de zomer is het heet.Maar een paard staat liever een tijdje in de trailer met een dak boven zijn hoofd dan buiten de trailer pal in de zon.

Nimber schreef:
Ik ga met chelsea mee. valt soms best tegen met een hengst op wedstrijd. Mijn hengst was thuis dus super braaf en staat hier tussen de merrie's op les was hij wel wat heet maar toen dat ook goed ging, ging ik starten. dat is in het begin wel een paar keer de mist in gegaan omdat ie me er gewoon afgooide. kwam ie los tussen de rest van de paarden dan knijp je 'm wel.
Inmiddels is hij hardstikke zoet enw as het bij hem gewoon springen en bokken als jong paard zijnde en niet omdat het een stoute hengst was.hij ging ook nooit naar andere paarden als hij los kwam dan was het echt joeppie feest

Is heel logisch hoor.Dat heb ik ook met de hengsten die voor het eerst mee gaan.Maar dat is een paar keer.Het is niet omdat ze een gemene hengst zijn maar omdat ze jonge onervaren beestjes zijn.Doet een ruin net zo goed hoor.Maar je voeld jezelf heel naar, want ja jij zit op een hengst en iedereen kijkt naar je.Als ik met een hengst voor het eerst op concour ga dan gild hij.Logisch, alles is nieuw,Nou werkelijk waar iedereen kijkt me direct al aan van o jee als dat maar goed gaat.Is er nog niks aan de hand, zit er nog niet eens op.Veel dingen ontstaan doordat mede wedstrijdruiters geen rekening met je houden omdat jij op een hengst zit en hun niet, dus jij moet maar uitkijken.Heel vervelend, maar helaas is dit zo.
En werkelijk waar.Ik heb veel liever hengsten dan merries en ruinen.
Mijn hengsten zijn braver dan de ruintjes en de merries.

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:11

Ik ben op mijn 14de begonnen met een 10 jarige KWPN hengst. Ik had zelf M1 gereden bij de pony's met een ruintje en ben toen overgestapt op de hengst en in het L2 begonnen met hem. De officiele regel is inderdaad L2 met een winstpunt en minimaal 14 jaar, ongeacht of je die bij de pony's of bij de paarden hebt gehaald.
Ik heb vooral veel voordelen ervaren van het werken en rijden met een hengst.